Benzin selskaber - opkrævningsgebyr ?
Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-02-09 08:41

Hej

Jeg har i mange år brugt OK som benzin selskab, men ser nu at de vil til at
tage gebyr for at hæve deres tilgodehavende via PPS.

Hvad er der af selskaber tilbage, der ikke har fået denne syge ide, at
forlange betaling for at fortage sin betaling, der i øvrigt sker helt
automatisk.

Mvh Jan

Fra : Leo_Jensen

Dato : 24-02-09 01:35

On 24 Feb., 08:40, "Jan Pedersen" <s...@trodedu.måske> wrote:
> [...]
>
> Hvad er der af selskaber tilbage, der ikke har fået denne syge ide, at
> forlange betaling for at fortage sin betaling, der i øvrigt sker helt

Ja, det vil da også holde mit OK-kort i lommen. Tåbelig ide, men jeg
er nu ikke sikker på andet end det er et PBS-gebyr, de bare sender
videre til os.
Løsningen er at betale kontant, med Dankort eller rigtige penge.

Leo

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-02-09 10:30

Jan Pedersen skrev:

> [...]
>
> Hvad er der af selskaber tilbage, der ikke har fået denne syge ide, at
> forlange betaling for at fortage sin betaling, der i øvrigt sker helt

Som kunde kommer man vel til at betale på den ene eller den anden måde.
Det ser ud til at især 'lavprisselskaber' som OK har behov for at vælte
gebyrer over på kunden direkte. Andre har blot regnet omkostningerne til
opkrævning hos fx Betalingsservice (det ser ud til at være omkring 5-6
kr. pr. betaling) ind i deres priser.

Jeg har haft fornøjelsen at diskutere spørgsmålet med Fullrate, der har
valgt kun at køre med irriterende månedlige Dankorttræk og pdf-fakturaer
via email. Og jeg er glad for at alle debitorer ikke har valgt sådan en
løsning, som muligvis er nogle få ører billigere.

--
Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-02-09 20:10

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote in

> [...]
> gebyrer over på kunden direkte. Andre har blot regnet omkostningerne til
> opkrævning hos fx Betalingsservice (det ser ud til at være omkring 5-6

Det har ellers været omvendt meget længe, discountselskaberne har ikke haft
opkrævningsgebyr men de dyre stationer har.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-02-09 22:32

Henrik Stidsen skrev:
> Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote in

> Det har ellers været omvendt meget længe, discountselskaberne har ikke haft
> opkrævningsgebyr men de dyre stationer har.

Jeg tjekkede lige i denne forbindelse min LIC/Q8-konto, og de tager
mærkeligt nok ingen gebyrer.

--
Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-09 00:18

> Jeg tjekkede lige i denne forbindelse min LIC/Q8-konto, og de tager
> mærkeligt nok ingen gebyrer.

Sikkert fordi det er gennem LIC - prøv at kigge på Q8's almindelige
kontobetingelser. Svjh er det kun XY der ikke har 5kr opkrævningsgebyr på
deres almindelige kort. De forskellige nye mastercard baserede benzinkort
har jeg ik lige styr på.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-02-09 10:39

Jan Pedersen skrev:

> [...]
>
> Hvad er der af selskaber tilbage, der ikke har fået denne syge ide, at
> forlange betaling for at fortage sin betaling, der i øvrigt sker helt

Øv!

Har lige klippet 2 Q8-kort i stykker for nogle uger siden da jeg opdagede at
det kostede mig...bum bum...5,50 kr. tror jeg det var for at tanke...

Har osse OK-kort...

Det er vel ligemeget om man bruger dankort eller selskabets!?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-09 10:47

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> Har osse OK-kort...
> Det er vel ligemeget om man bruger dankort eller selskabets!?

Er der ikke stadig lov om at betalingsmodtageren ikke må opkræve gebyr
ved brug af Dankort?

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-02-09 11:34

Finn Guldmann skrev:

> Er der ikke stadig lov om at betalingsmodtageren ikke må opkræve gebyr
> ved brug af Dankort?

A wed it!

Ved netkøb betaler jeg ofte; fx. når UnoTel sætter penge ind på kontoen.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-02-09 20:12

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote in

> A wed it!
> Ved netkøb betaler jeg ofte; fx. når UnoTel sætter penge ind på kontoen.

Netkøb er specielt "fritaget" fra den regel, de må opkræve svjh 1,95 ved
hver transaktion.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-02-09 20:10

> Har lige klippet 2 Q8-kort i stykker for nogle uger siden da jeg
> opdagede at det kostede mig...bum bum...5,50 kr. tror jeg det var for
> at tanke...

Godt man har en firmaaftale uden gebyr :p

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-02-09 00:15

Henrik Stidsen skrev:

> Godt man har en firmaaftale uden gebyr :p

Tjow...

Ku os få 10% hos Stark, SDS osv. gennem min arbejdsplads, men hvem skal
betale?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-09 00:19

> Tjow...
> Ku os få 10% hos Stark, SDS osv. gennem min arbejdsplads, men hvem skal
> betale?

Det skal du når du ikke udnytter det ;)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-02-09 00:21

Henrik Stidsen skrev:

> Det skal du når du ikke udnytter det ;)

Hæ hæ - gider bare ikke dét med den skæve fordeling
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : jens

Dato : 24-02-09 14:59

"Jan Pedersen" <spas@trodedu.måske> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad er der af selskaber tilbage, der ikke har fået denne syge ide, at
> forlange betaling for at fortage sin betaling, der i øvrigt sker helt

Shell gør tilsyneladende ikke på deres nye kort, som også giver en pæn rabat
på shell express stationer de første 6 måneder.
http://www.shell.com/home/content/dk-da/shell_for_motorists/cards/bestil_shell_kort_0705.html
http://www.metax.dk/?id=542

Men mon ikke de lister et gebyr ind af bagdøren på et tidspunkt, der er da
kommet et voldsomt gebyr på euroshell kortet.
http://www.shell.com/home/content/dk-da/shell_for_motorists/cards/betingelser/kortenes_10031240.html
Der er p.t. ingen oprettelsesgebyr, men et fakturagebyr der udgør kr. 10,-
incl. moms og et månedsgebyr på kr. 5,50,- incl. moms ved betaling via
BetalingsService. Køb foretaget i udlandet omregnes til Nationalbankens
officielle informa-tionskurser på transaktionsdagen/foregående noteringsdag
med et tillæg på 1%. Transaktioner via Falck Euro Service omregnes dog med
et tillæg på 5%.

F24, det er lidt svært at gennemskue om der er nogen gebyrer hvis man
betaler via PBS, men umiddelbart vil jeg ikke tro det.

http://www.f24.dk/f24/f24/frames.html

UnoX har heller ingen gebyrer hvis man bruger PBS

http://www.unox.dk/web/yx.nsf/files/FMON-6Y7HBL/$file/BestemmelserPrivatErhverv.pdf

Jet tager heller ingen gebyrer.

http://jet.dk/card/

Så konklusionen må være at Ok står ret alene mht gebyrer blandt
lavprisselskaberne.

Mvh

Jens

Fra : ShutEye

Dato : 24-02-09 18:12

> Jeg har i mange år brugt OK som benzin selskab, men ser nu at de vil til
> at tage gebyr for at hæve deres tilgodehavende via PPS.

Mener du BS?

> Hvad er der af selskaber tilbage, der ikke har fået denne syge ide, at
> forlange betaling for at fortage sin betaling, der i øvrigt sker helt
> automatisk.

Hvis de er via BS så Q8 (+F24), Jet, XY-energy (+UnoX).
Dem bruger jeg alle selv og der er ingen gebyrer.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 24-02-09 13:32

On 24 Feb., 10:46, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
>
> --
> MVH Finn Guldmannwww.guldfinn.dkwww.danskvejbruger.dk
> ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Jo da, men her sankker vi jo også om betaling via betalingsservice, og
der kan de opkræve de gebyrer de vil.
Hvis du betaler med Dankortet er det gebyrfrit, ligesom at betale
kontant.

Det ser ud til at man ikke både kan få kredit og undgå gebyrer, og det
er vel også OK, omkostningerne ved kredit og brug af BS skal jo
betales af nogen, og det ser så ud til at blive dem der bruger det.
Fint med mig, så er der også 100% frit valg mellem tankene igen.
Ved OK fik jeg gratis kredit og min cykelklub fik samtidig 5 øre/
liter, så de har da været favoritter indtil nu.

Leo

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-09 23:58

Leo_Jensen skrev:
> Jo da, men her sankker vi jo også om betaling via betalingsservice, og
> der kan de opkræve de gebyrer de vil.
> Hvis du betaler med Dankortet er det gebyrfrit, ligesom at betale
> kontant.

Nu skrev jeg sådan set bare til det der står lige over mit svar.

Har kun haft et enkelt tankkort. Og det fik ende da jeg fandt ud af at
de gav så kort frist fra regningen kom til den skulle være betalt at jeg
ikke kunne nå hjem og betale den til tiden. (Væk op til to uger, som
eksportchauffør)

Siden har jeg holdt mig fra den slags.

> [...]
> Ved OK fik jeg gratis kredit og min cykelklub fik samtidig 5 øre/
> liter, så de har da været favoritter indtil nu.

Mit forbrug er (var) ikke så stort at der var noget nævneværdigt sparet
ved at få kontokort.

Fra : Jan Vennike

Dato : 24-02-09 21:43

"Jan Pedersen" <spas@trodedu.måske> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er der af selskaber tilbage, der ikke har fået denne syge ide, at
> forlange betaling for at fortage sin betaling, der i øvrigt sker helt

Tak for tippet.

Har hidtil tanket ved OK og Jet - nu bliver OK kortet klippet i småstykker -
hvilket jeg ikke har undladt at skrive til dem og gøre opmærksom på

Jet er gudsketakoglov ikke begyndt på det gebyrpjat - endnu - Statoil har
overtaget Jet, så der kommer nok også snart gebyr på - så rykker vi blot
videre til næste lavprisstation med gratis kort.

--
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-09 00:22

"Jan Vennike" <nospamGARFIELD@vennike.dk> wrote in

> Har hidtil tanket ved OK og Jet - nu bliver OK kortet klippet i
> småstykker - hvilket jeg ikke har undladt at skrive til dem og gøre
> opmærksom på

Hva er det for et gebyr OK har indført? jeg har ikke hørt noget fra dem og
jeg har da et kort. Men ok, min PBS aftale hos OK er vist blevet afmeldt
pga. 15 måneder uden aktivitet (!) så det ka godt være det er derfor jeg ik
har hørt noget...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-02-09 06:21

> [...]
> jeg har da et kort. Men ok, min PBS aftale hos OK er vist blevet afmeldt
> pga. 15 måneder uden aktivitet (!) så det ka godt være det er derfor jeg

Kan ses her:

https://www.ok.dk/Bilist/ProdukterOgTilbud/OK-Benzinkort.htm

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-09 06:30

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Kan ses her:
>
> https://www.ok.dk/Bilist/ProdukterOgTilbud/OK-Benzinkort.htm

Hvilket straks afførte en mail fra min side til OK:

Hej OK

I følge:
https://www.ok.dk/Bilist/ProdukterOgTilbud/OK-Benzinkort.htm
kommer det mig nu til at koste 5,50 kr for hver gang i sender mig en
regning - det er ikke, hvad jeg kalder "gratis benzinkort", det er for
fremtiden billigere for mig, hvis jeg blot tanker med mit Dankort.

I bedes lukke min konto. Jeg har kortnummer:
xxxxxxxxxxx på bagsiden af kortet står der xxxx

Med venlig hilsen
(navn og adrese)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-09 22:42

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> I bedes lukke min konto. Jeg har kortnummer:
> xxxxxxxxxxx på bagsiden af kortet står der xxxx

Det ku godt være man sku det, bruger det jo aldrig alligevel.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-09 22:53

Henrik Stidsen skriver:

> Det ku godt være man sku det, bruger det jo aldrig alligevel.

Brugte det sådan jævnligt, når der var en OK i nærheden. Det er slut nu,
for det er billigere at bruge dankortet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-09 23:36

> Brugte det sådan jævnligt, når der var en OK i nærheden. Det er slut nu,
> for det er billigere at bruge dankortet.

For mig er det primære formål med benzinkort at kunne få regningen via PBS
og dermed have benzinen som en del at budgettet på en nem måde - men jeg
gider ikke betale for det. Mit metax kort er stadig gebyrfrit og det er
også den station jeg plejer at tanke på så det er jo godt nok :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-09 06:16

Henrik Stidsen skrev:

> For mig er det primære formål med benzinkort at kunne få regningen via PBS
> og dermed have benzinen som en del at budgettet på en nem måde

Det med budgettet er lige meget for mig

> men jeg
> gider ikke betale for det. Mit metax kort er stadig gebyrfrit og det er
> også den station jeg plejer at tanke på så det er jo godt nok :)

Præcist det samme her.....

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-09 21:24

> Det med budgettet er lige meget for mig

Min bank laver budgettet mere eller mindre automatisk ud fra mine PBS
aftaler - så det er bare en nem ting og giver overblik over forbruget :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-09 22:17

Henrik Stidsen wrote:

> Min bank laver budgettet mere eller mindre automatisk ud fra mine PBS
> aftaler - så det er bare en nem ting og giver overblik over forbruget

Okay, herhjemme er det mig der betaler brændstoffet og konen der laver
budgettet.

Banken vil have betaling for at lave budget...

Klaus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-09 23:00

> Banken vil have betaling for at lave budget...

Er det så ikke fordi de laver det manuelt?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-09 23:10

Henrik Stidsen skriver:

> Er det så ikke fordi de laver det manuelt?

Pas, de ville have penge for det for nogle år siden. Det fik de pænt at
vide at det kunne de godt skyde en hvid pil efter.

Klaus

Fra : Jens G

Dato : 26-02-09 16:43

On Tue, 24 Feb 2009 21:43:23 +0100, "Jan Vennike"
<nospamGARFIELD@vennike.dk> wrote:

>Har hidtil tanket ved OK og Jet - nu bliver OK kortet klippet i småstykker -
>hvilket jeg ikke har undladt at skrive til dem og gøre opmærksom på

Mit kort bliver nu ikke klippet i stykker. Det kan jo være de kommer
på bedre tanker.

Men jeg har skrevet til OK at det undrer mig at de indføre det BS
gebyr, hvortil de kom med en ordentlig remse om lavere priser, støtte
til idræt, kredit, osv.

Jeg har så svaret dem at det er glædeligt med lavere priser pga det
gebyr, men at jeg fremover betaler de lavere priser med Dankort, da
jeg ikke vil betale for at få lov til at betale.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : N/A