/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Aircondition - hvordan virker den?
Fra : 4000[Roskilde]


Dato : 19-02-09 01:05

Hejsa.

Jeg har en Skoda Fabia TDI fra slutningen af 2007, og da vi købte den
fik vi en pakke bestående af noget fartpilot og aircondition osv.

Jeg kan godt se det smarte om sommeren ved aircondition. Så kan man
køle luften ned, og ikke få den 25 graders varme luft ind der er
udenfor.

Men hvad gør det om vinteren? Bliver luften hurtigere varmet op når
aircondition er slået til?

Jeg kører aldrig med air condition tændt - kun når det er rigtig varmt
udenfor.

Så er der en der kan forklare hvordan det egentlig virker, og hvornår
det er en fordel at have den tændt.

På forhånd tak.

Mvh Bo

 
 
Hans Paulin \(6310\) (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 19-02-09 09:47

4000[Roskilde] skrev:

> Bliver luften hurtigere varmet op når
> aircondition er slået til?

Nej, men den kan til en vis grad affugte din bil.

> Jeg kører aldrig med air condition tændt - kun når det er rigtig varmt
> udenfor.

Lang tids stilstand er ikke godt for den...

Brug den et minut i ugen så den ikke sætter sig.
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Klaus G. (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 19-02-09 15:39

>> Bliver luften hurtigere varmet op når
>> aircondition er slået til?
>
> Nej, men den kan til en vis grad affugte din bil.
Jeps. Den kan lynhurtigt afdugge hele bilen. Rigtig dejligt!

>> Jeg kører aldrig med air condition tændt - kun når det er rigtig varmt
>> udenfor.
>
> Lang tids stilstand er ikke godt for den...
>
> Brug den et minut i ugen så den ikke sætter sig.
Ikke så meget at den sætter sig, det er mere det at den tørre ud, så
pakninger osv. bliver utæt og så skal systemet genfyldes. Men da den stadig
er utæt, så skal den igen genfyldes før den er ok igen :/


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



claus.b.p. (19-02-2009)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 19-02-09 16:18


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:499d6ef4$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Bliver luften hurtigere varmet op når
>>> aircondition er slået til?
>>
>> Nej, men den kan til en vis grad affugte din bil.
> Jeps. Den kan lynhurtigt afdugge hele bilen. Rigtig dejligt!
>
>>> Jeg kører aldrig med air condition tændt - kun når det er rigtig varmt
>>> udenfor.
>>
>> Lang tids stilstand er ikke godt for den...
>>
>> Brug den et minut i ugen så den ikke sætter sig.
> Ikke så meget at den sætter sig, det er mere det at den tørre ud, så
> pakninger osv. bliver utæt og så skal systemet genfyldes. Men da den
> stadig er utæt, så skal den igen genfyldes før den er ok igen :/
>
Nej, det er rent faktisk sådan at en kompressor kan dø af såvel at tørre ud
som af at ikke blive brugt. Og kompressoren er dyr.
Men for at besvare Bo's spørgsmål, så virker et aircon anlæg ved at en
kompressor flytter en væske fra en radiator (inde i bilen) til en anden (ude
i motorrummet), mens den holder den ene side under tryk så væsken kan
indeholde mere energi end på den anden side, hvor væsken vil fordamper inden
i radiator 2, og afgive energi. Den fordampede væske trykkes tilbage til 1
igen, og det hele starter forfra. Man flytter altså varme fra den ene side
til den anden side. Det kan ikke lade sig gøre at vende varmeudvekslingen i
en bil-aircon, men i klimaanlæg til hjemmebrug kan det nogen gange lade sig
gøre, så man både kan varme op og køle ned.
Fordelen ved aircon i bilen er, ud over den indlysende komfortmæssige, at
føreren kører mere sikkert når hovedet holdes koldt, (tænk bare på hvordan
de kører med hovedet under armen i de sydlige lande), og at nedkølet luft
kan indeholde mindre fugt, ulempen er, at det kræver vedligeholdelse, og at
det kan samle lugtende baktererier op i systemet pga. kondensvand, og at man
kan blive forkølet af at have det for koldt.
/Claus


martin bjerre (19-02-2009)
Kommentar
Fra : martin bjerre


Dato : 19-02-09 16:51


"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:499d780e$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Nej, det er rent faktisk sådan at en kompressor kan dø af såvel at tørre
> ud som af at ikke blive brugt. Og kompressoren er dyr.
> Men for at besvare Bo's spørgsmål, så virker et aircon anlæg ved at en
> kompressor flytter en væske fra en radiator (inde i bilen) til en anden
> (ude i motorrummet), mens den holder den ene side under tryk så væsken kan
> indeholde mere energi end på den anden side, hvor væsken vil fordamper
> inden i radiator 2, og afgive energi. Den fordampede væske trykkes tilbage
> til 1 igen, og det hele starter forfra. Man flytter altså varme fra den
> ene side til den anden side. Det kan ikke lade sig gøre at vende
> varmeudvekslingen i en bil-aircon, men i klimaanlæg til hjemmebrug kan det
> nogen gange lade sig gøre, så man både kan varme op og køle ned.
> Fordelen ved aircon i bilen er, ud over den indlysende komfortmæssige, at
> føreren kører mere sikkert når hovedet holdes koldt, (tænk bare på hvordan
> de kører med hovedet under armen i de sydlige lande), og at nedkølet luft
> kan indeholde mindre fugt, ulempen er, at det kræver vedligeholdelse, og
> at det kan samle lugtende baktererier op i systemet pga. kondensvand, og
> at man kan blive forkølet af at have det for koldt.
> /Claus
Nu er det ikke for at være lyseslukker.....
Kølemidlet (i væskeform-under tryk) sendes ind i fordamperen inde i bilen
hvor den "fordamper" altså overgår til gasform. Dette nedkøler fordamperen,
og kølemidlet fortsætter til kondenseren (den klimakøler der sidder foran
den normale køler) hvor kølemidlet kondenserer (overgår til flydende form)
og trækkes gennem kompressoren og ind i bilen igen.
Indviklet, men sådan fungerer det.

Martin



Ib Jakobsen (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 19-02-09 17:19

martin bjerre skrev:

> Nu er det ikke for at være lyseslukker.....
> Kølemidlet (i væskeform-under tryk) sendes ind i fordamperen inde i bilen
> hvor den "fordamper" altså overgår til gasform. Dette nedkøler fordamperen,
> og kølemidlet fortsætter til kondenseren (den klimakøler der sidder foran
> den normale køler) hvor kølemidlet kondenserer (overgår til flydende form)
> og trækkes gennem kompressoren og ind i bilen igen.
> Indviklet, men sådan fungerer det.


Nej, det gør det så heller ikke. Men du er tæt på. Gassen fordamper
rigtigt nok inde i fordamperen. Det kaldes en endotrem proces fordi den
ligefrem trækker energi (varme) ud af luften. Så går den til
kompressoren, som gas, og komprimeres. Det tilfører endnu mere varme til
gassen/næsten væsken. Så ledes den til kondensatoren, hvor den køles og
overgår helt på væskeform. Ved en exoterm proces. Den afgiver varme.

Kølemiddel på væskeform gennem en kompressor afliver dem som regel.

--
MVH
Ib Jakobsen

martin bjerre (19-02-2009)
Kommentar
Fra : martin bjerre


Dato : 19-02-09 17:32


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:499d8657$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nej, det gør det så heller ikke. Men du er tæt på. Gassen fordamper
> rigtigt nok inde i fordamperen. Det kaldes en endotrem proces fordi den
> ligefrem trækker energi (varme) ud af luften. Så går den til kompressoren,
> som gas, og komprimeres. Det tilfører endnu mere varme til gassen/næsten
> væsken. Så ledes den til kondensatoren, hvor den køles og overgår helt på
> væskeform. Ved en exoterm proces. Den afgiver varme.
>
> Kølemiddel på væskeform gennem en kompressor afliver dem som regel.
>
> --
> MVH
> Ib Jakobsen

Hvor dum kan man være....(mig altså)
selvfølgelig sidder kompressoren før kondenseren, ved ikke lige hvad jeg
tænkte på :)

Martin



Per Henneberg Kriste~ (24-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 24-02-09 10:24


"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:499d8860$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:499d8657$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Nej, det gør det så heller ikke. Men du er tæt på. Gassen fordamper
>> rigtigt nok inde i fordamperen. Det kaldes en endotrem proces fordi den
>> ligefrem trækker energi (varme) ud af luften. Så går den til
>> kompressoren, som gas, og komprimeres. Det tilfører endnu mere varme til
>> gassen/næsten væsken. Så ledes den til kondensatoren, hvor den køles og
>> overgår helt på væskeform. Ved en exoterm proces. Den afgiver varme.
>>
>> Kølemiddel på væskeform gennem en kompressor afliver dem som regel.

> Hvor dum kan man være....(mig altså)
> selvfølgelig sidder kompressoren før kondenseren, ved ikke lige hvad jeg
> tænkte på :)

Min bil har 2 kølerblæsere og jeg ved den ene er til klimaanlægget. Betyder
det så at man har sparet en kondensator?

--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


Ib Jakobsen (24-02-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 24-02-09 22:04

Per Henneberg Kristensen skrev:

>
> Min bil har 2 kølerblæsere og jeg ved den ene er til klimaanlægget.
> Betyder det så at man har sparet en kondensator?

Nej, kondensatoren skal altid være der. Men blæseren hjælper til ved
langsom kørsel.


--
MVH
Ib Jakobsen

Finn Guldmann (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 25-02-09 00:03

Ib Jakobsen skrev:
>> Min bil har 2 kølerblæsere og jeg ved den ene er til klimaanlægget.
>> Betyder det så at man har sparet en kondensator?
> Nej, kondensatoren skal altid være der. Men blæseren hjælper til ved
> langsom kørsel.
>
Det forklarer jo ikke hvorfor der er to blæsere?

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Ib Jakobsen (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-02-09 07:07

Finn Guldmann skrev:
> Ib Jakobsen skrev:
>>> Min bil har 2 kølerblæsere og jeg ved den ene er til klimaanlægget.
>>> Betyder det så at man har sparet en kondensator?
>> Nej, kondensatoren skal altid være der. Men blæseren hjælper til ved
>> langsom kørsel.
>>
> Det forklarer jo ikke hvorfor der er to blæsere?

Ok Finn, hvis du lover det bliver mellem os så skal jeg forklare
hvorfor. Nogle biler starter begge så snart man tænder for
aircon-anlægget. Andre tænder en og efter behov den anden. Der er
simpelthen behov for et stort flow, som en ikke kan klare. Og oftest er
kondensatoren så lang at det mest praktisk med to side om side.



--
MVH
Ib Jakobsen

Finn Guldmann (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 25-02-09 08:42

Ib Jakobsen skrev:
>>>> Min bil har 2 kølerblæsere og jeg ved den ene er til klimaanlægget.
>>>> Betyder det så at man har sparet en kondensator?
>>> Nej, kondensatoren skal altid være der. Men blæseren hjælper til ved
>>> langsom kørsel.
>> Det forklarer jo ikke hvorfor der er to blæsere?
> Ok Finn, hvis du lover det bliver mellem os så skal jeg forklare
> hvorfor. Nogle biler starter begge så snart man tænder for
> aircon-anlægget. Andre tænder en og efter behov den anden. Der er
> simpelthen behov for et stort flow, som en ikke kan klare. Og oftest er
> kondensatoren så lang at det mest praktisk med to side om side.
>
Det kunne du jo bare havde skrevet første gang.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Ib Jakobsen (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-02-09 17:32

Finn Guldmann skrev:

> Det kunne du jo bare havde skrevet første gang.

Man har vel ikke nød at skrive Hamlets samlede værker hver gang. Jeg
overvejede faktisk at besvare Pers spørgsmål med et "nej". Så havde jeg
ikke svaret noget forkert.




--
MVH
Ib Jakobsen

Ukendt (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-09 07:18

On Wed, 25 Feb 2009 00:03:28 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Ib Jakobsen skrev:
>>> Min bil har 2 kølerblæsere og jeg ved den ene er til klimaanlægget.
>>> Betyder det så at man har sparet en kondensator?
>> Nej, kondensatoren skal altid være der. Men blæseren hjælper til ved
>> langsom kørsel.
>>
> Det forklarer jo ikke hvorfor der er to blæsere?

Det er såmænd problemet med at få en god nok effektivitet i køleanlægget.
Bemærk størrelsen på blæseren i alle de varmepumper/aircondition anlæg, der
knopskyder på Danmarks huse. Det er trodsalt en blæser som det ville være
svært at få plads til i en personbil. Og autoaircondition er typisk med
noget større kølekapasitet end sådan et sølle Harald Skrald anlæg.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Finn Guldmann (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 25-02-09 08:46

Orla Pedersen skrev:
>>>> Min bil har 2 kølerblæsere og jeg ved den ene er til klimaanlægget.
>>>> Betyder det så at man har sparet en kondensator?
>>> Nej, kondensatoren skal altid være der. Men blæseren hjælper til ved
>>> langsom kørsel.
>> Det forklarer jo ikke hvorfor der er to blæsere?
> Det er såmænd problemet med at få en god nok effektivitet i køleanlægget.
> Bemærk størrelsen på blæseren i alle de varmepumper/aircondition anlæg, der
> knopskyder på Danmarks huse. Det er trodsalt en blæser som det ville være
> svært at få plads til i en personbil. Og autoaircondition er typisk med
> noget større kølekapasitet end sådan et sølle Harald Skrald anlæg.
>
Jeg er ikke sikker på at jeg vil tro på at et anlæg der er beregnet til
at nedkøle 4-6 kvm kan klare mine 86 kvm.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Ukendt (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-09 17:12

On Wed, 25 Feb 2009 08:45:30 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Jeg er ikke sikker på at jeg vil tro på at et anlæg der er beregnet til
> at nedkøle 4-6 kvm kan klare mine 86 kvm.

Det kan det mere end rigeligt. Husk på at i bilen skifter Du luften ud hele
tiden.

Åbn et vindue i dit hus, og se varmepumpen gå i knæ

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

blue (19-02-2009)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 19-02-09 19:24

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:499d780e$0$90267$14726298@news.sunsite.dk:

> og at man kan blive forkølet af at have det for koldt.

Man bliver altså ikke forkølet af at have det for koldt...



Brian H (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 19-02-09 20:21

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
news:499da3ad$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> "claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:499d780e$0$90267$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> og at man kan blive forkølet af at have det for koldt.
>
> Man bliver altså ikke forkølet af at have det for koldt...

Det hænger bare stadig ved :) Er det ikke noget med at Eskimoerne aldrig er
forkølede?


Peter Dalgaard (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 19-02-09 20:37

On Thu, 19 Feb 2009 20:21:19 +0100, Brian H wrote:

> "blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> news:499da3ad$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>> "claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:499d780e$0$90267$14726298@news.sunsite.dk:
>>
>>> og at man kan blive forkølet af at have det for koldt.
>>
>> Man bliver altså ikke forkølet af at have det for koldt...
>
> Det hænger bare stadig ved :) Er det ikke noget med at Eskimoerne aldrig
> er forkølede?

En del af dem får i hvert fald ikke bihulebetændelse.



--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

jens (19-02-2009)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 19-02-09 23:02


"4000[Roskilde]" <kc@boysne.dk> skrev i meddelelsen
news:2f132bcf-0950-4a60-be0c-6bda8f57ac5b@h16g2000yqj.googlegroups.com...
Hejsa.

Jeg har en Skoda Fabia TDI fra slutningen af 2007, og da vi købte den
fik vi en pakke bestående af noget fartpilot og aircondition osv.

Jeg kan godt se det smarte om sommeren ved aircondition. Så kan man
køle luften ned, og ikke få den 25 graders varme luft ind der er
udenfor.

Men hvad gør det om vinteren? Bliver luften hurtigere varmet op når
aircondition er slået til?

Jeg kører aldrig med air condition tændt - kun når det er rigtig varmt
udenfor.

Så er der en der kan forklare hvordan det egentlig virker, og hvornår
det er en fordel at have den tændt.

På forhånd tak.

Mvh Bo

Er en sådan Skoda ikke med climatic når den ikke har rigtig klimaanlæg, jeg
mener at climatic er termostatstyret, så du indstiller temperaturen også
styrer den selv kulde og varme, men du skal selv stille blæserhastighed og
luftretning.
Den kan selvfølgelig ikke køle hvis du har slukket AC.
Mvh
Jens


Peter Dalgaard (21-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 21-02-09 15:04

On Sat, 21 Feb 2009 11:43:52 +0100, Jesper Mehlsen wrote:

> Peter Dalgaard skrev:
>
>
>> En del af dem får i hvert fald ikke bihulebetændelse.
>>
>>
>>
>>
> hehe ... sjov kommentar. Der er også danskere der aldrig får splinter i
> fingrene


Fordi de ingen hænder har?

http://www3.interscience.wiley.com/journal/110489512/abstract



--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste