St. M. <nej> skrev:
>Jeg har et spørgsmål ved en
>aut.gearkasse til en MB C-klasse w203.
>Dem der kender til gearkassen ved, at
>der ikke altid skiftes opad i "hele
>gear", men at den ligesom kører
>imellem to gear (fx. ved langsom
>acceleration op af en bakke). Især
>tænker jeg på mellem 1. og 2. gear. Når
>momentet bliver stort nok til at
>gearkassen kan tække 2. gear, så er det
>ligesom at tilkoblingen til 2. gear
>bliver ret voldsomt og direkte. Det
>samme sker når man kører frem mod fx.
>et kryds uden tværgående trafik hvor
>man er nede på 15-20 km/t, og så giver
>alm. gas ud af svinget. Så kobler den
>ret kraftigt til i 2. gear, hvis man
>kan sige det sådan. Det er den begyndt
>med for nyligt, og jeg tænkte på om
>det kunne være gearkasseolien der
>trængte til at blive skiftet? Hvad vil
>fordelen være ved at skifte gearolie?
>Bilen har kørt i alt 43.000 km men
>gearolien er ikke blevet skiftet. Jeg
>mener dog at intervallet er højere end
>60.000 eller 80.000 km. Det er en
>benzinbil.
Hvis gearskiftet ikke er optimalt, er der mulighed for at stille på
trykket, så skiftet bliver bedre.
M.h.t. olieskift, så SKAL man skifte olie og filter ved 50.000 km
første gang - uanset hvad skifteintervallet ellers siger!
Og et godt råd: Skift for hver 50.000 km fremover (både olie OG
filter). Det giver gearkassen et langt liv og de bedst mulige skift.
)
M.v.h.