Forskelsbehandling.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-02-09 11:52

Brian Mikkelsen har overfor Rigspolitiet gjort det klart, at hvis man
vil køre sger mod udenlandske lastbilchauffører, så skal det kunne
betale sig.

Det vil bl.a. sige, at hvis der skal indforskrives en tolk for at få
en lovovertrædelse til 1500-3000 kr. behandlet, skal sagen droppes!

Aktuelle sager der er blevet droppet:

En østeuropæisk trækker, medførende en dansk trailer på prøveplader
får lov til at smutte.

Andre trækker lystigt rundt med trailere læsset op til at blive
trukket af 3-akslede trækkere - med 2-akslede ditto.

En østeuropæisk chauffør i en dansk registreret lastbil slipper for
tiltale som spøgelsesbilist.

I de ovennævnte sager har der i alle tilfældene været politi til
stede, og i sagen med spøgelsesbilisten var der også rekvireret
skiltevogn osv. da vogntoget skulle over i det rigtige spor.

Gud ved om man kunne slippe for tiltale, hvis man postulerede at man
ikke har den fjerneste anelse om, hvad den der jyske bonderøv på MC
rablede af sig, og derfor gerne vil have tolkehjælp?

Man kan mene hvad man vil om denne fremgangsmåde, men jeg kan
konstatere at det ikke er nogen farbar vej, i lande som vi normalt
sammenligner os med. Der betaler man ved kasse 1.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-02-09 12:27

Folmer Rasmussen wrote:
> Det vil bl.a. sige, at hvis der skal indforskrives en tolk for at få
> en lovovertrædelse til 1500-3000 kr. behandlet, skal sagen droppes!

Det ville være en oplagt opgave for en vikar-tolketjeneste.

Hvis tolkningen endda måtte foregå via telefonisk kontakt, burde det
kunne gøres meget billigere.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-02-09 14:33

Jens C. Hansen skrev:
> Det ville være en oplagt opgave for en vikar-tolketjeneste.

Nu er det jo vigtige sager, så tolken skal jo havde været gennem div.
kontroller for at kunne bruges.

> Hvis tolkningen endda måtte foregå via telefonisk kontakt, burde det
> kunne gøres meget billigere.

En mobiltelefon med højtalerfunktion kan fås fra 1,- kr.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-09 09:56

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>En mobiltelefon med højtalerfunktion kan fås fra 1,- kr.

Jeg sender dig lige en krone + porte, hvis du sender en telefon den
anden vej ;)

Nå ikke ;)

--
Jan_stevns

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-02-09 13:13

jan_stevns skrev:
> Jeg sender dig lige en krone + porte, hvis du sender en telefon den
> anden vej ;)
> Nå ikke ;)

Til den pris er den ikke så stor at du behøver porte til at få den ind.

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-09 13:35

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Til den pris er den ikke så stor at du behøver porte til at få den ind.

Harhhh harhhhhh .......

men find lige den telefon til 1 krone, og jeg skal nok sende kronen,
og porto'en til dig, samt en pose kaffe (BKI Luxus naturligtvis!)

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-02-09 13:37

On Sat, 28 Feb 2009 13:34:37 +0100, jan_stevns wrote:

>Harhhh harhhhhh .......
>
>men find lige den telefon til 1 krone, og jeg skal nok sende kronen,
>og porto'en til dig, samt en pose kaffe (BKI Luxus naturligtvis!)

>--

Det er da godt at der er bundet et halvt års abbonnement i røven på
sådan en telefon.

Til 1 kr. pr. styk kunne man godt forestille sig at de ville hobe sig
op ude på markerne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-09 13:43

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det er da godt at der er bundet et halvt års abbonnement i røven på
>sådan en telefon.

Er der ? det skriver Guldfinn da ikke noget om.

antyder du han bedriver vildledende markedsføring ?

Typisk ratholdermentalitet ;)

>Til 1 kr. pr. styk kunne man godt forestille sig at de ville hobe sig
>op ude på markerne.

Deri har du så nok ganske ret, det vil da gøre sporten noget
billigere i det lange løb
--
Jan_stevns

Fra : Armand

Dato : 28-02-09 14:16

jan_stevns skrev:

> Jeg sender dig lige en krone + porte, hvis du sender en telefon den
> anden vej ;)

Tjaeh :-/
Jeg var for nylig lige ved at købe en kollegas brugte Samsung for et par
hundrede kr. men opdagede at den matchede en Nokia 2630 - Som jeg to
dage senere havde inde af døren for, ja netop, én krone (og forventet
forbrug á de 99kr/md, som jeg i forvejen har (og hvem har ikke dét?))!

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 27-02-09 14:05

Folmer Rasmussen wrote:

> Det vil bl.a. sige, at hvis der skal indforskrives en tolk for at få
> en lovovertrædelse til 1500-3000 kr. behandlet, skal sagen droppes!

Det lyder da fuldstændigt tåbeligt, men ikke uventet fra den kant.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-02-09 14:31

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> Det vil bl.a. sige, at hvis der skal indforskrives en tolk for at få
> en lovovertrædelse til 1500-3000 kr. behandlet, skal sagen droppes!

Jeg har aldrig hørt om mennesker der kunne misforstå det at man gnider
tommel- og pegefinger mod hinanden som andet end at det handler om
penge. Og et beløb skrevet på et stykke papir vil langt de fleste også
kunne forstå.

Tilbage står så kun at koble ovenstående sammen med at køretøjet holder
stille indtil det viste beløb er betalt. Det burde selv en knold fra
Kbhstrup kunne klare uden tolkehjælp.

> [...]
> stede, og i sagen med spøgelsesbilisten var der også rekvireret
> skiltevogn osv. da vogntoget skulle over i det rigtige spor.

Der kunne skrives en mindre roman med "sager", i transportsektoren, som
myndighederne ikke tog op, med undskyldningen 'sprogproblemer'.

På et tidspunkt fik politiet faste indberetninger, med oplysninger om
tid, sted og hvem, for nogle af dem endda med fotos, uden at det hjalp
noget.

> Gud ved om man kunne slippe for tiltale, hvis man postulerede at man
> ikke har den fjerneste anelse om, hvad den der jyske bonderøv på MC
> rablede af sig, og derfor gerne vil have tolkehjælp?

Du skal nok ikke løbe an på at betjentene ved en vejkontrol udelukkende
er Kbhstruppere.

End ikke en af mine venner, der kommer fra anden varde fra grænsen lige
indenfor første dige, skal regne med at der ikke findes mindst en i
"truppen" der kan begå sig på dialekten.

> Man kan mene hvad man vil om denne fremgangsmåde, men jeg kan
> konstatere at det ikke er nogen farbar vej, i lande som vi normalt
> sammenligner os med. Der betaler man ved kasse 1.

Hvis "så skal det kunne betale sig" for statskassen skal være den
fremherskende model for om sager startes eller ej kan jeg få øje på en
hel del sager som aldrig kan blive andet end ren udgift for den
offentlige kasse, og som derfor droppes.

Men på det trafikale område passer det jo godtnok ind i billedet, hvor
det, stort set, kun er overtrædelser der kan gøres op i automatik og
penge der gøres noget overfor.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-09 06:52

On Feb 27, 2:30 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
> tommel- og pegefinger mod hinanden som andet end at det handler om
> penge. Og et beløb skrevet på et stykke papir vil langt de fleste også

Måske en østeuropæisk chauffør vil tro polisen beder om bestikkelse..

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
In C we had to code our own bugs. In C we can inherit them.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-02-09 15:02

On Fri, 27 Feb 2009 05:52:23 -0800 (PST), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Måske en østeuropæisk chauffør vil tro polisen beder om bestikkelse.

>--

Næh, det kan jeg garantere dig for at de ikke tror.

De er nemlig helt klar over hvad det handler om, og benytter sig groft
af det.

I Sverige f.eks. bliver der kun sendt regning ud til skandinaviske
statsborgere for at hoppe i fotofælderne. Det har "de andre" s'gu da
fundet ud af for længe siden, og kører bare som det passer dem.

Også i Sverige begrundes det med for store omkostninger.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-02-09 17:10

Christian B. Andresen skrev:
> Måske en østeuropæisk chauffør vil tro polisen beder om bestikkelse.

Så længe han forstår han skal af med penge inden han får lov at køre
videre er det jo ikke et problem.

Fra : Leonard

Dato : 27-02-09 17:31

Finn Guldmann wrote:

> Så længe han forstår han skal af med penge inden han får lov at køre
> videre er det jo ikke et problem.

Det kunne nok have et lille formål, at chaufføren ved, hvorfor han skal
af med penge for at køre videre. I hvert fald de første par gange.

Men det kunne jo klares ved at have indtalt (man kan vel ikke forvente
at de kan læse) de forskellige overtrædelser på forskellige sprog, som
så kan afspilles. Det stiller så krav til at politiet kan finde ud af
at afspille det rigtige ...

.... det er sgu nok bedre at bure dem inde, lade lastbilen stå hvor den
er landet og afvente at vognmanden stiller med en tolk. Og hvad pokker,
det er jo ikke noget problem at sende en bøde på en månedsløn eller
mere til en dansk chauffør og vognmand, der har kørt lidt for langt på
skiven, så hvorfor skulle det være et problem at sende regningen for
tolken til vognmanden? Det er vel egentlig også vognmanden, der har
bragt problemet til i første omgang.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-02-09 20:07

Leonard skrev:
> Det kunne nok have et lille formål, at chaufføren ved, hvorfor han skal
> af med penge for at køre videre. I hvert fald de første par gange.

Det har han fået at vide hjemmefra.

Han har sandsynligvis fået en pose penge med der kan dække udgifterne
til transporten (diesel, færger og vej/bro afgifter).

Bruger de stadig de "metoder" har han også fået at vide at halvdelen af
det han kan spare på pengene i posen er tillæg til hans løn.

Mit største problem er at chaufføren sandsynligvis holdes ansvarlig for
hvad der måtte komme af ekstraomkostninger på turen. Hvilket vil betyde
at han kommer til at sidde og afdrage en bøde på, f.eks. 10.000 dkr,
over de næste 10-20 år, til sin vognmand/speditør.

Dem der har det egentlige ansvar for at reglerne overtrædes skal nok
sørge for at det ikke bliver deres penge der bruges til bøder.

> [...]
> at de kan læse) de forskellige overtrædelser på forskellige sprog, som
> så kan afspilles. Det stiller så krav til at politiet kan finde ud af

Tror det vil være smartere at have et stykke papir på hvad der skal
betales, og hvad der sker indtil der er betalt. Hvor det står på 5-10
andre sprog end dansk. (6 eller 11 sprog, så det kan stå på dansk, til
ære for "smalsprogede" danske betjente)

> [...]
> skiven, så hvorfor skulle det være et problem at sende regningen for
> tolken til vognmanden? Det er vel egentlig også vognmanden, der har

Det vil, i langt de fleste tilfælde, nok være muligt at finde en der
snakker dansk, som har det egentlige ansvar for at transporten findes.

Så har transporten start eller slut i Danmark vil det nemmeste være at
kontakte den danske afsender eller modtager og give dem problemet med at
få fat i de rigtige personer.

Norsk og svensk ligger så tæt på dansk at samme metode sikkert kan
bruges der. (Og så har vi vist dækket de fleste transporter til eller
igennem Danmark)

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 27-02-09 06:37

On 27 Feb., 11:51, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:

> Man kan mene hvad man vil om denne fremgangsmåde, men jeg kan
> konstatere at det ikke er nogen farbar vej, i lande som vi normalt
> sammenligner os med. Der betaler man ved kasse 1.

Hvorfor bon'er man ikke bare tolken oveni bøden?

Klaus

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-02-09 15:03

Den slags må man nok ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : KASO

Dato : 28-02-09 13:16

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Den slags må man nok ikke.

Desværre....

Det ville jo være den nemmeste/billigste løsning. Modellen bruges jo i andre
situationer, hvor dømte skal betale "sagens omkostninger" - eller "unødige"
redningsaktioner betales af dén, der har forårsaget dem.

Kan chaufføren ikke betale sagens omkostninger, kan salget af lastbilen nok
dække omkostninger....

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-02-09 13:33

On Sat, 28 Feb 2009 13:15:39 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>situationer, hvor dømte skal betale "sagens omkostninger" - eller "unødige"
>redningsaktioner betales af dén, der har forårsaget dem.

Har man nogensinde hørt om, at en tysker der er drevet til havs på en
luftmadras, reelr har betalt for redningsaktionen?

>--

>Kan chaufføren ikke betale sagens omkostninger, kan salget af lastbilen nok
>dække omkostninger....

>--

Hvis lastbilen har været indblandet i en ulykke, p.gr.a. ringe
bremseegenskaber i forbindelse med overlæs, er der nok ikke meget at
hente der.

Det groteske består i, at hvis jeg kører rundt med 8-10 tons for
meget, og bliver indblandet i noget snavs, så går der kun et
splitsekund før jeg er udråbt til hjernedød morder og andre
interessante ting, hvorimod østeuropæeren bare får lov til at
fortsætte.

Der er kun én vej ud af moradset. Lad dem betale som står bag
svineriet, nemlig speditørerne. Det er derfra kreativiteten stammer.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-09 13:44

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Har man nogensinde hørt om, at en tysker der er drevet til havs på en
>luftmadras, reelr har betalt for redningsaktionen?

Ja - jeg har hørt om det - men om det passer er vist tvivlsomt ;)

--
Jan_stevns

Fra : KASO

Dato : 28-02-09 13:55

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> Ja - jeg har hørt om det - men om det passer er vist tvivlsomt ;)

Jeg har da også hørt, om det (i pressen påstår i da, at regningen sendes
videre). Jeg har afholdt mig fra selv at teste

Fra : KASO

Dato : 28-02-09 13:59

> Hvis lastbilen har været indblandet i en ulykke, p.gr.a. ringe
> bremseegenskaber i forbindelse med overlæs, er der nok ikke meget at
> hente der.

Nej - det er jo rigtigt nok - men mon ikke der så er forsikring m.m.
indblandet (lastbilen skal vel erstattes).

> [...]
>
> Der er kun én vej ud af moradset. Lad dem betale som står bag
> svineriet, nemlig speditørerne. Det er derfra kreativiteten stammer.

I første omgang må det jo være chauføren, der gøres ansvarlig for, hvad han
kører med. Jeg ved, at det er problematisk, og at de presses - men hvis
chauførerne nægter at køre ulovligt, stopper transporterne jo. Hvis
regningen "blot" sendes til speditørerne, kan de fortsat vælge at spekulere
i at "slippe afsted med det" - og dét er hverken i chauførernes eller andres
interesser. Det kræver så lige, at alle chauførerne er enige om ikke at
ville køre ulovligt - og om dét er realistisk.......

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-02-09 15:52

On Fri, 27 Feb 2009 11:51:33 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

[snip]
>I de ovennævnte sager har der i alle tilfældene været politi til
>stede, og i sagen med spøgelsesbilisten var der også rekvireret
>skiltevogn osv. da vogntoget skulle over i det rigtige spor.

Germanerne forlanger betaling på stedet. Nogle gange bliver chaufføren
rippet for hver en Euro, han måtte have med.

Fly

Fra : Armand

Dato : 27-02-09 17:09

Fly Christensen skrev:
> [...]
>
> Germanerne forlanger betaling på stedet. Nogle gange bliver chaufføren
> rippet for hver en Euro, han måtte have med.

Sker også herhjemme. Men problematikken gælder sager der ikke er
regulære bødesager, hvorfor der kan blive brug for tolk!

Måske at man skulle opstille en støtteforening til betaling af
polititolke :-/

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-02-09 17:13

Fly Christensen skrev:
> Germanerne forlanger betaling på stedet. Nogle gange bliver chaufføren
> rippet for hver en Euro, han måtte have med.

Nej, det gør han ikke.

De må ikke tage de sidste, tror jeg nok, 10 Euro fra ham.

Men resten. Og de ved godt at han har et bundt med til at komme rundt for.

Fra : -= JF =-

Dato : 27-02-09 20:41

Folmer Rasmussen skrev:

> Man kan mene hvad man vil om denne fremgangsmåde, men jeg kan
> konstatere at det ikke er nogen farbar vej, i lande som vi normalt
> sammenligner os med. Der betaler man ved kasse 1.

Det kommer sandsynligt også herhjemme.

Jeg havde et møde med PBS forleden, og der fortalte de bl.a. at de i
øjeblikket tester nogle trådløse kortterminaler sammen med policen.

Mvh John

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-02-09 00:35

-= JF =- skrev:
> Det kommer sandsynligt også herhjemme.
> Jeg havde et møde med PBS forleden, og der fortalte de bl.a. at de i
> øjeblikket tester nogle trådløse kortterminaler sammen med policen.

Sådan en hedder det sig at de havde med ude på Oksekær forleden.

Fra : -= JF =-

Dato : 28-02-09 09:33

Finn Guldmann skrev:

Ok?
Jeg var ikke klar over at de var nået så langt som til live tests.

Men helt ærligt - vores lokale pizzamand har haft en trådløs terminal i
mere end et år nu, så hvorfor skulle politiet ikke også.

Mvh John

Fra : KASO

Dato : 28-02-09 13:18

"-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> Det kommer sandsynligt også herhjemme.
>
> Jeg havde et møde med PBS forleden, og der fortalte de bl.a. at de i
> øjeblikket tester nogle trådløse kortterminaler sammen med policen.

De viste da for nylig i TV, hvor udenlandske billister var blevet stoppet.
De påberåbte sig ikke at have penge - men efter beskeden om, at de så måtte
på stationen, fandt de pludseligt et kreditkort. Politiet fulgte dem så til
nærmeste pengeautomat, hvor de fik lov til at betale.

Fra : -= JF =-

Dato : 28-02-09 14:10

KASO skrev:

> de så måtte på stationen, fandt de pludseligt et kreditkort. Politiet
> fulgte dem så til nærmeste pengeautomat, hvor de fik lov til at betale.

Jeg sagde det samme til PBS, som fortalte at politiet gør det i det
omfang at der er 'penge i det'. De gør det ikke i de tilfælde hvor det
kun er små-bøder der skal inddrives.

Mvh John