ESP er en fantastisk opfindelse - også på ~
Fra : Mogens

Dato : 08-03-09 13:37

Prøv at se denne film - hastigheden er 110 km/t !!
Start ca. 3½ min henne i clippet (ABS) - EPS kommer efter ca 6 min
www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

Fra : Mikael

Dato : 08-03-09 06:51

On 8 Mar., 13:36, "Mogens" <n...@mail.dk> wrote:
> Prøv at se denne film - hastigheden er 110 km/t !!
> Start ca. 3½ min henne i clippet (ABS) - EPS kommer efter ca 6 minwww.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

Jeg har tidliger brugt denne video som "bevis" for ESPs
fortræffeligheder, men folk tror stadig ikke på det.

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/f5314d2356351e66?hl=da&q=

Mikael

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 13:58

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Prøv at se denne film - hastigheden er 110 km/t !!
> Start ca. 3½ min henne i clippet (ABS) - EPS kommer efter ca 6 min
> www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

112% enig.

Jeg har stadig min første testtur i vintervejr i min dengang nyerhvervede
Volvo S80...ganske enkelt fantastisk !

Jeg husker også min første tur i en Porsche 996 på testbanen i Roskilde og
"instruktørens" udtryk i ansigtet, da han stolt fortalte om Porsches nye
fortræffelige bremsesystem, hvor jeg sagde til ham: "Nåda, det er jo det
samme system som i min Volvo"...

mvh/Bjørn J.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-03-09 14:08

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Prøv at se denne film - hastigheden er 110 km/t !!
> Start ca. 3½ min henne i clippet (ABS) - EPS kommer efter ca 6 min
> www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

Begynder du nu også

For det første, så har jeg aldrig sagt, at ESP ikke virker.
For det andet, så er den ASB/ESP test du har linket til ikke på is, men på
sne, det er kun testen af traction control der er på ren is.
For det tredje, så var det jeg argumenterede for (i den anden tråd) at hvis
man først er så langt ude, at forhjulene skrider ligeud, i en kurve, på
grund af is, så kan ESP ikke hive den tilbage. Altså først når hjulene har
sluppet vejen.

Prøv også at se hvor mange solo ulykker der sker, på grund af is/glat føre,
det burde jo ikke kunne ske, når nu størsteparten af nye biler er med ESP,
eller hvad?
ESP/ABS ophæver jo ikke naturlovene.
Dermed ikke sagt, at jeg ville fravælge hverken det ene eller det andet,
hvis jeg skulle købe ny bil, jeg ville bare ikke stole blindt på det.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus G.

Dato : 08-03-09 14:16

> [...]
> Dermed ikke sagt, at jeg ville fravælge hverken det ene eller det
> andet, hvis jeg skulle købe ny bil, jeg ville bare ikke stole blindt
Mange mister herredømmet over bilen på lige vej. Den begynder at slingre,
der kontrastyres, overstyres og man ender i grøften. Med ESP knurre den lidt
i sådan en situation og man køre videre uden noget var sket.

Men ja, du har fuldstændigt ret, intet kan redde en bil hvis den først køre
for stærkt. Der hvor ESPen er super, er som sagt i de situationer hvor man
bliver overrasket. Der var engang en herinde, som tog en frakørsel på
motorvejen, hvor der så lå noget glat rundt i kurven, der blev hans røv lige
reddet af ESPen :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-03-09 14:43

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Mange mister herredømmet over bilen på lige vej. Den begynder at slingre,
> der kontrastyres, overstyres og man ender i grøften. Med ESP knurre den
> lidt i sådan en situation og man køre videre uden noget var sket.

Den tråd jeg har lavet, fra den 28/2, beskriver netop sådan et uheld.
Det var så bare i en bil med ESP (som må formodes virkede på
uheldstidspunktet).
Og den endte altså i grøften.

> Men ja, du har fuldstændigt ret, intet kan redde en bil hvis den først
> køre for stærkt. Der hvor ESPen er super, er som sagt i de situationer
> hvor man bliver overrasket.

Jeg har jo heller ikke påstået andet
Man skal bare ikke tro, at ESP kan redde alt, i de situationer man bliver
overrasket i.

> Der var engang en herinde, som tog en frakørsel på motorvejen, hvor der så
> lå noget glat rundt i kurven, der blev hans røv lige reddet af ESPen :)

Jeg kan godt huske historien (svagt).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-03-09 21:59

> [...]
> der kontrastyres, overstyres og man ender i grøften. Med ESP knurre den
> lidt i sådan en situation og man køre videre uden noget var sket.

Så er det da med at få det forbudt. Hvordan skal vi ellers komme af med så
farlige bilister?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus G.

Dato : 08-03-09 22:08

> Så er det da med at få det forbudt. Hvordan skal vi ellers komme af
> med så farlige bilister?
F.eks. haglvejr kan være meget lokalt. At køre ind i sådan en omgang sjap
kan meget nemt overraske. Har ikke noget som helst at gøre med at man er en
farlig bilist.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-03-09 23:04

> F.eks. haglvejr kan være meget lokalt. At køre ind i sådan en omgang sjap
> kan meget nemt overraske. Har ikke noget som helst at gøre med at man er
> en farlig bilist.

Nå, jeg troede du mente på tør vej.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus G.

Dato : 09-03-09 06:12

> Nå, jeg troede du mente på tør vej.
Ja, så kan jeg godt se hvad du mener :)

Man skal satme køre stærkt og råddent på tør vej, hvis man skal få bilen til
at slingre :)

Fra : Anders Majland

Dato : 09-03-09 15:51

> Man skal satme køre stærkt og råddent på tør vej, hvis man skal få bilen
> til at slingre :)

Sådan en hagl overraskelse er ikke sjovt ... Jeg kom kørende på fin tør vej
hvor jeg så pludseligt helt uden varsel kommer ind på et stykke med flere cm
hagl.

Dvs jeg fik lidt varsel for kort inden var jeg blevet overhalet og da jeg
kommer mod det glatte stykke kan jeg se at han taget en snorretur mellem
autoværnene, er stået ud og står og vinker "sæt farten ned"

Men det var stadig en stor del held at jeg holdt bilen på asfalten og undgå
at påkøre ham der havde taget snorreturen ....

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 14:23

KLIP

> [...]
> Dermed ikke sagt, at jeg ville fravælge hverken det ene eller det andet,
> hvis jeg skulle købe ny bil, jeg ville bare ikke stole blindt på det.

Derfor er det en udmærket ting enten af prøve sin ESP/ABS af på en lukket
glatførebane eller finde et egent åbensted i vinteren og afprøve dens
grænser.

Det er kun "de udødelige", der tordner med fuld fart hen mod et 90 graders
sving i superglat føre og tror at ESP og ABS vil klare paragrafferne for
dem.

mvh/Bjørn J.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-03-09 14:40

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Derfor er det en udmærket ting enten af prøve sin ESP/ABS af på en lukket
> glatførebane eller finde et egent åbensted i vinteren og afprøve dens
> grænser.

Jamen vi er helt enige.

> Det er kun "de udødelige", der tordner med fuld fart hen mod et 90 graders
> sving i superglat føre og tror at ESP og ABS vil klare paragrafferne for
> dem.

Ja dem er der sikkert også en del af, desværre

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 14:47

KLIP

> Jamen vi er helt enige.

> Ja dem er der sikkert også en del af, desværre

Jep, specielt i dag med de "voldsomme" potter som for os gamle i samme alder
som "de uovervindelige", blot var farvestrålende plakater i billig
indramning på drengeværelset..

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 08-03-09 17:42

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> For det andet, så er den ASB/ESP test du har linket til ikke på is, men på
> sne, det er kun testen af traction control der er på ren is.

Han benytter ellers udtrykket "on ice"?

> [...]
> på grund af is, så kan ESP ikke hive den tilbage. Altså først når hjulene

Det kommer ikke så langt i en bil med EPS og en fornuftig chauffør bag
rattet

> Prøv også at se hvor mange solo ulykker der sker, på grund af is/glat
> føre, det burde jo ikke kunne ske, når nu størsteparten af nye biler er
> med ESP, eller hvad?

Det er jo de færreste biler i DK, der har ESP

> ESP/ABS ophæver jo ikke naturlovene.

Naturligvis ikke

> Dermed ikke sagt, at jeg ville fravælge hverken det ene eller det andet,
> hvis jeg skulle købe ny bil, jeg ville bare ikke stole blindt på det.

Det burde være standard som seler og airbags

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 17:50

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det burde være standard som seler og airbags

Det har jeg plæderet for, siden jeg anskaffede mig min S80, så helt enig
Mogens.

(Der var dog nogen som mente, jeg blot var en blæremås. Nå, de er nok på den
3. potte nu og har endelig fået ESP og ABS...men jeg stadig kører i min
"gamle potte"...)

Det burde være standard måske endda ved lov.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 08-03-09 17:51

> [...]
> (Der var dog nogen som mente, jeg blot var en blæremås. Nå, de er nok på
> den 3. potte nu og har endelig fået ESP og ABS...men jeg stadig kører i

OK, jeg har ikke bidt mærke i, at din Volvo var futuristisk på det punkt :)

> Det burde være standard måske endda ved lov.

Absolut

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 17:58

KLIP

> OK, jeg har ikke bidt mærke i, at din Volvo var futuristisk på det punkt
> :)

Nu er det ikke første gang, jeg har et sådan indlæg i denne NG og heller
ikke første gang du læser det og svarer på det..:)

Det har gjort flere gange gennem årerne, bl.a. da du underholdt os med din
hastighedskørsel "i den gule" på en tysk motorvej (husk, *min* hukommelse
fejler endnu intet..).

> Absolut

Amen.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 08-03-09 17:59

> Nu er det ikke første gang, jeg har et sådan indlæg i denne NG og heller
> ikke første gang du læser det og svarer på det..:)

OK - husker jeg ikke...

> Det har gjort flere gange gennem årerne, bl.a. da du underholdt os med din
> hastighedskørsel "i den gule" på en tysk motorvej (husk, *min* hukommelse
> fejler endnu intet..).

Har vi talt om ESP der?

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 18:04

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK - husker jeg ikke...

> Har vi talt om ESP der?

Så er din hukommelse alligevel ikke helt tabt i de svenske tåger..

Nej, det drejede sig om ABS, men lavede du ikke samtidig en undvigemanøvre ?

Find lige tråden, så vi kan friske den op..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 08-03-09 19:41

> [...]
> ?
> Find lige tråden, så vi kan friske den op..;)

Ah det var nok min nær-død-oplevelse lige efter at jeg havde købt bilen. Jeg
undviger i "hullet" og bremser samtidigt med...

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-09 21:18

> [...]

> (Der var dog nogen som mente, jeg blot var en blæremås. Nå, de er nok på
> den 3. potte nu og har endelig fået ESP og ABS...men jeg stadig kører i

Dog er dit system i dag forældet, og dermed langsommere
reagerende/justerende end de nyeste udgaver...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 21:22

KLIP

> Dog er dit system i dag forældet, og dermed langsommere
> reagerende/justerende end de nyeste udgaver...

Sikkert og dog, men alligevel er det fuldt ud tilstrækkeligt selv den dag i
dag..

Har di "nye" cykel for resten "DSTC"..?..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-09 21:25

> Sikkert og dog, men alligevel er det fuldt ud tilstrækkeligt selv den dag
> i dag..

Helt enig! ALT er bedre end fravær af samme....

> Har di "nye" cykel for resten "DSTC"..?..

Den er udstyret med en gaaaaammmel sadel, så det eneste ekstra udstyr der er
på den er "VRIR".... )

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-09 21:37

Henrik B. skrev:
> Den er udstyret med en gaaaaammmel sadel, så det eneste ekstra udstyr
> der er på den er "VRIR".... )

Troede da det var en "VRIK".

--
Mvh Finn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-03-09 18:32

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Han benytter ellers udtrykket "on ice"?

Man kan temmeligt tydeligt se, på videoen, at det er sne der køres i.
At der så er is under sneen, det kan vi nok godt blive enige om

> Det kommer ikke så langt i en bil med EPS og en fornuftig chauffør bag
> rattet

Helt enig, men hvis den forkerte chauffør skulle komme ud for det, så
tvivler jeg stærkt på, at ESP'en kan redde den.

> Det er jo de færreste biler i DK, der har ESP

Jeg tænker på biler som er under 5-6 år, er størstedelen af dem ikke med
ESP?
Og de fylder ligeså godt i uheldstatistikerne som de gamle.

> Det burde være standard som seler og airbags

Det kommer, det kommer.
Jeg kan stadig huske, da bilerne hverken havde seler eller airbags

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 18:41

KLIP

> Jeg kan stadig huske, da bilerne hverken havde seler eller airbags

... samt ingen indstillelige ryglæn og bænksæde foran..)

Det var nu så hyggeligt..

mvh/Bjørn J.

Fra : N/A

Dato : 09-03-09 15:28

Fra : soren_Helskov@hotmai~

Dato : 08-03-09 12:45

Jeg prøvede ESP af da jeg var på GF sikkerhedsdagen. ESP gør en
forskel men ikke så stor som mange gør det til. Men er udskridning
først begyndt er løbet kørt ESP eller ej.
Jeg var ganske skuffet over ESP. Men det var nok også forventeligt at
når bilen først mister grebet, så kan ESP ikke gøre noget som helst..

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 20:58

<soren_Helskov@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>Jeg var ganske skuffet over ESP. Men det var nok også forventeligt at
>når bilen først mister grebet, så kan ESP ikke gøre noget som helst.

Så mener jeg ikke du har prøvet det rigtige.

Jeg har med min potte kørt med 80 km/t i snevejr ud ad lige stor bred vej og
hevet rimeligt voldsomt i rattet både til højre og venstre.

Mit DSTC system i potten klarede ærterne til UG med kryds og slange alt
imens hastigheden blev sænket uanset jeg bankede "klampen" i bund.

Samme har jeg prøvet på en strands kørevej med 3 passagerer i blot for at
vise kammeraten, hvordan det virker. Han startede med at hyle op, men endte
med at være imponeret. Det er nu ikke så svært, han kører i en Alfa 167

Jeg har i en Porsche 997 (Turbo) prøvet det samme på et køreteknisk
instituts glatbane.

Det virkede også bare til UG med kryds og slange i en dobbelt undvigemanøvre
med 60 km/t (vi måtte ikke køre hurtigere på glatbanen).

PS: En sådan glatbane er at betegne som ren "is".

mvh/Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 21:06

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

En lille video af, hvordan Volvos DSTC virker på alle potter med systemet:

http://www.youtube.com/watch?v=QtWQPf59iJ4&feature=related

Enjoy !

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-09 21:27

> [...]
>
> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> En lille video af, hvordan Volvos DSTC virker på alle potter med systemet:

Den viser netop RIGTIG GODT, at det ikke betyder en ski' at bilen skrider
over forhjulene.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-09 21:21

<soren_Helskov@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg prøvede ESP af da jeg var på GF sikkerhedsdagen. ESP gør en
> forskel men ikke så stor som mange gør det til. Men er udskridning
> først begyndt er løbet kørt ESP eller ej.

Jeg er slet ikke enig! Dette klip beviser også det modsatte:
http://www.youtube.com/watch?v=m5Ug-udF4V0

Men der er med garanti stor forskel på, hvordan de forskellige
bilproducenter sætter ESP-systemerne op - ligesåvel som der er med
ABS-bremser..

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-09 21:41

Henrik B. skrev:
> [...]
> Men der er med garanti stor forskel på, hvordan de forskellige
> bilproducenter sætter ESP-systemerne op - ligesåvel som der er med

Har du også en video hvor en udskridning ER begyndt?
Altså ikke en hvor ESP er med fra starten.

--
Mvh Finn

Fra : Leonard

Dato : 08-03-09 22:14

Finn Guldmann wrote:

> Har du også en video hvor en udskridning ER begyndt?
> Altså ikke en hvor ESP er med fra starten.

Hvilken relevans skulle den have?
For at vise, at det ikke hjælper at tænde for det, når det er forsent?
- altså at det er umuligt at nå at reagere så hurtigt, så det skal bare
være tændt hele tiden ellers når det ikke at hjælpe.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-09 22:54

Leonard skrev:
> [...]
> - altså at det er umuligt at nå at reagere så hurtigt, så det skal bare
> være tændt hele tiden ellers når det ikke at hjælpe.

For at kunne se om ESP kan rede en forende-udskridning der ER i gang.
Ikke et forløb hvor ESP forhindrer at udskridningen overhovedet kommer.

--
Mvh Finn

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-09 00:16

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> For at kunne se om ESP kan rede en forende-udskridning der ER i gang. Ikke
> et forløb hvor ESP forhindrer at udskridningen overhovedet kommer.

En forende er jo nødt til at starte, inden ESP overhovedet bliver
aktiveret - eller rettere, træder i funktion!

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-09 03:32

Henrik B. skrev:
> En forende er jo nødt til at starte, inden ESP overhovedet bliver
> aktiveret - eller rettere, træder i funktion!

Det ved jeg jo ikke noget om. Har aldrig kørt med det system.

Men der blev stillet spørgsmålstegn ved om ESP kunne redde en
forendeudskridning der var i gang. (Læs: var tabt)

Og så har vi fået set en masse video hvor EPS'en er med fra starten og
forhindrer at udskridningen egentlig bliver til noget.

Måske der skulle indledes en jagt på video'er hvor situationen udvikler
sig så meget at ESP ikke mere kan klare det. (Blot sådan at vi kan få
belyst hvor grænsen for hvad ESP kan går.)

--
Mvh Finn

Fra : Klaus G.

Dato : 09-03-09 06:25

> Men der blev stillet spørgsmålstegn ved om ESP kunne redde en
> forendeudskridning der var i gang. (Læs: var tabt)
Er man så ikke inde under "når naturlovene er overtrådt"? Altså at man har
så meget fart på, at alt er tabt? :)

Anyways, prøver man at dreje til venstre og bilen forsætter ligeud, så vil
ESP'en bremse på, er det venstre forhjul, for at prøve at få bilen til at
dreje den vej over...

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-09 07:32

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev :

>Er man så ikke inde under "når naturlovene er overtrådt"? Altså at man har
>så meget fart på, at alt er tabt? :)

Det er man måske nok - man er måske også derhenne ....

- hvor man skal til at gøre endeligt op den den tro folk er blevet
bibragt - troen på at man nu, takket være alt muligt tingel tangel,
kan overtræde naturlovene ustraffet.

--
Jan_stevns

Fra : N/A

Dato : 10-03-09 23:54

Fra : N/A

Dato : 10-03-09 23:54

Fra : N/A

Dato : 09-03-09 15:28

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 23:10

Finn Guldmann skrev:

> Har du også en video hvor en udskridning ER begyndt?
> Altså ikke en hvor ESP er med fra starten.

Hvad skulle dét dog til for??

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-03-09 00:15

Armand skrev:
> Hvad skulle dét dog til for??

Såmænd kun for at se om ESP kan klare den situation som blev opstillet
tidlig i debatten. Men som aldrig blev besvaret.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : N/A

Dato : 09-03-09 15:28

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-09 21:17

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> Begynder du nu også

*LOL*

> [...]
> på grund af is, så kan ESP ikke hive den tilbage. Altså først når hjulene

Det passer ikke! Selvom man "skrider" ligeud med drejede hjul, så vil ESP'en
kunne hjælpe med at få bilen til at fælge rattets/hjulenes retning - og ikke
karossens. Det demonstreres bl.a. også hér:

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-03-09 22:16

> [...]
> ESP'en kunne hjælpe med at få bilen til at fælge rattets/hjulenes
> retning - og ikke karossens. Det demonstreres bl.a. også hér:

Det du viser her, der er jo stadig lidt vejgreb tilbage, som ESP'en kan
arbejde med.
Hvis det er ren is og hjulene har sluppet, så er der altså ikke noget at
gøre, eller hvordan mener du, at dækkene skal få greb i isen?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 22:21

KLIP

> Hvis det er ren is og hjulene har sluppet, så er der altså ikke noget at
> gøre, eller hvordan mener du, at dækkene skal få greb i isen?

Blot for god ordens skyld Per, så kører du altså ikke *på* is, men en ultra
tynd vandfilm.

Nøjagtig på samme måde glider din skøjter på "isen", der for er en vandfyld
glatbane i princippet det samme som at "køre på is".

mvh/Bjørn J.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-03-09 22:26

> [...]
>
> KLIP

> Blot for god ordens skyld Per, så kører du altså ikke *på* is, men en

Da ikke i det link som Henrik B sendte, det er da en halv tør/halvt
snedækket vejbane.

> Nøjagtig på samme måde glider din skøjter på "isen", der for er en
> vandfyld glatbane i princippet det samme som at "køre på is".

Jeg taler jo netop ikke om glatbane/vandbane, men om et eksempel som Armand
nævnte i en tidligere tråd, hvor han var kommet rundt om et hjørne og blevet
overrasket af isen, så bilen kørte ligeud istedet for at dreje.
Der skrev jeg så, at hvis først hjulene havde sluppet, så var der ikke noget
at gøre.
Det er nu lavet om til, at jeg er 100% i mod ESP og at jeg hårdnakket påstår
at det overhovedet ingen virkning har

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 22:49

KLIP

> Da ikke i det link som Henrik B sendte, det er da en halv tør/halvt
> snedækket vejbane.

Isen kan være i mange forskellige overflader, fra spejlblank og således
bealgt med en ultra tynd ensartet vandfilm (som dine skjøters hulslibning
glider på) til en meget nopret, hvor du faktisk har en rimelig bremseevne.

På filmen kommer dækkene sikkert ned til vandfilmen.

> [...]
> og blevet overrasket af isen, så bilen kørte ligeud istedet for at dreje.
> Der skrev jeg så, at hvis først hjulene havde sluppet, så var der ikke

Nej, specielt hvis enertien forhindrer dækkene i at gribe ned i underlaget.

http://www.youtube.com/watch?v=OdjpsuErKFs

> Det er nu lavet om til, at jeg er 100% i mod ESP og at jeg hårdnakket
> påstår at det overhovedet ingen virkning har

Det har jeg ikke fået opfattelsen af, du er blevet tillagt.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 09-03-09 07:36

> [...]
> glider på) til en meget nopret, hvor du faktisk har en rimelig bremseevne.

Hvis nu man ser mit clip igen og især den del, hvor Jaguaren skal køre op af
bakke på ren is...

> Det har jeg ikke fået opfattelsen af, du er blevet tillagt.

....så kunne man få den opfattelse Per, at du tillægger ESP meget lidt værdi.
Jaguarens øvelse op af bakke, overført til ESP's funktionsmåde, viser jo
hvor fantastisk en opfindelse ESP i virkeligheden er - OGSÅ på ren is.

Den minimale nedbremsning, som systemet udøver på det inderste baghjul
redder bil og liv...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-03-09 13:23

> ...så kunne man få den opfattelse Per, at du tillægger ESP meget lidt
> værdi.

Jeg ved ikke om jeg ikke tillægger ESP meget værdi, jeg siger bare at jeg
ikke vil stole blindt på det.

> Jaguarens øvelse op af bakke, overført til ESP's funktionsmåde, viser jo
> hvor fantastisk en opfindelse ESP i virkeligheden er - OGSÅ på ren is.

Man kan jo ikke sammenligne en igangsætning med en nedbremsning, når der er
tale om ren is.
Hvis du kører f.eks. 50 km/t og kommer ind på ren is, så kan ESP altså ikke
gøre ret meget, hvorimod en (forsigtig) igangsætning (evt med TC) kan
klares.
Den store forskel er jo, at du i det ene tilfælde har en bil i bevægelse,
det har du ikke i det andet tilfælde.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mogens

Dato : 09-03-09 17:34

> [...]
> klares.
> Den store forskel er jo, at du i det ene tilfælde har en bil i bevægelse,

Så clippet igen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-09 22:56

BJ skrev:
> [...]
> Nøjagtig på samme måde glider din skøjter på "isen", der for er en vandfyld
> glatbane i princippet det samme som at "køre på is".

Men hvor er så relevansen når det der vises er halvt sne og halvt tør vej?

--
Mvh Finn

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 23:05

KLIP

> Men hvor er så relevansen når det der vises er halvt sne og halvt tør vej?

Hvad mener du specifikt ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-09 03:34

BJ skrev:
> Hvad mener du specifikt ?

Ja, hvor er den video hvor ESP skal vise hvad den kan i en "elg-test" på
ren is?

Altså hvor vejgreb er absolut minimal.

--
Mvh Finn

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-09 07:19

> Ja, hvor er den video hvor ESP skal vise hvad den kan i en "elg-test" på
> ren is?
>
> Altså hvor vejgreb er absolut minimal.

DU mener ikke at vejgreb er minimalt på sne....eller når der ligger meget
vand på vejbanen? Se h.h.v. Saab- eller Volvo-klippene vi har postet...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : oz3bto

Dato : 08-03-09 21:33

> [...]
> Dermed ikke sagt, at jeg ville fravælge hverken det ene eller det andet,
> hvis jeg skulle købe ny bil, jeg ville bare ikke stole blindt på det.

Jeg måtte sidste vinter pakere en passat i grøften pga ESP

Ramte et skævt spor så røven slog lidt ud .. Da jeg så forsøger på at redde
den ind igen blokere ESP lige det ene forhjul ganske kort.. 3 sek sener
holdte jeg i grøften

Havde den ikke lavet det nummer havde den været reddet
Siden har jeg altid slået ESP fra når det er møj glat

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-09 21:49

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Ramte et skævt spor så røven slog lidt ud .. Da jeg så forsøger på at
> redde den ind igen blokere ESP lige det ene forhjul ganske kort.. 3 sek

Hvilke mærke/model var der tale om?

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : oz3bto

Dato : 09-03-09 16:51

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilke mærke/model var der tale om?
>
> --
> http://www.rescue-saab.com/
> http://www.saabklub.dk/

2006 passat

Fra : Klaus G.

Dato : 08-03-09 22:13

> [...]
> 3 sek sener holdte jeg i grøften
>
> Havde den ikke lavet det nummer havde den været reddet
> Siden har jeg altid slået ESP fra når det er møj glat
Nu må man jo ikke kontrastyre når en bil har ESP...

Så at give ESP skylden, bare fordi du ikke ved hvordan det skal køres, den
holder ikke.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-03-09 22:30

>Nu må man jo ikke kontrastyre når en bil har ESP...

Det er ikke for at være morsom, men skal man så bare slippe rattet og
håbe ESP'en ved hvad den laver?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 22:52

KLIP

> Det er ikke for at være morsom, men skal man så bare slippe rattet og
> håbe ESP'en ved hvad den laver?

Nej, du skal kontrastyre og det specielt hvis underlaget er "is glat".

Nu kan jeg ikke finde den video på Youtube som viser en dag med Heico og
Volvoer på Nürburgring glatbane.

mvh/Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 22:59

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Her er den:

http://www.youtube.com/watch?v=JTdeXA98lIw&feature=related

Enjoy !

mvh/bjørn J.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-03-09 22:57

On Sun, 8 Mar 2009 22:51:40 +0100, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Nej, du skal kontrastyre og det specielt hvis underlaget er "is glat".

Det er/var også min overbevisning men der blev jo skrevet noget
andet... :-/

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 23:06

KLIP

> Det er/var også min overbevisning men der blev jo skrevet noget
> andet... :-/

O.k. ... han skal bare på glatførekursus...

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus G.

Dato : 09-03-09 06:22

> Det er ikke for at være morsom, men skal man så bare slippe rattet og
> håbe ESP'en ved hvad den laver?
Jeg læste forkert. Jeg så det som om at han prøvede at dreje og bilen
forsatte ligeud. Man skal naturligvis prøve at rette op. Min fejl.

Men jeg har selv prøvet at lege på en P-plads med håndbremsen og sne på
underlaget. I det sekund man slipper håndbremsen, så knurre ESP'en og retter
bilen op lynhurtigt. Så det lyder meget underligt hvis ESP'en skulle have
forværret eller andet hos oz3bto.

Selv på firmabilen, em MB Sprinter på 3.5tons går det meget hurtigere med at
få rettet op, hvis ESP'en er slået til. Typisk vil bilen slå en ekstra gang
eller to med bagenden uden ESP, plus den vil tage en del længere tid at få
rettet op første gang.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-03-09 08:53

>Jeg læste forkert.

OK så forstår jeg bedre.

Jeg har nu heller ikke haft de store problemer med aktiv kontrastyring
selvom ESP'en ville lege med.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leonard

Dato : 08-03-09 22:15

oz3bto wrote:

> [...]
> 3 sek sener holdte jeg i grøften
>
> Havde den ikke lavet det nummer havde den været reddet

Og det ved du med sikkerhed?

> Siden har jeg altid slået ESP fra når det er møj glat

Tåbeligt er min mening om det.

--
Leonard

Fra : Mikael

Dato : 09-03-09 04:41

On 8 Mar., 21:32, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> [...]
> holdte jeg i grøften
>
> Havde den ikke lavet det nummer havde den været reddet
> Siden har jeg altid slået ESP fra når det er møj glat-

Havde du vinterdæk på? Jeg har svært ved at se at det er ESPen skyld
af du røg i grøften. Det er da en dumhed af dimensioner at slå det fra
når det er glat med mindre du sidder fast.
Men du bruger måske heller ikke sele fordi du engang har hørt om en
der klarede det uden sele?

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 09-03-09 04:48

On 9 Mar., 03:34, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Ja, hvor er den video hvor ESP skal vise hvad den kan i en "elg-test" på
> ren is?

Det ser du faktisk i den allerførste film i denne tråd.

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 09-03-09 04:51

On 8 Mar., 19:45, soren_Hels...@hotmail.com wrote:
> [...]
> Jeg var ganske skuffet over ESP. Men det var nok også forventeligt at
> når bilen først mister grebet, så kan ESP ikke gøre noget som helst.

Det kan jeg ikke få til at hænge sammen med de oplevelser jeg har . Er
du sikker på at du har ESP på bilen og ikke kun antispin?

Fordelen med ESP er jo at den faktisk griber ind inden der når at
komme en rigtig udskridning.

Igen. ESP kan ikke ophæve naturkræfterne, men den kan hjælpe dig
ganske meget med at komme på rette kurs.

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 09-03-09 04:54

On 8 Mar., 21:41, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Har du også en video hvor en udskridning ER begyndt?
> Altså ikke en hvor ESP er med fra starten.

Det findes ikke fordi, du sætter jo ikke ESP til når det er gået galt,
ESPen har reddet din røv inden det overhovedet kommer så vidt, det ser
du på den første film i denne tråd.

Der er jo heller ikke nogen mennesker der påstår at en faldskærm kan
redde dig når du falder ud fra et fly og vil demonstere det ved at
udløse den 50 meter over jorden.

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 09-03-09 04:57

On 8 Mar., 22:53, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> For at kunne se om ESP kan rede en forende-udskridning der ER i gang.
> Ikke et forløb hvor ESP forhindrer at udskridningen overhovedet kommer.

Det er jo et rent hypotetisk spørgsmål og jeg vil fristes til at sige
som statsministeren, jeg kommentere ikke på hypotetiske spørgsmål.

Men du kan jo kigge dig lidt omkring her http://www.bosch-esperience.se/se/language1/index.html

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-09 15:28

Mikael skrev:
> Det er jo et rent hypotetisk spørgsmål og jeg vil fristes til at sige
> som statsministeren, jeg kommentere ikke på hypotetiske spørgsmål.
> [...]
Er det hypotetisk om der er en grænse for hvad ESP kan?

Ros nu ikke ESP for mere end det kan leve op til.

--
Mvh Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-09 15:41

Mikael skrev:
> Det er jo et rent hypotetisk spørgsmål og jeg vil fristes til at sige
> som statsministeren, jeg kommentere ikke på hypotetiske spørgsmål.
> [...]
Og du kan kigge her; http://www.youtube.com/watch?v=bn2Z-6xPmsI

Det er så bare det modsatte af hvad jeg spørger efter.

--
Mvh Finn

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 23:45

Finn Guldmann skrev:

> Og du kan kigge her; http://www.youtube.com/watch?v=bn2Z-6xPmsI
>
> Det er så bare det modsatte af hvad jeg spørger efter.

HeY - Fedeste testbane!!

Men du er gået i selvsving omkring din argumentation om at esp ikke kan
redde alt, for hvad brug er der for at vise hvor meget esp egentlig vil
kunne hente igen (og at den li'gidt må give op ved en vis "bredde", når
hele virkningen ligger i at esp'en netop forhindrer at man kommer helt
der ud :-|
Og netop denneher video, der ovenikøbet drejer sig om de lastbiler du
ikke tror vil få esp, viser ar det ikke er undvigemanøvren, men den
efterfølgende slinger der går galt og at esp'en netop ikke lader det
komme til det mindste slinger :-|

--
Armand

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-03-09 00:23

Armand skrev:
> [...]
> kunne hente igen (og at den li'gidt må give op ved en vis "bredde", når
> hele virkningen ligger i at esp'en netop forhindrer at man kommer helt

Som nævnt andetsteds har jeg ingen erfaring med at køre med ESP. Det er
derfor jeg forsøger at få opklaret, med videos, hvor grænsen for hvad
ESP kan klare.

Det handler ikke om om jeg finder ESP god eller dårlig. Men alene om;
Hvor går grænsen?

> [...]
> ikke tror vil få esp, viser ar det ikke er undvigemanøvren, men den
> efterfølgende slinger der går galt og at esp'en netop ikke lader det

Nu har jeg på intet tidspunkt udtalt mig om hvorvidt ESP kommer i
lastbilerne eller ej, blot nævnt at det, indtil videre, ikke er normalt
med lastbiler med ESP.

Seneste "påhit" i dem er forøvrigt EBS. Der står for et system hvor
bremsningen styres af elektronik. Så man kan sætte trailerens hjul til
at bremse før trækkerens, hvis det er det man vil.

Fra : Mikael

Dato : 09-03-09 05:01

On 9 Mar., 03:31, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Måske der skulle indledes en jagt på video'er hvor situationen udvikler
> sig så meget at ESP ikke mere kan klare det. (Blot sådan at vi kan få
> belyst hvor grænsen for hvad ESP kan går.)

Grænsen for hvad ESP kan går ved de fysiskelove.

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 09-03-09 05:05

On 9 Mar., 06:25, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> Anyways, prøver man at dreje til venstre og bilen forsætter ligeud, så vil
> ESP'en bremse på, er det venstre forhjul, for at prøve at få bilen til at
> dreje den vej over...

Nej den vil bremse på venstre baghjul.

Her vil du kunne læse lidt om hvorfor, her bliver fritionscirkelen
beskrevet

http://www.activedriving.dk/subpage1.html

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 09-03-09 05:25

On 9 Mar., 06:12, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> Man skal satme køre stærkt og råddent på tør vej, hvis man skal få bilen til
> at slingre :)

Men der sker stadigvæk en del ulykker hvor folk kommer ud i rabatten
og tager den sidelæns på tværs af vejen fordi de ikke får rettet bilen
op.

Det undgår du ved ESP.

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-03-09 06:55

On Mar 9, 12:25 pm, Mikael <MikLar...@gmail.com> wrote:

> Men der sker stadigvæk en del ulykker hvor folk kommer ud i rabatten
> og tager den sidelæns på tværs af vejen fordi de ikke får rettet bilen
> op.

Hvis man lader bilen rulle det meste af farten af når det sker, så er
det en hel del nemmere at komme helskindet op på vejen igen.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.

Fra : N/A

Dato : 09-03-09 15:28

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-03-09 01:42

On Mar 9, 3:50 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Men det var stadig en stor del held at jeg holdt bilen på asfalten og undgå
> at påkøre ham der havde taget snorreturen ....

Min svigerfars kones søn (det er rigtigt nok, red.) totalskadede sin
bil på samme måde.

Fra : Mikael

Dato : 10-03-09 08:06

On 9 Mar., 15:40, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Og du kan kigge her;http://www.youtube.com/watch?v=bn2Z-6xPmsI
>
> Det er så bare det modsatte af hvad jeg spørger efter.

Er du stadig i tvivl om hvor effektivt ESP er?

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-09 23:54

Mikael skrev:
> Er du stadig i tvivl om hvor effektivt ESP er?

Jeg er ikke i tvivl om at de hjælper noget. Men jeg er i tvivl om at de
kan leve op til det de bliver "gjort til" herinde.

--
Mvh Finn

Fra : BJ

Dato : 11-03-09 00:19

KLIP

> Jeg er ikke i tvivl om at de hjælper noget. Men jeg er i tvivl om at de
> kan leve op til det de bliver "gjort til" herinde.

Hvis du selv har en bil med ESP og ABS og jeg skal komme efter dig, er det
blot du sætter systemet på prøve et sikkert sted, du kan udfordre det.

Hvis ikke du har mulighed for det, kan jeg godt forstå, du er i tvivl, da
dit erfaringsgrundlag således er lig nul.

mvh/Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-03-09 08:47

BJ skrev:
> Hvis du selv har en bil med ESP og ABS og jeg skal komme efter dig, er det
> blot du sætter systemet på prøve et sikkert sted, du kan udfordre det.

Nu har jeg ingen bil, og det ser ikke ud til at det bliver lige med det
samme at jeg får en.

Og der går nok en del tid før ESP begynder at blive normal i
lastbilerne.

> Hvis ikke du har mulighed for det, kan jeg godt forstå, du er i tvivl, da
> dit erfaringsgrundlag således er lig nul.

Jeg tror nu ikke det har så meget med min erfaring at gøre som med at
det lyder som at nogen tror på at ESP kan klare samtlige farlige
situationer de måtte komme ud for.

Og det er den jeg har lidt svært ved at tro på.

--
Mvh Finn

Fra : BJ

Dato : 11-03-09 11:03

KLIP

> Og det er den jeg har lidt svært ved at tro på.

Du har ret i, intet gror ind i himlen eller kan overtræde fysikken love..

Det ser vi jo så rigeligt af i disse tider.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mikael

Dato : 10-03-09 08:10

On 9 Mar., 13:55, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Hvis man lader bilen rulle det meste af farten af når det sker, så er
> det en hel del nemmere at komme helskindet op på vejen igen.

Ja men det er ikke sådan flertallet reagere når først farten er
omkring de 120 km/t og der kun er ½ meter til autoværnet og stenen
flyver om ørene på dem, så vil de bare tilbage på asfalten og rigitg
mange havner i autoværnet på den modsatte side fordi de handler i
panik.

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-03-09 08:17

On Mar 10, 3:09 pm, Mikael <MikLar...@gmail.com> wrote:

> [...]
> flyver om ørene på dem, så vil de bare tilbage på asfalten og rigitg
> mange havner i autoværnet på den modsatte side fordi de handler i

Jeg tror de fleste som kommer ud i rabatten gør det på smalle
landeveje under passage af en anden modkørende, dog er disse ulykker
sjældent så slemme som dem på motorvejene.

Fra : Leonard

Dato : 10-03-09 16:16

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg tror de fleste som kommer ud i rabatten gør det på smalle
> landeveje under passage af en anden modkørende, dog er disse ulykker
> sjældent så slemme som dem på motorvejene.

Du skal ikke tro, du skal vide ...
Der sker nogenlunde ligem ange af den slags ulykker på store brede veje
og smalle små veje.
som du selv er inde på, så er det dog sjældent så slemt når det sker på
en smal vej, hvor hastigheden er tilsvarende lavere.

--
Leonard

Fra : Mikael

Dato : 11-03-09 08:25

On 11 Mar., 08:46, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Jeg tror nu ikke det har så meget med min erfaring at gøre som med at
> det lyder som at nogen tror på at ESP kan klare samtlige farlige
> situationer de måtte komme ud for.

Selvfølgelig kan det ikke det, men der er vel en grund til at man
siger det er det mest livreddende sikkerhedsudstyr i en bil i dag næst
efter sikkerhedsselen.

> Og det er den jeg har lidt svært ved at tro på.

Men du bør unde dig selv at få det afprøvet i den virkelige verden.

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-09 21:14

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Prøv at se denne film - hastigheden er 110 km/t !!
> Start ca. 3½ min henne i clippet (ABS) - EPS kommer efter ca 6 min
> www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

Vises også meget ydeligt hér - blot på 1,5 minut. )

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 21:20

KLIP

> Vises også meget ydeligt hér - blot på 1,5 minut. )

Jep, det ligner en maskeret MB..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-09 21:28

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-03-09 22:21

> http://www.youtube.com/watch?v=m5Ug-udF4V0

Kan du ikke sige mig hvor isen er blevet af?
For mig at se, så er det en halvt tør halvt snedækket kørebane.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 09-03-09 03:18

On 8 Mar., 13:36, "Mogens" <n...@mail.dk> wrote:
> Prøv at se denne film - hastigheden er 110 km/t !!
> Start ca. 3½ min henne i clippet (ABS) - EPS kommer efter ca 6 minwww.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

Hmmmm, så hvis man vil køre 110km/t på en tiliset/tilsneet vej, så er
ESP en fordel.
Er dog 110% sikker på, at min Nubira uden ESP også kunne komme igennem
den test, hvis jeg huskede det vigtigste sikkerhedsudstyr (hjernen) og
kørte efter forholdene...
Er også 110% sikker på, at hvis vejforholdene var de samme i DK, så
ville jeg krøe galt hvis jeg kørte med samme hastighed, og det uanset
om jeg havde ESP i bilen eller ej. Forskellen er bare hvordan jeg
ville køre galt og hvornår.

Fra : Mikael

Dato : 09-03-09 04:39

On 9 Mar., 10:17, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hmmmm, så hvis man vil køre 110km/t på en tiliset/tilsneet vej, så er
> ESP en fordel.

ESP er altid en fordel

> Er dog 110% sikker på, at min Nubira uden ESP også kunne komme igennem
> den test, hvis jeg huskede det vigtigste sikkerhedsudstyr (hjernen) og
> kørte efter forholdene...

Du vil aldrig komme igennem denne øvelse uden ESP.

> [...]
> ville jeg krøe galt hvis jeg kørte med samme hastighed, og det uanset
> om jeg havde ESP i bilen eller ej. Forskellen er bare hvordan jeg

Det er ikke nogen naturlov, med lidt øvelse kan det sagtens lade sig
gøre, det er jo ikke sådan at der i nordsverige aldrig er nogen der
kommer over 70km/t i de 6-7 måneder der ligger sne på vejene og dem
som gør ryger ikke automatisk af vejen.

Mikael

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 09-03-09 04:49

On 9 Mar., 11:38, Mikael <MikLar...@gmail.com> wrote:

> ESP er altid en fordel

> Du vil aldrig komme igennem denne øvelse uden ESP.

Jo jeg ville da. Da jeg tog kørekort var jeg da på glatbane i en bil
uden ESP, og der kunne jeg godt lave en dobbelt undvige manøvre.
Læg mærke til jeg skriver efter forholdene. Og som forholdende er i
den test, vil jeg selvfølgelig ikke køre 110km/t, men noget lavere.

> [...]
> gøre, det er jo ikke sådan at der i nordsverige aldrig er nogen der
> kommer over 70km/t i de 6-7 måneder der ligger sne på vejene og dem

Jo, det er en naturlov at når mennesket glemmer hjernen, så kommer vi
galt afsted.
Nej det ved jeg, og selv dem i nordsverige der kører uden ESP kommer
helskindet hjem

Fra : Klaus G.

Dato : 09-03-09 16:53

> [...]
> ville jeg krøe galt hvis jeg kørte med samme hastighed, og det uanset
> om jeg havde ESP i bilen eller ej. Forskellen er bare hvordan jeg
Du kan køre lige så tosset meget efter forholdene som du vil, men den dag en
hest løber ud foran dig fra højre og en skoleklasse kommer cyklende imod
dig, så vil det gå op for dig, _hvorfor_ ESP er så vigtigt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-09 17:24

Klaus G. skrev:
> Du kan køre lige så tosset meget efter forholdene som du vil, men den dag en
> hest løber ud foran dig fra højre og en skoleklasse kommer cyklende imod
> dig, så vil det gå op for dig, _hvorfor_ ESP er så vigtigt.

Nu er både hesten og klassen jo en del af forholdene. Så.....

--
Mvh Finn

Fra : Klaus G.

Dato : 09-03-09 18:17

> Nu er både hesten og klassen jo en del af forholdene. Så.....
Du får lige et par kindfede gør du! *SLAP*

Så kan du lære det, kan du! :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-09 19:12

Klaus G. skrev:
> Du får lige et par kindfede gør du! *SLAP*

AV!!!

> Så kan du lære det, kan du! :)

Men har jeg ret eller har jeg ret?

--
Mvh Finn

Fra : Klaus G.

Dato : 09-03-09 20:13

> Men har jeg ret eller har jeg ret?
Hesten hopper over hegnet og cyklerne kommer fra en sidevej. Det hele sker
på en landevej. Og der skal du ikke bilde mig ind, at man tager farten af
fra 80-90kmt hver gang der kommer en sidevej, eller indhegning på en mark :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-09 22:34

Klaus G. skrev:
> [...]
> fra 80-90kmt hver gang der kommer en sidevej, eller indhegning på en mark :)

Hvad gør du hvis der kommer en bold hoppende ud på vejen?

--
Mvh Finn

Fra : Leonard

Dato : 09-03-09 22:45

Finn Guldmann wrote:

> Hvad gør du hvis der kommer en bold hoppende ud på vejen?

Så sætter han vel farten ned og flytter foden til bremsen, så han er
klar til at standse helt op, når et barn kommer løbende efter bolden.

Men hvilken lighed er der med, at der kommer børn cyklende ud på en
hovedvej i venstre side, hvor der løber en hest indhegnet på marken til
højre?
Hvis du havde taget farten af vogntoget hvergang du passerede lignende
situation, var du slet ikke nået hjem til finanskrisen.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-09 06:09

Leonard skrev:
> [...]
> Hvis du havde taget farten af vogntoget hvergang du passerede lignende
> situation, var du slet ikke nået hjem til finanskrisen.

Man kan selvfølgelig altid blive ved med at komplicere situationerne så
man får ret til sidst.

Men det er nu altså ikke mere svært end at bruge de små grå lidt
fornuftigt, f.eks. til at huske at dyr går på marker og at dyr er
utilregnelige, og så handle derefter.

Når man så har levet længe nok ved man også at cyklister i flok er lige
så utilregnelige som dyrene.

(Og så selvfølgelige acceptere at de også er en del af de forhold man
kommer ud for i trafikken.)

--
Mvh Finn

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-09 16:00

> Når man så har levet længe nok ved man også at cyklister i flok er lige så
> utilregnelige som dyrene.
>
> (Og så selvfølgelige acceptere at de også er en del af de forhold man
> kommer ud for i trafikken.)

Finn, uanset hvor skide fornuftig (var der nogen der sagde hellig), du mener
du selv er i trafikken, så KAN du ikke tage højde for alt....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-09 23:58

Henrik B. skrev:
> Finn, uanset hvor skide fornuftig (var der nogen der sagde hellig), du
> mener du selv er i trafikken, så KAN du ikke tage højde for alt....

Nu har det her på intet tidspunkt handlet om min gøre og laden i trafikken.

Men der er helt klart indtryk af at nogen herinde mangler en del på det
der hedder erfaring.

(Allerfald efter det de skriver.)

--
Mvh Finn

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-09 19:30

"Jesper Pedersen" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Er dog 110% sikker på, at min Nubira uden ESP også kunne komme igennem
> den test, hvis jeg huskede det vigtigste sikkerhedsudstyr (hjernen) og
> kørte efter forholdene...

Nu er det ikke din hjerne som har kontakten med vejen. Derfor vil ALLE
bilister kunne komme ud for situationer, hvor man overraskes af vejens
beskaffenhed. Det behøver jo ikke nødvendigvis at være is/sne. Det kan også
være et pludselig oliespild....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mikael

Dato : 10-03-09 08:04

On 9 Mar., 11:49, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Læg mærke til jeg skriver efter forholdene. Og som forholdende er i
> den test, vil jeg selvfølgelig ikke køre 110km/t, men noget lavere.

Ja men så er det jo ikke helt samme øvelse, selvfølgelig kan du lave
en undvigemanøvre på glat vej uden ESP, men du kan ikke gøre det med
110km/t som der bliver vist på videoen.

Men det korte af det lange er at lige gyldigt hvor fornuftigt og hvor
trænet og hvor forudseende du er kan du sagtens komme i en situation
hvor der bliver handlet i panik og det er her ESP hjælper dig.

Alle ved også at man ikke må blokere hjulene under en bremsning, men
når der pludselig holder en bil på tværs af vejen jokker folk alt hvad
de kan på bremsen, blandt andet derfor opfandt man ABS bremserne.

Mikael

Fra : Klaus G.

Dato : 09-03-09 18:21

> Prøv at se denne film - hastigheden er 110 km/t !!
> Start ca. 3½ min henne i clippet (ABS) - EPS kommer efter ca 6 min
> www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc
Eller den her :)
http://www.youtube.com/watch?v=L7oqIPj1QEc

Det er ESP på en bus.

Fra : Mogens

Dato : 14-03-09 08:52

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv at se denne film - hastigheden er 110 km/t !!
> Start ca. 3½ min henne i clippet (ABS) - EPS kommer efter ca 6 min
> www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

I dagens avis står nævnt, at 97% af alle nye biler, der sælges i Sverige, er
udstyret med ESP. Europa gennemsnittet er blot på 53%, men fra 2014 kan det
i Europa blive et lovkrav, at bieln skal være udstyret med ESP.

Statistik, nye solgte biler med ESP:
Sverige - 97%
Tyskland - 81%
Spanien - 62%
Italien - 48%
Frankrig - 43%
DK - ??

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-09 09:10

> DK - ??

Hvad skal man med ESP ?
ESP er vel kun en fordel,
hvis man har kørt for stærkt
og hjulene ikke kan holde trit.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-03-09 11:19

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> "Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal man med ESP ?
> ESP er vel kun en fordel,
> hvis man har kørt for stærkt
> og hjulene ikke kan holde trit.

Lad nu være med at demonstrere din uvidenhed!

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Claus Frørup

Dato : 14-03-09 18:42

Isang tao pinangalanan, >> Eque << nagsulat:

>"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad skal man med ESP ?
>ESP er vel kun en fordel,
>hvis man har kørt for stærkt
>og hjulene ikke kan holde trit.

Næh.... Hvis hjulene ikke kan holde trit, har man glemt at spænde
hjulboltene.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-03-09 10:28

"Mogens" <> skrev i meddelelsen ...

> Statistik, nye solgte biler med ESP:
> Sverige - 97%
> Tyskland - 81%
> Spanien - 62%
> Italien - 48%
> Frankrig - 43%
> DK - ??
Når nu ESP er en kompensation for en
dårlig chauffør, så kan vi se at det står
skidt til i Sverige.
Men det vidste vi jo i forvejen.

mvh
Henning

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 14-03-09 18:48

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse

> Når nu ESP er en kompensation for en
> dårlig chauffør, så kan vi se at det står
> [...]

Ja ligesom det der abs, airbag, deformationszoner, sikkerhedseler,
barnestole, radialdæk og vinduesviskere, nymodens pjat som vi proffer ikke
behøver....

/Carsten

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-03-09 20:42

"Carsten Hjorth" <> skrev i meddelelsen ...

> Ja ligesom det der abs, airbag, deformationszoner, sikkerhedseler,
> barnestole, radialdæk og vinduesviskere, nymodens pjat som vi proffer ikke
> behøver....

http://www.ordbogen.com/opslag.php?word=ironi&dict=auto

mvh
Henning

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 14-03-09 22:42

> http://www.ordbogen.com/opslag.php?word=ironi&dict=auto
>
> mvh
> Henning

Sorry! Den havde jeg så ikke fanget...

/Carsten

Fra : Mikael

Dato : 14-03-09 07:49

On 14 Mar., 09:10, ">> Eque <<" <-> wrote:

> Hvad skal man med ESP ?
> ESP er vel kun en fordel,
> hvis man har kørt for stærkt
> og hjulene ikke kan holde trit.

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves, så hvad skal lille jeg dog
gøre....

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-09 01:55

On Mar 14, 9:10 am, ">> Eque <<" <-> wrote:

> Hvad skal man med ESP ?

Forhindre ulykker.

> ESP er vel kun en fordel,
> hvis man har kørt for stærkt
> og hjulene ikke kan holde trit.

Ja, og det er jo netop i sådanne situationer ulykkerne sker.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk