/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fjedre til mercedes 190
Fra : KT


Dato : 28-02-09 14:46

Hej

Min ene forfjeder på merceren er knækket.

Så vidt jeg kan forstå er den ikke til at skifte med alm. fjederspænder da
der ikke er plads til dem.

Er der nogen her i gruppen der ved hvor jeg kan få et stykke værktøj der kan
bruges til at udføre opgaven,
eller måske nogen der kender et værksted i nærheden af Middelfart eller
Horsens der kan udskifte den.

Skal jeg bruge originale fjedre....?

Har fundet 4 sænkningfjedre til 500kr, men er det godt eller skidt at sænke
den og kan de holde i forhold til de originale ?..

Mvh

Kenny Thiemer


 
 
Armand (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-09 14:55

KT skrev:
> Hej
>
> Min ene forfjeder på merceren er knækket.
>
> Så vidt jeg kan forstå er den ikke til at skifte med alm. fjederspænder
> da der ikke er plads til dem.
>
> Er der nogen her i gruppen der ved hvor jeg kan få et stykke værktøj der
> kan bruges til at udføre opgaven,
>
Det er en fejlopfattelse at man spænder fjederen sammen med de såkaldte
fjederspændere: Fjederen trykkes sammen v.h.a. en donkraft under
bærearmen og holdes derefter sammenpresset v.h.a. værktøjet, der såmænd
ikke behøver at skulle spændes meget mere end med fingrene :-|

Men er der vitterligt ikke plads, kan sammenpresningen fastholdes med
f.eks. en bagage-rem, der af hensyn til remmen og låsens styrke kan
vikles 2-3 gange rundt om pågældende fjeder-viklinger!

Men vær forsigtig, for hvis fjederen "vinder" og knækker sikringen er
det en "bold" med stor kraft =

--
Armand.

Tom (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 28-02-09 17:03


"KT" <ask@me.dk> skrev i en meddelelse
news:49a9402d$0$1853$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej
>
> Min ene forfjeder på merceren er knækket.
>
> Så vidt jeg kan forstå er den ikke til at skifte med alm. fjederspænder da
> der ikke er plads til dem.
>
> Er der nogen her i gruppen der ved hvor jeg kan få et stykke værktøj der
> kan bruges til at udføre opgaven,
> eller måske nogen der kender et værksted i nærheden af Middelfart eller
> Horsens der kan udskifte den.

Et gammelt trick er at skrue møtrikken af på støddæmperen mens bilen står på
jorden, derefter kan du hæve bilen og afmontere dæmper inkl. fjeder. På min
mondeo er det faktisk lige så let at lave som at skifte et hjul.

--
Tom



Per Beer Hansen (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 28-02-09 17:28



"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:49a9602a$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
> Et gammelt trick er at skrue møtrikken af på støddæmperen mens bilen står
> på jorden, derefter kan du hæve bilen og afmontere dæmper inkl. fjeder. På
> min mondeo er det faktisk lige så let at lave som at skifte et hjul.

Det trick duer kun, hvis bilen er med McPherson ophæng, det er sådan en
190'er ikke.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Per Beer Hansen (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 28-02-09 17:27



"KT" <ask@me.dk> skrev i meddelelsen
news:49a9402d$0$1853$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> Er der nogen her i gruppen der ved hvor jeg kan få et stykke værktøj der
> kan bruges til at udføre opgaven,
>

Her er redningen (måske lidt dyrt):
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes-Suspension-Coil-Spring-Compressor-Tool-Kit-Set_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ43998QQihZ007QQitemZ170202756236QQrdZ1QQsspagenameZWD1V#ebayphotohosting

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Ib Jakobsen (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 28-02-09 18:27

Per Beer Hansen skrev:
>
>
> "KT" <ask@me.dk> skrev i meddelelsen
> news:49a9402d$0$1853$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>>
>> Er der nogen her i gruppen der ved hvor jeg kan få et stykke værktøj
>> der kan bruges til at udføre opgaven,
>>
>
> Her er redningen (måske lidt dyrt):
> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes-Suspension-Coil-Spring-Compressor-Tool-Kit-Set_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ43998QQihZ007QQitemZ170202756236QQrdZ1QQsspagenameZWD1V#ebayphotohosting



så vidt jeg husker minder 190 meget om W124 hvad forfjedre angår. Så et
par stumper fladjern med et hul og en 12-14mm gevindstang kan klare den
opgave. Fjederen skal bare have lidt "hjælp" for at komme på plads.


--
MVH
Ib Jakobsen

Armand (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-09 19:02

Per Beer Hansen skrev:
>
>
> "KT" <ask@me.dk> skrev i meddelelsen
> news:49a9402d$0$1853$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>>
>> Er der nogen her i gruppen der ved hvor jeg kan få et stykke værktøj
>> der kan bruges til at udføre opgaven,
>>
>
> Her er redningen (måske lidt dyrt):
> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes-Suspension-Coil-Spring-Compressor-Tool-Kit-Set_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ43998QQihZ007QQitemZ170202756236QQrdZ1QQsspagenameZWD1V#ebayphotohosting
>
Central opspænding?
Seperat skruefjeder og støddæmper??

--
Armand.

Bjarne (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 01-03-09 10:51

Per Beer Hansen wrote:

>
>
> "KT" <ask@me.dk> skrev i meddelelsen
> news:49a9402d$0$1853$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>>
>> Er der nogen her i gruppen der ved hvor jeg kan få et stykke værktøj der
>> kan bruges til at udføre opgaven,
>>
>
> Her er redningen (måske lidt dyrt):
>
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes-Suspension-Coil-Spring-Compressor-Tool-Kit-Set_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ43998QQihZ007QQitemZ170202756236QQrdZ1QQsspagenameZWD1V#ebayphotohosting
>
Jep det er præcis såden en fætter der skal til.
Jeg kan se der er spændende forslag fra folk der øjensynlig aldrig har set
forenden af en 190'er.

De er to muligheder: enten bruger du det rigtige værktøj eller også finder
du en mercedes mand/værksted der har udstyret iorden. Med den rigtige
fjederspænder tager det en halv times tid for begge sider ialt.
Fjedespænderen kan også købes her :
http://autoimport.dk/reservedele/webkatalog/produkter/model/190D-1/gruppe/58/58-050/produkt/KA_7308K/

At forsøge med alternative metoder som donkrafte, fladjern osv er tæt på
russisk roulette. En forfjeder til en 190'er stærk og lang og så sidder den
i en blød bue. Jeg har set de huller i en betonvæg som sådan en løs MB
fjeder efterlader. Havde der stået en i vejen var han blevet slået ihjel.
Hvor meget er dit liv og førlighed værd ?
..

mvh,
Bjarne




Ib Jakobsen (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 01-03-09 12:03

Bjarne skrev:

> At forsøge med alternative metoder som donkrafte, fladjern osv er tæt på
> russisk roulette. En forfjeder til en 190'er stærk og lang og så sidder den
> i en blød bue. Jeg har set de huller i en betonvæg som sådan en løs MB
> fjeder efterlader. Havde der stået en i vejen var han blevet slået ihjel.
> Hvor meget er dit liv og førlighed værd ?

Hov hov. Der står på det værktøj du linker til at det er til en 123.
Noget tyder på at en 190, 123 og 124 er ens i opbygning.

Så er der ikke tale om fjederen skal spændes så meget sammen for at
komme på plads. Og den metode jeg henviser til indebærer ikke større
sikkerhedsrisiko end med det værktøj du henviser til.

Der er ikke tale om du står og fjumrer ude i fri luft med fladjern. På
bilen, inde i motorrummet, er der et hul i den konsol fjederen står mod.
Der lægger man et passende stykke fladjern f.eks 50x10x120. Midt på det
har man boret et hul til en passende gevindstang. Den skal gå ned gennem
fjedren. Samme størrelse fladjern sættes gennem fjedren, cirka en
vinding fra bunden, gevindstang stikkes gennem fladjern og forsynes med
møtrik. Nu kan man sikkert, stille og roligt stå og spænde fjederen
sammen. Der er ikke noget der kan smutte og flyve gennem luften.

Og jo, jeg har benyttet metoden masser af gange. Også professionelt.



--
MVH
Ib Jakobsen

Bjarne (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 01-03-09 14:37

Ib Jakobsen wrote:

> Bjarne skrev:
>
>> At forsøge med alternative metoder som donkrafte, fladjern osv er tæt på
>> russisk roulette. En forfjeder til en 190'er stærk og lang og så sidder
>> den i en blød bue. Jeg har set de huller i en betonvæg som sådan en løs
>> MB fjeder efterlader. Havde der stået en i vejen var han blevet slået
>> ihjel. Hvor meget er dit liv og førlighed værd ?
>
> Hov hov. Der står på det værktøj du linker til at det er til en 123.
> Noget tyder på at en 190, 123 og 124 er ens i opbygning.
>
> Så er der ikke tale om fjederen skal spændes så meget sammen for at
> komme på plads. Og den metode jeg henviser til indebærer ikke større
> sikkerhedsrisiko end med det værktøj du henviser til.
>
> Der er ikke tale om du står og fjumrer ude i fri luft med fladjern. På
> bilen, inde i motorrummet, er der et hul i den konsol fjederen står mod.
> Der lægger man et passende stykke fladjern f.eks 50x10x120. Midt på det
> har man boret et hul til en passende gevindstang. Den skal gå ned gennem
> fjedren. Samme størrelse fladjern sættes gennem fjedren, cirka en
> vinding fra bunden, gevindstang stikkes gennem fladjern og forsynes med
> møtrik. Nu kan man sikkert, stille og roligt stå og spænde fjederen
> sammen. Der er ikke noget der kan smutte og flyve gennem luften.
>
> Og jo, jeg har benyttet metoden masser af gange. Også professionelt.
>
For mig lyder som om du kun har skiftet bagfjedre. Hvis du mener en
forfjeder ikke skal spændes ret meget. For at hive forfjederen ud, skal
fjederen klemmes næsten helt sammen, med skålene 1 1/2 vindinger fra hhv
bund og top. Og hvordan du skifter fjederen ved at spænde den sammen med
konsollen i motorrummet går noget hen over hovedet på mig.

når fjederen er klemt sammen skal den ud, værktøjet skal af - sker i
skruestik- og ny fjeder skal klemmes sammen - sker også i skruestik.

Omtalte værktøj er samme type både på 201 123 124 og 126. Hvis du er
professionel ved du naturligvis også det, nemlig at der er samme opbygning
på omtale modeller.

Det hul jeg så i betonvæggen, var også en professionel/ en der tager penge
for sit arbejde, som brugte alternative metoder og havde gjort det mange
gange. Og jeg ved også godt der er mange andre der laver tilsvarende stunt.
Det bliver det bare ikke mere fornuftigt af, Men vi har allesammen
forskellig pris på vores liv. Din pris ligge åbenbart under 2100.- fint med
mig.

At foreslå en hjemmemekaniker den slags er helt hen i vejret. Hvad du
tilsyneladende overser, er den enorme kraft der er i en sammenpresset
forfjeder til MB. Hvordan sikrer du dig at anvendte gevindstang
møtrik/fladjern kan modstå trykket og ikke giver efter ? De gevindstænger
man køber i et byggemarked ville jeg i hverttilfælde ikke stole en meter
på. Og hvordan sikrer du dig at dit "værktøj" ikke skrider når fjedren
buer ?

