Folmer - hvordan ser det ud mht. motorvej ~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-02-09 19:58

Hej Folmer + evt. flere sagkyndige...

Da sommerens Finlands raid jo så småt skal planlægges, er jeg interesseret i
at vide om der efterhånden er kommet fuld motorvejsdækning fra Åbenrå til
Helsinki (selvfølgelig lige afbrudt af lidt skærgård....
Jeg går jo ud fra at du har været på de kanter i embeds medfør fpr nyligt

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-02-09 20:01

On Fri, 13 Feb 2009 19:57:37 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Helsinki (selvfølgelig lige afbrudt af lidt skærgård....
>Jeg går jo ud fra at du har været på de kanter i embeds medfør fpr nyligt

Med forbehold for, hvilken færge du vil benytte, så er der motorvej
hele vejen, bortset fra inde i Stockholm, hvis du skal med Silja.

Skal du med FinnLink er der motortrafikvej fra Stockholm og ud til
Kapellskär.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 13-02-09 20:05

> [...]
> hele vejen, bortset fra inde i Stockholm, hvis du skal med Silja.
> Skal du med FinnLink er der motortrafikvej fra Stockholm og ud til

Der er da ikke motorvej hele vejen, Folmer !!
Der er den traditionelle 1 - 2 kombination noget af vejen.

Fra : Leonard

Dato : 13-02-09 20:12

Mogens wrote:

> Der er da ikke motorvej hele vejen, Folmer !!
> Der er den traditionelle 1 - 2 kombination noget af vejen.

Hvilket lyder som den motortrafikvej Folmer skriver der er

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 13-02-09 20:16

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilket lyder som den motortrafikvej Folmer skriver der er

Nej - mellem Helsingborg og Jönköping er der ikke motorvej hele vejen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-02-09 21:27

On Fri, 13 Feb 2009 19:16:11 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Nej - mellem Helsingborg og Jönköping er der ikke motorvej hele vejen

>--

De 32 km. oppe ved Ljungby har motorvejsstatus, uanset om du ka' li'
det, eller ej.

Og så hjælper det ikke noget at du sidder og bliver småsur, fordi du
bliver sagt imod. Du skal selv slås med at blive god igen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-09 22:39

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Og så hjælper det ikke noget at du sidder og bliver småsur, fordi du
>bliver sagt imod. Du skal selv slås med at blive god igen.

Mogens skal bare holde sig fra Blå Pripps !
--
Jan_stevns

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-02-09 23:18

> [...]
> hele vejen, bortset fra inde i Stockholm, hvis du skal med Silja.
>
> Skal du med FinnLink er der motortrafikvej fra Stockholm og ud til

Mange tak for info! - jeg betragter det som motorvej så - 2-1 strækninger er
helt fine, når det er almindelig afslappet feriecruise det drejer sig om.
Som planerne nu er blevet drejet, så bliver Helsinki måske droppet i år,
således at turen kommer til at via Haparanda i 2 etaper.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 13-02-09 20:44

<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Helsinki (selvfølgelig lige afbrudt af lidt skærgård....
>Jeg går jo ud fra at du har været på de kanter i embeds medfør fpr nyligt

Det er muligt med motorvej på stort set hele turen, der lidt bykørsel
i Stockholm og små 15-20 minutter i hhv. Turko/Åbo og Helsinki.

Der er flere færgere at vælge imellem, vikingline
http://www.vikingline.se, siljaline http://www.silja.se og finnlink
http://www.finnlink.se der var en mere men den blev opkøbt af
siljaline sidste år.

Vikingline er billigst specielt hvis man bestiller i god tid.
Vikinglines terminal er på Sødermalm i Stockholm og den er nem og
hurtig at finde.
De har også nogle afgange fra Kapellskær om sommeren.
Regn med en time ekstra hvis du skal afsted fra Kapellskær.

Vikingline og Siljaline sejler til hhv. Turko/Åbo. og Helsinki, om man
vælger den ene frem for den anden hvis man skal til Helsinki er uden
betydning hvis man tager aften færgeren, man er fremme i Turko/Åbo et
par timer før man ankommer til Helsinki så der er rigeligt tid til at
køre de 170km. på motorvejen fra Turko/Åbo til Helsinki.

Siljalines terminal er noget træls at skulle finde specielt i
mylretiden og hvis man er lidt sent på den. Men så har de til gengæld
nogle flottere færgere med lidt højre service end vikingline.
Men sigt efter at være der i god tid da selv mindre uheld på
motorvejen i Stockholm kan give lidt spildtid.

I hhv. Turko/Åbo og Helsinki ligger terminalerne stort set side om
side. Og begge steder er der ofte spritkontrol af bilisterne ved
udkørsel fra terminalområdet om morgenen.

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-02-09 08:28

"Hans Kjærgaard" skrev

> [...]
> par timer før man ankommer til Helsinki så der er rigeligt tid til at
> køre de 170km. på motorvejen fra Turko/Åbo til Helsinki.

Vær opmærksom på at myldretid er lig med meget, meget tæt trafik på Kehä III
ved Helsinki
Hvis man skal den vej omkring :)

- Peter

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-02-09 23:25

Hej Hans og Peter,

Mange tak for en meget dækkende beskrivelse af færgesituationen i Stockholm,
Turku og Helsinki - samt trafiksituationen omkring Helsinki - det er en
beskrivelse som jeg kun kan nikke genkendende til!
Jeg boede og arbejdede i Espoo i 89 - 91, og har en finsk kone - så alle
sommerferier siden dengang er foregået i Finland (Kemi) - så jeg har prøvet
det meste på den front

- Men da vi sidste år sejlede Rostock - Helsinki, så var jeg bare ude på at
få en update på motorvejssituationen på E4 - men mange tak for jeres
udmærkede beskrivelser, som jeg håber kan være til hjælp for andre.

mvh

Andreas M. Hansen