Mest pålidelige japanske bil?
Fra : BikeManiac

Dato : 08-02-09 01:28

Jeg interesserer mig for japanske biler fra 1980-1995. Jeg skriver ca
1995 for det var ca heromkring at stort set alle biler blev proppet
med så meget elektronik at det begyndte at gå ned af bakke med
pålideligheden. Jeg leder efter en personbil hvormed man med lethed
kan køre 300000 km. I dette tidsrum må jeg principielt kun få skiftet
sliddele (tandrem, bremseklodser, olie osv) - jeg er ikke interesseret
i en bil med medfødte defekter som viser sig efter 100000 km. Ved at
kigge rundt omkring i Europa kan jeg se at det stadig er muligt at
finde en japansk vogn i førnævnte tidsrum med under 50000 km på
klokken - spørgsmålet er bare hvilken jeg skal holde øje med - for jeg
er dybest set ligeglad med bilmærke og model. Mit mål med rundspørgen
er at få fat på en bil som bedst opfylder flg (i nævnt rækkefølge):

1. Ekstrem pålidelig. Pålidelighed er super vigtig.
2. Ekstrem vedligeholdelsesvenlig. Dvs jeg skal selv kunne være i
stand til at skifte fx tandrem UDEN at skulle pille motoren ud og
bruge alskens specialværktøj. For mig er det bare super vigtigt at
vide i baghovedet at jeg kan lave stort set alt selv.
3. Benzin/Dieseløkonomi er ligemeget.
4. Om den har karburator eller indsprøjtning er også ligemeget.
5. Komfort er også ligemeget. For mig er en Toyota Starlet lige så
interessant som en Toyota Camry.
6. Sikkerhed, såsom airbag, ABS er ligemeget.

Her er en liste over biler fra 1980-1995 som jeg finder interessante:

Nissan Micra
Nissan Sunny
Nissan Blackbird
Mitsubishi Colt
Mitsubishi Lancer
Honda Civic
Honda Accord
Toyota Starlet
Toyota Corolla
Toyota Carina
Toyota Camry
Mazda 121
Mazda 323
Mazda 626
Subaru Justy
Subaru Legacy

Første spørgsmål: Er der nogen af disse biler som har særlige medfødte
defekter/børnesygdomme som bare går igen og igen (Toppakning,
Elektronik, tænding, generator, rust, kobling, køler).

Med andre ord søger jeg den mest sorgløse bil. Ved at læse lidt rundt
omkring er der en tendens til at folk gentagne gange peger på Toyota
Corolla - men der måske fordi de andre modeller er mere eksotiske.

Det ville være bedst at få noget erfaring med folk som selv har skruet
på bilerne.

Hvis der er nogen som kender uautoriserede værksteder som har 20-30
års erfaring i japanske biler så vil jeg gerne bede om deres adresser
så jeg kan få mig en snak med mester.

På forhånd tak og mvh

Lucas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-02-09 10:15

BikeManiac skrev:

> Det ville være bedst at få noget erfaring med folk som selv har skruet
> på bilerne.

Vi har Camry og Carina fra -97 - har ikke rigtig skruet i dem, da der ikke
er noget at skrue på (har tidligere skruet meget i Opel m.m.)

Carinaen er meget pålidelig (Camryen osse, men dyrere i stumper)

Typisk fejl på Carina er låse, bremserør og dørbunde; fik lavet én dørbund
(på sælgers regning) da vi købte Carinaen.

1,8 fra omkring -97 +- ville jeg lade stå; 1,6-2,0 (Camry: 2,2) benzin er
fine.

En Camry 3,0 (altid automatic) kunne osse være fin; dog mener jeg at
ventilerne ryger dér hvis tandremmen står af - modsat ved 2,2.

Ved ikke hvordan det ville være at skifte tandrem på nogle af vores vogne da
der er lang tid til; overlader det til Toyota, men har før skiftet på Opel
1,3S og 2,0, hvor det er piece of cake.

Fra samme årgang ca. er BMW's 5'er serie osse interessant, så jeg på en
liste forleden i en net-avis.

Corolla er heller ikke uinteressant.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivar

Dato : 08-02-09 10:39

BikeManiac skrev:

> Jeg skriver ca
> 1995 for det var ca heromkring at stort set alle biler blev proppet
> med så meget elektronik at det begyndte at gå ned af bakke med
> pålideligheden.

Din undersøgelse er ikke en pind værd, hvis du tager udgangspunkt
i sådan en gang vrøvl.

Bilerne har fået en mængde ekstraudstyr, som kan give fejl som
bilerne ikke havde før. Men som køretøj er bilerne blevet mere
og mere pålidelige hvert år. Elektronikken er en del af årsagen
til dette.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Martin Bak

Dato : 08-02-09 11:20

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilerne ikke havde før. Men som køretøj er bilerne blevet mere
> og mere pålidelige hvert år. Elektronikken er en del af årsagen

Jo, men der er en sandhed i, at de gamle japanske maskiner set med
selvskruerøjne stort set er lige så enkle som en Briggs & Stratton.

Mazda, Nissan og Toyotas maskineri fra den tid er (var) ekstremt pålideligt,
men bilerne har rustmæssige svagheder. Kan man finde en bil, der kun har
kørt relativt få km, og samtidig har levet et liv i et i rustmæssig forstand
mindre aggressivt miljø end vores (læs f.eks Spanien ell. lign) så skulle
der være en god chance for at kunne opnå 300.000 problemfri kilometre, hvis
de ikke bliver fordelt på alt for mange år. En afgørende forudsætning er, at
man tager rustbekyttelse dybt seriøst, ligesom det kræver selvdisciplin at
overholde serviceintervallerne når man selv vil stå for det hele.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ivar

Dato : 08-02-09 12:05

Martin Bak skrev:

> Jo, men der er en sandhed i, at de gamle japanske maskiner set med
> selvskruerøjne stort set er lige så enkle som en Briggs & Stratton.

Det var gamle biler, men det har ikke noget med pålidelighed at gøre.
Du blander tingene sammen. Pålidelighed er udtryk for sandsynligheden
for en fejl, så bilen ikke kan køre.

> [...]
> være en god chance for at kunne opnå 300.000 problemfri kilometre, hvis de
> ikke bliver fordelt på alt for mange år.

Mener du ikke, at en moderne bil kan køre 300.000 km?

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 12:17

> Mener du ikke, at en moderne bil kan køre 300.000 km?

Jeg mener det var Bilmagasinet, som i forrige nummer
netop skrev, at selv småbiler ikke har problemer
med MANGE kilometer.
En stor bil kører nødvendigvis ikke flere km.
før fejlene kommer.
TÛV testene m.fl. viser da også, at
størrelsen på bilen ikke siger noget
om levetid og km. før fejl. Udvalget
af modeller i deres lister er stor.

Fra : Martin Bak

Dato : 08-02-09 12:20

> [...]
> for en fejl, så bilen ikke kan køre.

> Mener du ikke, at en moderne bil kan køre 300.000 km?

Joda. Men det var ikke udgangspunktet for trådstarter.
Jeg er i princippet enig med dig i, at påstanden om, at det er gået ned ad
bakke med pålideligheden generelt set ikke holder.
Problemet for almindelige selvskruere er, at man ofte ikke selv kan
identificere, eller for den sags skyld udbedre fejl i moderne
konstruktioner. Til forskel fra de rent mekaniske ældre konstruktioner, hvor
man stort set vil kunne reparere hvad som helst med en almindeligt
velassorteret værktøjskasse.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : -= JF =-

Dato : 08-02-09 11:10

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis der er nogen som kender uautoriserede værksteder som har 20-30
> års erfaring i japanske biler så vil jeg gerne bede om deres adresser
> så jeg kan få mig en snak med mester.

20-30 års erfaring og 3. grads forhør af mester?
Jeg er lidt i tvivl om du er i markedet efter en op til 30 år gammel
riskoger, eller om du er ved at købe en Lamborgini eller anden superbil?

Mon ikke alle værksteder kan skrue på gamle hverdagsbiler!

--
Mvh. John

Fra : MicJen

Dato : 08-02-09 11:31

Har du overvejet en Toyota Hilux?

http://www.youtube.com/watch?v=Lrk6vsb77xk

Fra : BikeManiac

Dato : 08-02-09 03:38

On 8 Feb., 11:30, "MicJen" <michaelgsjensen_FJERN_DETTE_...@gmail.com>
wrote:
> Har du overvejet en Toyota Hilux?
>
> http://www.youtube.com/watch?v=Lrk6vsb77xk

Ja det har jeg faktisk Men synes vi i første omgang skal
koncentrere os om alm personbiler så andre tør køre sammen med mig

Lucas

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-09 11:43

> Ja det har jeg faktisk Men synes vi i første omgang skal
> koncentrere os om alm personbiler så andre tør køre sammen med mig

De tør de sgu da ikke alligevel, med din prioriteringsliste! Med valget af
en 80'er japserbil og med sikkerhed som prioritet nr. seks, så er man jo
sikker på at blive slået ihjel, hvis det går galt!

--
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 12:08

> De tør de sgu da ikke alligevel, med din prioriteringsliste! Med valget af
> en 80'er japserbil og med sikkerhed som prioritet nr. seks, så er man jo
> sikker på at blive slået ihjel, hvis det går galt!

Som Jeremy Clarckson siger i et andet afsnit af Top Gear. "Moderne biler er
førstehjælpskasser med hjul"

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 12:14

> De tør de sgu da ikke alligevel, med din prioriteringsliste! Med valget af
> en 80'er japserbil og med sikkerhed som prioritet nr. seks, så er man jo
> sikker på at blive slået ihjel, hvis det går galt!

Uanset hvad man vælger af brugt, så er
der INGEN garanti for noget som helst.
Vil man køre problemfrit, så køber man
en NY bil med god garanti.

Det kan vise sig, at en helt ny er billigere i længden
og da især sammenlignet med en gammel 80'er slæde.

Fra : Ivar

Dato : 08-02-09 12:23

BikeManiac skrev:

> 1. Ekstrem pålidelig. Pålidelighed er super vigtig.

Køb en ny bil!
Skift den ud når den har kørt 100.000 eller 6 år (eller når garantien
udløber).

> [...]
> bruge alskens specialværktøj. For mig er det bare super vigtigt at
> vide i baghovedet at jeg kan lave stort set alt selv.

I en ny bil skal du ikke spekulere på det. Lav service en gang om året.

> 4. Om den har karburator eller indsprøjtning er også ligemeget.

Det er i modstrid med dit første argument.

> 6. Sikkerhed, såsom airbag, ABS er ligemeget.

Kast dig ud fra 5 sal!
(Sikkerhed er da vigtigere end pålidelighed)

Det undrer mig at du ikke har rust højere på listen. Det er dræber
nummer et af gamle slæder. Din liste af biler fra den årgang
du skriver, skal graves fri af rust.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 08-02-09 04:46

On 8 Feb., 12:14, ">> Eque <<" <-> wrote:

> [...]
> en NY bil med god garanti.
>
> Det kan vise sig, at en helt ny er billigere i længden
> og da især sammenlignet med en gammel 80'er slæde.

Ja.. Du kan fa..... betale mange reparationer for forrentningen af en
kvart mill som du ikke kan låne i banken i de her dage. Det at
inverstere mange penge i en europærisk bil lige så langt fra mig som
at gifte mig med min sviger mor
Mange af mine venner har en sådan bil så nej tak.

Jeg kørte 11 år i Toyota Corolla EE90 fra ja 1990. En 1300 12 ventilet
model. Den blev solgt i 2005. Da jeg solgte den havde den rundet
500000 km. Den brugte lidt olie, men ham jeg solgte den til skiftede
bundkars pakningen og så ophørte olieforbruget næsten.

Eneste 2 fejl den bil havde var:
1: rust
2: 5. gear skulle skiftes for hver 250000 km. Kostede 2000 kr og
tog 2 timer.

Benny

Fra : Tom

Dato : 08-02-09 13:08

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Biler fra 80'erne er mere problemfyldte end biler med moderne elektronik.
Tro mig, elektronisk tænding og elektronisk indsprøjtning har givet bilerne
et løft så disse dele reelt passer sig selv uden service i hele bilens
levetid på en ½ mil. Km.
De hydrauliske ventilløftere gør også at man ikke skal justere ventiler
hvert halve år.

Så kig efter en bil fra midten af 90'erne....det får du MEGET færre
problemer med og tilmed en bil som starter uanset vind og vejr.

Rusten vil dog også for japanerne være det som giver mest hovedbrud, så gå
efter en bil der er undervognsbehandler og som er passet og plejet. Alt det
med at generalisere kan du ikke bruge til noget, hvis du først har fået fat
i en bil som er tærret i kanterne.

at køre 300.000 Km i en bil fra midt 90'erne er absolut en smal sag....det
kan de alle.

ENHVER mekaniker kan også reparere biler med EFI og elektronisk tænding m,m.
det er de jo uddannet til....så lad værre med at blive afskrækket af det.
Elektronikken er oftest mindre servicekrævende end gamle opslidte
kaburatorer og platiner.

--
Tom

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 08-02-09 05:40

On 8 Feb., 11:10, "-= JF =-" <inva...@invalid.invalid> wrote:

> 20-30 års erfaring og 3. grads forhør af mester?
> Jeg er lidt i tvivl om du er i markedet efter en op til 30 år gammel
> riskoger, eller om du er ved at købe en Lamborgini eller anden superbil?

Min gamle italienske chef havde 2 ferrarier, for som han sagde "De er
ikke særlige stabile så det er nødvendig med 2". Han bekræftede
iøvrigt det samme som Fifthgear siger. Service eftersyn for hver 10
kkm og en pris på eftersynet på 20 - 30 kkr. 4 nye dæk koster €1500.
Udstødning: €5000 incl montering.

En ting er at købe superbilen. En anden del er at holde den kørende.

Benny

Fra : -= JF =-

Dato : 08-02-09 14:24

<hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen

> En ting er at købe superbilen. En anden del er at holde den kørende.

My point exactly!
Når det drejer sig om en ca. 30 år gammel japser, kan de fleste være med.

--
Mvh. John

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 08-02-09 06:01

> [...]
> levetid på en ½ mil. Km.
> De hydrauliske ventilløftere gør også at man ikke skal justere ventiler

Vrøvl: Hydrauliske er på vej ud igen. De er upålidelige. Bare find en
5 benet transporter TDI der har kørt over 250 - 300 kkm. Halvdelen af
motorene har ventiler der klipper En VW mekaniker jeg har i
omgangskredsen siger at det skyldes nærkontakt med et stempel på et
tidspunkt.
Min Toyota kørte 250000 uden ventil justering

> Så kig efter en bil fra midten af 90'erne....det får du MEGET færre
> problemer med og tilmed en bil som starter uanset vind og vejr.

Jeg har de haft flere vejr problemer med min deo end med Corollaen.

> [...]
> med at generalisere kan du ikke bruge til noget, hvis du først har fået fat

Så sandt, så sandt.

> at køre 300.000 Km i en bil fra midt 90'erne er absolut en smal sag....det
> kan de alle.

Ved min ford kostede det en gearkasse for at komme over 295000 km.

> [...]
> det er de jo uddannet til....så lad værre med at blive afskrækket af det.
> Elektronikken er oftest mindre servicekrævende end gamle opslidte

Min Corolla en kaburator der også virkede efter ½ mill dog var der
inger platiner.

Benny

Fra : Tom

Dato : 08-02-09 14:14

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

tidspunkt.
Min Toyota kørte 250000 uden ventil justering

Hvis du læser mit indlæg igen ....hvad er så vrøvl i det?
Jeg skriver IKKE om spritnye biler, da det jo vist ikke er det som Lucas
er ude efter men nærmere en brugt.
Du kan tage stort set enhver Hayness manual eller lign. og se hvor ofte
der skal justeres ventilafstand på de gamle 80'er motorer. Hvilket faktisk
er ganske ofte.
Hydrauliske er vedligeholdelsesfri uanset om der er kommet endnu bedre
løsninger.

Muligt at nogen vælger ikke at justere ventiler selv om det er foreskrevet,
men en bil fra midt 90'erne som Lucas nævner vil typisk være med hydrauliske
og derfor kræve mindre vedligeholdelse i forhold til de gamle hvor
spillerummet
ændrer sig hele tiden.

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-02-09 14:31

Tom skrev:

> en bil fra midt 90'erne som Lucas nævner vil typisk
> være med hydrauliske

Ikke Yoda som vores...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 10:46

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Du kan tage stort set enhver Hayness manual eller lign. og se hvor ofte
> der skal justeres ventilafstand på de gamle 80'er motorer. Hvilket faktisk
> er ganske ofte.

Tror altså du har et problem med ventiler generelt.
Hvad er 'ganske ofte' ?

> og derfor kræve mindre vedligeholdelse i forhold til de gamle hvor
> spillerummet
> ændrer sig hele tiden.

Er det da en stor omkostning at få disse justeret ?
Jeg vil mene, det blot kan være en del af et stort service
ad åre hvis endelig det er nødvendigt og næppe noget
man skal tænke over i det daglige eller være afgørende
for valg af model.

Fra : Tom

Dato : 09-02-09 17:45

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Tror altså du har et problem med ventiler generelt.
> Hvad er 'ganske ofte' ?

øhhhh, læs igen...står i Haynes hvor ofte....ingen grund til at jeg skal
kloge rundt i individuelle serviceintervaller.

> Er det da en stor omkostning at få disse justeret ?

Tja 700 Kr i timen tager mange værksteder og alt efter hvor meget luftfilter
og andet skrammel der før skal afmonteres før ventildæksel kan afmonteres
m.m. så tager det da let en ½ til 1 time eller mere.

> Jeg vil mene, det blot kan være en del af et stort service
> ad åre hvis endelig det er nødvendigt og næppe noget
> man skal tænke over i det daglige eller være afgørende
> for valg af model.

Ja det er fint nok at mene, jeg vil foretrække noget jeg aldrig skal pille
ved.....men sådan er vi forskellige. Derfor foretrækker jeg også biler med
elektronisk tænding....ikke fordi det tager mere end ½ til 1 time at skifte
platiner, men fordi elektronik bare passer sig selv uden vedligehold. En
kaburator er det samme....noget der evig og altid skal justeres...især før
man tropper op til syn....(såfremt bilen bruges i dagligdagen)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 23:05

> ">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> øhhhh, læs igen...står i Haynes hvor ofte....ingen grund til at jeg skal
> kloge rundt i individuelle serviceintervaller.

Jeg kommenterede dit "Hvilket faktisk er ganske ofte" og
gik dermed ud fra, det var din egen tilføjelse mere end
Haynes noterer sig, 'det er ganske ofte'.
Derfor mit spørgsmål.

> Tja 700 Kr i timen tager mange værksteder og alt efter hvor meget
> luftfilter og andet skrammel der før skal afmonteres før ventildæksel kan
> afmonteres m.m. så tager det da let en ½ til 1 time eller mere.

700 er heller ingen herregård hvad dêt angår, når
man af og til hører ublu priser for mindre omstændigt arbejde.

> Ja det er fint nok at mene, jeg vil foretrække noget jeg aldrig skal pille
> ved.....men sådan er vi forskellige.

Livet ville jo være federe, hvis der ikke var noget der hed
et værksted, endsige en bil aldrig skal serviceres.
Det mener jeg, men sådan er vi jo så forskellige.

> Derfor foretrækker jeg også biler med elektronisk tænding....ikke fordi
> det tager mere end ½ til 1 time at skifte platiner, men fordi elektronik
> bare passer sig selv uden vedligehold.

Og det gælder div. sonder mv. ?
Jeg vil næsten vove at påstå, en god timet tænding
kan holde sine specifikationer længere end en
sonde som eks. soder til eller blot 'slides' og svines til
med dårligere motorgang tilfølge.

> En kaburator er det samme....noget der evig og altid skal justeres...især
> før man tropper op til syn....(såfremt bilen bruges i dagligdagen)

De 2 karburatorer jeg har haft kendskab til har blot skulle
'blæses' igennem og måske justeres en anelse hvert 5 år.
Selv autochokeren på nuværende model virker perfekt.
Chokeren er aktiv et par minutter hvorefter et lille
dap på samme får den til at falde til alm. tomgang.
Vi havde en Toyota Carina for en del år siden hvor
autochokeren derimod aldrig kom til at virke fornuftigt
og blev pillet af.
Så alt i alt tror jeg ikke summen af sensorer og sonder mv.
gør bilen mere driftsikker i sig selv.

Fra : Tom

Dato : 10-02-09 18:13

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> gik dermed ud fra, det var din egen tilføjelse mere end
> Haynes noterer sig, 'det er ganske ofte'.

Ja og det afhænger jo igen af hvor mange Km man kører
I mine sierra'er og fiesta'er skulle der justeres hvert ½ år.

> 700 er heller ingen herregård hvad dêt angår, når
> man af og til hører ublu priser for mindre omstændigt arbejde.

enig, men problemet er ofte at man skal undvære bilen og selv sørge for den
videre transport i tiden hvor bilen står på værksted. IMHO temmelig træls.

> Livet ville jo være federe, hvis der ikke var noget der hed
> et værksted, endsige en bil aldrig skal serviceres.
> Det mener jeg, men sådan er vi jo så forskellige.

Trenden har de sidste 20 år været meget klar, at der går længere mellem
serviceintervallerne.

> Og det gælder div. sonder mv. ?

Ja motorelektronik er vedligeholdelsesfrit og ser jeg på min mondeo så har
det ind til videre holdt 367.000 Km uden at det er blevet rørt.

> Jeg vil næsten vove at påstå, en god timet tænding
> kan holde sine specifikationer længere end en
> sonde som eks. soder til eller blot 'slides' og svines til
> med dårligere motorgang tilfølge.

Jeg har haft biler af begge typer og platiner skulle jævnligt skiftes i mine
fiesta'er.

> [...]
> Chokeren er aktiv et par minutter hvorefter et lille
> dap på samme får den til at falde til alm. tomgang.

Ja det er så lidt usædvanligt da netop bimetallet i autochokeren med tiden
bliver træt og derfor gør at starter kan være vanskelige. I mine helt unge
år var mekanikerne ofte igang med at skrue på netop kaburatorene fordi enten
gik den for hurtigt i tomgang eller også gik motoren ud, eller havde
startproblemer.
Alle mine problemer forsvandt som dug for solen med min første bil med
elektronisk indsprøjtning. Tomgang OK, Start OK, starter på mindre end 1 sek
(er målt til 0,7 s)
og heller ikke motor-hakkeri og kængurubenzin som med gamle kaburatorer.

> [...]
> og blev pillet af.
> Så alt i alt tror jeg ikke summen af sensorer og sonder mv.

Det må du så gerne mene.....jeg er meget uenig i denne betragtning

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-09 22:58

> [...]

> enig, men problemet er ofte at man skal undvære bilen og selv sørge for
> den videre transport i tiden hvor bilen står på værksted. IMHO temmelig

De gange min har være til service har jeg taget cyklen
og nydt turen imens man tænker på, bilen er i de bedste hænder
og man får den retur gennemtjekket. Dêt en fed fornemmelse.

> Trenden har de sidste 20 år været meget klar, at der går længere mellem
> serviceintervallerne.

Til gengæld koster et olieskift snildt 700,-.

> Ja motorelektronik er vedligeholdelsesfrit og ser jeg på min mondeo så har
> det ind til videre holdt 367.000 Km uden at det er blevet rørt.

Det er ellers ikke sjældent man hører om fejl pga.
dårlige sonder, prober, følere og hvad det alt sammen hedder.

> Jeg har haft biler af begge typer og platiner skulle jævnligt skiftes i
> mine fiesta'er.

Tror ikke der er pillet ved mine i de 9 år jeg har haft den.
Men måske jeg skulle nævne det til næste service.
Hvad er indikationen på dårlige platiner ?

> Ja det er så lidt usædvanligt da netop bimetallet i autochokeren med tiden
> bliver træt og derfor gør at starter kan være vanskelige.

Dvs. der ikke er en chokerfunktion ?

>I mine helt unge år var mekanikerne ofte igang med at skrue på netop
>kaburatorene fordi enten gik den for hurtigt i tomgang eller også gik
>motoren ud, eller havde startproblemer.

Sådan en karburator skal som regel blot justeres ind og så passer
den sig selv indtil der kommer snavs i mekanikken.
Så kan den gå ud når man kobler ud ved lyskryds eks.
eller gå ujævnt.
Idag går en motor måske dårlig pga. outdated software..

> Alle mine problemer forsvandt som dug for solen med min første bil med
> elektronisk indsprøjtning. Tomgang OK, Start OK, starter på mindre end 1
> sek (er målt til 0,7 s)

Min Polo startede også omgående. Sierra'en skal ha' lidt længere på
starteren men har aldrig svigtet (pånær et svagt batteri).

> og heller ikke motor-hakkeri og kængurubenzin som med gamle kaburatorer.

Motorhakkeri kender jeg ikke noget til hvorimod
den gamles Alfa har et trælst punkt når den skal trække
efter afbrydelse af brændstoffet ved påløb ned af bakke eks.
Kængurubenzin-effekten har jeg også tilgode. I værdste fald
kan den gi' et svagt 'hak' hvis jeg jokker speederen i bund
og den ikke er 'forberedt'. Måske fordi den drukner i et splitsekundt.

> Det må du så gerne mene.....jeg er meget uenig i denne betragtning

Du kan i mellemtiden så tænke lidt over, hvorfor mange nye
og elektronisk styrede motorer faktisk går ujævnt i tomgang
eller trækker ujævnt op gennem gearene eks. Blot fordi det
er elektronisk styret, behøver det ikke være fejlfrit. Omvendt
kan en simpel men godt justeret motor nærmest passe sig selv
i årevis, da der ingen sensorer er som kan gi' forkerte tilbagemeldinger
osv.

Fra : Tom

Dato : 11-02-09 00:24

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan en simpel men godt justeret motor nærmest passe sig selv
> i årevis, da der ingen sensorer er som kan gi' forkerte tilbagemeldinger

.....og du kan tænke over hvor det lige er platinerne sidder i en Sierra

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-09 10:42

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> ....og du kan tænke over hvor det lige er platinerne sidder i en Sierra

De sidder under en rund mystisk ting som er okker-orange.
Tror btw jeg vil høre mekanikeren hvor tit disse skal skiftes.

Fra : Armand

Dato : 12-02-09 17:12

> [...]
> kan en simpel men godt justeret motor nærmest passe sig selv
> i årevis, da der ingen sensorer er som kan gi' forkerte tilbagemeldinger

Øonomi!
Enhver motorstyring er klemt til det yderste for at optimere
brændstofforbruget ab fabrik!
Hvor det tidligere var enklere at omdyse/justere en karburator er det
lidt mere besværligt, men dog muligt at trimme elektronikken ind så
tingene glider bedre, men det deraf stigende forbrug gider de færreste
alligevel ikke at tage med i køb :-/
Det er for det meste i effekt-jagt at man ser at biler bliver chippet.

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-02-09 14:30

hojvaelde@gmail.com skrev:

> [...]
> tidspunkt.
> Min Toyota kørte 250000 uden ventil justering

Lækkert!

Var ellers lidt ærgelig over at skippe de hydrauliske i Oplen.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : BikeManiac

Dato : 08-02-09 06:13

> [...]
> at gifte mig med min sviger mor
> Mange af mine venner har en sådan bil så nej tak.

Fuldstændig enig!

> [...]
>
> Eneste 2 fejl den bil havde var:
>    1: rust
>    2: 5. gear skulle skiftes for hver 250000 km. Kostede 2000 kr og

Det var da et opløftende indlæg som er til at føle på .

Lucas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-02-09 17:00

Fuldstændig enig!

> [...]
> 500000 km. Den brugte lidt olie, men ham jeg solgte den til skiftede
> bundkars pakningen og så ophørte olieforbruget næsten.

Sådan en har jeg også. Går mellem 13 og 14,5km/L. Jeg fik den ved
130.00km af min morfar der har haft den stående mere eller mindre ubrugt
i åresvs. Fik skiftet alle 4 skærme, gav den pava og lavede selv et
komplet service på den. Det er snyde nemt. Der er masser af plads i
motorrummet og sliddele er billige. Den har nu gået 180.000km og jeg har
siden kun skiftet olie. Den kører stadig speedometeret ud (180 fnis!) og
går rigtigt fint. Jeg er meget tilfreds. Overvejer en en anden på et
tidspunkt, da den ingen sikkerhed har ud over seler og bremser
Desuden er jeg nød til at lægge den ene side af splitbagsædet ned hvis
vi skal have barnevognen med.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-02-09 14:19

BikeManiac skrev den 08-02-2009:
> [...]
>
> Hvis der er nogen som kender uautoriserede værksteder som har 20-30
> års erfaring i japanske biler så vil jeg gerne bede om deres adresser

Som jeg forstår dit oplæg, skal du bare have 4 hjul og et tag, som
starter og kører, sommer som vinter.
Jeg har selv haft en del japanere i din kategori, og kan klart
tilslutte mig din tilfredshed.
Jeg vil anbefale en Corolla KE70, som den første, hvis der kan findes
en uden rust. Karossen holder nok ikke længe, men motoren kan du ikke
slå ihjel.
En Taunus har samme egenskaber, motoren er 30-40 år gammel, og al
teknik er meget simpelt.
Af nyere biler vil jeg anbefale Starlet, jeg har sådan en, fra 1995.
Der er ingen luksus ud over ABS, men den starter og kører, altid!
Den er netop blevet skiftet ud med en Passat Stc. af samme årgang
grundet pladsmangel, så min lille potte kommer snart til salg.
Kai

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-02-09 14:21

Fister Løgsovs kom med følgende:

> [...]
> Den er netop blevet skiftet ud med en Passat Stc. af samme årgang grundet
> pladsmangel, så min lille potte kommer snart til salg.

Hvis du holder til omkring Hovedstaden og Vestegnen, har jeg også den
rette (hvide) mekaniker til dig.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 11:13

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i en meddelelse

> Der er ingen luksus ud over ABS, men den starter og kører, altid!

Gør de fleste biler egentlig ikke dêt, hvis bare batteriet
og karburator/indsprøjtning mv. er vedligeholdt ?

Lidt som om folk glemmer den løbende vedligehold
og giver mærket skylden hvis den ikke
"starter og kører, altid!".

Fra : BikeManiac

Dato : 08-02-09 06:34

Jeg vil lige slå nogle ting fast igen:

1. Jeg er ligeglad med hvor meget den ruster!! Jeg har set komplet
rustfrie og 100% servicerede biler med under 50000 km på klokken (som
har tilhørt pensionister). Mit udgangspunkt er en mere eller mindre
ubrugt ældre vogn. Rusten skal JEG nok sørge for ikke kommer med
tiden. Det er JEG herre over (og kan kun give mig selv skylden hvis
det går galt). Men jeg er ikke herre over hvis tændingen hele tiden
mukker eller hvis motoren har et uhørt stort olieforburg (designfejl
fra fabrikkens side) eller noget 3. 4. 5. osv. Jeg er tålmodig og slår
til når den rigtige model sættes til salg. Om det først sker om 1 år
ved jeg ikke.

2. Jeg er - og vil igen understrege - ligeglad med sikkerheden. I skal
ikke bekymre jer .

3. Jeg vil igen slå fast at jeg IKKE er interesseret i en ny bil. Det
giver mig en personlig tilfredsstilelse at kunne lave en bil selv. Det
kan godt være en moderne kan køre et par 1000 km mere end én fra start
90'erne. Men NÅR der så går noget galt (og det gør det) - så koster
det virkelig kasse og jeg kan ikke lave det. Ja jeg bliver sq arrig
når jeg hører om folk der betaler 5000-7000 kr for at få skiftet en
tandrem.

Jeg håber at nogle læsere fortsat kan fortælle om deres personlige
erfaringer med de modeller de har haft og evt skruet på.

Lucas

Fra : Ivar

Dato : 08-02-09 15:40

BikeManiac skrev:

> Mit udgangspunkt er en mere eller mindre
> ubrugt ældre vogn.

Så start med at finde en sådan. Jeg tvivler på, at du frit kan
vælge mellem hele din liste.

Jeg kan slet ikke få din argumentation til at hænge sammen.
Du ønsker en bil der kan køre problemfrit 300.000 km og alligevel
er det vigtigt for dig at bilen har kørt under 50.000 km.
Du er ligeglad med rust, selvom det er dræber nummer et i
de årgange hvor du søger.

Køber man en bil fra før 1990 og ønsker problemfri kørsel er
stand langt vigtigere end hvilken bil det er.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Mogens

Dato : 08-02-09 18:50

> Jeg håber at nogle læsere fortsat kan fortælle om deres personlige
> erfaringer med de modeller de har haft og evt skruet på.

Carina er det sikre valg - skal den være mindre, hedder den Corolla.
Min kammerat har en Honda Accord 2,2 Exir - den går aldrig i stykker og er
et meget lækkert køretøj

Fra : KASO

Dato : 09-02-09 10:45

2. Jeg er - og vil igen understrege - ligeglad med sikkerheden. I skal
ikke bekymre jer .

Er det ikke billigere, nemmere - og ikke mindst: mere driftsikkert, at finde
et reb og et højt træ?

Alternativt: Find en Yaris - ruster mindre end de gamle japsere og er mindst
lige så driftsikker. Så må du leve med at sikkerheden faktisk er ganske
fornuftig....

(Undgå dog 1.3 motoren - den havde vist nogle svagheder - i en tysk test
sled de motoren op på 100.000km)

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 11:00

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

1. Jeg er ligeglad med hvor meget den ruster!!

Det er synsmanden ikke.
---------

har tilhørt pensionister).

Folks alder/indkomst har sjældent
noget med bilens stand at gøre.
Og at nævne en pensionistbil behøver
sjældent være en fordel overhovedet...
---------

Mit udgangspunkt er en mere eller mindre
ubrugt ældre vogn. Rusten skal JEG nok sørge for ikke kommer med
tiden. Det er JEG herre over (og kan kun give mig selv skylden hvis
det går galt).

Især en 80-90'er riskoger skal du være over
og spørgsmålet er, hvor meget herre man er
over rusten i sidste ende.
Men en supplerende behandling er aldrig af vejen.
----------

Men jeg er ikke herre over hvis tændingen hele tiden
mukker eller hvis motoren har et uhørt stort olieforburg (designfejl
fra fabrikkens side) eller noget 3. 4. 5. osv.

Hvis ikke du får tændingssystemet mv. vedligeholdt
løbende, så er chancen for fejl større.
Et olieforbrug kan variere eller pludselig begynde.
Særlig en pensionistbil som måske for ny ejer
kan ændre karakter.
--------------

> Jeg er tålmodig og slår
til når den rigtige model sættes til salg. Om det først sker om 1 år
ved jeg ikke.

Uanset hvad, så er merprisen til en ny bil mindre end du tror.
Alene en halvering af benzinudgifter, service over eks. 3 år og syn
tæller alt sammen op og det er altid lækkert med duften af ny bil...

-----------------
3. Jeg vil igen slå fast at jeg IKKE er interesseret i en ny bil. Det
giver mig en personlig tilfredsstilelse at kunne lave en bil selv.

Hvis du vil pille selv, så kan du jo købe hvad som helst.

------------------
Det kan godt være en moderne kan køre et par 1000 km mere end én fra start
90'erne. Men NÅR der så går noget galt (og det gør det) - så koster
det virkelig kasse og jeg kan ikke lave det.

Så skal du vælge et mærke med lav reservedelsindeks...

------------------

Ja jeg bliver sq arrig
når jeg hører om folk der betaler 5000-7000 kr for at få skiftet en
tandrem.

Man kan altid spørge til prisen før rep. påbegyndes.
Der er stadig noget som hedder sort arbejde.
Især her i krisen...
-------------------

Jeg håber at nogle læsere fortsat kan fortælle om deres personlige
erfaringer med de modeller de har haft og evt skruet på.

Jeg gider ikke skrue på min bil.
Den blir 24 år næste gang, har kørt 405.xxx km.,
og skal til syn efter vinterferien.
Jeg elsker at 'nusse' istedet for at skrue.
(behovet har heldigvis aldrig været der).

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 08-02-09 06:57

On 8 Feb., 09:28, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:
> Nissan Micra

Allerede der har du en oliesluger.

Mit råd: Lada 1600 eller lignende.

Klaus

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-02-09 15:51

Klaus D. Mikkelsen (google groups) kom med følgende:

> Allerede der har du en oliesluger.
>
> Mit råd: Lada 1600 eller lignende.
>

> Klaus

Ja, den havde jeg glemt, men det er et godt valg.
Kai

Fra : Mikael

Dato : 08-02-09 06:58

On 8 Feb., 09:28, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:

Jeg ville helt klart kigge efter en Honda Accord fra 90 og frem. Jeg
havde min gang på et Honda værksted dengang og den fejlede sgu aldrig
noget. Den største problem er rusten og det er du jo ligeglad med.
Hvis du vil undgå specielværktøj ved tandremsskift skal du ikke købe
en 2,2L her skal man bruge en lille dorn der skrues ind i motorblokken
for at låse balanceakselen.

Jeg kender ikke til stabilitet efter 1998 da stoppede min
mekkerkarriere,
Du har ret i at det gik galt i 1995, men for Hondas vedkommende var
det fordi de flyttede produktionen til England, fra den dag af
begyndte der at komme reklamtioner på en Honda Accord. For god orden
skyld skal det iges at det skete i forbindelse med et modelskifte.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 11:02

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Mange Accorder er gamle Rover 600 modeller.
Du kan sågar finde Accorder med Rovermotorer...
Så en 'Honda Accord' er ikke bare en 'Honda Accord'...

Fra : jens

Dato : 08-02-09 15:22

[...]

Du skulle kigge på en anelse nyere også gå efter toyota Yaris i første
generation, den viser alle statistikker er en af de biler med færest fejl
både FDM bemærkede at det var den første brugtbil de havde testet som ikke
havde nogen generelle fejl.
Og senest i Aplus statistik ligger den i top sammen med forgængeren Toyota
starlet som du selv nævner.
Fordele ved yaris er ingen tandrem men kæde istedet, sådan skal sikkert også
skiftes på et tidspunkt når den begynder at larme men om det sker efter 250
elle 400kkm er jo ikke til at vide.
Jeg ved ikke om VVTI motorerne skal have stillet ventiler, men hellere det
fremfor trætte hydraliske ventilløftere
Og ikke særlig meget elektronisk gejl der kan holde op med at virke.
Også fik den jo 4 stjerner i euroncap det er da også et stort plus.
Og 1,0 motoren klarer opgaven fortrinligt bare man ikke kører ret meget på
motorvej, den er jo 4cylindret i 1 generation ifht den ringe 3cyl i den nye.

Men skal det absolut være en lidt ældre model ville jeg til hver en tid
vælge en CarinaE 1,6 , der får du meget mere bil for de samme penge end i
corolla hvor priserne er noget opskruede.
Mvh
Jens

Fra : TDN

Dato : 08-02-09 16:08

[...]

Både Corolla og Carina er meget pålidelige:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/9965C9E0-8E7D-419F-A0B0-EB686C63FBE6/0/brugtbiltest.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/BC05E564-0902-4DD9-8D8A-06365808EB18/0/040042.pdf

Jeg har en Carina fra 1996 1.6 116 hk med ca. 320.000 km på tælleren og den
fejler sgu aldrig noget ud over sliddele som holder ekstremt lang tid hvis
de er originale. Motoren spinder som ny og der er ikke en rustplet på den.
Men både Corolla og Carina bør have fået rustbekyttelse undervejs hvis de
skal holde.

På Carina'en skal man checke køler og dørbunde for rust. Servopumpen på de
engelske producerede kan blive utæt og skal skiftes hvis man er uheldig.

Mit indtryk er at Carina ruster mindre end Corolla hvor man ofte ser rust i
bagskærme.

Mvh
Thomas

Fra : oz3bto

Dato : 09-02-09 11:40

[...]

----------------------------

Nissan er et godt valg

Kørte i en Nissan Sunny 2.0 diesel sjover fra 94 i 3 år og over 100Kkm ..
Aldrig problemer med den udover en starter der af og til skulle have et dask

Den havde kørt over 400.000km da vi solgte den til forhandleren og ifølge
mekkeren samme sted så spandt den stadig som en mis
Brugte hverken olie eller vand
Tandremmene (Der er 2) er lige til at komme til .. 2 plastik skkjolde skal
fjernes

Fra : Mikael

Dato : 09-02-09 11:17

On 9 Feb., 11:01, ">> Eque <<" <-> wrote:
> [...]
>
> Mange Accorder er gamle Rover 600 modeller.
> Du kan sågar finde Accorder med Rovermotorer...
> Så en 'Honda Accord' er ikke bare en 'Honda Accord'...

Den Honda Accord der blev produceret fra 1990 til 1995 blev så vidt
jeg er orienteret kun produceret i Japan, hvad de lavede efter de
flyttede produktionen til England aner jeg ikke.

Mikael

Fra : KASO

Dato : 09-02-09 23:36

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 9 Feb., 11:01, ">> Eque <<" <-> wrote:
> [...]
> skyld skal det iges at det skete i forbindelse med et modelskifte.
>
> Mange Accorder er gamle Rover 600 modeller.

Øhh - nej! Det var faktisk omvendt! Rover var i den periode ejet af Honda -
og byggede Honda-modeller med Roverlogo. Der blev dog brugt enkelte af deres
egne motorer.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 10-02-09 18:18

> [...]
> kan en simpel men godt justeret motor nærmest passe sig selv
> i årevis, da der ingen sensorer er som kan gi' forkerte tilbagemeldinger

Hej

Alt andet lige er tilføjelsen af elektroniske komponenter i massevis
en tilføjelse af muligheder for fejl. Alle elektroniske komponenter og
tilhørende printplader har en MTBF.

Hvad den enkelte motorstyring eller sensor har i MTBF er meget op til
elektronik designerne, men hver enkelte komponent, også dem som chips
er opbygget af, mindsker MTBFen.

Så det med at alt det der med at elektronik gør biler mere ustabile er
rigtigt, meeeen det er med at designe skittet så MTBF er rimelig
stor.

MTBF = Mean time between failures eller på dansk "Forventet tid mellem
fejl", og den er typisk 300000 timer for en harddisk svarende til små
35 år (ved 24/7 drift), og din bil kører nol ikke 24/7 og du skal nok
have en ny inden de 35år.

Jeg vil tro at stik problemer, som den franskmændene har, er
alvorligere.

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-09 10:44

[...]

INGEN harddiske kan køre 35 år )
Men et godt billede i indlægget ellers..

Fra : Tom

Dato : 11-02-09 17:29

> [...]

Så det med at alt det der med at elektronik gør biler mere ustabile er
rigtigt, meeeen det er med at designe skittet så MTBF er rimelig
Når en bil runder ½ mil. Km så har den ca. kørt 10.000 timer, så
HVIS MTBF = 300.000....vil der næppe komme mange elektronikfejl i
bilens levetid.

--
Tom

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 11-02-09 19:52

> [...]
> Når en bil runder ½ mil. Km så har den ca. kørt 10.000 timer, så
> HVIS MTBF = 300.000....vil der næppe komme mange elektronikfejl i

Jeg troede MTBF var en teoretisk værdi uden nogen sammenhæng (næsten) med
virkeligheden, bare et eksempel er harddiske, deres MTBF er en million
milliard timer, men det har jeg aldrig oplevet.

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-09 10:09

> [...]

> Når en bil runder ½ mil. Km så har den ca. kørt 10.000 timer, så
> HVIS MTBF = 300.000....vil der næppe komme mange elektronikfejl i

Nu kan man ikke regne med disse 'gennemsnitstider for fejl'.
Der sker så meget under hjelmen, alt andet går galt før
disse eks. 300.000 timer nåes.

Nej, problemet fremover, og det der måske kan
betyde døden for en moderne bil, er manglen på
elektroniske computere/reservedele. Disse kan
simpelthen være svære at skaffe, eller også er
de så dyre, spørgsmålet er, om det kan svare sig...

jfr. gerne seneste MOTOR hvor det står nævnt.

Fra : Tom

Dato : 12-02-09 17:46

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> simpelthen være svære at skaffe, eller også er
> de så dyre, spørgsmålet er, om det kan svare sig...
>
> jfr. gerne seneste MOTOR hvor det står nævnt.

Lambda sensor ~ 700 Kr.....uoriginal kan også anvendes selv om det aldrig
har været FDMs kop the.
Temp føler ~ 2-500 Kr......uoriginal kan også anvendes da det ofte er PT100
eller KTY element.
ABS sensor ~ 1000 Kr....findes masser af originale som passer

Så hvad er det som ikke skulle kunne "svare sig"?

....og HVIS stumperne skulle være så svære at skaffe som du påstår, så må det
jo følgeligt være fordi der ikke bliver solgt noget.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-09 23:37

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Så hvad er det som ikke skulle kunne "svare sig"?

Nu nænvte du de billige stumper.
MOTOR snakkede om diverse motorstyringscomputere,
og sågar en 'computer' som styrer ABS'en alene (?).

> ...og HVIS stumperne skulle være så svære at skaffe som du påstår, så må
> det jo følgeligt være fordi der ikke bliver solgt noget.

Det er noget MOTOR påstår. Jeg citerer blot men
det er ikke usandsynligt, at det kan blive svært at
fremdrive en 'computer' når bilen blir' endog mere end
10-15 år gammel.

Og hvis der ikke blir' solgt nogle, så er man jo
gonnok ringe stillet, hvis en så kritisk og kostbar
ting bryder ned eller får 'særheder' som kræver
en udskiftning.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 11-02-09 07:34

On 11 Feb., 10:44, ">> Eque <<" <-> wrote:
> [...]
> have en ny inden de 35år.
>
> INGEN harddiske kan køre 35 år )
> Men et godt billede i indlægget ellers..

Det troede jeg heller ikke, men var på edbpriser.dk og der var der
ender klarede 300000 timer. Der er dog ingen tvivl om at den skal køre
24/7, da det er under spinup at hardiske typisk dør.

Benny

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 11-02-09 12:16

On 11 Feb., 19:52, "Carsten Hjorth" <carstenhjorthfj...@yahoo.dk>
wrote:

> Jeg troede MTBF var en teoretisk værdi uden nogen sammenhæng (næsten) med
> virkeligheden, bare et eksempel er harddiske, deres MTBF er en million
> milliard timer, men det har jeg aldrig oplevet.

Nu er en harddisk med en MTBF en rimelig fornuftig disk, og ikke
Bilkas den bedste. Jeg ved at en dyr og meget prof. syrømforsyning til
en PC'er har en MTBF på 320000 - 330000 timer.

Noget der kan få MTBF timerne ned er varme. Et kredsløb der har en
MTBF 300000 timer, ved 40 grader, kan nemt komme ned på 20000 - 30000
timer ved at konstant være opvarmet til 85 grader. Ved de høje
temperaturer der er nævnt her, sker der en kraftig reduktion af
levetiden selv uden strøm på.

Fra : Tom

Dato : 11-02-09 23:40

wrote:
> [...]

timer ved at konstant være opvarmet til 85 grader. Ved de høje
temperaturer der er nævnt her, sker der en kraftig reduktion af

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Som deltager i dette forum i snart 10 år...kan jeg ikke errindre så meget
som bare et eneste tilfælde hvor en Sierra som Olsens har haft et ødelagt
elektronikmodul.....og det selv om Sierra efterhånden er nogle gamle baljer
og elektronikmodulet sidder direkte i motorrummet ca. 20 cm fra motoren.
Taget i betragtning hvor mange der skriver her og der vist kun har været 2-3
med defekte elektronikmoduler (i bl.a. Volvo)...så vil jeg hurtigt
konkludere at det er vedligeholdelsesfrit og temmelig sjældent går i
stykker. Hvilket bestemt ikke er tilfældet med mekaniske platiner som bådes
slides og i adskillige tilfælde kan danne "bro'er" mellem kontakterne så de
kortslutter. Desuden flytter tændingstidspunktet sig med slidtagen på et sæt
platiner og derfor kører motoren dårligere og dårligere jo længere man kører
på samme sæt platiner.

Ingen bilfabrikant ved sine fulde fem ville have valgt en MEGET dyrere
elektronisk løsning hvis ikke den havde givet markante fordele på andre
områder.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-09 10:13

> Desuden flytter tændingstidspunktet sig med slidtagen på et sæt platiner
> og derfor kører motoren dårligere og dårligere jo længere man kører på
> samme sæt platiner.

Jeg tror jeg vil bede mekkeren skifte
mine platiner under alle omstændigheder.
Hvis plaitiner er en sliddel som kan medføre
andre 'abnormaliteter' end bare det at distribuere
en gnist, så var det måske en idê at skifte dem,
ja, hvor tit ca. ? Er det dyrt ?

> Ingen bilfabrikant ved sine fulde fem ville have valgt en MEGET dyrere
> elektronisk løsning hvis ikke den havde givet markante fordele på andre
> områder.

Billig at producere pga. mindre fysisk mekanik ?

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 11-02-09 16:37

On 11 Feb., 23:40, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
> [...]
>
> Ingen bilfabrikant ved sine fulde fem ville have valgt en MEGET dyrere
> elektronisk løsning hvis ikke den havde givet markante fordele på andre

Jeg fik en deffekt motorstyring (Bosch stos der på printet). Jeg fik
kun printet så jeg ved ikke hvad det var til, men den var mærket med
"nov. 2003" på printet. 10000 stk prisen på printet kommer ikke over
en flad halvtredser. Og holder du bare komponenternes temp. under 60
grader, holder elektronikken nok i bilens levetid.

Benny