/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
2 spændende link til ingeniøren
Fra : hojvaelde@gmail.com


Dato : 08-02-09 12:22
 
 
Henrik B. (08-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 08-02-09 20:48

<hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:1d62ddd5-8a0d-4138-b1f5-2da760862e3b@q9g2000yqc.googlegroups.com...
> Et par spændende link fra ingeniøren.
>
> http://ing.dk/artikel/88417-forskere-vi-kan-goere-benzinmotoren-lige-saa-oekonomisk-som-diesel

Interessant!

Og hvis man så samtidig gjorde noget ved alle de skide dieselbiler....:
http://ing.dk/artikel/86117-partikel-filtre-paa-spritnye-dieselbiler-oeger-udslippet-af-giftig-no2

--
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk


Ukendt (08-02-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-02-09 22:17

hojvaelde@gmail.com wrote:
> Et par spændende link fra ingeniøren.
> http://ing.dk/artikel/88417-forskere-vi-kan-goere-benzinmotoren-lige-saa-oekonomisk-som-diesel
> og
> http://ing.dk/artikel/95388-benzin-i-dieselmotoren-skal-oege-virkningsgraden-til-60-procent

Ja, spændende ser det ud. Men jeg tvivler på at de nogensinde får lortet til
at virke i produktionen.
Hos de bedste europæiske og japanske bilfabrikanter sidder dyrt indkøbte
superhjerner og roder med den slags på daglig basis, og det undrer jo, at de
ikke har kunne finde frem til bedre løsninger end el-og hybridbiler. Hvem
ved, om der nede hos Mercedes kører biler rundt med en tilsvarende teknik,
men som må opgives pga. for store problemer. Det lader til at være enddog
meget svært at få benzinmotorer til at yde markant bedre brændstoføkonimi på
de seneste 20 år.




Tom (08-02-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 08-02-09 23:00


"St. M." <nej> skrev i en meddelelse
news:498f4bb6$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> hojvaelde@gmail.com wrote:
>> Et par spændende link fra ingeniøren.
>> http://ing.dk/artikel/88417-forskere-vi-kan-goere-benzinmotoren-lige-saa-oekonomisk-som-diesel
>> og
>> http://ing.dk/artikel/95388-benzin-i-dieselmotoren-skal-oege-virkningsgraden-til-60-procent
>
> Ja, spændende ser det ud. Men jeg tvivler på at de nogensinde får lortet
> til at virke i produktionen.
> Hos de bedste europæiske og japanske bilfabrikanter sidder dyrt indkøbte
> superhjerner og roder med den slags på daglig basis, og det undrer jo, at
> de ikke har kunne finde frem til bedre løsninger end el-og hybridbiler.
> Hvem ved, om der nede hos Mercedes kører biler rundt med en tilsvarende
> teknik, men som må opgives pga. for store problemer. Det lader til at være
> enddog meget svært at få benzinmotorer til at yde markant bedre
> brændstoføkonimi på de seneste 20 år.

Tror du har ret......ikke nogle revolutioner som der er sket med
otto-motoren i en menneskealder. Hverken flere ventiler eller elektronik har
flyttet meget....og GDI blev heller aldrig en sucess.

Fremtiden ligger helt sikkert i el-biler men næppe med LiPo batterier, de er
alt for dyre.

--
Tom



Armand (09-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-02-09 02:53

Tom skrev:
>
>
> Tror du har ret......ikke nogle revolutioner som der er sket med
> otto-motoren i en menneskealder. Hverken flere ventiler eller elektronik har
> flyttet meget....og GDI blev heller aldrig en sucess.
>
GDI er bensinmotorens ækvivalent til Diesel-commomrail, og det er min
absolutte opfattelse at de moderne commonrail'eres økonomi hænger sammen
med den samtidigt benyttede turbo - - - Som GDI'erne ikke nød godt af!

--
Armand.

KASO (09-02-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 09-02-09 10:41


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:498f8c52$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tom skrev:
>>
>>
>> Tror du har ret......ikke nogle revolutioner som der er sket med
>> otto-motoren i en menneskealder. Hverken flere ventiler eller elektronik
>> har flyttet meget....og GDI blev heller aldrig en sucess.
>>
> GDI er bensinmotorens ækvivalent til Diesel-commomrail, og det er min
> absolutte opfattelse at de moderne commonrail'eres økonomi hænger sammen
> med den samtidigt benyttede turbo - - - Som GDI'erne ikke nød godt af!

GDI - direkte indsprøjtning - lever den ikke stadig i f.eks. VW's FSI
varianter (med og uden turbo) ?


Klaus D. Mikkelsen (09-02-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-02-09 18:00

KASO skriver:
>
> GDI - direkte indsprøjtning - lever den ikke stadig i f.eks. VW's FSI
> varianter (med og uden turbo) ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

KASO (09-02-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 09-02-09 23:52


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4990610A.2BCBDCEB@du.kan.finde.den...
> KASO skriver:
>>
>> GDI - direkte indsprøjtning - lever den ikke stadig i f.eks. VW's FSI
>> varianter (med og uden turbo) ?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
>
Tak - (det gjorde den så!)


Klaus D. Mikkelsen (08-02-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-02-09 22:35

hojvaelde@gmail.com skriver:
>
>http://ing.dk/artikel/88417-forskere-vi-kan-goere-benzinmotoren-lige-saa-oekonomisk-som-diesel

Sæt dog en turbo på, så er den ved at være hjemme.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

hojvaelde@gmail.com (09-02-2009)
Kommentar
Fra : hojvaelde@gmail.com


Dato : 09-02-09 11:18

On 9 Feb., 17:59, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> KASO skriver:
>
>
>
> > GDI - direkte indsprøjtning - lever den ikke stadig i f.eks. VW's FSI
> > varianter (med og uden turbo) ?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection


Hvis at udviklingen i bilindustrien var foretaget med samme hast som i
elektronik industrien var vi slet ikke afhængig af kulbrinter som
drivkraft. Vi fløj nok også i el eller brint drevne biler. der
sku tankes for hver 10000 km o.s.v. De motorer vi har nu om dage, er
stort set direkte kopier af dem fra sidst i 1800 tallet

Nej det er dine oldeforældre og besteforældre der ikke pressede
bilfabrikanterne hårt nok.


KASO (09-02-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 09-02-09 22:13


<hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:ee88b20f-69d1-4735-b45e-b845fb0b0d84@x38g2000yqj.googlegroups.com...
On 9 Feb., 17:59, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> KASO skriver:
>
>
>
> > GDI - direkte indsprøjtning - lever den ikke stadig i f.eks. VW's FSI
> > varianter (med og uden turbo) ?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection


Hvis at udviklingen i bilindustrien var foretaget med samme hast som i
elektronik industrien var vi slet ikke afhængig af kulbrinter som
drivkraft. Vi fløj nok også i el eller brint drevne biler. der
sku tankes for hver 10000 km o.s.v. De motorer vi har nu om dage, er
stort set direkte kopier af dem fra sidst i 1800 tallet

--------------------------------------------------------------------------------

Til gengæld skulle de genstartes med jævne mellemrum, have opdateret
antivirus dagligt - og hver gang man skulle tanke, ville man opdage, at
tanken var alt for lille fordi brændstoffet pludseligt fyldte 8 gange så
meget


hojvaelde@gmail.com (10-02-2009)
Kommentar
Fra : hojvaelde@gmail.com


Dato : 10-02-09 03:35

On 9 Feb., 22:13, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> <hojvae...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:ee88b20f-69d1-4735-b45e-b845fb0b0d84@x38g2000yqj.googlegroups.com...
> On 9 Feb., 17:59, "Klaus D. Mikkelsen"
>
> <er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> > KASO skriver:
>
> > > GDI - direkte indsprøjtning - lever den ikke stadig i f.eks. VW's FSI
> > > varianter (med og uden turbo) ?
>
> >http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
>
> Hvis at udviklingen i bilindustrien var foretaget med samme hast som i
> elektronik industrien var vi slet ikke afhængig af kulbrinter som
> drivkraft. Vi fløj nok også i el eller brint drevne biler.      der
> sku tankes for hver 10000 km  o.s.v. De motorer vi har nu om dage, er
> stort set direkte kopier af dem fra sidst i 1800 tallet
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> Til gengæld skulle de genstartes med jævne mellemrum, have opdateret
> antivirus dagligt - og hver gang man skulle tanke, ville man opdage, at
> tanken var alt for lille fordi brændstoffet pludseligt fyldte 8 gange så
> meget

Ah. Nu talte jeg om elektronik ikke det der software du har på
skrivebordet.

Hvis der var indstalleret Windows i den motorstyrring der var monteret
i bilerne, var der mange der holdt i vejkanten og restartede. Hvor tit
er det nødvendigt at pille strømmen fra din motorstyring på bilen?
(nej ikke slukke motoren, der er stadigvæk strøm på motorstyringen).

Software kan godt laves så det virker, du skal bare holde Microsoft
ude af det.

Benny

Christian B. Andrese~ (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 10-02-09 03:51

On Feb 10, 11:34 am, hojvae...@gmail.com wrote:
> On 9 Feb., 22:13, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
>
>
>
>
>
> > <hojvae...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:ee88b20f-69d1-4735-b45e-b845fb0b0d84@x38g2000yqj.googlegroups.com...
> > On 9 Feb., 17:59, "Klaus D. Mikkelsen"
>
> > <er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> > > KASO skriver:
>
> > > > GDI - direkte indsprøjtning - lever den ikke stadig i f.eks. VW's FSI
> > > > varianter (med og uden turbo) ?
>
> > >http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
>
> > Hvis at udviklingen i bilindustrien var foretaget med samme hast som i
> > elektronik industrien var vi slet ikke afhængig af kulbrinter som
> > drivkraft. Vi fløj nok også i el eller brint drevne biler.      der
> > sku tankes for hver 10000 km  o.s.v. De motorer vi har nu om dage, er
> > stort set direkte kopier af dem fra sidst i 1800 tallet
>
> > ---------------------------------------------------------------------------­­-----
>
> > Til gengæld skulle de genstartes med jævne mellemrum, have opdateret
> > antivirus dagligt - og hver gang man skulle tanke, ville man opdage, at
> > tanken var alt for lille fordi brændstoffet pludseligt fyldte 8 gange så
> > meget
>
> Ah. Nu talte jeg om elektronik ikke det der software du har på
> skrivebordet.
>
> Hvis der var indstalleret Windows i den motorstyrring der var monteret
> i bilerne, var der mange der holdt i vejkanten og restartede. Hvor tit
> er det nødvendigt at pille strømmen fra din motorstyring på bilen?
> (nej ikke slukke motoren, der er stadigvæk strøm på motorstyringen)..
>
> Software kan godt laves så det virker, du skal bare holde Microsoft
> ude af det.

OT, men jeg synes nu at det er lidt ufortjent efterhånden.
Som softwareudvikler bruger jeg mange forskellige programmer, også en
del som at langt dyrere end MS's programmer.
Men når der er tale om brugervenlighed, anvendelighed eller fungerende
funktioner hører MS's programmer nu helt klart til i toppen.
Også selv om de er langt billigere.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste