Ak ja disse computer tider
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 14:14

Har lige hørt en historie fra det virkelige liv.
En ældre dame har en Mazda 3, som er knap 4 år gammel.
En dag det var glat, lavede hun lidt pirouetter og ramte lidt autoværn med
den.
Der skulle så skiftes en kofanger, samt males en skærm + div småting.
Alt dette var også fint, men problemet er bare, at ESP lampen (jeg tror det
er ESP lampen, det er sådan et billede med en bil der slingrer) lyser
konstant efter skaden.
Bilen blev repareret hos et større pladeværksted i Kbh., men de kan ikke
finde fejlen med ESP lampen.
Taksator siger så, kør bilen på et Mazda værksted og få udlæst fejlkoder.
Hos Mazda viser computeren 2 fejl.
1: Batterispænding for lav.
2: Bremsevæske niveau føler defekt.
Mazda siger så, at disse 2 fejl sagtens kan skjule en anden fejl (den med
ESP).
Lyder det sandsynligt?
Batteriet kan jo nemt/billigt oplades/udskiftes, men bremsevæske niveau
føleren er en helt anden snak.
Bare reservedelene alene koster over 3000,- (+ moms) og så skal det monteres
også.

Hvad siger experterne herinde, er det sandsynligt, at disse 2 fejl kan
skjule en evt anden fejl?
Mazda siger, at de ikke kan udlæse ESP fejlen, før de andre 2 fejl er rettet
og så er der endda ikke nogen sikkerhed for, at de kan se fejlen. Der har
været snak om, at det muligvis var selve motorstyringen, der var defekt, det
ville i så fald koste +30000 at udbedre

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-02-09 14:33

Per Beer Hansen skriver:

> Hvad siger experterne herinde, er det sandsynligt, at disse 2 fejl kan
> skjule en evt anden fejl?

Næppe, så er computeren ihvertfald defekt.

> Mazda siger, at de ikke kan udlæse ESP fejlen, før de andre 2 fejl er rettet

Hvor svært er det at sætte et måleinstrument på batteriet og måle
spændingen?

Så skal kontakten til bremsevæske lokaliseres og tjekkes.

Men nu bilen har været skadet i fronten, hvved med multistikket ude
foran ved køleren der er beregnet til at knække over?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 14:45

> Per Beer Hansen skriver:

> Næppe, så er computeren ihvertfald defekt.

Ikke ifølge Mazda.

> Hvor svært er det at sætte et måleinstrument på batteriet og måle
> spændingen?

Det er ikke noget problem.

> Så skal kontakten til bremsevæske lokaliseres og tjekkes.

Det er, ifølge Mazda, ikke kun en kontakt, men hele hovedcylinderen, der
skal skiftes

> Men nu bilen har været skadet i fronten, hvved med multistikket ude
> foran ved køleren der er beregnet til at knække over?

Jeg har ikke selv set bilen inden skaden, men ifølge ejeren var skaden ikke
særligt stor.
Lidt revner/skrammer på kofangeren samt lidt småbuler/ridser andre steder.
Så så vidt jeg ved, så har skaden slet ikke været så dybt inde.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-02-09 14:46

Per Beer Hansen skriver:

> Det er, ifølge Mazda, ikke kun en kontakt, men hele hovedcylinderen, der
> skal skiftes

Ja, der kommer to ledninger ud der skal lokaliseres..... det er da
forsøget værd, inden man skifter hovedcylinderen.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 14:51

> Per Beer Hansen skriver:

> Ja, der kommer to ledninger ud der skal lokaliseres..... det er da
> forsøget værd, inden man skifter hovedcylinderen.

Jeg har ikke noget med bilen at gøre overhovedet, andet end jeg er i
famillie med ejeren (langt ude).
Så jeg skal ikke lave noget der, jeg studsede bare over historien.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 28-02-09 14:44

Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> med ESP).
> Hvad siger experterne herinde, er det sandsynligt, at disse 2 fejl kan

Manglende spænding kan kvæle al elektronik, så dét er vel en plausibel
forklaring :-/

At hun i det hele taget kunne lave pirouetter tyder forøvrigt på at esp
ikke virkede før uheldet :-/

> Batteriet kan jo nemt/billigt oplades/udskiftes...

Manglende batterikapacitet kan sjældent klares med efterladning - Det er
enten et generator eller batteri -problem!
Hvis generatoren lader med mindst 14,2V, er dén side højst sandsynligt
OK, hvorefter at et batteriskifte, som du selv skriver, er en enkel og
økonomisk overskuelig handling!

> ... men bremsevæske niveau føleren er en helt anden snak.
> Bare reservedelene alene koster over 3000,- (+ moms) og så skal det
> monteres også.

Oh skræk! =
På mine Peugeot'er er det en plastik-rør agtig ting der sidder i
beholderens låg, og en sådan kan jeg ikke fatte skulle ligge i dét
prisleje :-/
Til prisen er det en simpel reservedel at skaffe/montere fra en ophugger!

> Mazda siger, at de ikke kan udlæse ESP fejlen, før de andre 2 fejl er
> rettet og så er der endda ikke nogen sikkerhed for, at de kan se fejlen.

Jég ville som det første udelukke dé to fejl-punkter ved at montere
autoværkstedets altid forekommende startbatteri-vogn og kortslutte
ledningerne til bremsevædske-føleren!
At man ikke magter dét hos Mazda tyder på imkompetece, eller at man
forsøger at vride penge ud af en kunde ved at blive ved med at give nye
ting skylden :-|

> Der har været snak om, at det muligvis var selve motorstyringen, der var
> defekt, det ville i så fald koste +30000 at udbedre

Det er da også fint (for værkstedet) hvis man kan lokke kunden på at
starte dér og sidenhen bevæge sig ud til et irret stik ved sikringsboksen!

I grunden vidste damen sikkert ikke engang at hun havde esp, så det er
et spørgsmål om hun ikke er lige stillet om ikke det bliver repareret :-/
Selvfølgelig helt uagtet at hun i situationen jo sagtens kunne have
gjort god brug deraf :-|

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 14:50

> Manglende spænding kan kvæle al elektronik, så dét er vel en plausibel
> forklaring :-/

Nu ved jeg ikke hvor lav spændingen er målt, men bilen starter/kører som
hele tiden.
Eneste minus er ESP lampen der lyser konstant.

> At hun i det hele taget kunne lave pirouetter tyder forøvrigt på at esp
> ikke virkede før uheldet :-/

Det skal jeg ikke kunne sige, det skete på et lige stykke (oved)vej, hvor
der pludseligt lå is på kørebanen.
(Og jo, inden der kommer andre ind over her, så havde hun vinterdæk på )

> [...]
>>
> Det er da også fint (for værkstedet) hvis man kan lokke kunden på at
> starte dér og sidenhen bevæge sig ud til et irret stik ved sikringsboksen!

Ja man hører jo desværre så meget

> [...]
> spørgsmål om hun ikke er lige stillet om ikke det bliver repareret :-/
> Selvfølgelig helt uagtet at hun i situationen jo sagtens kunne have gjort

Hun er fuldt klar over, at bilen er med ESP.
Og også at lampen ikke burde lyse.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Brian H

Dato : 28-02-09 18:01

> At hun i det hele taget kunne lave pirouetter tyder forøvrigt på at esp
> ikke virkede før uheldet :-/

ESP kan intet gøre med sommerdæk på is...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 18:03

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> ESP kan intet gøre med sommerdæk på is...

Hvad får dig til at tro der er tale om sommerdæk?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Leonard

Dato : 28-02-09 18:13

Per Beer Hansen wrote:

> at esp

> Hvad får dig til at tro der er tale om sommerdæk?

Der kan jo ikke have været tale om de alt-vedhæftende-vinterdæk, for så
ville bilen slet ikke have skredet ud, men kørt stabilt og lige
igennem, ja, den ville ovenikøbet kunne have styret og bremset henover
isen, uden at ESPen skulle have hjulpet

--
Leonard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 18:14

Fra : Brian H

Dato : 28-02-09 18:16

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad får dig til at tro der er tale om sommerdæk?

Leonard har vidst givet svaret :)

Fra : Leonard

Dato : 28-02-09 20:14

Brian H wrote:

> Leonard har vidst givet svaret :)

Så har du vidst ikke forstået ironien i midt svar.

--
Leonard

Fra : Brian H

Dato : 28-02-09 20:59

> Så har du vidst ikke forstået ironien i midt svar.

jo da

Fra : Brian H

Dato : 28-02-09 21:02

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad får dig til at tro der er tale om sommerdæk?

Det er selvf. bare for at skabe lidt debat. Ingen af os ved hvilke dæk der
sidder på bilen eller om der var is på vejen. Hvis hastigheden ikke er
tilpasset forholdene tror jeg ikke ESP kan gøre meget når der er isglat,
uanset dæk?

Fra : Leonard

Dato : 28-02-09 21:28

Brian H wrote:

> Ingen af os ved hvilke dæk der sidder på bilen eller om der var is på
> vejen.

Tjah, os, der har læst hele tråden må jo tro på det, der bliver skrevet:

Fra : Brian H

Dato : 28-02-09 22:04

> Tjah, os, der har læst hele tråden må jo tro på det, der bliver skrevet:

Ja, men jeg skrev ikke kun om denne seance, men mere generelt.

Det var forbigået min opmærksomhed,

Fra : Armand

Dato : 01-03-09 01:12

Brian H skrev:
> [...]
> der sidder på bilen eller om der var is på vejen. Hvis hastigheden ikke
> er tilpasset forholdene tror jeg ikke ESP kan gøre meget når der er

Lyder som du har læst om esp, men ikke prøvet det!?

Når man (jeg) på våd vej ikke engang kan tvinge en håndbremsevending
frem til andet end til en snollet udskridning, så virker esp temmelig
effektivt.
I aktiv brug er det netop på blank is rundt omkring et hjørne at jeg har
oplevet (á set lampen blinke og tænke: "aha, så det var dén lyde der kom
fra bagenden"!) esp i effektiv funktion á uberørt fortsat kørsel/linie!

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-03-09 08:43

> Når man (jeg) på våd vej ikke engang kan tvinge en håndbremsevending frem
> til andet end til en snollet udskridning, så virker esp temmelig
> effektivt.

Det må være et spørgsmål om evner. Mig bekendt virker ABS ikke på
håndbremsen ...??

--
Per

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-03-09 11:08

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Det må være et spørgsmål om evner. Mig bekendt virker ABS ikke på
> håndbremsen ...??

Håndbremsen er osse bare den udløsende faktor
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 01-03-09 22:20

Per Henneberg Kristensen skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Det må være et spørgsmål om evner. Mig bekendt virker ABS ikke på
> håndbremsen ...??

