Spirituskørsel?
Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-09 18:27

En lille lokal historie:
"En pige på 18 år fra Rønne risikerer at blive sigtet for både
spirituskørsel og kørsel uden kørekort, efter hun natten til lørdag søgte ly
i en tilfældig bil.

Pigen var ifølge vagtchefen på Politigården i Rønne temmelig beruset.

"Klokken 09.30 anmeldte en 35-årig mand, at han havde fundet pigen på
bagsædet i hans uaflåste bil i Damgade i Rønne. Bilen havde rulle nogle
meter, og påkørt en anden bil. Der var kun sket småskader," fortæller
vagtchefen.

Husker intet
Pigen husker inter på grund af sin alkoholindtagelse, men politiet skønner,
at hun formentlig er kommet til at sætte bilen i frigear, da hun er kravlet
om på bagsædet.

Pigen har fået udtaget en blodprøve, men det er endnu ikke afgjort, om hun
skal sigtes for overtrædelse af færdselsloven."

http://www.bornholm.nu/?Id=22405

Det synes jeg ærlig talt lyder helt vanvittigt. Hun har på ingen måder haft
intentioner om så meget som forsøge at køre bilen. Hun kan vel straffes for
at kravle ind i bilen, men ejeren af bilen må vel kunne straffes for at have
efterladt den ulåst og endda uden at håndbremsen var trukket.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Brian H

Dato : 31-01-09 18:46

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> men ejeren af bilen må vel kunne straffes for at have efterladt den ulåst
> og endda uden at håndbremsen var trukket.

Den med håndbremsen, hvor har du det fra?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 18:54

On Sat, 31 Jan 2009 18:46:19 +0100, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

>"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
>
>Den med håndbremsen, hvor har du det fra?

>--

Hvis teorien om, at hun har skubbet til gearstangen under maset med at
komme om på bagsædet, holder, og bilen derefter har sat sig i
bevægelse, er der noget der kunne tyde på, at håndbremsen ikke har
været trukket, ikk'??

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian H

Dato : 31-01-09 19:16

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> komme om på bagsædet, holder, og bilen derefter har sat sig i
> bevægelse, er der noget der kunne tyde på, at håndbremsen ikke har

Du læser vidst mit indlæg som en vis person læser den store bog :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 19:30

On Sat, 31 Jan 2009 19:16:04 +0100, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

>Du læser vidst mit indlæg som en vis person læser den store bog :)

>--

Du skriver som en brækket arm, og vendingen med:

"Hvor har du det fra" har du kun udtænkt for at finde en undskyldning
for at forulempe et sagesløst insekt sexuelt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-09 00:19

> Du skriver som en brækket arm, og vendingen med:
>
> "Hvor har du det fra" har du kun udtænkt for at finde en undskyldning
> for at forulempe et sagesløst insekt sexuelt.

Kære Folmer - op på hesten igen!

Brian har ret, da der i det oprindelige indlæg stod:

"men ejeren af bilen må vel kunne straffes for at have
efterladt den ulåst og endda uden at håndbremsen var trukket."

Som om man kan straffes for ikke at trække håndbremsen. Det var dét Brian
kommenterede... )
Forstår du nu?

--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!

Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Tom

Dato : 31-01-09 23:18

> [...]
> komme om på bagsædet, holder, og bilen derefter har sat sig i
> bevægelse, er der noget der kunne tyde på, at håndbremsen ikke har

.....eller at det var en Ford, der virker håndbremsen sgu aldrig

--
Tom

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-09 18:50

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
>
> Den med håndbremsen, hvor har du det fra?
Jeg ved ikke om man skal det. Det skal man nok ikke. Men det har været
medvirkende til at det er gået som det er gået. Hvis pigen ved, blot ved et
uheld at have ramt gearstangen, kan få bilen til at trille, så har
håndbremsen jo ikke været trukket. Jeg trækker altid håndbremsen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : GiWeo

Dato : 01-02-09 18:46

Hejsa

Jeg trækker da heller aldrig min bils håndbremse hvis jeg ved den skal
holde stille et par dage - i dettte fugtige vejr ruster bakkeren jo så
fast i tromlerne !

Fra : Armand

Dato : 01-02-09 18:51

GiWeo skrev:

> Jeg trækker da heller aldrig min bils håndbremse hvis jeg ved den skal
> holde stille et par dage - i dettte fugtige vejr ruster bakkeren jo så
> fast i tromlerne !

Og min svigerfar trak aldrig håndbremsen om vinteren - Fordi han engang
havde haft en ford Anglia hvis håndbremskabel frøs fast :-|

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-02-09 19:42

On Sun, 01 Feb 2009 18:51:28 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Og min svigerfar trak aldrig håndbremsen om vinteren - Fordi han engang
>havde haft en ford Anglia hvis håndbremskabel frøs fast :-|

Jeg har haft en Mascot med samme problem - og..ja 1. gear og så står
vi der. ) Hvad er problemet. En håndbremse kan squ også lægges ned
af en brandert og hvis køretøjet står i frigear er vi vel lige vidt.
Lad os få realiteter tilbage ) Tak!

Fra : Henning

Dato : 01-02-09 18:57

>Jeg trækker da heller aldrig min bils håndbremse hvis jeg ved den skal
>holde stille et par dage - i dettte fugtige vejr ruster bakkeren jo så
>fast i tromlerne !
Og du tror ikke de løsner sig første gang du sætter bilen i gang igen?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-02-09 19:45

GiWeo skriver:

> Jeg trækker da heller aldrig min bils håndbremse hvis jeg ved den skal
> holde stille et par dage - i dettte fugtige vejr ruster bakkeren jo så
> fast i tromlerne !

Hvad gør de?

Nu ved jeg godt at tromlerne kan ruste, men bremsematerialet på bakker
har jeg ednu til gode at se ruste.

Min far bruger aldrig håndbremsen, han har oplevet frosne kabler engang
i slutningen af 60'erne.

Jeg fik besked af min kørelærer at det var noget sludder og kun noget
dårligt vedligeholdte led af, så frøs bremserne var det fordi der var
noget galt, noget der så kunne opdages i tide.

Ergo har jeg i over 18 år parkeret med håndbremsen trukket og har aldrig
haft fejl på det.

Men vandrehistoier har det jo med at leve.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 02-02-09 18:42

> Ergo har jeg i over 18 år parkeret med håndbremsen trukket og har aldrig
> haft fejl på det.

Og jeg har gjort det i over 25 år, også uden problemer. Faktisk er det mest
dem der sjældent bruger deres håndbremse der er i størst risiko for at få
problemer. Chancen for at et kabel eller et led ruster fast hvis det ikke
bliver brugt er nemlig ikke ubetydelig.

Dog har jeg, på min Fordson Major oplevet at det ene hjul havde hængt sig
efter at den havde stået stille nogle uger med parkeringsbremsen aktiveret.
Men det var jo også en helt anden teknik den blev konstrueret efter, dengang
i '62 eller så.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 18:50

On Sat, 31 Jan 2009 18:26:33 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>at kravle ind i bilen, men ejeren af bilen må vel kunne straffes for at have
>efterladt den ulåst og endda uden at håndbremsen var trukket.

Det er formentlig et udslag af, at der ingen grænser er for, hvilke
løgnehistorier der er blevet fortalt politiet gennem tiderne, fordi
folk har villet undgå at blive dømt for spritkørsel.

Så har man set sig nødsaget til at anvende §§§ helt ud til det
yderste.

Jeg synes dog at kunne huske, at der skal være tændingsnøgle i
startlåsen før man kan dømmes, men det var måske kun i gamle dage?

Et andet tænkt eksempel:

En lastbilchauffør holder week-end hvil i lastbilen. 45 timer.

I løbet af disse 45 timer går han op på den lokale, indtager et
lukullisk måltid med vin og avec, og labber så ned i lastbilen for at
tage en slummer.

Tændingsnøglen på "radio", og så op i køjen.

Har det noget med spritkørsel at gøre, og hvad ville der ske hvis en
betjent kigede forbi?

Det er s'gu ikke nemt at være til.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-01-09 19:06

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Tændingsnøglen på "radio", og så op i køjen.
>
> Har det noget med spritkørsel at gøre, og hvad ville der ske hvis en

Hvis en i en personbil kan dømmes for i beruset tilstand,
at tage en lur på bagsædet med nøglerne i lommen.
Så burde det du omtaler være til 2 fradømmelser, mindst.

Men det kunne være spændende at få facts på bordet.
Der ville så være nogen med autocamper, der skulle tænke sig om

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 19:26

On Sat, 31 Jan 2009 19:05:39 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Men det kunne være spændende at få facts på bordet.
>Der ville så være nogen med autocamper, der skulle tænke sig om

Ja, det ville være en anden kategori der ville være i farezonen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 21:13

Min kammerat fik faktisk en spiritusdom fordi han i en brandert, havde sat
tændningsnøglen i for at høre radio. Hans bil holdt i en baggård i bag to
andre biler.
Hvordan politiet fandt frem til ham melder historien ikke om.

/karsten

Fra : Brian H

Dato : 31-01-09 19:18

> [...]
> Tændingsnøglen på "radio", og så op i køjen.
> Har det noget med spritkørsel at gøre, og hvad ville der ske hvis en

Indrøm det bare, det var ikke et tænkt eksempel det der

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 19:27

On Sat, 31 Jan 2009 19:17:46 +0100, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

>Indrøm det bare, det var ikke et tænkt eksempel det der

>--

Det har forekommet adskillige gange, og vil helt sikkert forekomme
igen.

Man skulle måske tage sig i agt for ondsindede kolleger.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : claus b.p.

Dato : 01-02-09 15:12

> Det har forekommet adskillige gange, og vil helt sikkert forekomme
> igen.
>
> Man skulle måske tage sig i agt for ondsindede kolleger.

Det er endnu et af de tilfælde hvor man føler sig sat uden for almindelig
menneskeret fordi man er så formastelig at være bilist. Jeg kan for min død
ikke forstå at man ved at befinde sig i en bil i beruset tilstand skal
sættes uden for retsplejeloven, som siger, at det skal kunne bevises, at man
har begået en forbrydelse, eller have haft til hensigt at begå den. Hvis man
befinder sig på bagsædet af en bil der ikke er i drift, skal man da have en
mere end god fantasi for at finde det bevist, at man havde til hensigt at
køre i bilen. Der bør da som minimum være øjenvidner eller tekniske beviser.
Det er ikke forbrydelsens omfang eller grovhed der bestemmer hvordan man
skal behandles efter retsplejeloven. Det er vel ikke unfair at sammenligne
det med situationen, at man fx. bliver idømt en hastighedsbøde, blot fordi
man kører i en bil, der er i stand til at køre mere end 50 eller 130 km/t.
Der har vi ingen forbehold for at mene at det ville være uretfærdigt.
Mht. sagen i Rønne må der nu være lidt mere kød på, idet bilen bevisligt har
været i drift. (Ikke nødvendigvis med motoren igang.) Og det kan da aldrig
blive bilejerens problem at håndbremsen ikke var trukket, kun hvis han har
efterladt bilen ulåst kan han få en bøde for det. At Martin altid trækker
håndbremsen er da et latterligt argument for at det skulle være påbudt ved
lov. Selv i Rønne.

/Claus (som aldrig bruger håndbremsen, da jeg har automatgear)

Fra : Martin Bak

Dato : 01-02-09 16:02

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> aldrig blive bilejerens problem at håndbremsen ikke var trukket, kun hvis
> han har efterladt bilen ulåst kan han få en bøde for det.

Og det havde han jo netop gjort.

> At Martin altid trækker håndbremsen er da et latterligt argument for at
> det skulle være påbudt ved lov. Selv i Rønne.

Sådan har jeg heller ikke forsøgt at argumentere. Tværtimod nævnte jeg selv,
at det næppe var lovpligtigt.

> /Claus (som aldrig bruger håndbremsen, da jeg har automatgear)

Det har jeg også i den ene bil, og også her trækkes håndbremsen altid.
Selvom det er Aut. kan gearvælgeren jo godt flyttes ved et uheld, hvilket
under de rette omstændigheder vil kunne få bilen til at rulle.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 01-02-09 16:24

Martin Bak skrev:
> [...]
> Selvom det er Aut. kan gearvælgeren jo godt flyttes ved et uheld, hvilket
> under de rette omstændigheder vil kunne få bilen til at rulle.

Der har i december netop lige været to fatale eksempler på hvad det kan
føre til når/hvis nysgerrige mindreårige efterlades i ikke afbremsede
tomatgears-biler!
Det er sjov dovenskab ikke at orke at håndbremse sin bil :-|

--
Armand.
(der tog et års tid om at vænne sig til at få håndbremsen ind på

Fra : claus.b.p.

Dato : 06-02-09 23:02

> [...]
> tomatgears-biler!
> Det er sjov dovenskab ikke at orke at håndbremse sin bil :-|

Der er i forvejen dobbeltsikring, idet man _ikke_ kan tage gearvælgeren ud
af "Park" uden at bilen er startet, og fodbremsen er trådt ned. Dette vil et
barn ikke være i stand til. Parkerer jeg en manuelt gearet bil vil jeg da
helt automatisk bruge håndbremsen. Og lade den stå i frigear!

/Claus

Fra : Leonard

Dato : 01-02-09 16:48

claus b.p. wrote:

> kun hvis han har efterladt bilen ulåst kan han få en bøde for det.

Hvorfor skulle han få en bøde for det?
Er det lovpligtigt at låse bilen?
Er det ikke nok at fjerne tændingsnøglen fra tændingslåsen?

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Martin Bak

Dato : 01-02-09 17:07

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle han få en bøde for det?
> Er det lovpligtigt at låse bilen?
> Er det ikke nok at fjerne tændingsnøglen fra tændingslåsen?

Det er ikke helt klart, men i det aktuelle tilfælde har bilejeren
tilsyneladende forsyndet sig mod færdelslovens §28 stk.4:

"Stk. 4. Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres, at
køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv. Føreren skal endvidere træffe
foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget kan benyttes af
andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal være sat i funktion.
Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke typer låseanordninger
der skal anvendes."

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Tom

Dato : 31-01-09 23:23

> [...]
>
> Tændingsnøglen på "radio", og så op i køjen.
>
> Har det noget med spritkørsel at gøre, og hvad ville der ske hvis en

Bare politiet ikke også stiller sig op uden for Kop&kande og anholder en
person som køber en ny Rådvad kniv, personen KUNNE jo i princippet bruge
kniven til at hakke andre i småstykker med.

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 31-01-09 21:10

> [...]
> straffes for at kravle ind i bilen, men ejeren af bilen må vel kunne
> straffes for at have efterladt den ulåst og endda uden at håndbremsen var

Du bliver klogere af at læse her :
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-762.html
Politiet mener helt sikkert hun har ført bilen, og at føre bil er ikke
nødvendigvis med motoren igang, det er nok at skubbe den eller på anden måde
skabe fremdrift. Sådan læser jeg linket.

Mvh Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-09 22:17

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse
> Du bliver klogere af at læse her :
> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-762.html

Nej ikke rigtigt. I det konkrete tilfælde har pigen bare søgt ly for kulden
og et sted at sove. Og et eller andet fjols har efterladt sin ulåste bil på
gaden.
Hun har ikke forsøgt at skabe fremdrift, ej heller haft intentioner om det,
hun har bare søgt ly. Så jeg mener ikke at de i linket nævnte eksempler kan
sidestilles med det aktuelle tilfælde.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-02-09 09:33

> [...]
> det, hun har bare søgt ly. Så jeg mener ikke at de i linket nævnte
> eksempler kan sidestilles med det aktuelle tilfælde.

Jeg ved jo ikke hvad der præcist er sket, men kan læse der har været
fremdrift i bilen i og med den er kørt ind i en anden. I den sidste ende er
det domstolen der afgør sagen. At det er en ulykkelig situation kan vi godt
blive enige om.

Mvh Niels

Fra : alexbo

Dato : 31-01-09 23:25

"Martin Bak" skrev

> Pigen har fået udtaget en blodprøve, men det er endnu ikke afgjort, om hun
> skal sigtes for overtrædelse af færdselsloven."

> Det synes jeg ærlig talt lyder helt vanvittigt.

Tja en journalist spørger vagthavende om pigen bliver sigtet.
Det er ikke afgjort endnu, lyder svaret.

For mig lyder det ganske fornuftigt, det er ikke vagthavende der tager
stilling til det, men sandsynligvis politimesteren der er juridisk uddannet.

mvh
Alex Christensen