Ny afgift på dieselbiler
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-03-09 14:21

Fra
http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/Aftale%20forarspakke/ENDELIG_AFTALE_FORARSPAKKE_2%200.ashx

"Vægt- og ejerafgift på dieselbiler uden partikelfilter øges, så
tilskyndelsen til atbeholde og anskaffe dieselbiler uden partikelfilter
reduceres. Tillægget til vægt og ejerafgifterne på person- og varebiler uden
partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1. januar
2010."

Fra : Henrik B. Schmidt

Dato : 04-03-09 15:22

Per Henneberg Kristensen <phk@fjern_klikpost.dk> skrev:
> [...]

>varebiler uden
>partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1.

Tjah igen et totalt perspektiv-løst forslag, som viser den danske
regerings svagpisseri, når det gælder miljøet...

Skulle det batte noget, så skulle det være 1.000,- om året fra 2010,
og så igen 1.000,- 2011, 2012, 2013 o.s.v.

M.v.h.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-03-09 15:27

"Henrik B. Schmidt" <saab@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Tjah igen et totalt perspektiv-løst forslag, som viser den danske
> regerings svagpisseri, når det gælder miljøet...

Jamen jeg troede at partiklerne blev mindre når der er partikelfilter på -
men at det er mindst lige så farligt ...så jeg vil bare kalde det en skat
uanset argumenterne :)

--
Per

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-03-09 15:39

>Tjah igen et totalt perspektiv-løst forslag, som viser den danske
>regerings svagpisseri, når det gælder miljøet...

Jep.

>Skulle det batte noget, så skulle det være 1.000,- om året fra 2010,
>og så igen 1.000,- 2011, 2012, 2013 o.s.v.

Her tabte du så sutten...

Dvs. folk der lige har købt ny bil uden filter (af forskellige
årsager) skal tvinges til at sælge en spritnybil med kæmpe tab, for at
købe en ny en MED filter? Vel vidende at regeringen for læææææææænge
siden skulle have taget action istedet for... ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-09 20:23

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> købe en ny en MED filter? Vel vidende at regeringen for læææææææænge
> siden skulle have taget action istedet for... ?

Næææh, man skal bare sørge for at man lempes i afgiften, hvis man får
eftermonteret partikelfilter. Tyskerne kan finde ud af det, så bør vi også
kunne...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-03-09 21:15

>Næææh, man skal bare sørge for at man lempes i afgiften, hvis man får
>eftermonteret partikelfilter. Tyskerne kan finde ud af det, så bør vi også
>kunne...

Det er DK vi snakker om... jeg har ikke megen tiltro

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-09 21:30

> Det er DK vi snakker om... jeg har ikke megen tiltro

Derfor "bør".... )

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : oz3bto

Dato : 05-03-09 01:17

> [...]
>
> Næææh, man skal bare sørge for at man lempes i afgiften, hvis man får
> eftermonteret partikelfilter. Tyskerne kan finde ud af det, så bør vi også

Som skreet andetsteds i tråden så koster partikelfilteret en del km/l ..
Nok til at det hurtig kan opveje de 1000kr extra

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-09 18:08

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in news:gon5ll$161e$1@newsbin.cybercity.dk:

> Som skreet andetsteds i tråden så koster partikelfilteret en del km/l
> .. Nok til at det hurtig kan opveje de 1000kr extra

Gælder det kun for eftermonterede filtre eller er det for alle filtre?

- og hvordan kan det egentlig være?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 05-03-09 18:49

Henrik Stidsen wrote:

> Gælder det kun for eftermonterede filtre eller er det for alle filtre?
>
> - og hvordan kan det egentlig være?

Filteret virker som en flaskehals og giver højere tryk i
udstødningssystemet.
Derved vil motoren tabe lidt mere omdrejningshastighed end ellers, når
den skal trykke lidt hårdere for at få udstødningsgasserne ud.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-09 21:56

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in

> [...]
> Derved vil motoren tabe lidt mere omdrejningshastighed end ellers, når
> den skal trykke lidt hårdere for at få udstødningsgasserne ud.

Kan det ikke justeres/tunes så det ikke er et problem?

Fra : Henrik B.

Dato : 05-03-09 22:00

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:gop3ah$1r6v$2@newsbin.cybercity.dk...

> Filteret virker som en flaskehals og giver højere tryk i
> udstødningssystemet.

Der er ikke mere modstand i partikelfiltret end der er i KAT'en...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-09 22:15

"Henrik B." skriver:

> Der er ikke mere modstand i partikelfiltret end der er i KAT'en...

Jo, men min diesel har kat i forvejen, skal den så også have et
partilekfilter bagefter?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik B.

Dato : 05-03-09 21:54

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Som skreet andetsteds i tråden så koster partikelfilteret en del km/l ..
> Nok til at det hurtig kan opveje de 1000kr extra

Jeg tror ikke på det! Eller også har Volvo et seriøst problem! For på
Mercedes er det intet problem at de er udstyret med partikelfilter..

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henning

Dato : 04-03-09 16:25

On Wed, 4 Mar 2009 14:21:28 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

> [...]
>partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1. januar

Måske dumt spørgsmål - er det muligt at eftermontere filter på en
gammel bil? Eller vil det aldrig komme til at fungere, hverken i
praksis eller rent økonomisk?

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-09 20:23

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Måske dumt spørgsmål - er det muligt at eftermontere filter på en
> gammel bil? Eller vil det aldrig komme til at fungere, hverken i
> praksis eller rent økonomisk?

Det kan man godt - tyskerne gør det...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : mugge

Dato : 04-03-09 17:04

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reduceres. Tillægget til vægt og ejerafgifterne på person- og varebiler
> uden partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1.

Vil det betyde at en personbil fra 2005 uden partikelfilter skal betale 1000
ekstra i afgift så?

mugge

Fra : Bg

Dato : 04-03-09 17:31

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i meddelelsen

> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det betyde at en personbil fra 2005 uden partikelfilter skal betale
> 1000 ekstra i afgift så?

Jep

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-03-09 18:05

> [...]
> reduceres. Tillægget til vægt og ejerafgifterne på person- og varebiler
> uden partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1.

Man føler sig lettere bondefanget.

Jeg købte i 2001 en rigtig økonomisk bil, der (på det tidspunkt) var god ved
miljøet - en Lupo 1.4 TDi, som kører 22.7 km/l - på daværende tidspunkt var
der kun 2 biler der var mere økonomiske - Lupo 3L (med 1½ års leveringstid)
og Citroen Saxo med den gamle 1.5 sugediesel.

Partikelfilter var ganske enkelt ikke en option.

Nu skal jeg så straffes for noget jeg ikke har nogen mulighed for at lave om
på - jeg kunne forstå det, hvis jeg havde købt en bil, hvor man ab fabrik
kunne have tilvalgt det - men i 2001 var det slet ikke muligt. Og
eftermontering er heller ikke muligt

Suk - nå, jeg træder bare lidt mere på speederen og smider lidt mere røg
ud - når jeg skal betale for at fourene, vil jeg også have lov til det -
hrmf.
--
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)

Fra : mugge

Dato : 04-03-09 18:19

Vi er helt enige Jan - det er lidt at røvrende med tilbagevirkende kraft.
Det var noget andet da man omlagde fra vægtafgift til grøn ejer afgift.

Se i øvrigt her - eftermontering af partikelfilter:

http://www.nordjyske.dk/erhverv/forside.aspx?ctrl=10&data=4%2C3088784%2C2805%2C3

mugge

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-03-09 18:36

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er helt enige Jan - det er lidt at røvrende med tilbagevirkende kraft.
> Det var noget andet da man omlagde fra vægtafgift til grøn ejer afgift.

Øh - nej - jeg købte en bil i 96 - hvor jeg OGSÅ ville have sparet en tusse
om året, hvis det havde været efter grøn afgift - grrrr - hvis jeg blot
havde ventet 5 måneder, kunne jeg selv have valgt at skifte over.

Jeg har i mine bilkøb de sidste 13 år forsøgt at købe økonomiske biler, som
forurener så lidt som muligt.

Må nok indrømme - DET er slut - man bliver b.ll.t i hoved og røv for det.
Næste bil kommer seriøst til at svine.

> Se i øvrigt her - eftermontering af partikelfilter:
>
> http://www.nordjyske.dk/erhverv/forside.aspx?ctrl=10&data=4%2C3088784%2C2805%2C3
>
> mugge

Nja - alt for dyrt for en 8 å gammel bil med 200 kkm på bagen - skal nok
alligevel skiftes ud om et par år.

Og jeg har jo IKKE fået nogen rabat på min bil, da jeg købte den - ligesom
man får i dag, hvis bilerne kører langt på literen.

Og i dag får man rabat i registreringsafgiften, hvis man køber en bil med
partikelfilter - dvs en slags statslig støtte - kan jeg også få det til
eftermonteringen ?? Behøves næsten ikke spørge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-03-09 21:36

mugge skriver:

> Se i øvrigt her - eftermontering af partikelfilter:
> http://www.nordjyske.dk/erhverv/forside.aspx?ctrl=10&data=4%2C3088784%2C2805%2C3

Så skal man have bilen i 7½ til 15 år inden det kan betale sig?

Det kommer næppe til at ske her....

Anyhow, så har beregninger vist at med den nye skattereform slipper
vores husstand knapt 1000 kr billigere om måneden, så der bliver måske
lige råd til at betale den 1/10 af skattelettelsen i ekstra afgift på
dielselslæden.

Fra : Leonard

Dato : 04-03-09 18:50

Jan Vennike wrote:

> Suk - nå, jeg træder bare lidt mere på speederen og smider lidt mere
> røg ud - når jeg skal betale for at fourene, vil jeg også have lov
> til det - hrmf.

Jeg tror også min Lupo 3L skal sælges inden folk opdager det her, fra
160,- til 1.160,- det er en stigning på 725%

--
Leonard

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-03-09 18:53

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tror også min Lupo 3L skal sælges inden folk opdager det her, fra
> 160,- til 1.160,- det er en stigning på 725%
>

> --
> Leonard

nemlig

Min stiger så "kun" fra 2000 til 3000 - dvs 50 %

Fra : oz3bto

Dato : 04-03-09 18:57

"Jan Vennike" <nospamGARFIELD@vennike.dk> skrev i en meddelelse

> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> nemlig
>
> Min stiger så "kun" fra 2000 til 3000 - dvs 50 %

> [...]

som fatter sagde da han hørte det: "Så skal der laves sort arbejde"

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-03-09 19:02

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Vennike" <nospamGARFIELD@vennike.dk> skrev i en meddelelse

> som fatter sagde da han hørte det: "Så skal der laves sort arbejde"

Nemlig

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-03-09 19:01

>som fatter sagde da han hørte det: "Så skal der laves sort arbejde"

Ja.. regeringen får det jo lige præcis som de vil have det.. hverken
mere eller mindre.

De fucker med os, vi fucker med dem ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-03-09 19:05

> Ja.. regeringen får det jo lige præcis som de vil have det.. hverken
> [...]

Og jeg tager ikke min bærbare med hjem - og vil selv betale mit
bredbånd/mobiltelefon - så hedder det 37 timer om ugen istf de 40-50 timer
jeg har nu - ups, var det forresten ikke meningen at vi skulle arbejde MERE
???

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-03-09 20:04

> [...]
>jeg har nu - ups, var det forresten ikke meningen at vi skulle arbejde MERE

Jo de har mange "gode" idéer derinde..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 04-03-09 19:15

On Wed, 4 Mar 2009 18:52:49 +0100, "Jan Vennike"
<nospamGARFIELD@vennike.dk> wrote:

>"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

>nemlig
>
>Min stiger så "kun" fra 2000 til 3000 - dvs 50 %

Og mine fra 3320 til 4320 - kun 30 % *suk*

Fra : oz3bto

Dato : 04-03-09 18:38

> [...]
> reduceres. Tillægget til vægt og ejerafgifterne på person- og varebiler
> uden partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1.

De 1000kr er hurtig tjent hjem igen i forhold til at køre med filter

Patikelfilteret gør at bilen køre kortere på literen .. En hel del kortere
enda

På en volvo V70 D5 185hk dieselhakker er forskellen: Uden filter snildt
17km/l V blandet kørsel og med filteret aldrig over 12km/l igen ved
blandet kørsel

Så det er ikke voldsomt mange km der skal køres for at manglende filter
"bøden" er tjent hjem

Godt man snart forlader landet til fordel for et land der ikke behøver at
rippe billisterne hvergang der mangler kr i statskassen og med lavere
skattetræk (~22%)

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-09 20:26

> [...]
>
> På en volvo V70 D5 185hk dieselhakker er forskellen: Uden filter snildt
> 17km/l V blandet kørsel og med filteret aldrig over 12km/l igen ved

Hvor har du de tal fra?

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : oz3bto

Dato : 05-03-09 01:19

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor har du de tal fra?
>
> --
> http://www.rescue-saab.com/
> http://www.saabklub.dk/

Det er tal fra de taxaer jeg køre i ...

Fra : Henrik B.

Dato : 05-03-09 21:53

> Det er tal fra de taxaer jeg køre i ...

Jeg tror ikke på at partikelfilteret er årsagen til dette!

Jeg vil gerne se de officielle tal i stedet! Det kan jo også være en "doven"
vognmand, som ikke vil smide skillingerne til et nyt filter, selvom det er
påkrævet...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-09 20:51

> De 1000kr er hurtig tjent hjem igen i forhold til at køre med filter
>
> Patikelfilteret gør at bilen køre kortere på literen .. En hel del kortere
> enda

Well, min fabia greenline med partikelfilter er opgivet til 24,4 og kan uden
probs køre 22 ved normal kørsel. Det er vel ikke så ringe

Mvh TP

Fra : Veset

Dato : 04-03-09 20:58

On Wed, 4 Mar 2009 18:37:48 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

>Godt man snart forlader landet til fordel for et land der ikke behøver at
>rippe billisterne hvergang der mangler kr i statskassen og med lavere
>skattetræk (~22%)

Sverige ?

--
Veset
VW Touran Van 2.0 TDI TL

Fra : oz3bto

Dato : 05-03-09 01:21

"Veset" <vesetdks@hotREMOVEmail.com> skrev i en meddelelse

> Sverige ?
>
> --
> Veset
> VW Touran Van 2.0 TDI TL

Lidt mere nordligere .. Norge ... Og ja jeg ved godt at alt er dyere der
oppe og bilerne koster det samme som i DK ..
Prisen for at have bil dseroppe ligner den danske dog er de store diesler
ikke så dyre som her

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 04-03-09 13:59

On 4 Mar., 19:04, "Jan Vennike" <nospamGARFI...@vennike.dk> wrote:

> Og jeg tager ikke min bærbare med hjem - og vil selv betale mit
> bredbånd/mobiltelefon - så hedder det 37 timer om ugen istf de 40-50 timer
> jeg har nu - ups, var det forresten ikke meningen at vi skulle arbejde MERE

Det problem har jeg ikke. Jeg har fået sparket (sammen med resten af
afdelingen). Så mit timeantal går i nul. Alt udvikling bliver ført til
udlandet. Det er billigere.

Benny

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-03-09 00:23

"Per Henneberg Kristensen" <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
> reduceres. Tillægget til vægt og ejerafgifterne på person- og varebiler
> uden partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1.

Undskyld, men er det ikke en hoax? Lige under det stykke står der et
stykke om taxa drift. Jeg har ikke hørt om nogle taxavognmænd der har
jamret sig endnu.

Sakset fra siden.
Registreringsafgiften for hyrevogne omlægges, så tilskyndelsen til at
anskaffe
miljørigtige vogne øges. Registreringsafgiften for hyrevogne forhøjes fra 20
pct. til 70 pct., men samtidig forhøjes bundgrænsen for
registreringsafgiften
fra 12.100 kr. til 230.000 kr. Initiativet træder i kraft 1. januar 2010.

mvh
Henning

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-03-09 02:21

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i meddelelsen

> Undskyld, men er det ikke en hoax? Lige under det stykke står der et
> stykke om taxa drift. Jeg har ikke hørt om nogle taxavognmænd der har
> jamret sig endnu.

Der er heller ikke så mange der har reklameret med det i pressen.

Det betyder at hvis taxaen koster omkring 315.000, så er prisen den samme.

Hvad får man af taxa i dag for 315.000 ??

--
Per

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-03-09 08:19

> [...]

> Det betyder at hvis taxaen koster omkring 315.000, så er prisen den samme.
>
> Hvad får man af taxa i dag for 315.000 ??

Nåå. Det forklarer en del. Det er et af de her varm luft forslag, hvor vi
skruer bissen på, men det har ingen betydning i praksis. Blot for at sige
se vi tør gøre noget.

mvh
Henning

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-03-09 00:51

On Mar 4, 7:04 pm, "Jan Vennike" <nospamGARFI...@vennike.dk> wrote:
> [...]
> jeg har nu - ups, var det forresten ikke meningen at vi skulle arbejde MERE

Det vil jo kun være en fordel, hvis nu 3 af jer gør det kan der
ansættes en mere.
At det så ikke vil ske er en anden historie

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-03-09 00:51

On Mar 4, 9:58 pm, hojvae...@gmail.com wrote:

> Det problem har jeg ikke. Jeg har fået sparket (sammen med resten af
> afdelingen). Så mit timeantal går i nul. Alt udvikling bliver ført til
> udlandet. Det er billigere.

I det korte løb, der er vist mange som brændte fingrene på fx. billige
indiske programmører.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 05-03-09 12:24

On 5 Mar., 08:51, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> I det korte løb, der er vist mange som brændte fingrene på fx. billige
> indiske programmører.

Nope det er USA. Der er ingeniørlønningerne faldet 20 - 30% i 2008

Benny

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-03-09 01:16

On Mar 5, 10:15 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Henrik B." skriver:

> Jo, men min diesel har kat i forvejen, skal den så også have et
> partilekfilter bagefter?

Ja, partikerne er jo så små at de sagtens kan ryge gennem kat'en, man
kan jo næsten se gennnem sådan en.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-03-09 09:32

"Christian B. Andresen" skriver:

> Ja, partikerne er jo så små at de sagtens kan ryge gennem kat'en, man
> kan jo næsten se gennnem sådan en.

Nu har jeg aldrig haft kat'en af min dieselbil, så jeg ved det ikke, Men
er der ikke mere modstand i et filter frem for en kat, må hullerne jo
være i samme størrelse...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-03-09 01:58

On Mar 6, 9:32 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Nu har jeg aldrig haft kat'en af min dieselbil, så jeg ved det ikke,

Jeg så det sidst jeg svejsede udstødning.

> Men er der ikke mere modstand i et filter frem for en kat, må hullerne jo
> være i samme størrelse...

Jeg tror der er mere modstand i partikelfilteret, det var kun det med
om filteret var nødvendigt jeg kommenterede.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-03-09 10:00

"Christian B. Andresen" skriver:

> Jeg så det sidst jeg svejsede udstødning.

Okay, det har jeg ikke haft brug for.....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-03-09 03:02

On Mar 6, 10:00 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Okay, det har jeg ikke haft brug for.....

Jeg synes det er fair nok efter 290.000 km eller hvad ?