Hvad har ABS med sagen at gøre?
Elektronikken registrerer en udskridning over bagenden, hvilket den
kompenserer for med forhjuls-opbremsninger.
De gange jeg har oplevet esp'en træde til har selv de mindste nakkehår
ikke nået at rejse sig p.g.a. skrideren, så elektronikken er pisse
fintfølende, og det er dét der gør at selv på våd is når det ikke at
komme til noget der ligner en udskridning inden at der bliver korrigeret
for det :-|

Men prøv det nu selv engang!

--
Armand.

Fra : Brian H

Dato : 01-03-09 13:06

> [...]
> Når man (jeg) på våd vej ikke engang kan tvinge en håndbremsevending frem
> til andet end til en snollet udskridning, så virker esp temmelig

Våd er ikke lig is.

> I aktiv brug er det netop på blank is rundt omkring et hjørne at jeg har
> oplevet (á set lampen blinke og tænke: "aha, så det var dén lyde der kom
> fra bagenden"!) esp i effektiv funktion á uberørt fortsat kørsel/linie!

Så har du jo også tilpasset hastigheden "nogenlunde" efter forholdene, ikke?

Fra : Armand

Dato : 01-03-09 22:25

Brian H skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Våd er ikke lig is.

Men våd asfalt skulle gerne være tilstrækkeligt til at kunne kaste røven
rundt v.h.a. håndbremsen - Skulle det selvf. ikke være for esp'en

> Så har du jo også tilpasset hastigheden "nogenlunde" efter forholdene,
> ikke?

Det er desværre umuligt at vide hvad det kunne have udviklet sig til
hvis ikke jeg var blevet reddet/støttet af esp'en :-|
Jeg har dog oplevet en enkelt gang at min tidligere 405'er skred over
forenden rundt om et isbelagt hjørne - og endte ovre i modsatte vejbane,
og dét kunne meget vel være scenariet at jeg er blevet sparet for et par
gange :-/

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-03-09 11:47

> [...]
> forenden rundt om et isbelagt hjørne - og endte ovre i modsatte vejbane,
> og dét kunne meget vel være scenariet at jeg er blevet sparet for et par

Hvis bilen, på grund af is, begynder at skride over forhjulene, så tvivler
jeg meget på, at ESP kan redde den.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 02-03-09 21:49

Per Beer Hansen skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>
> Hvis bilen, på grund af is, begynder at skride over forhjulene, så
> tvivler jeg meget på, at ESP kan redde den.

Hvis man kommer for hurtigt rundt om et hjørne og der ligger is, vil en
forhjulstrukket bil primært skride over forenden!
Eftersom at esp'en i mit eksempel klarede sagen med en kort blokering af
bageste indre hjul har det ihvertfald ikke været en baghjuls-udskridning
jeg havde gang i!
Summa summarum: esp klarer forhjuls-udskridninger fremragende :-|

Men tag nu ud og få det prøvet selv :-|

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-03-09 22:51

> Hvis man kommer for hurtigt rundt om et hjørne og der ligger is, vil en
> forhjulstrukket bil primært skride over forenden!

Og hvis det er is du kører på og den skrider over forhjulene, tror du så at
baghjulene skulle stå bedre fast?
Så meget bedre, at de kan hive forenden hjem igen?
Det tvivler jeg på.

> [...]
> jeg havde gang i!
> Summa summarum: esp klarer forhjuls-udskridninger fremragende :-|

Som jeg forstod det du skrev (om turen i 405'eren), så var det is på
kørebanen der gjorde, at du kørte ligeud i stedet for at dreje.
Hvis først man er så langt ude, så tror jeg ikke på, at ESP kan hive den
hjem igen.

> Men tag nu ud og få det prøvet selv :-|

Jeg har skam prøvet at køre med ESP mange gange.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 20:29

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> at baghjulene skulle stå bedre fast?
> Så meget bedre, at de kan hive forenden hjem igen?

Hvis forhjulene alene skrider så hár baghjulene jo fat :-|
Det er ikke noget med at "hive forenden hjem" men at få rettet op på
tingene inden forende-udskridningen begynder at ligne en tangent på kurven!
I min 205'er kunne en forhjuls-skrider (á begyndende understyring) på
grusvej "hentes ind" v.h.a. en kort håndbremsebrug og det er i grunden
det samme trick at esp'en benytter, blot mere forfinet á et hjul af
gangen og langt mere opfattende og følsomt!

> [...]
> kørebanen der gjorde, at du kørte ligeud i stedet for at dreje.
> Hvis først man er så langt ude, så tror jeg ikke på, at ESP kan hive den

Nej, for så langt når det ikke at komme til p.g.a. elektronikken!

> Jeg har skam prøvet at køre med ESP mange gange.

Jeg prøver at køre med esp hver dag - Men jeg har kun gjort brug af
elektronikken et par gange, hvilket du tilsyneladende endnu ikke har :-/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-09 20:53

> Hvis forhjulene alene skrider så hár baghjulene jo fat :-|

Hvis det er ren is, så er der jo netop ikke noget at ha' fat i.

> Det er ikke noget med at "hive forenden hjem" men at få rettet op på
> tingene inden forende-udskridningen begynder at ligne en tangent på
> kurven!

I det øjeblik bilen kører ligeud, istedet for at dreje, så er det jo
allerede sket.

> [...]
> samme trick at esp'en benytter, blot mere forfinet á et hjul af gangen og

På grus er der jo også stadig greb til baghjulene, det er der ikke på is, så
det kan jo ikke sammenlignes.

