bog om bilens teknik
Fra : Leonard

Dato : 03-03-09 12:19

Jeg vil gerne læse en bog om bilens teknik.

Den behøver ikke være det allernyeste, bare den på en simpel måde
forklarer de forskellige enheder i en bil:
2-takt, 4-takt motor
benzin og diesel
kobling, gearkasse, automatgearkasse
fjedre, støddæmpere
osv.
Den skal helst være på dansk og ikke på felere tusind sider.

--
Leonard

Fra : alexbo

Dato : 03-03-09 12:46

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev

> Jeg vil gerne læse en bog om bilens teknik.
> Den skal helst være på dansk og ikke på felere tusind sider.

Dit bibliotek har eller kan skaffe nedenstående.
Søg på autobogen på dit biblioteks hjemmeside.

Autobogen
/ Erik Quist, Raoul Rey
3. udgave. - Odense : Erhvervsskolernes Forlag, 2003. - 712 sider : ill.
(nogle i farver) ; 28 cm + 2 cd-rom'er
(Placering: 62.722)
Indhold: Forbrændingsmotorer ; Motorstyring ; Antiluftforurening
; Elektronik ; Ledningsanlæg og strømforbrugere ; Styretøj og hjulophæng ;
Bremser ; Transmission ; Bilens karrosseri ; Formelsamling.

En glimrende bog.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-03-09 17:54

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> fjedre, støddæmpere
> osv.
> Den skal helst være på dansk og ikke på felere tusind sider.

Kik evt. efter en gammel udgivelse fra FDM, bogen hedder slet og ret bare
"Bilen".
Den er fra 70'erne engang og den beskriver, på en let læselig måde, stort
set alt hvad der er værd at vide, uden dog at være for teknisk eller at gå
for meget i dybden.
Jeg har selv et eksemplar (på loftet et sted) og den købte jeg på et
loppemarked for vistnok en flad femmer.
Der er jo selvfølgeligt ikke alt det nye med, men det mest grundlæggende er
jo stort set det samme som dengang.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 04-03-09 10:53

> [...]
> loppemarked for vistnok en flad femmer.
> Der er jo selvfølgeligt ikke alt det nye med, men det mest grundlæggende

Den har svigerfar, den er sgu meget sjov at lure i :)

Stef

Fra : xs1100

Dato : 03-03-09 21:21

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjedre, støddæmpere
> osv.
> Den skal helst være på dansk og ikke på felere tusind sider.

Hej Leonard.
Prøv at se her, hvis du ellers er til engelsk:
http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm
Den viser i animation en 4 takts forbrændingsmotor.
Tror osse du på samme hjemmeside kan finde om totaktsmotorer, men prøv at
kigge lidt rundt.
Mvh
Jarl

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-03-09 00:46

On Mar 3, 9:21 pm, "xs1100" <in...@email.invalid> wrote:
> [...]
> Den viser i animation en 4 takts forbrændingsmotor.
> Tror osse du på samme hjemmeside kan finde om totaktsmotorer, men prøv at

Og der er nogle flotte animationer med gearkasser, både manuelle og
automatiske.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.