|
| Brug af startkabler Fra : BikeManiac |
Dato : 15-03-09 02:44 |
|
Hej,
Hvorfor står der i enhver Haynes manual at man ved brug af startkabler
skal sætte minuskablet på stel (fx et motorophæng) og ikke på
minuspolen? Jeg synes det virker aldeles glimrende hvis man bare
bruger begge poler på begge batterier.
Mvh Lucas
| |
F.Syndergaard (15-03-2009)
| Kommentar Fra : F.Syndergaard |
Dato : 15-03-09 09:49 |
|
"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:2712a08d-2ab1-4a34-bb1a-6097ff547ef0@l39g2000yqn.googlegroups.com...
Hej,
Hvorfor står der i enhver Haynes manual at man ved brug af startkabler
skal sætte minuskablet på stel (fx et motorophæng) og ikke på
minuspolen? Jeg synes det virker aldeles glimrende hvis man bare
bruger begge poler på begge batterier.
Mvh Lucas
Fordi stelforbindelsen til batteriet kan være defekt.
Delvis slidt / tæret over.
--
MVH.
Finni
| |
Jens G (15-03-2009)
| Kommentar Fra : Jens G |
Dato : 15-03-09 10:17 |
|
On Sun, 15 Mar 2009 01:44:28 -0700 (PDT), BikeManiac
<lucasjensen@gmail.com> wrote:
>Hej,
>
>Hvorfor står der i enhver Haynes manual at man ved brug af startkabler
>skal sætte minuskablet på stel (fx et motorophæng) og ikke på
>minuspolen? Jeg synes det virker aldeles glimrende hvis man bare
>bruger begge poler på begge batterier.
Jeg har engang lært at det er pga risikoen for at knaldgasser(brint)
antændes ved batteriet på modtagerbilen.
Rødt kabel forbindes til pluspolerne på begge batterier.
Sort kabel forbindes først til minuspol på donorbilen, og sidst til et
stelpunkt på modtagerbilen. Og her er det så der kan måske kommer en
gnist.
--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.
| |
Niels Bengaard (15-03-2009)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 15-03-09 10:17 |
|
Hej,
Hvorfor står der i enhver Haynes manual at man ved brug af startkabler
skal sætte minuskablet på stel (fx et motorophæng) og ikke på
minuspolen? Jeg synes det virker aldeles glimrende hvis man bare
bruger begge poler på begge batterier.
Mvh Lucas
Jeg tror det primært er for at undgå at lave gnister over batteriet, den
evige diskussion om knaldgas.
Gnisten kommer jo der hvor de sidste kabel sættes på og altså langt fra
batteriet.
Mvh Niels
| |
Leif Langgaard (15-03-2009)
| Kommentar Fra : Leif Langgaard |
Dato : 15-03-09 11:29 |
|
BikeManiac wrote:
> Hej,
>
> Hvorfor står der i enhver Haynes manual at man ved brug af startkabler
> skal sætte minuskablet på stel (fx et motorophæng) og ikke på
> minuspolen? Jeg synes det virker aldeles glimrende hvis man bare
> bruger begge poler på begge batterier.
Hej
Har man en gang været smurt ind i "akkumulatorsyrer", så husker man at sætte
kablet til stel et sted godt væk fra batteriet!
En knaldgaseksplosion skiller batteriet af i flere dele!
--
Langgaard
www.megapixels.dk
Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en
mail!
| |
Klaus G. (15-03-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 15-03-09 11:42 |
|
> Hvorfor står der i enhver Haynes manual at man ved brug af startkabler
> skal sætte minuskablet på stel (fx et motorophæng) og ikke på
> minuspolen? Jeg synes det virker aldeles glimrende hvis man bare
> bruger begge poler på begge batterier.
Som de andre siger, pga. knaldgassen, som er en blandning af ilt og brint.
Men på helt lukkede batteriet, altså dem uden propper osv., der burde der
ikke forekomme knaldgas.
Men det burde vel være nok bare at puste gevaldigt på batteriet og på den
måde få gassen væk?
På de nye Sprintere, der sidder batteriet inde under fødderne på føren og
ude i motorrummet er der lavet to små strittere hvor man skal sætte
startkablerne på. Skide smart faktisk :)
--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
KASO (16-03-2009)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 16-03-09 19:12 |
|
>
> På de nye Sprintere, der sidder batteriet inde under fødderne på føren og
> ude i motorrummet er der lavet to små strittere hvor man skal sætte
> startkablerne på. Skide smart faktisk :)
>
Idéen er vist "lånt" hos BMW, der i mange år har haft batteriet i
bagagerummet - og to "kontaktpunkter" i motorrummet. Samme fænomen i vores
første Scénic fra 1997, hvor batteriet var under forreste passagersæde (men
BMW havde allerede dengang brugt det i en årrække). Men ídéen er da fin! (Og
gentaget på min nuværende MB Viano, der har et batteri under hvert forsæde
(hhv. et startbatteri og et "forbrugsbatteri" til køleskab m.m.).
| |
Klaus G. (16-03-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 16-03-09 20:04 |
|
> Idéen er vist "lånt" hos BMW, der i mange år har haft batteriet i
> bagagerummet.
Men er det ikke lidt dumt at sætte det der? Jeg mener, der må være et træls
stort tab når strømmen skal så langt for at f.eks. at starte bilen...
--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
KASO (16-03-2009)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 16-03-09 20:56 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:49bea281$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>> Idéen er vist "lånt" hos BMW, der i mange år har haft batteriet i
>> bagagerummet.
> Men er det ikke lidt dumt at sætte det der? Jeg mener, der må være et
> træls stort tab når strømmen skal så langt for at f.eks. at starte
> bilen...
Det er kun et spørgsmål om tilstrækkeligt tykke kabler. Grunden til at BMW
valgte den løsning var, at det gav bilen en bedre vægtfordeling.
| |
alexbo (15-03-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 15-03-09 11:42 |
|
"BikeManiac" skrev
>Hvorfor står der i enhver Haynes manual at man ved brug af startkabler
>skal sætte minuskablet på stel (fx et motorophæng) og ikke på
>minuspolen? Jeg synes det virker aldeles glimrende hvis man bare
>bruger begge poler på begge batterier.
Som andre har skrevet er det risikoen for knaldgas, det er den gas et varmt
overladet batteri kan udvikle, det stinker forfærdeligt man kan ikke undgå
at opdage det, og risikoen er lig nul hvis man en vinterdag skal hjælpe
naboen.
Men skulle man komme kørende en varm sommerdag med et helt opladet batteri
og skal starte en anden, så sætter man kablerne på sin egen bil først,
derefter på den der skal hjælpes,
en bil der ikke kan starte har ikke udviklet knaldgas.
mvh
Alex Christensen
| |
|
|