> Jeg prøver at køre med esp hver dag - Men jeg har kun gjort brug af
> elektronikken et par gange, hvilket du tilsyneladende endnu ikke har :-/

Jeg er da noget forbavset over, at du kan udtale dig om hvad jeg har prøvet
og ikke prøvet.
Er du synsk?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 21:52

Per Beer Hansen skrev:

> Jeg er da noget forbavset over, at du kan udtale dig om hvad jeg har
> prøvet og ikke prøvet.
> Er du synsk?

I samme grad som dig, når du mener at kunne se at jeg ikke kørte på is
da mit esp satte ind og holdt 'gøjten på rette kurs!

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-09 21:57

> I samme grad som dig, når du mener at kunne se at jeg ikke kørte på is da
> mit esp satte ind og holdt 'gøjten på rette kurs!

Havde du ESP på din 405'er?
Du skrev selv tidligere dette:

"Jeg har dog oplevet en enkelt gang at min tidligere 405'er skred over
forenden rundt om et isbelagt hjørne - og endte ovre i modsatte vejbane, "

Det var det scenarie jeg kommenterede på.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 22:17

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> forenden rundt om et isbelagt hjørne - og endte ovre i modsatte vejbane, "
>
> Det var det scenarie jeg kommenterede på.

405 er fra før den slags nymodens elektronik som ABS og airbag og derfor
også uden esp, som er nyeste knopskud på elektroniktilbehøret.

Jeg har lige genlæst min forklaring og hvis man VIL misforstå det som at
dén også havde esp, så kán man.
Så lige for rigtighedens skyld: jeg har én gang oplevet at "miste
forenden" på is rundt om hjørnet i min esp-løse 405, og det er
sandsynligvis dét scenarie jeg er blevet sparet for de par gange
206'eren har støttet med esp'en!

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-09 22:22

> 405 er fra før den slags nymodens elektronik som ABS og airbag og derfor
> også uden esp, som er nyeste knopskud på elektroniktilbehøret.

Det er jeg udemærket klar over (dog kunne den fås med ABS i de sidste
årgange, mener jeg).

> [...]
> forenden" på is rundt om hjørnet i min esp-løse 405, og det er
> sandsynligvis dét scenarie jeg er blevet sparet for de par gange 206'eren

Og det jeg skriver er, at hvis du først HAR MISTET forenden, på grund af is,
så tvivler jeg på at ESP kan redde den.
Altså hvis forenden ER skredet.
Jeg snakker ikke om før den skrider, men kun når den er skredet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 22:39

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> is, så tvivler jeg på at ESP kan redde den.
> Altså hvis forenden ER skredet.
> Jeg snakker ikke om før den skrider, men kun når den er skredet.

Eftersom at 206'erens esp har opfattet noget ved forenden inden selv
mine mindste nakkehår havde rejst sig, er "forhjuls-skrider" i
allerhøjeste grad blevet et definitions-spørgsmål!

Hvis man kigger esp-videoer på Youtube er virkningen (ved "salom på
sne") med/uden, helt klart at det med esp aldrig kommer til en decideret
skrider og at det derfor heller ikke når at udvikle sig til total
udskridning efter 3-4 kegler - reaktion meget tidligt er esp's force,
hvorfor det ikke nytter at tale om den brede udskridning, som esp'en
aldrig lader det komme til :-|

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-03-09 16:16

> [...]
> nytter at tale om den brede udskridning, som esp'en aldrig lader det komme

Hvis der er nul vejgreb (is på vejen) så nytter alverdens ESP ikke noget.
Sne/grus osv er der jo stadig lidt vejgreb tilbage, så der kan det jo
hjælpe.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 07-03-09 18:38

Per Beer Hansen skrev:

> Hvis der er nul vejgreb (is på vejen) så nytter alverdens ESP ikke noget.
> Sne/grus osv er der jo stadig lidt vejgreb tilbage, så der kan det jo
> hjælpe.

Selv is har en given friktion - Ellers ville man jo ikke skelne mellem
is og våd is :-|
At stoppe op og gå ud for at skøjte-teste isglatheden når ens esp har
været i funktion rundt om et hjørne er til gengæld så idiotisk en
handling at jeg hellere lader dig få ret i at esp er nytteløs end at
søge modargumenter :-|

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-03-09 18:44

> [...]
> været i funktion rundt om et hjørne er til gengæld så idiotisk en handling
> at jeg hellere lader dig få ret i at esp er nytteløs end at søge

Og den eneste der kommer frem med ideer til idiotiske handlinger, det er
vist dig selv.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 07-03-09 18:52

Per Beer Hansen skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Og den eneste der kommer frem med ideer til idiotiske handlinger, det er
> vist dig selv.

Jup!
Jeg kan forstå at jeg har været så idiotisk at tro at jeg har været på
is de gange at jeg har haft esp'en i funktion, men is er jo så glat at
man fortsætter i tangenten ud i verdensrummet hvis man kommer på'ed, så
dér er jeg jo helt gal på den.
Undskyld min uvidenhed som skyldes at jeg ikke har villet stå ud og
komtrollere, hvilket jo er risikofrit eftersom at hvis det vár is ville
ingen trafikant kunne komme rundt om hjørnet og blive overrasket over
mit stillestående køretøj!

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-03-09 20:46

> [...]
> fortsætter i tangenten ud i verdensrummet hvis man kommer på'ed, så dér er

Hvis bare du dog ville forholde dig til det jeg skriver, istedet for det du
tror jeg skriver.
Men jeg gentager lige en sidste gang og herefter er denne debat slut fra mig
af.

Ja nedladende kan man jo altid være

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 07-03-09 22:29

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> så tvivler jeg på at ESP kan redde den.
> Altså hvis forenden ER skredet.
> Jeg snakker ikke om før den skrider, men kun når den er skredet."

Det er let at luske ud af bagdøren og ligefrem praktisk når man
efterlader et værre svineri :-|

At beklage at andre ikke læser ens ord, når man selv er i akkurat samme
båd lægger argumenterne over i deres mund:
Du overser at JEG tidligere har skrevet at "udskridning" bliver et
definitions-problem, eftersom ar esp reagerer på en udskridning så svag
at jég ikke bemærkede det mindste til den i de to situationer jeg
refererer til, men at du taler om "brede" udskridninger som selvsagt
bliver svære eller umulige at fange; men hvortil at det jo ikke kommer
fordi esp'en allerede fangede krisen inden det kom dértil :-|

> Ja nedladende kan man jo altid være

Og du ikke at det er nedladende at påstå at der overhovedet ikke var
glat de gange mit esp trådte til rundt om et hjørne i bidende frost??

--
Armand.

Fra : Lars [6710]

Dato : 02-03-09 22:37

Per Beer Hansen skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>
> Hvis bilen, på grund af is, begynder at skride over forhjulene, så
> tvivler jeg meget på, at ESP kan redde den.

Hmmmm

Prøv en tur på et køreteknisk anlæg og kør igennem galtbanens sving med
og uden ESP (med samme hastighed forståes) så vil du ikke være i tvivl
om hvor meget ESP kan gøre

Been there

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-03-09 22:52

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i meddelelsen

> Hmmmm
>
> Prøv en tur på et køreteknisk anlæg og kør igennem galtbanens sving med og
> uden ESP (med samme hastighed forståes) så vil du ikke være i tvivl om
> hvor meget ESP kan gøre

Jeg er ikke i tvivl om, at ESP virker.
Men i den nævnte situation, hvor bilen kører ligeud (på grund af is) i
stedet for at dreje, der tvivler jeg meget på, at ESP'en kan hive den på
plads igen.

> Been there

Også mig.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-02-09 16:16

Per Beer Hansen skrev:

> Mazda siger så, at disse 2 fejl sagtens kan skjule en anden fejl (den
> med ESP).
> Lyder det sandsynligt?

Et sidespring:

På de computerstyrede japanske (og tyske) maskiner jeg har betjent på
arbejde i ca. 25 år er det endda overordentligt sansynligt at en fejlmelding
ikke har noget med den reelle fejl at gøre!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 17:32

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> arbejde i ca. 25 år er det endda overordentligt sansynligt at en
> fejlmelding ikke har noget med den reelle fejl at gøre!

Jeg har selv tidligere set forkerte/manglende fejlmeldinger, når man
tilslutter computeren, men jeg tror aldrig jeg har set at en fejl kan skjule
en anden.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-03-09 03:06

> [...]

> arbejde i ca. 25 år er det endda overordentligt sansynligt at en
> fejlmelding ikke har noget med den reelle fejl at gøre!

En fejl der betyder at motoren går i nødprogram kan f.eks. skyldes en rådden
turboslange - den slags fanger en computer ikke, men den opgiver en anden
årsag til fejlen.

--
Per

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-03-09 11:09

Per Henneberg Kristensen skrev:

> En fejl der betyder at motoren går i nødprogram kan f.eks. skyldes en
> rådden turboslange - den slags fanger en computer ikke, men den
> opgiver en anden årsag til fejlen.

I princippet præcis det samme jeg har oplevet i årevis på arbejde
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-03-09 13:34

Hans Paulin (6310) wrote:

> I princippet præcis det samme jeg har oplevet i årevis på arbejde

Så er det jo 'kun' et spørgsmål om at kende maskineriet og dets fejlagtige
fejlmeddelelser

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-03-09 14:48

Uffe Bærentsen skrev:

> Så er det jo 'kun' et spørgsmål om at kende maskineriet og dets
> fejlagtige fejlmeddelelser

Ja, jeg reagerer som en anden Pavlovs hund hvergang
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-03-09 14:59

Hans Paulin (6310) wrote:

> Ja, jeg reagerer som en anden Pavlovs hund hvergang

Kendte ikke Pavlovs hund.
Men, der findes jo Wikipedia.

Ud fra Wikipedia kan jeg kun konkludere at,
hver gang der kommer en Error Message fra maskinen, begynder du at savle.

Var det ikke essensen i det du lige skrev?

PS: Læste også at det var stimuli betingede reaktioner det handlede om

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-03-09 15:16

Uffe Bærentsen skrev:

> [...]
>
> Ud fra Wikipedia kan jeg kun konkludere at,
> hver gang der kommer en Error Message fra maskinen, begynder du at

I princippet jo

> Var det ikke essensen i det du lige skrev?

Jow da!

> PS: Læste også at det var stimuli betingede reaktioner det handlede
> om

Så lærte vi osse noget i dag
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 28-02-09 16:48

>Alt dette var også fint, men problemet er bare, at ESP lampen (jeg tror det
>er ESP lampen, det er sådan et billede med en bil der slingrer) lyser
>konstant efter skaden.

Det er vel ikke så simpelt, at det er samme fejl som i min Mercedes?
Batteriet blev skiftet, efter dette lyste ESP- og BAS også konstant.
Jeg kunne google min frem til at det var helt normalt, for at resette
fejlen skulle rattet drejes helt til højre og helt til venstre to
gange. Ja, det løste problemet!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 17:30

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg kunne google min frem til at det var helt normalt, for at resette
> fejlen skulle rattet drejes helt til højre og helt til venstre to

Jeg ved ikke om batteriet ar været taget fra, under rep, men uanset hvad, så
burde Mazda jo vide sådan noget, hvis det var tilfældet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-02-09 19:05

Per Beer Hansen skrev:
> Jeg ved ikke om batteriet ar været taget fra, under rep, men uanset
> hvad, så burde Mazda jo vide sådan noget, hvis det var tilfældet.

Det skal du ikke være sikker på.

Det er godtnok med lastbiler, men jeg har flere gange været ude for at
selv værkførere ikke har vist hvad biler af det bilmærke de havde med at
gøre egentlig bestod af.

Det har en vis mængde glæde når man, som almindelig rat-og-pedalarbejder
kan belære en værkføre om ting ved den bil han burde vide, eller kunne
finde ud af, alt om.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 20:27

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det har en vis mængde glæde når man, som almindelig rat-og-pedalarbejder
> kan belære en værkføre om ting ved den bil han burde vide, eller kunne

Nu har jeg jo ikke så meget med sagen at gøre, jeg har bare fået det fortalt
af ejeren.
Så om det er et kompetent værksted eller værkfører, det kan jeg ikke lige
gennemskue

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Henning

Dato : 28-02-09 20:28

On Sat, 28 Feb 2009 17:29:34 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

>Jeg ved ikke om batteriet ar været taget fra, under rep, men uanset hvad, så
>burde Mazda jo vide sådan noget, hvis det var tilfældet.
Det ved de sikkert også, men hvorfor sælge viden gratis... På Mercedes
er det en kendt fejl, hvis spændingen har været under ~10v, ligesom
det lyder til batteriet på din bil har været.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 20:38

> Det ved de sikkert også, men hvorfor sælge viden gratis...

Der er jo ikke tale om at de skal arbejde gratis.
Forsikringen er jo med inde over, men de skal jo vide hvad de skal betale
for.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Brian H

Dato : 28-02-09 18:00

> [...]
> Der har været snak om, at det muligvis var selve motorstyringen, der var
> defekt, det ville i så fald koste +30000 at udbedre

Hun har vel kasko på bilen, så må den da betale. Skidtet er jo gået i
stykker ifbm. uheldet.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 18:05

> Hun har vel kasko på bilen, så må den da betale. Skidtet er jo gået i
> stykker ifbm. uheldet.

Ja men det kræver jo at hun så får udbedret de 2 andre fejl først, først
derefter kan Mazda (måske) finde ESP fejlen.
Forsikringen betaler jo ikke for de 2 fejl der allerede kan ses, da de ikke
har med skaden at gøre.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-02-09 18:07

Per Beer Hansen skriver:

> [...]
> derefter kan Mazda (måske) finde ESP fejlen.
> Forsikringen betaler jo ikke for de 2 fejl der allerede kan ses, da de ikke

Hvis fejlene er indtruffet ved uheldet, skal de vel udbedres som en del
af uheldet?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 18:11

> Hvis fejlene er indtruffet ved uheldet, skal de vel udbedres som en del
> af uheldet?

Og hvordan skal man bevise det?
Der er tale om en meget "lille" skade, forstået på den måde at det kun var
små buler og skrammer.
Det tror jeg ikke man får forsikringen til at tro på, at f.eks. batteriet er
gået samt en føler til bremsevæsken.
Begge de 2 fejl er jo ikke noget hun har lagt mærke til, hverken før eller
efter uheldet.
Bilen starter/kører som før og den viser ikke noget om manglende bremsevæske
eller noget, det er kun ESP lampen som lyser.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-02-09 19:12

Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> Bilen starter/kører som før og den viser ikke noget om manglende
> bremsevæske eller noget, det er kun ESP lampen som lyser.

Var der ikke noget med at den der lampe først begyndte at lyse efter
bilen havde været på værksted?

Måske de har gjort et eller andet ved bilen under reparationen der har
udløst problemet.

Der var en der beskrev følgerne af at batteriet g´havde været koblet fra
under reparation. Der kunne jo være noget tilsvarende her.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 20:31

> Var der ikke noget med at den der lampe først begyndte at lyse efter bilen
> havde været på værksted?

Efter uheldet kom bilen ikke ud at køre igen, før skaden var repareret, så
om lampen lyste efter uheldet eller efter rep. det ved jeg/hun ikke.

> Måske de har gjort et eller andet ved bilen under reparationen der har
> udløst problemet.

Ja eller også er ESP fejlen opstået under skaden.
Det korte af det lange er, at de nu forlanger at hun skal bruge X antal
tusinde kroner på andre fejl, inden de (måske) kan finde ud af ESP fejlen.

> Der var en der beskrev følgerne af at batteriet g´havde været koblet fra
> under reparation. Der kunne jo være noget tilsvarende her.

Måske, jeg ved det dog ikke.
Umiddelbart vil jeg dog ikke tro, at batteriet har været taget fra, da
skadens omfang var ganske lille (der er ikke svejst i bilen).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-02-09 20:42

Per Beer Hansen skrev:
> Efter uheldet kom bilen ikke ud at køre igen, før skaden var repareret,
> så om lampen lyste efter uheldet eller efter rep. det ved jeg/hun ikke.

Men det indskrænker jo problemet til at være en følge af enten uheldet
eller det efterfølgende værkstedsbesøg.

Hvilket får mig til at mene at det må blive op til forsikringsselskab og
værksted at finde ud af om problemet er en følge af uheldet (forsikring
betaler) eller værkstedsbesøget (værkstedet betaler).

> Ja eller også er ESP fejlen opstået under skaden.
> Det korte af det lange er, at de nu forlanger at hun skal bruge X antal
> tusinde kroner på andre fejl, inden de (måske) kan finde ud af ESP fejlen.

Jeg vil foreslå at hun kører forbi et andet mærkeværksted og får dem til
at udtale sig om problemet.

> Måske, jeg ved det dog ikke.
> Umiddelbart vil jeg dog ikke tro, at batteriet har været taget fra, da
> skadens omfang var ganske lille (der er ikke svejst i bilen).

Man ved aldrig hvad der sker på et værksted.

(En af grundene til at min vognmand altid ønskede at vi blev ved bilerne
når de var på værksted (og betalte os for det).)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 22:07

> [...]
> værksted at finde ud af om problemet er en følge af uheldet (forsikring
> betaler) eller værkstedsbesøget (værkstedet betaler).

Forsikringen vil gerne betale, men de vil selvfølgelig vide hvad de skal
betale for.
De vil selvsagt ikke betale for de 2 fejl, som ikke har med uheldet at gøre
og ifølge Mazda, så skal de fejl rettes før de (måske) kan udtale sig om ESP
fejlen.

> Jeg vil foreslå at hun kører forbi et andet mærkeværksted og får dem til
> at udtale sig om problemet.

Ja måske, men så skal hun selv betale.

> Man ved aldrig hvad der sker på et værksted.
>
> (En af grundene til at min vognmand altid ønskede at vi blev ved bilerne
> når de var på værksted (og betalte os for det).)

Ja ja, men nu er du/i jo også paranoide

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-02-09 23:40

Per Beer Hansen skrev:
> Ja måske, men så skal hun selv betale.

Jeg ved det ikke, men hvad kan det koste at få et værksted til at proppe
computer i bilen og udlæse fejlkoderne?

> Ja ja, men nu er du/i jo også paranoide

Det ved jeg nu ikke. Denne vognmand havde haft uheldige erfaringer med
at overlade bilen til værkstedet uden at chaufføren havde været der.
Sådan noget med at der blev lavet mere end aftalt.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-09 01:06

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Jeg ved det ikke, men hvad kan det koste at få et værksted til at proppe
>computer i bilen og udlæse fejlkoderne?

De gør det ikke gratis - tager da nok 1 time for det

--
Jan_stevns

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-03-09 01:49

jan_stevns skrev:
> De gør det ikke gratis - tager da nok 1 time for det

Det kan vel heller ikke være mere end de 3.000/30.000 kr der er nævnt
som evt. omkostninger.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-03-09 11:49

> Jeg ved det ikke, men hvad kan det koste at få et værksted til at proppe
> computer i bilen og udlæse fejlkoderne?

Jo men det er vel ikke meningen man skal bruge 3 (eller flere værksteder)
for at udbedre sådan en skade?

> Det ved jeg nu ikke. Denne vognmand havde haft uheldige erfaringer med at
> overlade bilen til værkstedet uden at chaufføren havde været der. Sådan
> noget med at der blev lavet mere end aftalt.

Sådan et værksted ville jeg så ikke besøge igen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-02-09 19:21

Per Beer Hansen skriver:

> Begge de 2 fejl er jo ikke noget hun har lagt mærke til, hverken før eller
> efter uheldet.

Det er vel let at de læser ud, hvrnår fejlene er opstået ?

> Bilen starter/kører som før og den viser ikke noget om manglende bremsevæske
> eller noget, det er kun ESP lampen som lyser.

Damn en smart føler, den kan diagnosticere sig selv tilo at være
fejlende, men ikke vise det til nogen. Smart - rigtigt smart.......

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 20:32

> Per Beer Hansen skriver:

> Det er vel let at de læser ud, hvrnår fejlene er opstået ?

Det ved jeg så ikke om de kan se, det meldte historien i hvert fald ikke
noget om.

> Damn en smart føler, den kan diagnosticere sig selv tilo at være
> fejlende, men ikke vise det til nogen. Smart - rigtigt smart.......

Ja ja, det er jo også en japser, de er jo så moderne

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-02-09 19:08

Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> derefter kan Mazda (måske) finde ESP fejlen.
> Forsikringen betaler jo ikke for de 2 fejl der allerede kan ses, da de

Er de ikke blevet synlige efter/i forbindelse med/på grund af skaden?

Hvis der sidder noget centralt elektronik lige i nærheden af skadestedet
er det jo ikke ukendt at det kan tage skade alene af rystelser.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 20:35

> Er de ikke blevet synlige efter/i forbindelse med/på grund af skaden?

Jeg tvivler på, at de 2 fejl er på grund af skaden.
Selvom det var, så er det nok lidt svært at bevise overfor forsikringen.

> Hvis der sidder noget centralt elektronik lige i nærheden af skadestedet
> er det jo ikke ukendt at det kan tage skade alene af rystelser.

Der er ikke noget elektronik ved skadestedet og skaden var temmelig lille.
Småbuler og skrammer, så tvivler på at der er noget som er rystet i stykker.

Det jeg tænkte på, vedr. EPS lampen, det kunne måske være, hvis hjulene på
bilen har spundet hver sin vej, under uheldet, om det evt. kunne være årsag
til fejlen?
Men uanset hvad, så kan Mazda jo ikke se nogen fejl på ESP'en (endnu).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 28-02-09 18:57

Per Beer Hansen wrote:
> 1: Batterispænding for lav.

Måske er blysulfaten på en eller flere celler i batteriet blevet slået
løs ved uheldet.
Det vil i hvert fald give lav spænding på batteriet.

> Batteriet kan jo nemt/billigt oplades/udskiftes

Jep, udskift det og se så hvad en udlæsning giver - man kan ikke stole
på andet end at spændingen er for lav.
Det med defekt bremsevæskeniveauføler kan sagtens være en falsk fejl
pga. lav batterispænding.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-09 20:37

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:gobtu9$7ag$1@newsbin.cybercity.dk...

> Måske er blysulfaten på en eller flere celler i batteriet blevet slået løs
> ved uheldet.
> Det vil i hvert fald give lav spænding på batteriet.

Ja måske, men det var et meget lille uheld, så jeg tvivler.
Men mske batteriet var defekt allerede inden skaden.

> [...]
> andet end at spændingen er for lav.
> Det med defekt bremsevæskeniveauføler kan sagtens være en falsk fejl pga.

OK.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-03-09 19:43

Jeg sidder og undrer mig over, at når ESP lampen lyser, så indikerer det vel
at ESP'en er i funktion ? - og så kan man jo da mærke det på bilens
speederrespons, eller mangel på samme ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Armand

Dato : 01-03-09 22:36

Andreas M. Hansen skrev:
> Jeg sidder og undrer mig over, at når ESP lampen lyser, så indikerer det
> vel at ESP'en er i funktion ? - og så kan man jo da mærke det på bilens
> speederrespons, eller mangel på samme ?

Det er jo også samtidig en fejlmelding i lighed med f.eks. ABS-lampen!
At esp-lampen blinker ved esp-aktivering er snarere en sekundær funktion
af systemets analyselampe, for at "forklare" om hvad det er der sker
(bremselyde) samt advare om "registreret" glatføre :-/
ABS-lampen blinker vel ikke ved ABS-understøttet opbremsning (jeg skal
indrømme at jeg ikke har givet mig tid til at kigge efter de få gange
jeg har haft ABS'en i brug (til gengæld blinker katastrofe-blinket hvis
opbremsningen er pludselig nok (og ABS'en indtræder?)!) !?

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-03-09 11:50

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg sidder og undrer mig over, at når ESP lampen lyser, så indikerer det
> vel at ESP'en er i funktion ? - og så kan man jo da mærke det på bilens
> speederrespons, eller mangel på samme ?

ESP lampen lyser konstant, men bilen kører uden problemer, så der er noget
galt der

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-03-09 14:22

> [...]
> Der har været snak om, at det muligvis var selve motorstyringen, der var
> defekt, det ville i så fald koste +30000 at udbedre

Og så fik jeg lige en lille tillægshistorie i dag.
Bilen har nu været på et andet autoriseret Mazda værksted, for at få udlæst
fejl fra computeren.
Bilen har ikke fået udbedret nogen af de første fejl og den har stort set
ikke kørt siden.
Nu fandt Mazda's computer så en helt tredje fejl (og ikke de 2 førnævnte
fejl).
Denne gang viste den, at det var ABS styre-enheden, som var stået af og
derfor lyser ESP lampen (selvom der er en decideret ABS lampe i displayet,
som tilsyneldende ikke melder fejl).
Umiddelbart ser det også ud til, at ABS bremserne også virker som de skal,
det skulle være testet på en grusvej.
Ifølge værkføreren på Mazda, så er det en ikke ualmindelig fejl på sådan en
3'er.
Men han kunne med glæde oplyse, at den omtalte ABS enhed for nyligt var sat
ned fra 35000,- til kun 20000,- kroner (+ moms og mont).
Så når den enhed var skiftet, så kunne de (måske) slukke ESP lampen.
Taksatoren har så afvist at det har noget med skaden at gøre, selvom ESP
lampen først er begyndt at lyse efter uheldet, og vil derfor ikke være med
mere.
Så nu er der taget kontakt til overtaksator, så må vi se hvad der kommer ud
af det.

Hvad mon der sker, hvis man kører den til et tredje Mazda værksted, hvad mon
der så skal skiftes?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Leonard

Dato : 10-03-09 16:14

Per Beer Hansen wrote:

> Hvad mon der sker, hvis man kører den til et tredje Mazda værksted,
> hvad mon der så skal skiftes?

Ventilen i reservehjulet ...

--
Leonard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-03-09 12:56

> Ventilen i reservehjulet ...

Ja jeg synes det er utroligt, at den slags kan forekomme.
Mazda's computere burde da som minimum komme frem med samme fejl, som
tidligere, og ikke bare en ny fejl.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 20:36

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> skal, det skulle være testet på en grusvej.
> Ifølge værkføreren på Mazda, så er det en ikke ualmindelig fejl på sådan

Lån damens bil en regnvåd dag og se om esp'en kæmper imod når du
forsøger en håndbremsevending!
Hvis ikke, er det et spørgsmål om ikke man kan leve med en fejlfunktion
i en lampe :-/

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-03-09 20:39

> Lån damens bil en regnvåd dag og se om esp'en kæmper imod når du forsøger
> en håndbremsevending!

Jeg tror ikke jeg skal have rodet mig ind i noget der
Der er vist allerede for mange kokke involveret (damen selv, svigersøn, 3
værksteder, taksatorer og overtaksatorer)

> Hvis ikke, er det et spørgsmål om ikke man kan leve med en fejlfunktion i
> en lampe :-/

Det ville jeg ikke selv gøre.
Men hvad siger f.eks. synsfolk til sådan en lysende lampe?
Og hvad hvis hun vil sælge bilen, så ser man jo med det samme fejlen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport