Problemer med ladekontrol... ingen blinkly~
Fra : Begbie

Dato : 28-03-09 07:52

Jeg vil høre om I kunne hjælpe...

Jeg har en Saxo fra '96, som idag har kørt en tur på 180km med trailer
med en totalvægt på knap 300kg. Lidt tungt for den lille bil, men det
er pænt indenfor dens max træk kapacitet. Jeg ved ikke om det har
noget med sagen at gøre...

Ca. halvvejs på turen mistede jeg en del af strømmen. Dvs. radio gik
ud, og kunne ikke tændes, og hver gang prøvede på at blinke, kom der
kun en snurrende lyd, samt en lampe som skulle betyde at det var fejl
ved ladekontrollen (den lyste kun når jeg forsøgte at blinke).

Vi klarede turen, og derefter kiggede jeg hurtigt omkring batteriet i
motorrummet uden at kunne se noget særligt. Når jeg nu starter bilen
igen, kan jeg stadig ikke blinke eller tænde radio, men til gengæld
kommer lyden ikke, og ladekontrollampen lyser heller ikke.

Det være må noget med strømmen... evt. generatoren :-/, men jeg har
ikke forstand på sagen, jeg ved kun at jeg ikke kan leve uden
blinklys. Instruktionsbogen siger ikke andet ende at der skal køres på
værksted.

??

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-09 15:28

Begbie skriver:

> [...]
> ikke forstand på sagen, jeg ved kun at jeg ikke kan leve uden
> blinklys. Instruktionsbogen siger ikke andet ende at der skal køres på

Mål spænding på batter med et voltmeter.

Kig efter om remmen ned til generatoren er intakt.

Kig efter stelkabel til generator.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 28-03-09 15:36

Begbie wrote:
> [...]
> igen, kan jeg stadig ikke blinke eller tænde radio, men til gengæld
> kommer lyden ikke, og ladekontrollampen lyser heller ikke.

Der er muligvis en kortslutning i trailerens ledninger til blinklyset,
så der er nok sprunget en sikring eller to i bilen.

Check bilens sikringer.
Hvis der er nogen der er brændt over, så skift dem.
Traileren skal selvfølgelig være koblet fra først.

Få trailerens ledningsnet gennemchecket, så den ikke springer
sikringerne igen.

Fra : y2j66_99@yahoo.dk

Dato : 28-03-09 09:13

On 28 Mar., 15:35, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
> Traileren skal selvfølgelig være koblet fra først.
>
> Få trailerens ledningsnet gennemchecket, så den ikke springer

Ok, jeg er ikke den store el-mand, men jeg må kigge i
instruktionsbogen...

Det kan være batteriet som skal afmonteres, og lades natten over (ja,
jeg falmer i det blinde her).

Fra : Armand

Dato : 29-03-09 12:07

y2j66_99@yahoo.dk skrev:

> Ok, jeg er ikke den store el-mand, men jeg må kigge i
> instruktionsbogen...
>
> Det kan være batteriet som skal afmonteres, og lades natten over (ja,
> jeg falmer i det blinde her).

Læn dig lige tilbage og afvent en sviner:
Det er meget uhøfligt ikke at præsentere sig når man f.eks. telefonerer
og ligeledes ikke at underskrive breve og andre beskeder - Dette
inklusive indlæg på nyhedsgrupper :-|
Når man så ovenikøbet blander to forskellige afsenderadresser ind i
billedet gør man alt for at forvirre de venlige mennesker der forsøger
at hjælpe en!

Got the point?

--
Armand.

Fra : y2j66_99@yahoo.dk

Dato : 28-03-09 11:20

On 28 Mar., 15:35, "Jens C. Hansen"
> [...]
> Traileren skal selvfølgelig være koblet fra først.
>
> Få trailerens ledningsnet gennemchecket, så den ikke springer

Jeg skal se at der er sprunget en sikring, de kan vel købes T-hansen
eller noget...

Jeg skal køre en tur imorgen søndag, men der er vel ikke noget der
tager skade af at køre rundt i den tilstand... udover at jeg spreder
ekstrem meget dårlig karma med mine medtrafikanter ved ikke at kunne
blinke ;-/

Fra : alexbo

Dato : 28-03-09 18:34

<y2j66_99@yahoo.dk> skrev

>Jeg skal se at der er sprunget en sikring, de kan vel købes T-hansen
eller noget...

Formentlig er der en reserve i sikringsboksen, og en oversigt i
instruktionsbogen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-03-09 18:33

On Sat, 28 Mar 2009 10:19:59 -0700 (PDT), y2j66_99@yahoo.dk wrote:

>Jeg skal se at der er sprunget en sikring, de kan vel købes T-hansen
>eller noget...
Nogle tankstationer har dem også.

> [...]
>tager skade af at køre rundt i den tilstand... udover at jeg spreder
>ekstrem meget dårlig karma med mine medtrafikanter ved ikke at kunne
Hvor fedt syntes du selv det er at folk kører rundt med defekt
signalapperat i deres biler ? Det kan under uheldige omstændigheder
betyden døden for andre trafikanter eller dig selv.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-09 00:12

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev :

>Nogle tankstationer har dem også.

hvor findes de henne ?

<grin>

--
Jan_stevns

Fra : Armand

Dato : 29-03-09 12:09

jan_stevns skrev:

> hvor findes de henne ?
>
> <grin>

Ja, det er ikke til at følge med i alle de nye bensinselskaber der
knopskyder, men vi har ihvertfald endnu ikke fået en Nogle tankstation
her i byen!

--
Armand.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 28-03-09 23:57

y2j66_99@yahoo.dk wrote:
> Jeg skal se at der er sprunget en sikring, de kan vel købes T-hansen
> eller noget...

Aldi har med mellemrum haft en billig æskefuld sikringer.
Jeg vil også tro du kan gå ind på et tilfældigt værksted og få byttet
sprungne sikringer til nye for et symbolsk beløb.
Er du i nærheden af Odense, så har jeg ovennævnte æske og du må få dem
du mangler gratis.

> [...]
> tager skade af at køre rundt i den tilstand... udover at jeg spreder
> ekstrem meget dårlig karma med mine medtrafikanter ved ikke at kunne

Det er både ulovligt og farligt at gøre, fordi medtrafikanterne ikke kan
se om du har tænkt dig at dreje, og hvorhen.

Eksempel: Du holder midt på en vej og har tænkt dig at dreje til
venstre, lige så snart der ikke er modkørende trafik.
En anden bil kommer kørende bagfra, tror du holder stille pga. tekniske
problemer, eller tror du skal til højre istedet, og begynder at køre
venstre om dig sekundet inden du drejer til venstre.
*BANG*

Fra : N/A

Dato : 28-03-09 23:57

Fra : y2j66_99@yahoo.dk

Dato : 29-03-09 09:36

On 29 Mar., 13:06, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Når man så ovenikøbet blander to forskellige afsenderadresser ind i
> billedet gør man alt for at forvirre de venlige mennesker der forsøger

Ja... I got the point, men udover fik det jeg også hjælp til at
udbedre problemmet nemt og billigt:

Den anden tankstation jeg kørt forbi fra morgen af havde den rigtige
sikring, og to minutter og fem kroner senere var problemet løst.

Jeg blev klogere og sparede et værkstedsbesøg. Tak for hjælpen.

Begbie