Kun 12,30V efter opladning
Fra : Peter C

Dato : 17-03-09 08:36

Hej Gruppe

Min 1997 Volvo V40 2,0 Aut. m. benzinfyr bruger mere strøm end den kan nå at
lade.
Den kører korte ture (5 min) til dagplejen med datteren om morgenen, og når
så benzinfyret kører 30 min forinden skal der jo mangle strøm på et
tidspunkt. Det er der vist ikke noget underligt i.

MEN ...

I går eftermiddags målte jeg 12,40 V på batteriet, og jeg satte derfor min
nyindkøbte impulslader på.
Den tændte dioden for "batteriet er 50-75% kapacitet og lades" ... så langt
så godt.
Efter 4-5 timers ladning viste laderen "batteri opladet" så jeg pilleden den
af og gik iseng

I morges da jeg lige skulle kontrollere hvor godt det så var blevet igår (og
inden jeg tændte fyret) viste multimeteret så 12,30 V !!!
Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?

Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.
Laderen er en Deca SM1270
http://www.decaweld.com/default.asp?cmd=getProd&cmdID=15112

Anyone ?

MVH Peter C:

Fra : versicoloured@gmail.~

Dato : 17-03-09 02:19

On 17 Mar., 08:36, "Peter C" <pede...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?
>
> Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.

Hej Peter,

Et batteri, der konstant kun er delvist ladet, sulfaterer og danner
sulfatkrystaller der helt eller delvis kan gennembore seperatoren
imellem blypladerne og kortslutte en eller flere celler, dvs batteriet
aflader hurtigt sig selv igen. Alm. startbatterier er bygget til at
starte på (kortvarige høje strømme) IKKE til gentagne dybe op og
afladninger...

Derudover har jeg ikke meget "fidus" til "smart" ladere og pulsladere
i det hele taget, men mål spændingen over batteriet under ladeforløbet
og se om den kommer op på de 14,4 volt som foreskrevet.

mvh
Ole

Fra : Mogens

Dato : 17-03-09 17:29

<versicoloured@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Derudover har jeg ikke meget "fidus" til "smart" ladere og pulsladere
> i det hele taget

Det kan du nu roligt have, idet de fungerer ganske udemærket.
Jeg bruger dem til både min Porsche og BMW M3. Sidstnævnte kunne ikke holde
"strømmen" mellem køreturene, men efter at en Deca SM 1270 er blevet
monteret, er der INGEN problemer mere :)

Fra : alexbo

Dato : 17-03-09 18:48

"Mogens" <no@mail.dk> skrev

> [...]
> holde "strømmen" mellem køreturene, men efter at en Deca SM 1270 er blevet
> monteret, er der INGEN problemer mere :)

Det lyder også som om du bruger den "rigtigt", kontant tilsluttet når bilen
holder stille.

Laderen pusler om batteriet, fylder lidt strøm på næsten uden at batteriet
opdager det.
Det kan den gøre til evig tid.

En standard lader propper en tragt ned i halsen på batteriet og fylder strøm
på,
perfekt til en søndagsopladning efter en hård uge, men står den til for
længe brækker batteriet sig.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 17-03-09 10:31

"Peter C" skrev

> [...]
> Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?
>
> Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.

Din batteri er slidt og din lader skal have lov at sidde på et par dage, så
er der en mulighed for at få batteriet op på fuld styrke.
Mål din lader med dit multimeter, den giver nok ikke mere end 3-4 A, hvoraf
noget tabes i varme, samtidig går efekten ned efterhånden som batteriet
fyldes, så hvis batteriet mangler 30-40Ah skal der mindst 15-20 timers
ladning til, og helst det dobbelte.

Hvis du har mulighed for det så sæt laderen på hver dag, det er din lader
beregnet til, den er ikke særlig velegnet til sjatladning.

I gruppen dk.teknik.bil har lige været en tråd om ladning, "køb af oplader",
der er nogle råd om multimetermåling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter C:

Dato : 17-03-09 20:42

> Din batteri er slidt
Øv det var tidligt !

> [...]
> noget tabes i varme, samtidig går efekten ned efterhånden som batteriet
> fyldes, så hvis batteriet mangler 30-40Ah skal der mindst 15-20 timers

Jeg satte laderen på idag igen da jeg kom hjem fra arbejde. Volvoen havde da
ikke kørt siden imorges, så det skulle være muligt at måle den reelle
hvilespænding. Umiddelbart inden jeg satte laderen på målte jeg 12,4 V på
batteriet, og efter at have sat laderen på målte jeg en ladestrøm på over 6A
med mit tangamperemeter.

Nu får den lov at stå hele natten, og så ser jeg hvordan det ser ud imorgen.

MVH Peter C:

--
I stalden:
1997 Volvo V40 2,0 Aut.

Fra : Aksel

Dato : 17-03-09 12:01

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?
>
> Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.

Det er den normale hvilespænding på et blybatteri, der er sikkert ikke noget
i vejen med hverken batteri, lader eller måleinstrument.

Hilsen Aksel

Fra : Peter C

Dato : 17-03-09 13:36

> Det er den normale hvilespænding på et blybatteri, der er sikkert ikke
> noget
> i vejen med hverken batteri, lader eller måleinstrument.

Ifølge batterifabrikantens hjemmeside (Banner Batteries) bør hvilespændingen
være 12,6V og 12,3 V er lig med "50% kapasitet - opladning med det samme"

Godtnok ved 27 grader C ... det kan være det er det der snyder mig !

MVH Peter C:

Fra : Brian H

Dato : 17-03-09 15:12

> [...]
> med det samme"
>
> Godtnok ved 27 grader C ... det kan være det er det der snyder mig !

Om der måles 12,3v eller 12,6v kan afhænge af flere ting, fx om der er lidt
ir på polerne eller om det er et Aldi multimeter til 59.95 eller et Fluke :)

Fra : Peter C

Dato : 17-03-09 16:00

> Om der måles 12,3v eller 12,6v kan afhænge af flere ting, fx om der er
> lidt
> ir på polerne eller om det er et Aldi multimeter til 59.95 eller et Fluke
> :)

Ikke Fluke ... desværre (jeg er kun en glad amatør)

Ingen ir på polerne og det er et Biltema "Auto-Multimeter" til ca. 400,-
.... men iøvrigt får jeg får samme tal med mit Kyoritsu pen-multimeter.
http://www.elma.dk/_da-DK/v:1385?visma5.prodno=5706445250455

MVH Peter C:

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-03-09 12:01

Peter C wrote:
> [...]
> inden jeg tændte fyret) viste multimeteret så 12,30 V !!!
> Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.

Havde du lige fyldt vand på batteriet inden du satte det til opladning?

Fra : Peter C

Dato : 17-03-09 13:31

> Havde du lige fyldt vand på batteriet inden du satte det til opladning?

Nej ... gjorde intet andet end at forbinde laderen iht. anvisningerne.

MVH Peter C: