Ka' man da bliv' ved med at koge suppe på ~
Fra : Mogens

Dato : 19-03-09 18:20

Fra : Klaus G.

Dato : 19-03-09 18:48

> www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/233923/ultimate-golfs-ready-to-turn-up-the-heat.html
> Ja, jeg spør' bar
Synd de går væk fra 6cyl og over til noget hårdpumpet 4cyl. Der går sq for
meget honda i det så! :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Brian H

Dato : 19-03-09 20:18

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Synd de går væk fra 6cyl og over til noget hårdpumpet 4cyl. Der går sq for
> meget honda i det så! :)

Ja det er desværre downsizing af værste skuffe :(

Fra : Henrik B.

Dato : 19-03-09 21:38

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Synd de går væk fra 6cyl og over til noget hårdpumpet 4cyl. Der går sq for
> meget honda i det så! :)

Aaahhh Honda? Det sker jo ikke med 8 - 9.000 omdrejninger, men derimod under
6.000...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 20-03-09 23:25

> Aaahhh Honda? Det sker jo ikke med 8 - 9.000 omdrejninger, men
> derimod under 6.000...
Jeg sagde ikke at det VAR en honda, men at der snart går for meget honda i
den :)

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-09 22:47

Klaus G. wrote:
> Synd de går væk fra 6cyl og over til noget hårdpumpet 4cyl. Der går
> sq for meget honda i det så! :)

Jeg synes deres V6'ere er for svagbrystede. De har ikke rigtig noget
brugbart moment. Men det er jo en kendt "svaghed" ved alle V6'ere. Ellers er
det fordi man forventer for meget, for når man sidder bag rattet føles de
ikke af alverden. Men en R4 kan skam sagtens pumpes op til noget meget
lækkert, så det ser jeg faktisk frem til.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-09 22:41

St.M. wrote:

> [...]
> rattet føles de ikke af alverden. Men en R4 kan skam sagtens pumpes
> op til noget meget lækkert, så det ser jeg faktisk frem til.

En 4 cylindret trykladet kan sagtens gøres mere momentstærk end en 6 cyl
sugemodel.

/F

Fra : Klaus G.

Dato : 20-03-09 23:28

> En 4 cylindret trykladet kan sagtens gøres mere momentstærk end en 6
> cyl sugemodel.
Men hvorfor så ikk smide turbo på deres 6cyl? :)

Fra : Armand

Dato : 20-03-09 23:49

Klaus G. skrev:
> Men hvorfor så ikk smide turbo på deres 6cyl? :)

Kommer nok!

Når common-rail motorer gøres til økonomi-vidundere er det efter min
opfattelse forkert: I modsætning til de forskellige fabrikkers tidligere
diesel-motorer har de moderne CR-motorer turbo til forskel og dén står
for en effektstigning på den mindre og derfor stadig økonomiske motor!

Af samme grund tror jeg også at turbo-teknikken stille og roligt vinder
indpas indenfor bensinmotorerne.
Turbo hár jo været fremme som en eksotisk overbygning ved siden af
Gti'erne, men teknikken var nok for dyr for fabrikanterne og for fremmed
for forbrugerne.
Den vide udbredelse blandt de små diesel-motorer har givetvis fået
sænket prisen på teknikken - I modsætning til midtfirsernes almindeligt
forekommende karburator, er indsprøjtning jo også blevet en hverdagsting
og den stigende forekomst af CR's i trafikken vidner om at forbrugerne
tilsyneladende ikke længere er så teknik-forskrækkede, og med stadigt
stigende krav til økonomi MÅ turbo også være et alternativ for
bensinmotoren :-/

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-09 09:03

En 6-cyl bruger oftest mere brændstof end en 4-cyl...

> Af samme grund tror jeg også at turbo-teknikken stille og roligt vinder
> indpas indenfor bensinmotorerne.

*LOL*
Dét er der nok ingen tvivl om, selvom nogle allerede så dét lys for over 25
år siden.

> Turbo hár jo været fremme som en eksotisk overbygning ved siden af
> Gti'erne, men teknikken var nok for dyr for fabrikanterne og for fremmed
> for forbrugerne.

Mon ikke det mere er forsikringsselskaberne, der har fortalt os alle sammen,
at en turbo-bil skam er "farlig".

> [...]
> tilsyneladende ikke længere er så teknik-forskrækkede, og med stadigt
> stigende krav til økonomi MÅ turbo også være et alternativ for

Kabu-hvaf'for-noget? Nåååh, den der forældede teknik, som nogle producenter
gik bort fra, for mere end tyve år siden - sådan ca. midt i firserne. )

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-09 11:28

Henrik B. skrev:
> En 6-cyl bruger oftest mere brændstof end en 4-cyl...

Det er så ikke nødvendigvis rigtig.

Hvis de skal køre det samme, og dette indebærer at der også skal
bestilles noget, vil et større moment i 6'eren betyde besparelse på
brændstoffet i forhold til 4'ren.

Men har de samme moment kan det godt være den store bruger mere.

Jeg ved så ikke om der er nogen der laver to motorer hvor hk/moment er
det samme hvor blot den ene har 4 og den anden har 6 ben.

Men det har ofte vist sig at ekstraomkostningen ved at købe lastbil med
460 hk i stedet for 400 hk ret hurtig har tjent sig hjem på
brændstoføkonomien. (Hvis overgangen fra 4 til 6 ben skal tages i
betragtning skal hypperne nok et stykke ned. Men forholdet med at de
ekstra hypper giver besparelse er det samme.)

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Mogens

Dato : 21-03-09 14:54

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er så ikke nødvendigvis rigtig.

Nu skriver han så også "OFTEST", Finn :)
For vender vi blikket mod BMW's fremragende motorer, så har de en
fremragende brændstoføkonomi ift de 4 cylindrede konkurrenter. En 6
cylindret BMW er særdeles nøjsom - såvel benzin som dieselmotorer...

På topgear er jo et fremragende eksempel på, at en Toyota Prius bruger langt
mere fuel end en BMW M3

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-09 15:12

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er så ikke nødvendigvis rigtig.

Oftest do' - oftest...ingen regler uden undtagelser.

> Hvis de skal køre det samme, og dette indebærer at der også skal bestilles
> noget, vil et større moment i 6'eren betyde besparelse på brændstoffet i
> forhold til 4'ren.

Nu går snakken jo på en trykladet 4'erer kontra en 6'er suge...

> Men har de samme moment kan det godt være den store bruger mere.

Netop! Det er vægten (inertien) og volumen der gi'r forskellen...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-03-09 18:24

Henrik B. skrev:
> Oftest do' - oftest...ingen regler uden undtagelser.
> Nu går snakken jo på en trykladet 4'erer kontra en 6'er suge...

Se nu laver du jo om på det jeg svarede på.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-09 19:43

> Se nu laver du jo om på det jeg svarede på.

For min skyld kan vi godt tryklade begge - så længe de beholder samme
Hk/Moment, vil 6'eren tabe, når det gælder brændstoføkonomi...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-03-09 20:10

Henrik B. skrev:
> For min skyld kan vi godt tryklade begge - så længe de beholder samme
> Hk/Moment, vil 6'eren tabe, når det gælder brændstoføkonomi...

Jamen hvis vi er enige om at lade dem have samme moment/hk er vi kun
enige om det andet også.

Der vil det mere materiale der skal med rundt helt sikkert koste brændstof.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-03-09 23:07

Klaus G. wrote:
> Synd de går væk fra 6cyl og over til noget hårdpumpet 4cyl.

Hvad blev der af konceptet med at 'klippe' en cylinder af en 6'er, så
man fik en 5'er med ellers samme krumtapaksel, blot det kortere?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-09 22:40

Klaus G. wrote:
> Synd de går væk fra 6cyl og over til noget hårdpumpet 4cyl. Der går
> sq for meget honda i det så! :)

En trykladet 4 cyl har trækkraften og hk fra den 6 cyl. Der ud over har den
en meget mere sparsomt forbrug ved "pæn" kørsel som trods alt er 90% af
tiden.

/F

Fra : Klaus G.

Dato : 20-03-09 23:34

> En trykladet 4 cyl har trækkraften og hk fra den 6 cyl. Der ud over
> har den en meget mere sparsomt forbrug ved "pæn" kørsel som trods alt
> er 90% af tiden.
Jaeh, for dem der købte sådan en R32 de gik jo meget op i hvor langt den
kørte pr. liter brændstof :)