Lille bule i bunden af bilen pga forkert b~
Fra : Line

Dato : 25-02-09 00:17

Skoda Octavian har fået en lille bule i vognbunden pga forkert brug af
donkraft. Den er ikke synlig medmindre man kravler under bilen, så for
så vidt er den ikke et problem. Jeg frygter dog lidt om vi kan have
ødelagt noget rustbeskyttelse eller lignende? Hvad bør vi gøre?

Bilen er fra efteråret 2008.

Fra : Per Jensen

Dato : 25-02-09 09:39

Line skrev:
> [...]
> så vidt er den ikke et problem. Jeg frygter dog lidt om vi kan have
> ødelagt noget rustbeskyttelse eller lignende? Hvad bør vi gøre?

Bulen har næppe andre konsekvenser end kosmetisk. Jeg ved ihvertfald, at
hvis du har Dinitrol på bilen, så kan du købe bøtter/sprays med de
forskellige produkter fra dem, i Harald Nyborg, og så lige repaere
bunden. Du kan lige læse på bøtterne hvad der skal i bunden af bilen,
men det er noget tykt, sort stads. Sørg for specielt her i vintertiden
at det er HELT rent for salt og tørt inden du påfører, evt. lige tørre
med varmeblæser inden du påfører det.

Jeg var på et prof. værksted med min gamle Escort, han satte bare
værkstedsdonkraften direkte på den skarpe kant under døren hvor KUN den
medleverede fra Ford passer, og han fik kvadret kanten, jeg lappede med
noget fra Harald nyborg, og det rustede ikke i den tid jeg havde bilen
ihvertfald.

// Per.

Fra : Thomas

Dato : 25-02-09 13:44

"Line" <linewolf@gmail.com> wrote in message
[...]

"hehe" minder mig om en episode fra min barndom. Mine forældre havde en
Ford Escort 75´ og en alm donkraft / stempel stående i værkstedet.
Jeg skulle lige udforske lidt , som man gør i den alder. Donkraften
virkede, men bilen blev stående på jorden og der kom et ordentlig knæk i
panelet. Jeg har først fortalt min far det for nylig her, over 30 år
efter men det grus jeg smed ned i det nye motorrum, og partisansøm
i dækkene... det opdagede de dog dengang med det samme. Heldigvis meget
tolerente forældre ......

Håber ikke at din vogn har lidt overlast, som den forrige skrev, tror jeg
også kun det er kosmetiske skader, samt udbedrelse af beskyttelsen. Nu er
jeg ikke karroserismed....... men dog smed, og er det en bule i en blød del,
fx under føderne, så kan jeg ikke se det betyder en disse. Og skulle bulen
irritere, er den med garanti lige så nem at banke ud med en hammer igen, som
den var at blive lavet.
Mvh

Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-02-09 19:03

"Line" <linewolf@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Skoda Octavian har fået en lille bule i vognbunden pga forkert brug af
> donkraft.

Jeg kender en, som havde købt en spritny Skoda Favorit, for nogle år siden,
han skulle så også hejse den op med en værkstedsdonkraft.
Han satte donkraften ind på vangen og hejste, men bilen blev ikke hævet, kun
vangen, til sidst kunne han se den opadgående bule inde under gulvtæppet i
bilen.
Jeg husker dog ikke helt hvad han gjorde ved det bagefter.

> Den er ikke synlig medmindre man kravler under bilen, så for
> så vidt er den ikke et problem. Jeg frygter dog lidt om vi kan have
> ødelagt noget rustbeskyttelse eller lignende? Hvad bør vi gøre?

Tjek om der er "hul" ind til det bare/rene metal, i så fald skal det have
lidt maling/lak inden der gives rustbeskyttelse.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Line

Dato : 27-02-09 03:09

Skoda værkstedet siger ikke overraskende at det skal repareres til den
nette sum af 9.700 kr. De mener åbenbart at der skal skæres et
metalstykke på 1x1 meter ud og erstattes. Da jeg foreslog en gang
rustbeskyttelse i stedet for begyndte han at snakke rustgaranti og
kørte vist en lille skræmmekampagne...

Skal jeg prøve at køre den til et andet værksted og høre hvad de siger?

Fra : Armand

Dato : 27-02-09 17:02

Line skrev:
> [...]
> kørte vist en lille skræmmekampagne...
>
> Skal jeg prøve at køre den til et andet værksted og høre hvad de siger?

For beløbet kan man da undervognsbehandle sig langt bedre end Skoda's
rustgaranti - Uanset bule eller ej. Så jég ville se stort på dét og køre
til nærmeste kvalitative undervogns-center for at få en snak omkring
sagen :-|

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 27-02-09 17:08

Line wrote:

> [...]
> nette sum af 9.700 kr. De mener åbenbart at der skal skæres et

> Skal jeg prøve at køre den til et andet værksted og høre hvad de

Find en mindre autoopretter og spørg om prisen for det samme der.
Få checket om der er hul på maling/lak og få det repareret, lad bulen
være og kør bilen til undervognsbehandling.

Så kan I jo tage på ferie for de sidste 6-7.000 kr.

--
Leonard

Fra : N/A

Dato : 27-02-09 17:02