Diesel brændstoføkonomi og miljøanordning
Fra : JBH

Dato : 04-03-09 20:24

På min 1/2 gamle diesel Pegøj (uden partikelfilter) er der et sindrigt
system hvor en del af udstødningsgassen ledes tilbage og ind i indsugningen
igen, jeg kan ikke huske hvad det system hedder, men det skulle nedsætte
forureninge. Sådan et system kan vel næppe være gavnlig for
brændstoføkonomien ?

mvh
JBH

Fra : Veset

Dato : 04-03-09 20:59

On Wed, 4 Mar 2009 20:23:59 +0100, "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>igen, jeg kan ikke huske hvad det system hedder, men det skulle nedsætte

EGR ?

--
Veset
VW Touran Van 2.0 TDI TL

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-03-09 21:05

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> indsugningen igen, jeg kan ikke huske hvad det system hedder, men det
> skulle nedsætte forureninge. Sådan et system kan vel næppe være gavnlig

Systemet kaldes EGR - Exhaust Gas Recirculation.
Hvordan det helt præcist virker og hvad hensigten er vil jeg ikke kloge mig
på.......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 05-03-09 20:08

Hej

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Systemet kaldes EGR - Exhaust Gas Recirculation.
> Hvordan det helt præcist virker og hvad hensigten er vil jeg ikke kloge
> mig på.......

Jeg har haft flere biler, hvor systemet har givet problemer. Ventilen sætter
sig fast eller soder til, hvis man kører for pænt. Mange blænder den af, og
oplever flere kræfter, og færre problemer :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Mvh
Hans

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 05-03-09 12:19

On 5 Mar., 20:08, "Hans Mouridsen" <h...@pc.dk> wrote:
> [...]
> sig fast eller soder til, hvis man kører for pænt. Mange blænder den af, og
> oplever flere kræfter, og færre problemer :)

Jeps. Det gjorde min kammy også. Den kunne bare ikke synes pga NOx
tallet.

Benny

Fra : JBH

Dato : 05-03-09 23:12

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplever flere kræfter, og færre problemer :)

Jeps. Det gjorde min kammy også. Den kunne bare ikke synes pga NOx

Så var det ikke en diesel ?

mvh
JBH

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-09 14:21

On Thu, 5 Mar 2009 23:12:14 +0100, JBH wrote:

> Så var det ikke en diesel ?

Jo, netop dieselmotorer har problemer med NOx på grund af overiltning. Ved
at recirkulere tilpasses iltmængden til brændstofmængden, og NOx'erne
reduceres.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : JBH

Dato : 06-03-09 19:36

meddelelse news:1ii6yaev5i0f3$.1rkayp8xrxd20.dlg@40tude.net...

> Jo, netop dieselmotorer har problemer med NOx på grund af overiltning. Ved
> at recirkulere tilpasses iltmængden til brændstofmængden, og NOx'erne
> reduceres.

Ja, men mig bekendt måles kun mængden af "sod/røg" ved syn af dieselmotorer.

Det kan sælf. være blevet ændret, da det er er et par år siden.

mvh
JBH

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 06-03-09 00:34

On 5 Mar., 23:12, "JBH" <skodkont...@hotmail.com> wrote:
> <hojvae...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:dc439537-11ab-44da-a2e2-1267c94a597d@v15g2000yqn.googlegroups.com...

> Jeps. Det gjorde min kammy også. Den kunne bare ikke synes pga NOx
> tallet.
>
> Så var det ikke en diesel ?

Hold kæft. Det kan jeg sku ikke huske (du ved civilbetjenten trykker).
Kommer tilbage.

Benny