Hej
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse
news:499f1530$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>> I den forbindelse så en BMW F800 ST ganske fin og lokkende ud.
>> Kan jo se at den er med alu-stel, og tænkte så på om den derved ville
>> være et bedre valg til en hel-års mc ??
>
>
> Hvis ikke man gør noget bliver motorcykler utroligt grimme af
> vinterkørsel. Hvis du fylder alle stik op med polfedt, smører alle lejer
> grundigt og konserverer cyklen under kåben og undersiden af tanken med
> klar tekstyl, så skal den nok klare sig igennem vinteren uden større
> problemer andet end at holde balancen.Man skal også være opmærksom på at
> det udløser en større vedligeholdelsesbehov på f.eks. bremser og
> låse,greb, kabler osv.
>
> Det er ikke afgørende om motorcyklen har alustel. Det er alligevel ikke
> stellet der korroderer, men bolthoveder, kåbestivere, lygtebeslag, elstik,
> bremsekalibere, fælge, udstødning o.l. Stellet skal nok holde. Jeg ville
> finde noget med ABS. Det er et stort plus på kolde våde veje.
F800ST er jo med ABS i den markedsførte udgave i DK. Desuden er den med
tandrem, hvilket nok er en fordel for vedligeholdelse og rengøring ved
vinterkørsel.
Tanken er ikke på "tankens plads", men under sædet. Jeg ved det ikke, men
går ud fra at den er fabrikeret af kunststof, og derfor ikke behøver særlig
opmærksomhed ift. korrossion.
Personligt ville jeg gøre et andet valg, og tage F800ST som en rigtig fin
Sportstourer til sommerbrug. De 85 HK, opbygning, dækmontering, ABS mm. er
mere til hurtig transport. Den koster trods alt over 150 kkr
Til vinterbrug, hvis man gerne vil det, ville jeg da finde en billig brugt
crosser med en mere velegnet dækmontering, og måske med 25 - 35 HK. Den vil
også kunne tåle en højtryksrenser - eller ingen rensning - og ikke miste ret
meget i værdi ved vinterkørslen, fordi den var billig i anskaffelsen. Dens
grimme udseende ville samtidig dokumentere at ejeren er hardcore vinterkører
--
Per V. Misser
CX500E82
SuperFox56 (projekt)