Tagrælinger
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 20:40

Noget jeg har lagt mærke til er, at stort set alle stationcars fra fabrikken
er monteret med tagrælinger.
Ud over det i mnie øjne ser mindre kønt ud, må det da være en aerodynamisk
katastrofe?

Er der nogen logisk forklaring på at bilfabrikanterne har valgt denne
løsning, ud over det måske er et modefænomen?

Ok, jeg ved godt at man kan få tagbokse der kan laste mere, og sidde tættere
på taget, når der er tagrælinger på bilen, men ærlig talt så ser jeg en
stationcar med tagbox, for hver 10.000 der ikke har, så det kan da ikke være
denne grund der gør at man sætter håndtag på bilen fra ny?

Jeg undres

/Alex

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-09 21:05

Alex Linaa skriver:

> Er der nogen logisk forklaring på at bilfabrikanterne har valgt denne
> løsning, ud over det måske er et modefænomen?

Nej.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-02-09 23:23

Alex Linaa wrote:
> [...]
> ser jeg en stationcar med tagbox, for hver 10.000 der ikke har, så
> det kan da ikke være denne grund der gør at man sætter håndtag på

Nogle finder det velsagtens smukkere.

Jeg har aldrig fx forstået den med indfarvning af alle dele på en bil.

Men sådan er smag og behag jo forskellig

/F

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-02-09 17:26

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> Jeg har aldrig fx forstået den med indfarvning af alle dele på en bil.

Det ser tit pænere ud - men det er altså bare dyrt med bare den mindste
ridse :(

Fra : Anders Majland

Dato : 09-02-09 08:39

> Nogle finder det velsagtens smukkere.

Jeg har valgt at få tagræling på - det kostede ekstra men det gør montering
af tagbøjler let. Er faktisk ikke klar over om der kan monteres tagbøjler på
modellen uden rælingen

> Jeg har aldrig fx forstået den med indfarvning af alle dele på en bil.

Indfarvning er ok - altså gennemfarvet plast. Det er lakerede kofangere der
er problemet. Havde faktisk overvejet at montere en god bred gummiliste fra
en bådudstyrsforretning - Men så fik kofangeren skrammer inden jeg nåede det
og så kan det jo være ligemeget ....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-02-09 23:42

"Alex Linaa" <www.migogmolly.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er monteret med tagrælinger.
> Ud over det i mnie øjne ser mindre kønt ud, må det da være en aerodynamisk

Det er det. Spild af energi og penge.

Det er også en katastrofe at design af i dag nærmest går ud på at eftergøre
konkurrenterne, så det hele efterhånden er lige grimt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-09 09:30

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Det er det. Spild af energi og penge.
>
> Det er også en katastrofe at design af i dag nærmest går ud på at
> eftergøre konkurrenterne, så det hele efterhånden er lige grimt.

Hehe, så er jeg i det mindste ikke den eneste der synes det ser latterligt
ud med bærehåndtag på stationcars

/Alex

Fra : Peter C

Dato : 06-02-09 10:46

> [...]
> er monteret med tagrælinger.
> Ud over det i mnie øjne ser mindre kønt ud, må det da være en aerodynamisk

Naa ... de er jo i de fleste tilfælde langsgående.
Hvis vi skal blive i den tankegang tror jeg sgu hækspoilerene på sedannerne
tegner sig for væsentlig mere aerodynamisk katastrofe.

> Er der nogen logisk forklaring på at bilfabrikanterne har valgt denne
> løsning, ud over det måske er et modefænomen?

- Der fjerner behovet for "tagrender" til fastgørelse af tagbokse. (hvilket
burde forbedre aerodynamikken en smule)
- Det gør at man kan anvende universal-bøjler fra f.eks. Thule og ikke er
nødt til at købe (dyrere) bøjler specielt til den enkelte bil.
- Disse universal-bøjler kan deles af flere (naboer, familie) hvilket giver
samlet besparelse.
- Da smag og behag jo som bekendt er forskellig er der nogle (heriblandt
undertegnede) der synes det ser pænt ud ... ihvertfald på Volvo V40, der i
mine øjne nærmest ser underlig ud, uden.

> Jeg undres

Hjalp ovenstående lidt på det ?

MVH Peter C:
med Volvo V40 med tagrails

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-09 16:13

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Naa ... de er jo i de fleste tilfælde langsgående.
> Hvis vi skal blive i den tankegang tror jeg sgu hækspoilerene på
sedannerne
> tegner sig for væsentlig mere aerodynamisk katastrofe.

Det ændrer vel ikke på at "noget på taget" alt andet lige, er værre
aerodynamisk end glat tag.

> [...]
> - Det gør at man kan anvende universal-bøjler fra f.eks. Thule og ikke er
> nødt til at købe (dyrere) bøjler specielt til den enkelte bil.

Ja jo, det ved jeg godt. Men hvor ofte kører man med tagbøjler/tagboks?
Fakta er, at 9.999 ud af 10.000 stationcars på vejene ikke har andet på
taget end rælingerne, og så er det godt nok overkill af dimensioner at sætte
rælinger på, for at dække så mikroskopisk et behov.

> - Da smag og behag jo som bekendt er forskellig er der nogle (heriblandt
> undertegnede) der synes det ser pænt ud ... ihvertfald på Volvo V40, der i
> mine øjne nærmest ser underlig ud, uden.

Ja ok, jeg synes det er en øjebæ der ødelægger ethvert design. Man godt vi
ikke alle har samme smag, for ville der jo kun være ét bilmærke at vælge
imellem

> Hjalp ovenstående lidt på det ?

Ja, at det ER mode, og ikke praktisk

/Alex