Så som oprindeligt foreslået : køb værktøjet eller få et værksted til det.

mvh,
Bjarne



Ib Jakobsen (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 01-03-09 15:53

Bjarne skrev:

> For mig lyder som om du kun har skiftet bagfjedre. Hvis du mener en
> forfjeder ikke skal spændes ret meget. For at hive forfjederen ud, skal
> fjederen klemmes næsten helt sammen, med skålene 1 1/2 vindinger fra hhv
> bund og top. Og hvordan du skifter fjederen ved at spænde den sammen med
> konsollen i motorrummet går noget hen over hovedet på mig.

Må jeg godt spørge hvad du beskæftiger dig med?.

>
> når fjederen er klemt sammen skal den ud, værktøjet skal af - sker i
> skruestik- og ny fjeder skal klemmes sammen - sker også i skruestik.
>
> Omtalte værktøj er samme type både på 201 123 124 og 126. Hvis du er
> professionel ved du naturligvis også det, nemlig at der er samme opbygning
> på omtale modeller.


Der mere end et bil mærke med flere modeller. Men at forlange at man kan
alle mærker og modeller uden ad må du ikke forlange. Jeg kunne så spørge
dig hvad der er fælles træk for affjedringen på W111 og W112?.

>
> Det hul jeg så i betonvæggen, var også en professionel/ en der tager penge
> for sit arbejde, som brugte alternative metoder og havde gjort det mange
> gange. Og jeg ved også godt der er mange andre der laver tilsvarende stunt.
> Det bliver det bare ikke mere fornuftigt af, Men vi har allesammen
> forskellig pris på vores liv. Din pris ligge åbenbart under 2100.- fint med
> mig.
>
> At foreslå en hjemmemekaniker den slags er helt hen i vejret. Hvad du
> tilsyneladende overser, er den enorme kraft der er i en sammenpresset
> forfjeder til MB.

Jeg vil mene jeg har uddannelse nok til at regne på og vurdere
fjederkrafter. Og hvad gevindstænger og møtrikker kan klare.

Hvordan sikrer du dig at anvendte gevindstang
> møtrik/fladjern kan modstå trykket og ikke giver efter ? De gevindstænger
> man køber i et byggemarked ville jeg i hverttilfælde ikke stole en meter
> på. Og hvordan sikrer du dig at dit "værktøj" ikke skrider når fjedren
> buer ?

Den kan ikke skride mere en den bue der skal stå i. Fjederen sidder jo
på bilen. Og gevindstangen sidder gennem fjedren.

>
> Så som oprindeligt foreslået : køb værktøjet eller få et værksted til det.

Når jeg skriver at det foregår i motorrummet, så er det nok forfjedre vi
snakker. Værktøjet jeg beskriver minder temmelig meget fra det jeg een
gang lånte hos den lokale MB-forhandler. Nu finder der flere fabrikanter
af specialværktøj til de enkelte mærker. Og det kineserkram der linkes
til ville jeg ikke stole mere på. Dertil har jeg set for mange brud og
støbefejl.


--
MVH
Ib Jakobsen

Armand (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-03-09 22:44

Bjarne skrev:
> Ib Jakobsen wrote:
>
>> Bjarne skrev:
>>
>>> At forsøge med alternative metoder som donkrafte, fladjern osv er tæt på
>>> russisk roulette. En forfjeder til en 190'er stærk og lang og så sidder
>>> den i en blød bue. Jeg har set de huller i en betonvæg som sådan en løs
>>> MB fjeder efterlader. Havde der stået en i vejen var han blevet slået
>>> ihjel. Hvor meget er dit liv og førlighed værd ?
>> Hov hov. Der står på det værktøj du linker til at det er til en 123.
>> Noget tyder på at en 190, 123 og 124 er ens i opbygning.
>>
>> Så er der ikke tale om fjederen skal spændes så meget sammen for at
>> komme på plads. Og den metode jeg henviser til indebærer ikke større
>> sikkerhedsrisiko end med det værktøj du henviser til.
>>
>> Der er ikke tale om du står og fjumrer ude i fri luft med fladjern. På
>> bilen, inde i motorrummet, er der et hul i den konsol fjederen står mod.
>> Der lægger man et passende stykke fladjern f.eks 50x10x120. Midt på det
>> har man boret et hul til en passende gevindstang. Den skal gå ned gennem
>> fjedren. Samme størrelse fladjern sættes gennem fjedren, cirka en
>> vinding fra bunden, gevindstang stikkes gennem fladjern og forsynes med
>> møtrik. Nu kan man sikkert, stille og roligt stå og spænde fjederen
>> sammen. Der er ikke noget der kan smutte og flyve gennem luften.
>>
>> Og jo, jeg har benyttet metoden masser af gange. Også professionelt.
>>
> For mig lyder som om du kun har skiftet bagfjedre. Hvis du mener en
> forfjeder ikke skal spændes ret meget. For at hive forfjederen ud, skal
> fjederen klemmes næsten helt sammen,.......
> når fjederen er klemt sammen skal den ud, værktøjet skal af - sker i
> skruestik- og ny fjeder skal klemmes sammen - sker også i skruestik.
>
Kommer de ny fjedre ikke som sammenpressede v.h.a. stålbånd?

--
Armand.

KT (02-03-2009)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 02-03-09 10:50


Jeg takker mange gange for alle svarende, men tror nu jeg overlader det til
en mekaniker, fik et tilbud hos en i århus, ca 1500 kr incl moms for 2
originale forfjedre og montering. det skulle tage ca. 20 minutter så var den
klar igen.

Det lyder i mine ører lidt dyrt, men ok det er originale dele og jeg slipper
for at risikere en kæberasler af format..

Har dog lige sendt beskrivelse og link af værktøjet til en kammarat der er
værktøjsmager, der er lidt stilstand i hans firma pt. så det kunne da være
han kunne få tid til smede noget sammen der kan bruges, det vil jo være det
billigste

I gamle dage da granadaen skulle sænkes satte vi bilen på fjederen, smed en
fandens masse ståltråd omkring, ind på plads og klip klip BAAANG. men vi var
jo heller ikke så kloge eller glade for livet dengang ))


Mvh

Kenny



Bjarne (02-03-2009)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 02-03-09 17:58

Armand wrote:

> Bjarne skrev:

:snip

>>
> Kommer de ny fjedre ikke som sammenpressede v.h.a. stålbånd?
>
Niks, i "hel" størrelse. Så er det bare at klemme sammen.

mvh,
Bjarne



Armand (02-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-03-09 21:39

Bjarne skrev:
> Armand wrote:
>
>> Bjarne skrev:
>
> :snip
>
>> Kommer de ny fjedre ikke som sammenpressede v.h.a. stålbånd?
>>
> Niks, i "hel" størrelse. Så er det bare at klemme sammen.
>
OK!
Hvor fanden har jeg mon så set dét henne :-/

--
Armand.

KASO (01-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 01-03-09 13:50

>
> Har fundet 4 sænkningfjedre til 500kr, men er det godt eller skidt at
> sænke den og kan de holde i forhold til de originale ?..

Du skal kun sænke den, hvis du samtidig skifter støddæmpere - ellers kommer
du alligevel snart til det.....

Støddæmperen kommer til at arbejde et nyt sted, som hidtil har været
ubrugt - og derfor nok er blevet lidt rustent og beskidt. Derfor bliver
støddæmperen hurtigt utæt og virkningsløs - det er bedre at starte med en
frisk.

Husk at chekke, om fjedrene er f.eks. TÜV-mærket - dvs. godkendt.


KT (02-03-2009)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 02-03-09 11:02



"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:49aa84a1$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Har fundet 4 sænkningfjedre til 500kr, men er det godt eller skidt at
>> sænke den og kan de holde i forhold til de originale ?..
>
> Du skal kun sænke den, hvis du samtidig skifter støddæmpere - ellers
> kommer du alligevel snart til det.....
>
> Støddæmperen kommer til at arbejde et nyt sted, som hidtil har været
> ubrugt - og derfor nok er blevet lidt rustent og beskidt. Derfor bliver
> støddæmperen hurtigt utæt og virkningsløs - det er bedre at starte med en
> frisk.
>
> Husk at chekke, om fjedrene er f.eks. TÜV-mærket - dvs. godkendt.

Tja har ingen anelse om godkendelse, men støddæmperne er næsten nye, men
hvis jeg får ballade til syn må jeg helere lade være.

mvh

kenny
>

Per Beer Hansen (02-03-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 02-03-09 11:46



"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:49aa84a1$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Husk at chekke, om fjedrene er f.eks. TÜV-mærket - dvs. godkendt.

Husk på, at TÜV godkendelsen ikke automatisk er en godkendelse i DK også.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Armand (02-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-03-09 21:44

Per Beer Hansen skrev:
>
>
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:49aa84a1$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Husk at chekke, om fjedrene er f.eks. TÜV-mærket - dvs. godkendt.
>
> Husk på, at TÜV godkendelsen ikke automatisk er en godkendelse i DK også.
>
Det kan jeg ikke tro andet!
Hvis en tysk bil er ombygget og godkendt som sådan, skal myndighederne i
andet EU-land acceptere denne godkendelse (i tilfælde af import)!
Hvis en del af pågældende ombygning indbefatter TÜV-godkendte fjedre vil
der således ikke kunne gøres indsigelse imod dem - Hvorfor det lyder
urealistisk at der kan gøres indsigelse imod deres godkendelse FØR en
dansker bruger dem til egen ombygning :-|

--
Armand.

alexbo (02-03-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 02-03-09 22:06


"Armand" skrev

> Hvis en tysk bil er ombygget og godkendt som sådan, skal myndighederne i
> andet EU-land acceptere denne godkendelse (i tilfælde af import)!

Nej, f.eks er der ikke krav om sideblink på en tysk bil, det kan ikke
godkendes i Danmark.

Du skriver om reglerne om at en godkendt bil i et EU-land ikke kan få en
bøde for ikke at opfylde de danske krav.
En tysker kan ikke få en bøde i Danmark for en tysk bil godkendt i Tyskland,
men skal der danske plader på skal den opfylde danske krav.

Hvis en sænkning er for stor efter danske regler er det ligegyldigt om
fjedrene er TÜV godkendt.

mvh
Alex Christensen



Armand (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-03-09 20:19

alexbo skrev:
> "Armand" skrev
>
> Du skriver om reglerne om at en godkendt bil i et EU-land ikke kan få en
> bøde for ikke at opfylde de danske krav.
> En tysker kan ikke få en bøde i Danmark for en tysk bil godkendt i Tyskland,
> men skal der danske plader på skal den opfylde danske krav.
>
> Hvis en sænkning er for stor efter danske regler er det ligegyldigt om
> fjedrene er TÜV godkendt.
>
Jeg kom til at blande æbler og pærer
TÜV er en teknisk godkendelse og har derfor noget med kvaliteten at gøre
- Det jeg fik blandet ind i sagen er tyskernes ABE (á køretøjets
"drifts-tilladelse")

--
Armand.

Per Beer Hansen (02-03-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 02-03-09 22:45



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:49ac449d$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Per Beer Hansen skrev:
>>
>> Husk på, at TÜV godkendelsen ikke automatisk er en godkendelse i DK også.
>>
> Det kan jeg ikke tro andet!

Ikke desto mindre er det sandt.
Hvis f.eks. fjedrene sænker bilen for meget ift de danske lovkrav, så er en
TÜV godkendelse ikke meget værd herhjemme.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste