Dæks hastighed
Fra : Jens Olsen

Dato : 05-03-09 18:41

Tyskland forlanger, så vidt jeg ved, at dækkene skal passe til den
hastighed som bilen kan køre.

En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.

Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer? Mit
spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
km/t. Den har da også kun dæk der er mærket "R", hvilket indikerer at
de kun er beregnet til hastigheder op til 170 km/t.

Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Jens

Fra : Klaus G.

Dato : 05-03-09 18:51

> Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?
Tyskere kan være lidt specielle, men ikke dumme...tror jeg :)

Det lyder meget mere logisk at dækket skal være godkendt til det bilen er
opgivet til på papiret.

I DK må man godt montere "langsommere dæk", så skal det bare TYDELIGT vises
at bilen er monteret med ringe dæk. F.eks. en klistermærke tæt på speedo,
nøglehullet osv..

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-03-09 18:53

>En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
>hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.

Det er mig bekendt det bilen er opgivet til og ikke hvad speedometer
har som max.

>Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer? Mit
>spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
>km/t. Den har da også kun dæk der er mærket "R", hvilket indikerer at

Hvad siger bogen at bilen skulle kunne køre?

>Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Måske :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 05-03-09 20:33

On Thu, 05 Mar 2009 18:52:44 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Hvad siger bogen at bilen skulle kunne køre?

Hvor ser jeg hvad bilen er opgivet til. Jeg kan ikke finde noget i
hverken instruktionsbogen eller i registreringsattesten

Det er for øvrigt sådan en lille (hm...tøse)-bil: Nissan Micra 1,0 aut
fra 1998.

Jens

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-03-09 20:34

On Thu, 05 Mar 2009 19:32:59 GMT, ingen@spam.invalid (Jens Olsen)
wrote:

> [...]
>hverken instruktionsbogen eller i registreringsattesten
>
>Det er for øvrigt sådan en lille (hm...tøse)-bil: Nissan Micra 1,0 aut

Mon ikke "R"-dæk rækker så rigeligt, den kan vel gå 150-160 med sol og
vind i ryggen Der står en topfart i instruktionsbogen - et eller
andet sted under specifikationer - og hvis den er under 180, så tag
det roligt.

Fra : Klaus G.

Dato : 05-03-09 23:18

> [...]
> hverken instruktionsbogen eller i registreringsattesten
>
> Det er for øvrigt sådan en lille (hm...tøse)-bil: Nissan Micra 1,0 aut
Hvis man finder nogen til salg på www.bilbasen.dk så er de opgivet til
150kmt, aut. gear eller ej.

Man.:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Nissan-Micra-1,0-GX-3d_ID188100624.htm

Aut.:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Nissan-Micra-1,0-GX-3d_ID143804305.htm

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 05-03-09 18:59

Jens Olsen wrote:
> Mit spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
> km/t.

Hvor hurtigt kan den køre ned ad bakke (lad os sige 15 % hældning) og i
medvind?

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 09-03-09 08:57

On 5 Mar., 18:58, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Hvor hurtigt kan den køre ned ad bakke (lad os sige 15 % hældning) og i
> medvind?

Du skal også have at den skal køre syd på. Det må da også give noget
da det altid er nedad

Benny

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-03-09 19:06

On Thu, 05 Mar 2009 17:41:04 GMT, ingen@spam.invalid (Jens Olsen)
wrote:

> [...]
>km/t. Den har da også kun dæk der er mærket "R", hvilket indikerer at
>de kun er beregnet til hastigheder op til 170 km/t.

R rækker vist til 180, men det er en detalje. Tyskerne ønsker de dæk
på (fartkode), som bilen er typegodkendt med, hvilket skulle matche
bilens faktiske topfart. Så hvis du har fået bilen leveret på "R" dæk,
no problem. Undtagelsen er vinterdæk, hvor man skal have en label i
speedo med (max 160/190) hvis dækkene ikke rækker til bilens faktiske
topfart.

>Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Tvivler.

Fra : Ralph Køster

Dato : 05-03-09 19:33

Hvis du bliver stoppet i tyskland med dæk til 210 kmt og bilen fra fabrillen
er oplyst kan køre 212 kmt, så får du ikke
lov til at køre en meter mere. Bilen bliver nugseret til værksted og SKAL
have andre dæk på.

Tør du tage chancen??

Fra : Polo

Dato : 05-03-09 19:44

Vrøvl!

Lars.

Fra : Klaus G.

Dato : 05-03-09 19:51

> Vrøvl!
Hvilket? Du glemte at beholde det du skulle citere...

Fra : Brian H

Dato : 05-03-09 21:51

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvilket? Du glemte at beholde det du skulle citere...

Det hele var noget vrøvl

Fra : Klaus G.

Dato : 05-03-09 19:52

> [...]
> fabrillen er oplyst kan køre 212 kmt, så får du ikke
> lov til at køre en meter mere. Bilen bliver nugseret til værksted og SKAL

Hvis Jens Olsen's bil kan køre 150kmt, så kan den på papiret MÅSKE trille
160kmt, og hans dæk er opgive til 180kmt. Så tør jeg godt tage chancen...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-03-09 19:58

On Thu, 5 Mar 2009 19:33:01 +0100, "Ralph Køster" <Get@some.now>
wrote:

> [...]
>er oplyst kan køre 212 kmt, så får du ikke
>lov til at køre en meter mere. Bilen bliver nugseret til værksted og SKAL

Hvis det er vinterdæk og der sidder et lille klistermærke tæt på
speedometer med max xxx km/t, så ja! Og hvis bilen i DK er
typegodkendt på en dækmontering må den køre i D - men typegodkendt
dækmontering i DK matcher også topfarten, det skal Færdselsstyrelsen
nok sikre.

Men hvis man som dansker med normalt max 130 vælger at montere de
billigere dæk med lavere fartkode kan man sagtens få problemer i
Tyskland - helt enig! Store problemer endda.

Iøvrigt siges det fra FDM, at for lav fartkode i forhold til
typegodkendelse medfører omsyn med krav om nye dæk i dagens DK.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-03-09 20:41

ingen@spam.invalid (Jens Olsen) wrote in news:49b00c57.301373
@news.sunsite.dk:

> En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
> hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.

Vrøvl.

> Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Nej.

Fra : alexbo

Dato : 05-03-09 20:59

"Jens Olsen" skrev

> Tyskland forlanger, så vidt jeg ved, at dækkene skal passe til den
> hastighed som bilen kan køre.
Korrekt

> En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
> hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.
Nej, det er den faktiske hastighed bilen kan opnå, som regel bare den
fabrikken har opgivet.
Man kan dog forestille sig en tunet bil der bliver målt til en højere
hastighed så skal dækkene kunne klare denne.

> [...]
> km/t. Den har da også kun dæk der er mærket "R", hvilket indikerer at
> de kun er beregnet til hastigheder op til 170 km/t.

Den er også født med R dæk
http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

>Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?
Nej.

Der er mange modeller der bruger samme speedometer både "tøsebiler" og
"Brianbiler", de skal ikke opfylde de samme dækkrav.
Mange varebiler har et speedometer der går til 200-220 selv om de ikke kan
køre over 130, de skal ikke køre med højhastighedsdæk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-03-09 21:09

On Thu, 5 Mar 2009 20:59:17 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

<...>

> [...]
>Mange varebiler har et speedometer der går til 200-220 selv om de ikke kan
>køre over 130, de skal ikke køre med højhastighedsdæk.

Jeg mener at huske, jeg satte mig ind i en Ford Escrot Van 1.3 meget
sløv først i 90'erne og så et speedo til 240 - wow tænkte man, indtil
man fik startet apparatet og opdagede at speedo burde gå til 140, hvis
det gik ned ad bakke! ))

Fra : Jens Olsen

Dato : 05-03-09 21:54

klip

>Den er også født med R dæk
>http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

klip

>mvh
>Alex Christensen

Orv det var en spændende side. Jeg har sakset oplysningen om bilen.

Jens

Fra : Tom

Dato : 05-03-09 22:17

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> de kun er beregnet til hastigheder op til 170 km/t.
>
> Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Jeg vil da gerne vide hvordan man vil tolke max hastighed i f.eks en Yaris,
når den KUN har digital speedometer

Mon det er 999 Km/t

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 22:19

Tom skrev:
> "Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg vil da gerne vide hvordan man vil tolke max hastighed i f.eks en Yaris,
> når den KUN har digital speedometer
>
> Mon det er 999 Km/t

Touché!

--
Armand.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-03-09 22:41

On Thu, 05 Mar 2009 22:19:22 +0100, Armand wrote:

> Touché!

Må prøve det en dag.... (men mon ikke det er "2 1/2 ciffer", altså 0-199
det kan vise?)

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 22:47

Peter Dalgaard skrev:

> Må prøve det en dag.... (men mon ikke det er "2 1/2 ciffer", altså 0-199
> det kan vise?)

Op på et par bukke med svinet og høvl den så grundigt af i højgear!
Kan den ikke trække så langt ud, sætter du bare et par større dæk på

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 05-03-09 23:03

Armand wrote:

> Op på et par bukke med svinet og høvl den så grundigt af i højgear!
> Kan den ikke trække så langt ud, sætter du bare et par større dæk på

Øh? oppe på bukkene er det vist ligegyldigt om der er dæk på bilen ...

--
Leonard

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 23:39

Leonard skrev:

> Øh? oppe på bukkene er det vist ligegyldigt om der er dæk på bilen ...

Ha!
Du opfattede slet ikke min dybe useriøsitet

--
Armand.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-03-09 01:42

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in news:49b046d0$0$56790
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Må prøve det en dag.... (men mon ikke det er "2 1/2 ciffer", altså 0-199
> det kan vise?)

Sådan er det ihvertfald med billige cykelcomputere (eller var, det er en
del år siden jeg havde sådan en).

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-03-09 23:49

On Thu, 05 Mar 2009 23:39:00 +0100, Armand wrote:

> Ha!
> Du opfattede slet ikke min dybe useriøsitet

Du glemte også at sige at man skulle checke hastigheden med GPS...

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-03-09 09:22

On Fri, 06 Mar 2009 00:41:41 +0000, Kent Oldhøj wrote:

> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in news:49b046d0$0$56790
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Sådan er det ihvertfald med billige cykelcomputere (eller var, det er en
> del år siden jeg havde sådan en).

Lidt uhyggeligt at der faktisk er folk der bruger det halve ciffer på
cykel. (SVJH ramte de 110 på nedkørslen ved VM i Colombia).

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-03-09 16:48

On Fri, 06 Mar 2009 16:01:33 +0100, Uffe Bærentsen wrote:

> Syntes dit tal lød højt, så jeg kiggede på nettet. Dit tal er _alt_ for
> lavt.
> http://gizmodo.com/gadgets/speed-record/hercules-hits-1307mph-on-a-
bicycle-305161.php
> Som det kan ses, så er rekorden 130,7 mph, svarende til 210 km/t.
>
> Kan kun sige følgende:
> Godt jeg ikke sad på den cykel!

Ydrk, ja jeg havde glemt de der gale downhill-kørere. Det andet var på
almindelig landevej og ikke direkte ned ad en bjergside. Der er nu også
baneracere der har været deroppe ad ved at køre bag en skærm.