Hvem har råd til at køre el-bil?
Fra : Ivar

Dato : 28-03-09 16:03

Nu kommer Think på det danske marked til en pris på 290.000 kr.
Prisen til er cirka 35 øre pr. km. Det svarer til cirka 20-25 km/l,
hvis det var benzin eller diesel. Det kræver dog, at man kører rolig,
og fx ikke udnytter bilen tophastighed på 100 km/t.
Man kan glæde sig over at udskifting af tandrem ikke er en del
af udgifterne til vedligeholdelse. Til gengæld skal batterierne
udskiftes hvert fjerde år. Det koster 86.000 kr.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 28-03-09 16:08

Ivar skrev:

> Nu kommer Think på det danske marked til en pris på 290.000 kr.

Jeg glemte tige et link:
http://www.fyens.dk/article/1212770:Bil--baad--camping--Norsk-elbil-bliver-kostbar

Ivar Magnusson

Fra : Brian H

Dato : 28-03-09 16:49

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> af udgifterne til vedligeholdelse. Til gengæld skal batterierne
> udskiftes hvert fjerde år. Det koster 86.000 kr.

Lyder dyrt, men det er vel "nutidsprisen" - om 4 år er der helt nye typer
batterier på banen og de koster sikkert langt under det halve :)

Fra : Ivar

Dato : 28-03-09 17:34

Brian H skrev:

> Lyder dyrt, men det er vel "nutidsprisen" - om 4 år er der helt nye typer
> batterier på banen og de koster sikkert langt under det halve :)

Det er blevet sagt igennem mange år. Den første bil der kørte
100km/t, var en el-bil. Det var i 1899. Den gang var der relativt
mange el-biler. Der var dog det med batterierne, man manglede
bare lige en anden type.

Ivar Magnusson

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-03-09 18:33

Ivar skrev:

> [...]
> 100km/t, var en el-bil. Det var i 1899. Den gang var der relativt
> mange el-biler. Der var dog det med batterierne, man manglede

Hvad skete der egentlig siden at benzinbilerne tog sådan fart? At man
fik styr på oplagring og forbrændingsmotoren?

Batterierne har vel stadig problemet med at der skal være væske i?

Fra : Ivar

Dato : 28-03-09 19:08

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvad skete der egentlig siden at benzinbilerne tog sådan fart? At man fik
> styr på oplagring og forbrændingsmotoren?

Oplagring var vel aldrig været et problem. Forskellen mellen en motor
i dag og en for 100 år siden er reelt kun optimering på alle punkter.

> Batterierne har vel stadig problemet med at der skal være væske i?

For det første er det ikke alle batterityper, der skal væske i,
for det andet er det ikke et problem. Problemet med batterier
er, at energi-tætheden er meget ringere end ved benzin og diesel.
Dvs. der skal mange kg batterier til at indeholde den energi som
man kan få fra 1 kg brændstof. Der er ingen batterier på
prototypestadiet, der ser ud til at ændre på det.

Ivar Magnusson

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-09 19:59

"Brian H" <brian@something.com> skrev

> Lyder dyrt, men det er vel "nutidsprisen" - om 4 år er der helt nye typer
> batterier på banen og de koster sikkert langt under det halve :)

Når det nu er så sikker en sag, kan man vel få lige netop dette skriftligt?
Og også, at topfart og distance er uændret lige indtil de 4 år er gået, samt
at handelen skal gå tilbage hvis dette ikke er tilfældet (det er det ikke).
Da bilen stort set ikke indeholder noget, udover batterier, der er
vedligehold på, kan man vel også lige få en ti års totalgaranti på
ikke-sliddele med oveni?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 29-03-09 00:22

Brian H wrote:
> Lyder dyrt, men det er vel "nutidsprisen" - om 4 år er der helt nye
> typer batterier på banen og de koster sikkert langt under det halve :)

Den mest optimale batteritype til elbiler er NiMH fordi de kan
dybdeaflades - de har faktisk godt af at blive det en gang eller to om
måneden.
Li-ion-batterier er en sølle erstatning fordi de ikke holder til ret
mange op- og afladninger, og fordi de har en relativt høj selvafladning.
LiFePO4 afhjælper lidt af de karakteristika, men antal op- og
afladninger er stadig ikke godt.

Olieselskaberne købte sig ind hos Cobasys (patenthaveren til NiMH), og
fik lagt restriktioner på, således at de ikke må laves i over en vis
størrelse. Maks. 10 Amperetimer så vidt jeg lige husker.
Den grænse udelukker i praksis elbiler fra at bruge dem, og patentet
udløber først i 2015.

http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_encumbrance_of_large_automotive_NiMH_batteries
http://en.wikipedia.org/wiki/Cobasys

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-03-09 08:51

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in

> Den mest optimale batteritype til elbiler er NiMH

Bilindustrien er ikke enig. De satser på Li-Ion til rene el-biler. Teslas
elsportsvogn bruger Li-Ion og Mitsubishi er meget tæt på at lancere en
elbil med Li-Ion batterier.

Li-Ion batteriers egenskaber skulle have de bedste udviklingsmuligheder,
på trods af flere uhensigtsmæssigheder.

Jeg læste en artikel om emnet hvor man viste hvor store batterier
(vægtmæssigt) der skulle til at levere 1 kWh. Med NiMH var det 33 kg i
1997 og 29 kg i 2003. Med Li-Ion var det reduceret til 17 kg i år,
forventet 13 kg i 2012 og kun 4 kg i 2017. Potentialet skulle være 600
gram(!) i 2025.

En stor del af forskellen skulle være den reelle ladevolumen (forskellen
på minimum og maksimum kapacitet). NiMH batterier kan kun udnyttes 10%
hvis de skal have en anstændig levetid. Li-Ion batterier er allerede nu
omkring 30% og potentialet skulle være 80%, hvis nogle af
problematikkerne kan løses tilfredsstillende.

> Li-ion-batterier er en sølle erstatning fordi de ikke holder til ret
> mange op- og afladninger,

Til biler skulle holdbarheden være den samme p.t. Det afhænger jo også af
hvordan og hvormeget man udnytter ladekapaciteten. Jeg forholder mig
alene til en enkelt artikel, og det er bestemt muligt at artiklen tager
fejl. Artiklen findes i AMS nr. 2 fra i år.

> Olieselskaberne købte sig ind hos Cobasys (patenthaveren til NiMH),

Det kunne selvfølgelig være en forklaring på at der satses på Li-Ion
teknologien rundt omkring

Fra : Ivar

Dato : 29-03-09 10:08

Kent Oldhøj skrev:

> [...]
> 1997 og 29 kg i 2003. Med Li-Ion var det reduceret til 17 kg i år,
> forventet 13 kg i 2012 og kun 4 kg i 2017. Potentialet skulle være 600

17 kg pr. KWh har man, 600 gram drømmer man om, men man skal ned
på 80 gram, hvis man vil have en energitæthed som benzin eller diesel.

1 KWh er lig 3.600.000 watt sekunder, altså 3,6 MJ.
Benzin og diesel har en brændværdi på cirka 45 MJ pr. kg. 1 kg
benzin er cirka 1,3 l. I en 5 l benzindunk er der energi
svarende til cirka 50 kWh. Det vejer 4 kg plus dunk. Det skal man
bruge over 800 kg batteri til i dag (arv min arm), og man drømmer
om at komme ned på 30 kg.

Ivar Magnusson

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-03-09 10:29

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in news:mn.ea9c7d93dd182450.31159
@nozpamwebspeed.dk:

> 17 kg pr. KWh har man, 600 gram drømmer man om, men man skal ned
> på 80 gram, hvis man vil have en energitæthed som benzin eller diesel.

Hvis man forventer at en elbil i alle aspekter skal kunne matche en bil
der drives af fossilt brændstof, så er sammenligningen tabt på forhånd.

Man er nødt til at se i øjnene at benzin og diesel ikke er
langtidsholdbare løsninger, og så finde andre løsninger der er.

Tesla har vist en brugbar løsning på en sportsvogn (glem lige deres
kvalitetsproblemer). En lille bil til 2, der er hurtig og sjov at køre i
med en rækkevidde på et par hundrede km. Det vil givetvis tilfredsstille
de fleste potentielle kunder til en tilsvarende bil (Lotus Elise).

Det samme gælder hverdagsbiler. ER det nødvendigt med rækkevidder på 500
km eller mere? Er det nødvendigt med 200+ i topfart? Osv.

Så er det nødvendigt at opnå en energitæthed svarende til fossilt
brændstof? Eller er det fintnok med en praktisk anvendelig energitæthed?

Elbiler handler om passende kompromisser.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-09 10:41

"Kent Oldhøj" skriver:

> Tesla har vist en brugbar løsning på en sportsvogn (glem lige deres
> kvalitetsproblemer). En lille bil til 2, der er hurtig og sjov at køre i
> med en rækkevidde på et par hundrede km.

Når man kører pænt.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ivar

Dato : 29-03-09 12:23

Kent Oldhøj skrev:

> Hvis man forventer at en elbil i alle aspekter skal kunne matche en bil
> der drives af fossilt brændstof, så er sammenligningen tabt på forhånd.

Ja, elbilen har tabt på forhånd. Glem ikke, at el ikke kommer ud af
ingenting. Der er andre muligheder for energi til biler end batterier
og fossilt brændstof.

Ivar Magnusson

Fra : ShutEye

Dato : 29-03-09 15:12

> Ja, elbilen har tabt på forhånd. Glem ikke, at el ikke kommer ud af
> ingenting. Der er andre muligheder for energi til biler end batterier
> og fossilt brændstof.

Batterier er vel lig kulkraft (og ca 10% fra vindmøller)?
Synes lidt at det bliver glemt i snakken om 'rene' biler at kraften i
batterierne jo kommer et sted fra.

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 29-03-09 15:45

Ja - strømmen kommer PT. fra kul-fyrede værker - i DK og udefra. Vind- og
sol-skabt strøm omtales ikke rigtigt.

Og tidens batteri-teknologi er vist ikke helt til el-biler endnu - ud over
pris og kapacitet har jeg en anden, grim tanke: iflg. en artikel for nyligt
i FDM kommer Chevrolet med deres Volt næste år. I artiklen gengives en
samtale med en repræsentant for Chevrolet, der udtaler at opladning sker via
en almindelig stikkontakt - med en 15 Amp sikring !?! Men mest interessant
hævder han at prisen i DK bliver "noget højere" end for almindelige biler i
dens størrelse. Til gengæld bliver driften meget billigere - 1/6 del af
benzin-drift. Bilen skulle kunne køre 60 Km på en opladning før du må skifte
til benzin-elektrisk drift - og det skulle betyde at gensalgs-værdien bliver
højere end for en traditionel bil.
Og så får jeg den grimme tanke at køber du den nu (næste år) for dyre
penge - hvor lang tid går der så før den er helt oldnordisk i sin teknologi
og gensalgsværdien balancere mellem skrot-værdi og miljø-afgift for at
slippe af med alle de gamle batterier ?

Det blir altså ikke let at lokke mig til at være med på de første, mange
bølge af den nye teknologi - jeg tror det bliver en meget dyr fornøjelse.

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-03-09 02:39

"Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bølge af den nye teknologi - jeg tror det bliver en meget dyr fornøjelse.

Der er ingen tvivl om, at Think's bil ganske enkelt er for dyr.
Think lider under nøjagtigt same problem som El-Trans led under i 80'erne.

De er for små, og projektet skal bære sig selv fra dag 1. Det gør bilen helt
urimeligt dyr.
R&D cost skal spredes ud på meget få biler, og omkostningerne ved relativt
begrænset produktion er høje.
Think og Tesla er frontrunners. De har nogenlunde chance for at overleve og
blive store som en kinesisk jernbanearbejder havde for at overleve og blive
millionær i 1840'ernes USA.

Begge firmaer har detaljer, der er interessante, og som sikkert vil blive
opsuget af de store bilfabrikanter undervejs.
De store firmaer har en betydeligt længere horisont. De store amerikanske
selskabers store krise kunne meget vel vise sig at blive deres genfødsel,
hvis de ellers formår at omstille sig. Stort set hele deres program er gået
i stå, og de skal starte helt forfra med et nyt modelprogram. De øvrige
selskaber har alle derimod en lang række modeller, der skal nå at tjene
deres R&D-costs ind, førend de kan skrottes. Amerikanerne har derfor en
mulighed for at omstille produktionen meget hurtigt, hvor europærerne og
japanerne vil være længere om det.
Om de forstår at udnytte det, må historien vise.

I debatten om elbilernes fremtid og deres carbon footprint, så glemmes der
her, at en elbil typisk vil blive ladet i løbet af natten. Her har vi et
stort overskud af vindenergi, vi hidtil ikke har kunnet udnytte.

Modsat har vi heller ikke hørt noget om omkostningen ved produktionen af
batterierne. En ting er prisen for batterierne lige nu, men den vil
formegentlig falde drastisk i takt med produktionskapaciteten stiger, og
R&D-costs kan spredes ud over et meget større styktal.
Et godt eksempel på det er GPS-enheder. De første modeller kostede
adskillige titusindlapper. for 3 år siden kostede de billigste standalone
modeller med TMC ca 4000 kr. I forgårs købte jeg en Garmin Nüvi 255 WT til
990 kr incl TCM. Den kan langt mere end min 3 år gamle Mio, er nemmere at
betjene og koster altså under en fjerdedel.

En anden detalje er, at der i debatten også glemmes, at vægten af
batterierne til dels modvægtes af elbilens meget lettere transmission og
motor.
Et ameriskansk selskab ombygger blandt andet Rover Mini Cooper til Eldrift.
Her er totalvægten lavere for El-versionen end for benzinvarianten. Jeg
mener, at rækkevidden er ca. 400 km.

Så det skal nok komme. Noget andet er politik. Smog er et kæmpeproblem i
storbyer. Det er i politikernes interesse at mindske luftforureningen i
byerne. Derfor vil de søge at fremme elbilen, der ikke har nogen
punktkildeforurening, men istedet en central lettere kontrollerbar
forurening.

Som billist vil det være økonomisk fornuftigt at klappe hesten og lade andre
tage omkostningerne ved at være frontløberne og så overtage teknologien
efterhånden som den modner og bliver til at betale.
Umiddelbart ser Chevrolet Volt spændende ud, fordi den bygger på et
kompromis, der gør, at den i over 90 % af tiden kan køre på tanket strøm.
Når prisen på solpaneler kommer ned i et acceptabelt leje, så kunne det jo
blvie interessant.

Det spændende er, at det bliver her i Danmark, at skubbet mod El-bilen
kommer til at ske, fordi vort afgiftsystem favoriserer el-bilen i forvejen.
Det gir selskaberne mulighed for højere pris her i starten og stadig være
konkurrencedygtige, da benzinversionerne skal betales tre gange før de
kommer på plader.
Man kunne udmærket forestille sig, at den afgiftskrue strammes meget
hårdere, når el-alternativerne dukker op for alvor.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-09 05:04

Frodo Nifinger skriver:

> I debatten om elbilernes fremtid og deres carbon footprint, så glemmes der
> her, at en elbil typisk vil blive ladet i løbet af natten. Her har vi et
> stort overskud af vindenergi, vi hidtil ikke har kunnet udnytte.

Og efter en nat som i nat, skal vi alle lade bilerne stå?

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-09 11:58

> Frodo Nifinger skriver:

> Og efter en nat som i nat, skal vi alle lade bilerne stå?

Hvad gir dig den tanke?
At Elbilen kan gi unyttig strøm værdi, betyder da ikke at anden strøm ikke
kan bruges, når vinden svigter.
Samlet set vil accumuleringen af el om natten være en stor gevinst.

Jeg tror, at at du lige så godt kan vænne dig til tanken om, at
benzinmotoren vil være kørt ud på et sidespor i løbet af en 20 års tid.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-09 14:19

Frodo Nifinger skriver:

> Hvad gir dig den tanke?

Det er den her "stort overskud af elenergi hver nat" jeg opponerer imod.
Jeg har selv brugt en del år efterhånden i "snurrebassebranchen" og
siddet med adgang til store servere der overvåger masser af vindmøller
både lokalt (Danmark) og world-wide.

Energien i overskud om natten er kun når det blæser meget og det er ikek
så tit som mange gerne vil gøre det til.......

> At Elbilen kan gi unyttig strøm værdi, betyder da ikke at anden strøm ikke
> kan bruges, når vinden svigter.

Nej, lad os køre på "kul-el"......

> Samlet set vil accumuleringen af el om natten være en stor gevinst.

Sammen med vaskemaskinen og meget andet der skal til at køre om natten.

> Jeg tror, at at du lige så godt kan vænne dig til tanken om, at
> benzinmotoren vil være kørt ud på et sidespor i løbet af en 20 års tid.

Ingen tvivl, det forventede de også i 70'erne under oliekrisen, det er
mere reelt nu og jeg glæder mig til at det bliver en realitet.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-03-09 20:07

On Sat, 28 Mar 2009 16:03:21 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>af udgifterne til vedligeholdelse. Til gengæld skal batterierne
>udskiftes hvert fjerde år. Det koster 86.000 kr.

km-prisen er der vel ikke så meget at sige om. Den bliver
konkurrencedygtig i løbet af kort tid, for olien vil uvilkårligt stige
efter en kortvarig tur i "brønden".
Det er de 86k, der spøger - de skal holdes op mod genanskaffelse af en
spritny bil med fuld garanti. Den bliver ikke nem at sælge - og
forklar lige 1. generations købere at prisen lige nu er 86000 om 4 år,
men "vi forventer den falder til det halve" - tror forbrugere har ret
klare ideer om at der uagtet hvor seriøst projektet er føler, de
bliver lokket med gyldne løfter, som måske, måske ikke bliver opfyldt.
Så kom igen med et køretøj der kan køre 130+ ligesom de "rigtige"
biler nede på motorvejen, +200 km på en opladning og samme km.-pris og
jeg vil tro, der er en del købere, hvis batteripakken er til at købe
for penge. Det er nok bare næste generation, for Tesla er da godt på
vej på nogle af punkterne.

Fra : Ivar

Dato : 28-03-09 21:55

Ivan Madsen skrev:

> km-prisen er der vel ikke så meget at sige om. Den bliver
> konkurrencedygtig i løbet af kort tid, for olien vil uvilkårligt stige
> efter en kortvarig tur i "brønden".

Hvis olieprisen stiger, stiger prisen på el også. De to ting hænger
sammen. Prisstigningerne er måske ikke en-til-en, men prisen på
olie kan ikke stige betydeligt, uden at det giver pres på andre
energikilder. Fx vil prisen på olie ikke kunne femdobles, uden
at el-prisen bliver tre gange så høj.

Ivar Magnusson

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-09 22:37

> [...]
> olie kan ikke stige betydeligt, uden at det giver pres på andre
> energikilder. Fx vil prisen på olie ikke kunne femdobles, uden

Men den altafgørende faktor, batteriprisen, stiger nok ikke i den takt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 29-03-09 05:05

> Men den altafgørende faktor, batteriprisen, stiger nok ikke i den takt.

Du glemmer at regne miljøafgiften med for at komme af med de gamle batterier

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Armand

Dato : 29-03-09 12:31

Ivar skrev:
> Nu kommer Think på det danske marked til en pris på 290.000 kr.
> Prisen til er cirka 35 øre pr. km. Det svarer til cirka 20-25 km/l,
> hvis det var benzin eller diesel.

Opladningsprisen undrer mig. Den har ennu ikke været specificeret som hér!
Jeg har været bundet af at eldrifts økonomi hidtil har været malet
rosenrødt og den hér nævnte faktiske drifts-pris, som egnetlig holder
hvis man regner på 30 kW's forbrug i én time ved 100km's kørsel, sætter
mig helt og holdent af :-|

Eneste forsvar skulle være en mølle på taget til døgnopladning af et
batteri-sæt til udskiftning, men dét bliver man så beskattet af
aligevel :-|

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 29-03-09 19:53

Armand skrev:

> Eneste forsvar skulle være en mølle på taget til døgnopladning af et
> batteri-sæt til udskiftning, men dét bliver man så beskattet af aligevel :-|

Bilen kan ikke bruges som pendlerbil, det er tophastighed og
rækkevide for ringe til. Den er egnet til bykørsel, og vil derfor
næppe køre mere end måske 10.000 km om året. Hvis det er tilfældet,
er batteriprisen cirka 50 øre pr. km, altså højere end prisen
for el.

Selv med gratis el, vil den ikke kunne konkurrere prismæssigt
med en lille benzinbil. Man skal have bilen foræret og have tilgang
til gratis el, før end den økonomisk kan konkurrere med en bil
til 100.000 fra ny, blot på grund af prisen på batterierne.

Ivar Manusson