peugeot 405 tandrem skift?
Fra : (-Peter-)

Dato : 22-03-09 07:03

Hej.

Jeg ejer en peugeot 405 1.4 i express stationcar, som jeg har købt for
snart fire år siden.

Hvor ofte bør jeg skifte tandrem i denne? Har ikke gjort det endnu, og
ved ikke hvornår det er gjort sidst umiddelbart..

Jeg kører "kun" ca. 2 gange 6 km pr dag plus en tur på 2 gange 80 km
ca en gang pr måned.

Vil jeg kunne høre når remmen skal skiftes, eller springer den bare
pludseligt og smadrer mototeren?

Hvis den skal skiftes er der så nogen der har en ide om hvad det vil
koste?

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 16:23

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Det kommer desværre som lyn fra en klar himmel. Med mindre en af
strammerrullerne mister et leje først.
Det kan godt støje lidt allerførst.

Ældre biler har typisk interval for tandremsskift ved 70.000 km. Hvis du
ikke kender sidste skift, kan det være en god ide at få den skiftet. blot
for at være sikker. Moderne motorer har normalt ikke plads til ventilerne,
hvis de ryger ud af takt med stempelbevægelserne.

Springer taktremmen er risikoen for motorhavari overhængende. Visse motorer
har dog god plads over stemplerne, så som FIAT 127. Jeg ved ikke hvordan det
forholder sig med en 1,4 l PSA motor.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-03-09 17:28

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-------------------------------

Den skal skiftes ved 120000/4 år. Toppen tager skade hvis remmen sprænger.

Vil gætte på ~3 timer på værksted + ~12-1300 i materialer. Vandpumpe og
remstrammerhjul skal skiftes i samme ombæring.

- Martin

Fra : claus b.p.

Dato : 23-03-09 01:07

(-Peter-) wrote:
> [...]
> pludseligt og smadrer mototeren?
>
> Hvis den skal skiftes er der så nogen der har en ide om hvad det vil

Det er ikke så svært at skifte den selv, med en Haynes manual, lidt
almindeligt værktøj, evt. en hjemmefremstillet remstrammer og de rigtige
reservedele: Tandrem, remstrammerhjul og vandpumpe kan det hele gøres for en
lille tusindlap. Prøv fx. Krogslund eller Høyer.
Hvor meget eller hvor tit du kører er irrellevant, intervallet ligger fast.

/Claus

Fra : (-Peter-)

Dato : 23-03-09 03:17

On 22 Mar., 14:03, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> [...]
> pludseligt og smadrer mototeren?
>
> Hvis den skal skiftes er der så nogen der har en ide om hvad det vil

Tak for alle svarene..