Brutalis :-)
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-09 15:21

Faldt lige over en aretikel, om den IMHO fedeste bil der findes.
http://www.perbeer.dk/1971_AMG_MB_300SEL.jpg
AMG's racerudgave af en 1971 Mercedes Benz 300SEL 6,3.
Motorvolumen er forøget til 6,8 og top-effekten er gået fra 250 HK til 420
HK.
(200 HK allerede ved 2000 omdr. og 300 HK ved 3000 omdr.)
Drejningsmomentet er gået fra standard 500NM til 600NM.
(Jeg har desværre ikke nogen kurve over motoren præstationer )
Fuldt tanket og klar til race, vejede bilen 1635 kg.
Bilen blev efter dens racer karriere solgt til franske Matra, som skulle
bruge den til at teste landings dæk/hjul til en kamp jetflyver.
Det krævede en bil, som kunne accelere fra 0 - 200 km/t, inden for en
strækning på én km. Dette samtidigt med at den havde en ekstra last på
1000kg ombord.
Hvad der siden er blevet af den, ved vist ingen, desværre

Nogen herinde der har set hvor den er?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mogens

Dato : 22-02-09 15:40

> [...]
> 1000kg ombord.
> Hvad der siden er blevet af den, ved vist ingen, desværre

Den? - der er en række udgaver af bilen iflg. Google - blot søg paa den og
det vælter ind, men maaske jeg har misforstaaet noget:
www.geocities.com/motorcity/downs/9323/w109amg.htm

Fra : Mogens

Dato : 22-02-09 15:45

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Den? - der er en række udgaver af bilen iflg. Google - blot søg paa den og
> det vælter ind, men maaske jeg har misforstaaet noget:
> www.geocities.com/motorcity/downs/9323/w109amg.htm

Test/sammenligning med E63 AMG -
http://www.germancarzone.com/e-class/4902-300-sel-6-3-against-e-63-amg.html

Fra : Mogens

Dato : 22-02-09 15:49

> "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Test/sammenligning med E63 AMG -
> http://www.germancarzone.com/e-class/4902-300-sel-6-3-against-e-63-amg.html

OG som svar paa dit spørgsmaal kan det nævnes, at den originale du henviser
til, ér blevet skrottet af Matra:
Accurately in such a way, as he looks now, it shot before 35 years by the
legendary Eau Rouge curve. Nevertheless it is only one replication. The
original is verschollen. It was sold 1972 at Matra to France and served
there as test car for aircraft tires. Matra needed a vehicle, which reached
200 km/h after 900 meters. >

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-09 15:54

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> original is verschollen. It was sold 1972 at Matra to France and served
> there as test car for aircraft tires. Matra needed a vehicle, which

Øv, jeg ville da gerne ha' haft den til genopbygning

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mogens

Dato : 22-02-09 16:01

> Så vidt jeg har forstået, så skulle der kun være lavet én af slagsen
> (dengang), men senere er der kommet flere kopier.

OK

> Den der er på billedet der, det er "kun" en almindelig 6,3'er, med lidt
> bodystyling

Men de er igang (2006) med at ændre den så den kommer op på rette specs,
står der nævnt

> Øv, jeg ville da gerne ha' haft den til genopbygning

Ja, det kunne jeg tænke mig :)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-09 16:06

> Men de er igang (2006) med at ændre den så den kommer op på rette specs,
> står der nævnt

OK, jeg kan kun se billederne, jeg er ikke oprettet som bruger derinde.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-09 15:52

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-09 15:49

> [...]

Så vidt jeg har forstået, så skulle der kun være lavet én af slagsen
(dengang), men senere er der kommet flere kopier.
Hans-Werner Aufrecht udtaler selv (i den artikel jeg har læst) at han ikke
ved hvad der er blevet af bilen, efter at Matra overtog den. Bilen blev
bygget om, så den passede til Matra.

> www.geocities.com/motorcity/downs/9323/w109amg.htm

På dette link kan man også læse det samme som jeg tidligere skrev, nemlig
følgende:
"The future of the car seemed hopeless until a lucky coincidence appointed
it into service for lifetime: To imitate aircraft landings and to do
measurements Matra on behalf of the French airforce searched for a car which
not only could house spacious measuring instruments inclusive the gear of a
jet fighter, but also with this ballast within an distance of only one
kilometre could reach 200 km/h. As requested AMG extended the Mercedes-racer
75 centimetres, brought the engine to maximum 428 hp again and handed over
the 2400 kg airforce-employee (765 kg more than for racing) into French
services. "

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-09 16:05

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Her er lidt video med nogle efterligninger:
http://www.youtube.com/watch?v=tNlAVip_J9w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=LEBmZfWor3w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=teNRvFW703Y&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=T-XjbQCR_l0&feature=related

Og her lidt om AMG, hvor Brutalis også nævnes, som deres første succes:
http://www.youtube.com/watch?v=r4iogtNlpeY&feature=related

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport