Vær opmærksom
Fra : Ukendt

Dato : 03-03-09 01:33

Læs lige artiklen og tænk på det næste gang i skal ud at køre.
http://www.jv.dk/artikel/616482
--
Venlig hilsen
Bo Stange

Fra : Thomas

Dato : 03-03-09 08:01

"Bo S." <hanbo(snabelA)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Læs lige artiklen og tænk på det næste gang i skal ud at køre.
> [...]

Ja , jeg skal altid lige vænne mig til at mc'erne er på gaden igen.

Skal nok holde udkig efter jer, jeg har ikke lyst til at skade nogen.
Så er jeg i tvivl om det er en mc eller en 45, så regner med det er en mc.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-03-09 09:09

"Thomas" <thommer@thomsenfjernedette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Skal nok holde udkig efter jer, jeg har ikke lyst til at skade nogen.
> Så er jeg i tvivl om det er en mc eller en 45, så regner med det er en mc.

Ligger føreren ned over styret er det en 45

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-03-09 09:15

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i meddelelsen

> Ligger føreren ned over styret er det en 45

Ikke sikkert ;)

Jeg havde engang en Suzuki 100, som løb 80 på en god dag. En dag kom jeg
kørende på en landevej lænet godt fremover, da jeg mødte en MC-betjent. Jeg
vedblev samme kørestil de næste km, da jeg kom til en rundkørsel så jeg i
bakspejlet at MC-betjenten dukkede op bag en lastbil.

Ingen bøde der for at følge hastighedsbegrænsningerne :)

--
Per

Fra : Henrik B.

Dato : 03-03-09 16:16

"Bo S." <hanbo(snabelA)tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Læs lige artiklen og tænk på det næste gang i skal ud at køre.
> http://www.jv.dk/artikel/616482

Er det ikke samme skriv, som blev postet herinde sidste år?

--
http://www.rescue-saab.com/en
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-09 17:34

> Er det ikke samme skriv, som blev postet herinde sidste år?

Måske. Men eftersom første MC allerede har mistet livet pga en bil overså
den, så er det vel relevant nok at genopfriske :-/

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-20748972.html?forside

Mvh TP
CBR1000
K1200RS
Fabia

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-03-09 17:55

"Bo S." <hanbo(snabelA)tdcadsl.dk> wrote in

> Læs lige artiklen og tænk på det næste gang i skal ud at køre.
> http://www.jv.dk/artikel/616482

Og som altid skal vi huske at tilføje at MC'erne skal huske at passe på -
for de er udsatte og det er dem der dør når de bliver overset.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-03-09 18:03

On 03 Mar 2009 16:54:36 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>"Bo S." <hanbo(snabelA)tdcadsl.dk> wrote in

>Og som altid skal vi huske at tilføje at MC'erne skal huske at passe på -
>for de er udsatte og det er dem der dør når de bliver overset.

Jeg forstår slet ikke problemet... man skal vel holde tilbage for alt
uanset årstid og type?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-03-09 18:07

On Tue, 03 Mar 2009 18:02:57 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Jeg forstår slet ikke problemet... man skal vel holde tilbage for alt
>uanset årstid og type?

Og vi har jo alle lært at hastighedsbedømme.. så hvad der kommer imod
en er jo ligegyldigt.. når bare man udfører sin pligt som
medtrafikant..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leonard

Dato : 03-03-09 18:59

Martin Johansen [6000] wrote:

> Og vi har jo alle lært at hastighedsbedømme.. så hvad der kommer imod
> en er jo ligegyldigt.. når bare man udfører sin pligt som
> medtrafikant..

Hvis alle var ligeså dygtige som dig, så ville der være meget få uheld
i trafikken og ingen dræbte.
Desværre er det ikke tilfældet.

--
Leonard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-03-09 19:21

>Hvis alle var ligeså dygtige som dig, så ville der være meget få uheld
>i trafikken og ingen dræbte.

Jeg skriver ikke jeg er dygtig, men jeg fartbedømmer altid da jeg er
lodret ligeglad med hvad jeg kan se det ligner, men mere er
interesseret i hvor hurtigt det kommer imod mig.

Jeg kan ikke snuppe den der med "nååh det ligner en knallert vi kører
sq bare ud...". OM det så var en knallert så er det da stadig
ligegyldigt da denne kan komme med 30 eller 100 det ved "alle" (alle
der har været ung ihvertfald.....".

>Desværre er det ikke tilfældet.

Nej desværre.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-09 19:57

> [...]
> sq bare ud...". OM det så var en knallert så er det da stadig
> ligegyldigt da denne kan komme med 30 eller 100 det ved "alle" (alle

Mit gæt på hvad der måske nogle gange går galt er at man blot ser én lygte
og dermed kan komme til at konkludere at det er en bil længere væk.

Til størrelsen kan man vel også sige at en lille sportsvogn ofte er
hurtigere end en stor varevogn.. ´well sådan var det ihvertilfælde i gamle
dage

Fra : Leonard

Dato : 03-03-09 20:12

tp wrote:

> Til størrelsen kan man vel også sige at en lille sportsvogn ofte er
> hurtigere end en stor varevogn.. ´well sådan var det ihvertilfælde i
> gamle dage

En lav sportsvogn, der kører 80 km/t kommer præcist ligeså hurtigt hen
til dig, som en stor varevogn med 80 km/t. Størrelsen og arten kan
bruges til at vurdere acc. og om det kan betale sig at forsøge at køre
udenom ved fx et flersporet kryds.
Vores synsopfattelse er desværre sådan, at et lille objekt synes
længere væk end et stort og det er de færreste der kan vurdere
hastigheder over 50 km/t korrekt, de fleste vurderer hastigheden for
lav.

--
Leonard

Fra : Leonard

Dato : 03-03-09 20:09

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg skriver ikke jeg er dygtig, men jeg fartbedømmer altid da jeg er

Jeg skriver at du er dygtig, fordi du gør som du gør.
Og det er ikke for at genere dig eller være ironisk.
Hvis alle gad at vurdere hastigheden og ikke bare nøjes med at kigge på
antallet af lygter eller faconen og så tro, at der kommer noget
langsomt, så ville vejene være sikrere.

--
Leonard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-03-09 21:56

>Jeg skriver at du er dygtig, fordi du gør som du gør.
>Og det er ikke for at genere dig eller være ironisk.

Ok :)

>Hvis alle gad at vurdere hastigheden og ikke bare nøjes med at kigge på
>antallet af lygter eller faconen og så tro, at der kommer noget
>langsomt, så ville vejene være sikrere.

Det kan man kun være enig i.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-03-09 20:58

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

> Jeg forstår slet ikke problemet... man skal vel holde tilbage for alt
> uanset årstid og type?

Jo, men hvis det andet køretøj er tilpas langt væk behøver man ikke vente
på det har passeret før man drejer. Det er som oftest her det går galt
fordi farten vurderes forkert.

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 21:05

Henrik Stidsen skrev:
> "Bo S." <hanbo(snabelA)tdcadsl.dk> wrote in

> Og som altid skal vi huske at tilføje at MC'erne skal huske at passe på -
> for de er udsatte og det er dem der dør når de bliver overset.

Det er desværre tilfældet at motorcyklisterne er ligeså forårskåde og
urutinerede, som resten af trafikanterne er vinter-tilvænnede med at
et-spors køretøjer = EU-scootere/knallerter =

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 05-03-09 16:06

> Og som altid skal vi huske at tilføje at MC'erne skal huske at passe på -
> for de er udsatte og det er dem der dør når de bliver overset.

Ja, og rigtigt mange har været i vinterhi og er derfor temmeligt "rustne" nu
de begynder at dukke op igen... Og der er da helt sikkert også nogen der vil
opfører sig tåbeligt. Det plejer der jo at være. Men langt de fleste kører
nu fornuftigt.

DMC har gennemgået uheldene for sidste år og de tegner det "sædvanlige"
billede. Den hyppigste årsag er kollisioner med bilister der overtråder
vigepligten. Ja der er også mange der pga høj hastighed eller manglende
færdigheder kommer galt afsted men det er ikke så relevant i denne tråd.

Det farlige for en motorcyklist er heller ikke når man bliver overset på
"lang" afstand men når der sker tæt på - på afstanne hvor aller der "ser"
burde være istand til at vurdere at de skal holde tilbage. Altså på afstanne
hvor motorcyklisten ikke er i stand til at stoppe og/eller undvige.

Men problemet er ret fundamentalt at man har en tendens til ubevidst at
bortfiltrere de synsindtryk som hjerne anser som ikke relevante i
situationen. Så selvom man har øjnene peget den rigtige vej er det ikke
sikkert at informatione om en motorcyklist/knallert eller fodgænger når frem
til en bevidst vurdering. Det kan man nemt have filteret væk inden. Og
englænderne har skrevet en del om SMIDSY uheld. Sorry Mate I Did'nt See You.

Men herinde er jo "kun" folk der interesserer sig for biler og trafik og
'vi' er sikkert mere opmærksomme end den gennemsnitlige trafikant.

Jeg har kørt ~ca 4000km på mc denne vinter og oplever ikke oftere at blive
overset om vinteren end om sommeren. Men alligevel er det "tit nok" til at
det er et problem.

Så kombinatione af "rustne motorcyklister" der skal til at genfinde rutinen
og uopmærksomme trafikanter i større køretøjer giver desværre en del uheld.
Forhåbenligt kan vi få vendt statistikken igen. Det gik ellers pænt den
rigtige vej med at nedbringe antallet af uheld men de seneste 2år har været
den gale vej igen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-09 22:16

"Bo S." skriver:

> Læs lige artiklen og tænk på det næste gang i skal ud at køre.
> http://www.jv.dk/artikel/616482

Tjah, ham der lige kom drønende forbi huset, blokerede bremserne og røg
tværs over den tværgående vej og op på skiltet her for 15 minutter siden
var vidst ikke opmærksom nok.......nu hænger hans Golf II fast.

Der sker sku noget i Hammel

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe