Overhaling 20 km/t
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-02-09 09:44

I færdselsloven findes der en undtagelse for overhaling forbudt på
motorveje. Der står noget med 20 km/t i hastighedsforskel. Loven kan bruges
hvis man f.eks. vil overhale en blokvogn (60km/t) - den kan man så overhale
lovligt.

Men gælder den samme lov også for overhaling af "almindelige" lastbiler, der
kører <60 km/t??

Til besvarelse af det spørgsmål skal vi nok have nogle Fernfahrer på
motorvejen ... ehh banen :)

--
Per

Fra : Rene Egeztrøm Jensen

Dato : 04-02-09 13:55

20 km/t i forskel gælder uanset hvad .. var hva vi fik at vide på amu i dec
da jeg tog pappet til lastvogn ..
om det så er personbil blokvogn personbil med trailer Cv osv osv sov .. er
fløjtende lige gyldigt bare der 20 km/t i forskel så det lovligt overhale ..

og desuden så gælder overhaldigsforbuddet jo alligevel kun på hverdage.
hvilket mange af dem på holden var overbeviste om var direkte forkert ..

men da tidspunkterne kun står med sort .. og ikke i Parantes eller med Rød
eller ligende sååeh ..

Ja var OT .. men ku være der sad nogen og surmulede over en lastbil der
havde overhalet på en søndag ellr sådan jo .

Mvh Rene J

--
Mvh Rene Egesrøm Jensen
Munkfort 13, Skærup

Fra : Leonard

Dato : 04-02-09 14:05

Rene Egeztrøm Jensen wrote:

> og desuden så gælder overhaldigsforbuddet jo alligevel kun på
> hverdage. hvilket mange af dem på holden var overbeviste om var
> direkte forkert ..

På nogle strækninger gælder det så hele døgnet og hver dag, da der ikke
er skiltet med noget tidspunkt. Fx. over broerne til og fra Fyn.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-09 06:14

On Feb 4, 2:05 pm, "Leonard" <piper...@gmail.com> wrote:

> På nogle strækninger gælder det så hele døgnet og hver dag, da der ikke
> er skiltet med noget tidspunkt. Fx. over broerne til og fra Fyn.

Måske et dumt spørgsmål, men det er ikke fordi man er kommet ind midt
i området og der derfor ikke står tid på skiltet ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Leonard

Dato : 04-02-09 14:35

Christian B. Andresen wrote:

> Måske et dumt spørgsmål, men det er ikke fordi man er kommet ind midt
> i området og der derfor ikke står tid på skiltet ?

Det er ikke derfor, om spørgsmålet så er dumt, det må du selv afgøre.
Der står tidspunkter på alle de skilte, hvor der er en tidsbegrænsning.
Der er svjh kun afstand på de første skilte på en strækning, altså
skiltet med hvor lang strækningen med forbudet er, det kunne jeg nok
synes var ret nyttigt at have på alle skiltene, så kunne det jo være at
ratholderen tænkte, nå ja, hvis der kun er 1 km til jeg må overhale, så
venter jeg da lige lidt.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-02-09 15:29

Leonard skrev:
> [...]
> synes var ret nyttigt at have på alle skiltene, så kunne det jo være at
> ratholderen tænkte, nå ja, hvis der kun er 1 km til jeg må overhale, så

Der er, normalt, afstands(under)tavle for hver km i alle forbudszonerne.
Uanset om der er tids(under)tavler eller ej.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-02-09 15:27

Christian B. Andresen skrev:
> Måske et dumt spørgsmål, men det er ikke fordi man er kommet ind midt
> i området og der derfor ikke står tid på skiltet ?

Nej.

På begge broerne, den ene vej på den "løse" strækning på Fyn og rundt
Aabenraa er de steder jeg lige kan huske at forbuddet gælder døgnet
rundt, fordi der ingen tids(under)tavler er.

Jeg mener at på Farøbroerne gælder forbuddet hele døgnet, hele ugen. Men
der er der vistnok undertavler med "0-24" med sort, i parentes og med rødt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-09 06:37

On Feb 4, 2:34 pm, "Leonard" <piper...@gmail.com> wrote:

> [...]

> synes var ret nyttigt at have på alle skiltene, så kunne det jo være at
> ratholderen tænkte, nå ja, hvis der kun er 1 km til jeg må overhale, så

OK, så er det den forskel jeg kan huske, mange tak

Fra : alexbo

Dato : 04-02-09 15:16

"Per Henneberg Kristensen" skrev

>I færdselsloven findes der en undtagelse for overhaling forbudt på
>motorveje.

Næh, der står heller ikke noget om at det er forbudt at overhale.
Det er ganske almindelige overhaling-forbudt skilte der står hvor forbuddet
gælder.

> [...]
>Men gælder den samme lov også for overhaling af "almindelige" lastbiler,

Der er en dispensation for overhalings forbuddet, det gælder på motorveje
men ikke andre steder.
Hvilket køretøj der overhales er ligegyldigt, det kan være en motorcykel for
den sags skyld.

"såfremt der lovligt kan opnås en hastighedsdifference på 20-30 km i timen
mellem det overhalende og det overhalede køretøj"

Men jeg vil ikke anbefale at man med 80 overhaler et køretøj der kører 60,
hvis en politimand ikke finder det overhalede køretøj er langsomtkørende så
hiver han bødeblokken frem.
Den overhalede skal være en langsomt kørende, og ikke bare en lastbil der
går ned i fart på vej op af en bakke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-02-09 23:44

> "Per Henneberg Kristensen" skrev

> Næh, der står heller ikke noget om at det er forbudt at overhale.

Det var vist heller ikke det jeg skrev ;)

--
Per

Fra : Per

Dato : 04-02-09 07:20

> og desuden så gælder overhaldigsforbuddet jo alligevel kun på hverdage.
> hvilket mange af dem på holden var overbeviste om var direkte forkert ...

Det kommer jo an på hcad der står på skiltene. I DK har jeg set alle
3.
Hverdag fra X-y
Hverdag, lørdag, søndag fra X-Y (sort, parates, rød)
Alle dage hele døgnet.

Per

Fra : N/A

Dato : 04-02-09 15:27