/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Omdanne fra 1,6 benz til 1,9 TDI
Fra : boesen


Dato : 06-03-09 16:50

Hej

Jeg har en seat ibiza fra 2000 med en 1,6 75hk benzinmotor er det så
lovligt at lægge en 1,9TDI motor over i bilen? denne motor vil passe
præcist med de 20% motoren må være større.

Det hele bunder i at jeg har fundet en 1.9 uden afgift som kun lige
har rundet de 100.000km og afgiften for denne er større end de penge
jeg kan få for min egen ibiza hvis jeg sælger den, derfor overvejer
jeg at bytte om på stort set ALT (der er airkondition og det hele i
den fra tyskland MEN vil dette "mindre" indgreb være lovligt?

Boesen

 
 
Klaus D. Mikkelsen (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-03-09 07:58

boesen skriver:
>
> Jeg har en seat ibiza fra 2000 med en 1,6 75hk benzinmotor er det så
> lovligt at lægge en 1,9TDI motor over i bilen? denne motor vil passe
> præcist med de 20% motoren må være større.

Du drømmer slet ikke om, hvor stort et arbejde det er.

Told og skat vil sandsynligvis mene at bilen har skiftet identitet og
dermed skal du betale afgift af en tilsvarende bil med dieselmotor -
ergo kan du lige så godt betale afgift på den nye.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kent Nielsen (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 07-03-09 08:22


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:49B21B09.D1A71DFC@du.kan.finde.den...

> Told og skat vil sandsynligvis mene at bilen har skiftet identitet og
> dermed skal du betale afgift af en tilsvarende bil med dieselmotor -
> ergo kan du lige så godt betale afgift på den nye.

Ja, hvis man holder sig til at skifte maskinen, inden for de 20%
effektforøgelse og går over til dieseldrift, slipper man forfornyet
reg.afgift.
Det ville være en god ting at få forhåndsgodkendt planerne skriftligt fra
SKAT, hvis man er lidt i tvivl.

Så får man da ikke grimme overraskelser...

Godkendelsesmæssigt er der ikke problemer hvis motoren overholder den
miljønorm som bilen er i.
(Og op til 20% skal man ikke dokumentere bilens egenethed til den forøgede
effekt)

--
Mvh
Kent Nielsen



Niels Bengaard (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 07-03-09 09:28

>> Told og skat vil sandsynligvis mene at bilen har skiftet identitet og
>> dermed skal du betale afgift af en tilsvarende bil med dieselmotor -
>> ergo kan du lige så godt betale afgift på den nye.
>
> Ja, hvis man holder sig til at skifte maskinen, inden for de 20%
> effektforøgelse og går over til dieseldrift, slipper man forfornyet
> reg.afgift.
> Det ville være en god ting at få forhåndsgodkendt planerne skriftligt fra
> SKAT, hvis man er lidt i tvivl.
>
> Så får man da ikke grimme overraskelser...
>
> Godkendelsesmæssigt er der ikke problemer hvis motoren overholder den
> miljønorm som bilen er i.
> (Og op til 20% skal man ikke dokumentere bilens egenethed til den forøgede
> effekt)

Jeg tror du blander tingene sammen, 20% reglen er som du siger noget med
bilens egnethed, altså om den kan synes, og har ikke noget med afgift at
gøre.
Her vælger man at opgradere en bil til en model, der allerede har været i
produktion og som forhåbentlig er typegodkendt i Danmark,og gør man det hele
vejen igennem bilen er det naturligvis lovligt og kan synes og 20% reglen er
så uinteressant.
Angående identitet, så når man skifter fra benzin til diesel så skal man
melde det til skat og de vurderer om der skal betales afgift af ombygningen
og i dette tilfælde vil de sikkert kræve det.

Den type ombygning kan som regel aldrig betale sig.

Mvh Niels



Kent Nielsen (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 07-03-09 14:35


"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse
news:gotb70$eca$1@newsbin.cybercity.dk...

> Jeg tror du blander tingene sammen, 20% reglen er som du siger noget med
> bilens egnethed, altså om den kan synes, og har ikke noget med afgift at
> gøre.
Nej det gør jeg desværre ikke.
SKAT opererer også med 20%.
Hvis du overskrider 20% ved motorudskiftning er der ingen tvivl, så har
køretøjet skiftet identitet.

Mvh
Kent Nielsen



Niels Bengaard (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 07-03-09 14:52

>> Jeg tror du blander tingene sammen, 20% reglen er som du siger noget med
>> bilens egnethed, altså om den kan synes, og har ikke noget med afgift at
>> gøre.
> Nej det gør jeg desværre ikke.
> SKAT opererer også med 20%.
> Hvis du overskrider 20% ved motorudskiftning er der ingen tvivl, så har
> køretøjet skiftet identitet.
>
> Mvh
> Kent Nielsen

Jep, du har ret.

Mvh Niels



Armand (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-03-09 13:58

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> boesen skriver:
>> Jeg har en seat ibiza fra 2000 med en 1,6 75hk benzinmotor er det så
>> lovligt at lægge en 1,9TDI motor over i bilen? denne motor vil passe
>> præcist med de 20% motoren må være større.
>
> Du drømmer slet ikke om, hvor stort et arbejde det er.
>
Jup!
Alt gummi brugt i forbindelse med diesel(motor) er ganske anderledes end
"normalt" gummi!
Det være sig hele turen fra tankdæksel til udstødning

Ombytning var tidligere et jævnligt benyttet trick på typisk Golf's
derved at dieselen dengang var væsentlig billigere end bensinen (men
vægtafgiften væsentlig større på diesel) og bilerne ikke skulle til
periodisk syn hvor sådant ville blive opdaget. Men for de ærlige kunne
det også gøres regulært á omregistrering til diesel. Så dét må også
mulig i dag (omend mere besværligt m.h.p. de miljønormer der er indført
i mellemtiden).
Den største fejl du kan gøre er at fylde alt ekstratilbehøret med over i
din nuværende bil, derved at dét kommer til at koste ekstra til i den
nødvendige afgiftsvurdering

Alt i alt er det sikkert let at få ideer ud fra det lave prisleje på
brugte tyske biler, men i den sidste ende er andet end regulære
import/indregistrering næppe møjet værd!

--
Armand.

alexbo (07-03-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-03-09 09:38


"boesen" <boesen@cdnet.dk> skrev

>Det hele bunder i at jeg har fundet en 1.9 uden afgift som kun lige
>har rundet de 100.000km og afgiften for denne er større end de penge
>jeg kan få for min egen ibiza hvis jeg sælger den, derfor overvejer
>jeg at bytte om på stort set ALT (der er airkondition og det hele i
>den fra tyskland MEN vil dette "mindre" indgreb være lovligt?

Ja.
Registreringsafgiftloven:

§ 7 a. Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt
registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage og
lignende, og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedligeholdelse,
er fritaget for afgift.
Stk. 2. Fritagelsen efter stk. 1 er betinget af følgende:
1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten
omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til
køretøjets fabrikat, model, type og årgang.
2) Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden
drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til
køretøjets originale motoreffekt.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117284

Men som du kan læse skal du passe på med hvor meget du skifter ud over
motoren, airconnen gør nok ikke så meget, men pas på med hjulophæng bremser
og lignende.
Selv om din bil har tromler bag på og den nye har skiver så lad være med at
skifte.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110568&vId=202197&search=motorskift

mvh
Alex Christensen






Ukendt (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-03-09 11:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

>1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten
>omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til
>køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

Har desværre oplevet at den ikke gik, fordi registreringsattesten
omhandlede drivemiddel : >> bensin <<

og der nu lå en dieselmaskine i skidtet, selv om en Granada 2.1D også
er typegodkendt, med identiske bremser/undervogn.

originalen var en Granada 2.0 OHC
--
Jan_stevns

alexbo (07-03-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-03-09 16:58


<jan_stevns> skrev

> Har desværre oplevet at den ikke gik, fordi registreringsattesten
> omhandlede drivemiddel : >> bensin <<

Bilen skal selvfølgelig omregistreres til dieseldrift, der skal betales en
anden årlig afgift,
det er klart at hvis man barebliver stoppet med en dieselmotor i en
bensinbil, så får man problemer.

Alle biler er registreret med drivmiddel det ændrer ikke ved at man kan
skifte drivmiddel uden at der skal betales registringsafgiftafgift.
Om man skifter fra bensin til diesel eller putter en elmotor i betyder
ingenting.
Der ikke tale om tabt idenditet

Det står klart i loven:
Stk. 2. Fritagelsen efter stk. 1 er betinget af følgende:
2) Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden
drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til
køretøjets originale motoreffekt.

mvh
Alex Christensen






Frank Leegaard (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 08-03-09 08:31

jan_stevns wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :
>
>> 1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i
>> registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske
>> ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.
>
> Har desværre oplevet at den ikke gik, fordi registreringsattesten
> omhandlede drivemiddel : >> bensin <<
>
> og der nu lå en dieselmaskine i skidtet, selv om en Granada 2.1D også
> er typegodkendt, med identiske bremser/undervogn.
>
> originalen var en Granada 2.0 OHC

Drivmiddelskift fra diesel til benzin var ikke muligt i "gamle dage"

Intet problem nutildags


(F




thl (08-03-2009)
Kommentar
Fra : thl


Dato : 08-03-09 11:27


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:49b3742b$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> jan_stevns wrote:
>> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :
>>
>>> 1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i
>>> registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske
>>> ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.
>>
>> Har desværre oplevet at den ikke gik, fordi registreringsattesten
>> omhandlede drivemiddel : >> bensin <<
>>
>> og der nu lå en dieselmaskine i skidtet, selv om en Granada 2.1D også
>> er typegodkendt, med identiske bremser/undervogn.
>>
>> originalen var en Granada 2.0 OHC
>
> Drivmiddelskift fra diesel til benzin var ikke muligt i "gamle dage"
>
> Intet problem nutildags

I 1993 blev min Volvo 740 bygget om fra diesel til benzin, helt
uden problemer.

mvh
Thorbjørn



Per Beer Hansen (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 08-03-09 11:38



"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:49b3742b$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Drivmiddelskift fra diesel til benzin var ikke muligt i "gamle dage"
>

Hvad mener du med gamle dage?
Jeg har da både været med til benzin/diesel og diesel/benzin ombygninger,
tilbage i 80'erne, og de var alle mulige/lovlige.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Ib Jakobsen (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 08-03-09 12:14

Per Beer Hansen skrev:

>
> Hvad mener du med gamle dage?
> Jeg har da både været med til benzin/diesel og diesel/benzin
> ombygninger, tilbage i 80'erne, og de var alle mulige/lovlige.


Jeg vil også godt vide hvornår de gamle dage startede.



Vores lokale bilinspektør, og jeg mener bilinspektør, byggede om fra
benzin til diesel i midten af halvfjerdserne. Og det havde han ikke
gjort hvis ikke det var muligt.


--
MVH
Ib Jakobsen

boesen (07-03-2009)
Kommentar
Fra : boesen


Dato : 07-03-09 12:29

Hehe, det lyder som om jeg skal holde mig fra at skifte motoren (Er
godt klar over det store arbejde det er men har prøvet at skifte tilo
en anden motor før).
Jeg sælger bare den jeg har og så må jeg betale afgift af de nye.

Anders

On 7 Mar., 16:57, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> <jan_stevns> skrev
>
> > Har desværre oplevet at den ikke gik, fordi registreringsattesten
> > omhandlede drivemiddel : >> bensin <<
>
> Bilen skal selvfølgelig omregistreres til dieseldrift, der skal betales en
> anden årlig afgift,
> det er klart at hvis man barebliver stoppet med en dieselmotor i en
> bensinbil, så får man problemer.
>
> Alle biler er registreret med drivmiddel det ændrer ikke ved at man kan
> skifte drivmiddel uden at der skal betales registringsafgiftafgift.
> Om man skifter fra bensin til diesel eller putter en elmotor i betyder
> ingenting.
> Der ikke tale om tabt idenditet
>
> Det står klart i loven:
> Stk. 2. Fritagelsen efter stk. 1 er betinget af følgende:
> 2) Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden
> drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til
> køretøjets originale motoreffekt.
>
> mvh
> Alex Christensen


Ukendt (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-03-09 21:54

boesen <boesen@cdnet.dk> skrev :

>Hehe, det lyder som om jeg skal holde mig fra at skifte motoren (Er
>godt klar over det store arbejde det er men har prøvet at skifte tilo
>en anden motor før).
>Jeg sælger bare den jeg har og så må jeg betale afgift af de nye.

Sådan ville jeg ikke helt se på det - men der er nu lidt om historien
i at der oftest er mere smart at anskaffe den bil man egentligt gerne
vil have med det samme ;)

med mere smart - mener jeg nemmest, og uden de store problemer
--
Jan_stevns

Armand (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-03-09 22:35

jan_stevns skrev:
> boesen <boesen@cdnet.dk> skrev :
>
>> Hehe, det lyder som om jeg skal holde mig fra at skifte motoren (Er
>> godt klar over det store arbejde det er men har prøvet at skifte tilo
>> en anden motor før).
>> Jeg sælger bare den jeg har og så må jeg betale afgift af de nye.
>
> Sådan ville jeg ikke helt se på det - men der er nu lidt om historien
> i at der oftest er mere smart at anskaffe den bil man egentligt gerne
> vil have med det samme ;)
>
> med mere smart - mener jeg nemmest, og uden de store problemer

Der er vel også et argument omkring videresalgs-værdien for den
ombyggede hhv. den originalt opbyggede :-/
Sagt på en anden måde; man skal ikke regne med at bevare en
markedstilsvarende værdi for sin ombyggede bil, hvorimod at den
originalt opbyggede holder en markeds-sammenlignelig værdi. Med andre
ord bliver den ombyggede lidt dyrere i den sidste ende, qua lavere
videresalgspris!

--
Armand.

Ukendt (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-03-09 22:48

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :

>Der er vel også et argument omkring videresalgs-værdien for den
>ombyggede hhv. den originalt opbyggede :-/

Tror du ? Jeg kan ikke helt forestille mig det scenarie, at nogen
gider alt det hurlumhej, for at sælge bilen igen ;)


>Sagt på en anden måde; man skal ikke regne med at bevare en
>markedstilsvarende værdi for sin ombyggede bil, hvorimod at den
>originalt opbyggede holder en markeds-sammenlignelig værdi. Med andre
>ord bliver den ombyggede lidt dyrere i den sidste ende, qua lavere
>videresalgspris!

lad os stille det hypotestiske spørgsmål : Ville man selv købe en
ombygget bil ?

Jeg ville ikke, men ville såmænd ikke have skrupler ved at finde en
god Granada mkII, og knappe en herrefed 5.7Ltr V8 satan i den

Eller en Rover V8, der fik en 7.2 liters Buick maskine ombord -

det vil ikke være for at sælge bagefter, men fordi det ville være
knaldhamrende spas for alle pengene
--
Jan_stevns

Armand (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-03-09 23:10

jan_stevns skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :
>
>> Der er vel også et argument omkring videresalgs-værdien for den
>> ombyggede hhv. den originalt opbyggede :-/
>
> Tror du ? Jeg kan ikke helt forestille mig det scenarie, at nogen
> gider alt det hurlumhej, for at sælge bilen igen ;)
>
Tjaeh, på ét eller andet tidspunkt sælger man vel :-/
Derfor er det en fejl at sammenligne værdien (i dette tilfælde:) af den
man kan importere/indregistrere og den man bygger om!

--
Armand.

Ukendt (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-03-09 23:41

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :

>Tjaeh, på ét eller andet tidspunkt sælger man vel :-/

Skrothandleren betaler samme takst ;)

--
Jan_stevns

Uffe Bærentsen (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 08-03-09 01:46

jan_stevns wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :
>
>> Tjaeh, på ét eller andet tidspunkt sælger man vel :-/
>
> Skrothandleren betaler samme takst ;)

Så er det da kun fordi du ikke har formået at sælge efter vægt




--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Ukendt (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-03-09 07:40

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev :

>>> Tjaeh, på ét eller andet tidspunkt sælger man vel :-/

>> Skrothandleren betaler samme takst ;)

>Så er det da kun fordi du ikke har formået at sælge efter vægt

Jeg vil hellere sælge i metermål (elastikker)





--
Jan_stevns

Frank Leegaard (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 08-03-09 08:36

Armand wrote:
> jan_stevns skrev:
>> boesen <boesen@cdnet.dk> skrev :
>>
>>> Hehe, det lyder som om jeg skal holde mig fra at skifte motoren (Er
>>> godt klar over det store arbejde det er men har prøvet at skifte
>>> tilo en anden motor før).
>>> Jeg sælger bare den jeg har og så må jeg betale afgift af de nye.
>>
>> Sådan ville jeg ikke helt se på det - men der er nu lidt om historien
>> i at der oftest er mere smart at anskaffe den bil man egentligt gerne
>> vil have med det samme ;)
>>
>> med mere smart - mener jeg nemmest, og uden de store problemer
>
> Der er vel også et argument omkring videresalgs-værdien for den
> ombyggede hhv. den originalt opbyggede :-/
> Sagt på en anden måde; man skal ikke regne med at bevare en
> markedstilsvarende værdi for sin ombyggede bil, hvorimod at den
> originalt opbyggede holder en markeds-sammenlignelig værdi. Med andre
> ord bliver den ombyggede lidt dyrere i den sidste ende, qua lavere
> videresalgspris!

Professionelt benzin til diesel ombyggede biler har nu ikke det store
problem som jeg har set det. En del ombygninger er dog en værre gang sjusk.

Kan man ikke klare det sådan at bilen fremstår som fuldstændig orginal skal
man nok lade være.

(F




Frank Leegaard (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 08-03-09 08:33

boesen wrote:
> Hehe, det lyder som om jeg skal holde mig fra at skifte motoren (Er
> godt klar over det store arbejde det er men har prøvet at skifte tilo
> en anden motor før).
> Jeg sælger bare den jeg har og så må jeg betale afgift af de nye.
>

Jeg vurderer at dit største problem bliver af mekanisk og elektrisk art. Ved
kun at skifte selve drivlinien er jeg ret sikker på at toldvæsenet ikke gør
indsigelser bare du kan holde dig under de 20%

Kig på både KW og HK

(F




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste