Lidt mere om "blinke på motorvej"
Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 07:15

G'morgen i hytterne

Nu undres man lidt .......... efter det der smut til nord for Volvo

Svensken har åbenbart ikke samme besynderlige behov for at lade sig
orientere af andre, men lader til selv at kunne tænke ;)

kommer der en bil fra en motorvejs tilkørsel - kan dem på motorvejen
åbenbart godt regne ud, vedkommende agter at fortsætte på motorvejen,
istedet for i nødsporet - Så man giver pr automatik plads - ligeledes
har svensken åbenbart også bevaret evnen at glo ud gennem ruden, og se
at bilen foran er ved at indhente en lastbil - ergo man slapper lidt
af på pedalen, og lukker vedkommende ud

samtidigt så det søreme også ud som om Svensken også evner at benytte
bakspejl/sidespejl .... til at se om der skulle komme en
hurtigtgående kling_og_klang transporter... altså en svensk-
uniformeret patruljevogn.

Som sjovt nok åbenbart var næsten de eneste biler man så fise af sted
(og det er næppe hjem til kødgryderne .....)

Hvorfor mener man her til lands at det er så skide vigtigt at blink ad
alt og alle ??

Når det så er sagt ... kan man kun trække lidt at den måde de har
indretet mange frakørsler på - der forlader man eddergodtnok ikke
motorvejen med motorvejsfart ;)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 09:56

"jan_stevns" skrev i meddelelsen
> [...]
> har svensken åbenbart også bevaret evnen at glo ud gennem ruden, og se
> at bilen foran er ved at indhente en lastbil - ergo man slapper lidt

Det lyder som en rar fyr at møde på motorvejen. Jeg tilstræber slev at køre
som beskrevet. Jeg har heller aldrig forstået dem der mener det er
nødvendigt at blinke på tirkørselsrampen. Det er, efter min mening,
fuldstændigt misforstået. Man blinker heller ikke når vejen drejer. Den med
at lukke folk ud er også et eksempel til efterfølgelse... dog lidt svært når
man som jeg, havde den store fornøjelse at befinde sig bag to overhalende
lastbiler ved Nyborg, i retning mod broen, der efter 3,5km (og så er det
ikke engang løgn!), stadig ikke havde formået at passere hinanden. Her ville
den gode gammeldags flade lussing være en passende sanktion.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : JK

Dato : 31-01-09 10:12

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:nOidnTeclpPcjxnUnZ2dnUVZ_q_inZ2d@giganews.com...
> [...]
> ikke engang løgn!), stadig ikke havde formået at passere hinanden. Her
> ville den gode gammeldags flade lussing være en passende sanktion.

Tja ville måske foreslå at man lavede overhalingsforbud på motorvejen for
lastbiler, biler med trailer/camping altså køretøjer der må køre 80 km/t på
motorvejen.

I dag køre alle lastbiler alt hvad den kan trække hvilket vil sige at alle
ligger mellem 80-92 km/t derfor ingen grund til overhaling de kommer ikke
hurtigere frem men skaber mange farlige situationer for medtrafikanterne.

Men ingen regel uden undtagelse i det tilfælde at en særtransport med
følgevogn snegler sig at sted med ikke så høj fart skal det self. være og
med en overhaling, og da en sådan tranport er godt belyst burde det ikke
give anledning for en farlig situation, hvis folk gider tænke når de køre og
dermed lang tid før være forberedt på at de overhaler

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-09 16:58

"JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> skrev i
meddelelsen news:49840696$0$11593$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Tja ville måske foreslå at man lavede overhalingsforbud på motorvejen for
> lastbiler, biler med trailer/camping altså køretøjer der må køre 80 km/t
> på motorvejen.

Nu ved man som bekendt først noget om at føre andre køretøjstyper end den
knallert man selv er vant til at køre på, så vent med den slags råd indtil
du har prøvet alle ovenstående.

Det er således ret ubehageligt at ligge mellem 2 lastbiler, når man kører
campingvogn og hvis det skulle gå efter din næse, så skulle man lege
sandwich mange hundrede km...

--
Per

> I dag køre alle lastbiler alt hvad den kan trække hvilket vil sige at alle
> ligger mellem 80-92 km/t

Lastbiler kører ikke over 90 km/t

>derfor ingen grund til overhaling de kommer ikke hurtigere frem men skaber
>mange farlige situationer for medtrafikanterne.

Hvad ved du om om de kommer hurtigere frem? Har du prøvet at køre lastbil?

> Men ingen regel uden undtagelse i det tilfælde at en særtransport med
> følgevogn snegler sig at sted med ikke så høj fart skal det self. være og
> med en overhaling,

Og det er det så også!

--
Per

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 17:22

On Sat, 31 Jan 2009 16:57:30 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

> [...]
>
>Lastbiler kører ikke over 90 km/t

>Hvad ved du om om de kommer hurtigere frem? Har du prøvet at køre lastbil?

Har man set magen??

Bare fordi bil+campingvogn blev nævnt, har man fået uventet support.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-09 17:37

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Har man set magen??

> Bare fordi bil+campingvogn blev nævnt, har man fået uventet support.

Jeg håber det kan holde dig lidt oppe. Du har så lidt medvind her :)

--
Per

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 17:41

On Sat, 31 Jan 2009 17:36:52 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

>Jeg håber det kan holde dig lidt oppe. Du har så lidt medvind her :)

>--

Jeg takker af hjertet for supporten, og glæder mig over at der ikke
ligger egoistiske motiver bag.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Aage Andersen

Dato : 31-01-09 19:51

"Per Henneberg Kristensen" >

> Det er således ret ubehageligt at ligge mellem 2 lastbiler, når man kører
> campingvogn og hvis det skulle gå efter din næse, så skulle man lege
> sandwich mange hundrede km...

Jeg har aldrig prøvet at køre med campingvogn. Hvad er problemet med at
ligge mellem to lastbiler?

Aage

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-02-09 01:59

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen

> "Per Henneberg Kristensen" >

> Jeg har aldrig prøvet at køre med campingvogn. Hvad er problemet med at
> ligge mellem to lastbiler?

De samme som hvis du ikke har cv med. Den bagerste kører for tæt, uanset
dens mulighed for at overhale. Lastbilerne er ganske ligeglade med hvor tæt
de kører, bare fartpiloten står på max. Ikke noget med at klikke 1 km/t ned
i fart og nyde turen i stedet.

Desuden kan både den forreste og den bagerste (men især den bagerste, også
på 100 meters afstand) skabe vindstrømme, som får bil og cv til at slange
sig. Ikke alvorligt, men på længere sigt irriterende.

--
Per

Fra : Aage Andersen

Dato : 01-02-09 08:48

"Per Henneberg Kristensen" >
> [...]
> på 100 meters afstand) skabe vindstrømme, som får bil og cv til at slange
> sig. Ikke alvorligt, men på længere sigt irriterende.

Ok. Ja det er et alvorligt problem, der altid har irriteret mig. Hvorfor
holder man ikke afstand? Hvordan kan man lære disse skvatmikler at de faar
en mere behagelig kørsel naar de holder afstand. Jeg sætter sommetider
farten langt ned og alligevel kan de ikke finde ud af at overhale. Jeg er
sikker paa, at det er dette der foraarsager ulykker,hvor mange kører op i
hinanden. Alle der er involveret i en saadan ulykke faar forhaabentlig en
bøde, de har nemlig ikke holdt tilstrækkelig afstand.

Aage

Aage

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-02-09 09:06

Aage Andersen skrev:
> [...]
> hinanden. Alle der er involveret i en saadan ulykke faar forhaabentlig en
> bøde, de har nemlig ikke holdt tilstrækkelig afstand.

Det kan man sikkert samme dag som man kan lære de skvatmikler der viser
sig ude på vejene den ene gang om året med en cv efter, og som ikke kan
finde ud af at holde en konstant hastighed. Medmindre de har et 48 tons
vogntog liggende bag.

Det er sandsynligvis de samme skvatmikler der ikke kan/vil indse at år
de kører 90 km/t efter deres speedometer kører de sikkert kun mellem 85
og 88 km/t.

Så skal man køre med cv burde det være lovpligtig at bilen skulle være
forsynet med ACC.

Så kunne både hastighed og afstand klares uden at skulle ulejlige trætte
turister med det.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Mogens

Dato : 01-02-09 10:14

> Det er sandsynligvis de samme skvatmikler der ikke kan/vil indse at år de
> kører 90 km/t efter deres speedometer kører de sikkert kun mellem 85 og 88
> km/t.

Hvis man i sin bil finder det nødvendigt på motorvejen at køre langsommere
end en lastbil, kan da for fan ikke anvende hovedvejen stedet?
Når manden ovenikøbet er bevist om,at situationen skaber ulykker??

Fra : Dak

Dato : 31-01-09 12:09

> Det lyder som en rar fyr at møde på motorvejen. Jeg tilstræber slev at
> køre som beskrevet. Jeg har heller aldrig forstået dem der mener det er
> nødvendigt at blinke på tirkørselsrampen.

Misforstået eller ej så lærer man det af kørelæreren, samt at kigge sig
bag ved 2-3 gange inden man blinker og drejer. At i så fravælger det
senere er jo ren dovenskab(og ja er selv luddoven. ). Så kan ikke se
nogen grund til at brokke sig. Tænk hvis det bliver indført at man skal
forny sit kørekort hvert 2.år til alm. biler så ville i jo alle dumpe på
ikke at blinke. Er nemlig sikker på at de blir mere strikse hvis man
indførte mere arbejde til de køre-sagkyndige.

--
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"

Fra : Leonard

Dato : 31-01-09 12:11

Dak wrote:

> Misforstået eller ej så lærer man det af kørelæreren,

Og hvorfor lærer man det af kørelæreren?
- fordi det står i færdselsloven, at man skal blinke ved tilkørsel på
motorvej og ved vognbaneskift på motorvejen.

Det koster skam 500 kr i bøde at lade være, hvis en politibetjent gider
at tage sig af det.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : John N. H.

Dato : 31-01-09 12:45

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse:

> det står i færdselsloven, at man skal blinke ved tilkørsel på
> motorvej

Gør der det? Jeg vil egentlig gerne se det sted i færdselsloven, har du
et link?

Er det rigtigt, er det faktisk temmelig tåbeligt. Kommer man kørende ad
tilkørselsrampen, findes der kun en eneste (lovlig) mulighed: at
sammenflette med dem i motorvejens 1. spor.

John
; -))

Fra : Leonard

Dato : 31-01-09 13:10

John N. H. wrote:

> Gør der det? Jeg vil egentlig gerne se det sted i færdselsloven, har
> du et link?

§32
Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og
før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før
vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
placering til siden på motorvej.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 13:13

> [...]
>før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før
>vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets

Hvordan får du det til at betyde man skal blinke når man kører ind på
motorvejen ?
--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 31-01-09 13:34

Fra : John N. H.

Dato : 31-01-09 13:39

<jan_stevns> skrev i en meddelelse:

> Hvordan får du det til at betyde man skal blinke når man kører ind på
> motorvejen ?

Nej, vel?
Jeg har selv ved adskillige lejligheder læst ovenstående paragraf, men
kan ikke tolke den derhen, at man skal blinke, når man sammenfletter med
motorvejens 1. spor. Derfor mit spørgsmål til Leonard, det kunne jo
være, at han kendte til en paragraf, jeg havde overset.
John
; -))

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 14:07

"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev :

> [...]
>motorvejens 1. spor. Derfor mit spørgsmål til Leonard, det kunne jo
>være, at han kendte til en paragraf, jeg havde overset.

Jeg har haft (undrer nok ikke nogen !) en debat om fænomenet med en
polis - og han måtte nødtvunget give mig medhold i at tilkørslen ikke
er at betragte som motorvejen ..... Så nej - der var ikke tale om
betydelig ændring af placering på motorvejen, da jeg endnu ikke
befandt mig på den ;)

Og den blev da pindet lidt mere ud oven i det - forlangte han
virkeligt, at en bil, der slinger lidt i banen skal kæmpe med
blinkeren også ?

definitionen måtte vi ende op med at være enige om at - ~
vognbaneskift - *på motorvejen* og ingen andre steder

tjaehhhh.....

En eller anden dag, provokerer jeg nok en til at hive den i retten

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 14:52

On Sat, 31 Jan 2009 14:06:42 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>
>definitionen måtte vi ende op med at være enige om at - ~
>vognbaneskift - *på motorvejen* og ingen andre steder

I forbindelse med en anden diskussion om fart på tilkørselsramperne,
var der nogenlunde enighed om, at da motorvejsskiltet står temmeligt
langt oppe på rampen, så var det bare med at få åbnet hanen, og komme
op i tempo, for at være beredt på en glidende indfletning.

Vi kan således konstatere, at motorvejen begynder helt oppe ved
begyndelsen af rampen, når formålet er at køre stærkt, mens man ikke
kører på motorvej før man har flettet ind, hvis der argumenteres for
at blive fri for at blinke.

Jeg kan selv sagtens undvære blinkeriet, men vil man gerne have at der
blinkes, jamen så blinker jeg da lidt.

Det skulle ikke undre mig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-01-09 15:47

jan_stevns wrote in news:svi8o4ph3ckia662q2f20v4mqi2gq0n5km@news.tele.dk:

> [...]
> er at betragte som motorvejen ..... Så nej - der var ikke tale om
> betydelig ændring af placering på motorvejen, da jeg endnu ikke

Det må ha' været et konkret eksempel.

Generelt er der absolut ingen tvivl om hvornår motorvejen starter: Der hvor
"motorvej begynd" skiltet står.

Jeg kan ikke mindes at have set "motorvej begynd" skiltet placeret efter
tilkørselsrampen er ophørt.

Jeg tager for tiden kørekort til kategori C, og 3 kørelærere er uafhængigt
af hinanden enige om at anbefale at der blinkes ved tilkørsel på motorvej -
til køreprøven.

Men jeg er helt enig i at det er fuldstændig overflødigt.

Fra : Leonard

Dato : 31-01-09 15:58

Kent Oldhøj wrote:

> jan_stevns wrote in

> Det må ha' været et konkret eksempel.

Mon ikke de fleste politier vælger at give Jan ret i en diskussion,
simpelthen for at nå hjem til fyraften ?

> Jeg tager for tiden kørekort til kategori C, og 3 kørelærere er
> uafhængigt af hinanden enige om at anbefale at der blinkes ved
> tilkørsel på motorvej - til køreprøven.

Det skal de også være enige i, da det står i undervisningsplanen, som
også er retningslinier for krav til prøven.
Til kat B:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/EFBBB8E3-1956-439C-8EEB-B142EE7C61E4/0
/Undervispl_katB_9_06.pdf side 178

Fra : Henning

Dato : 01-02-09 10:21

> [...]
>til køreprøven.
>
>Men jeg er helt enig i at det er fuldstændig overflødigt.

Hvorfor er det overflødigt? I Københavnsområdet er der flere steder,
hvor tilkørsels- og afkørselsbaner lapper over hinanden. Hvis en
bilist ikke viser af ind på selve motorvejen forventer jeg han bliver
liggende i ovennvæte bane fordi han skal køre fra ved næste frakørsel.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-02-09 10:56

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> Hvorfor er det overflødigt?

Fordi vi taler om de almindeligst forekommende tilkørsler til motorveje, og
ikke alle særtilfældene/undtagelserne.

> I Københavnsområdet er der flere steder,
> hvor tilkørsels- og afkørselsbaner lapper over hinanden.

I Københavnsområdet er der også steder hvor der er ubetinget vigepligt fra
tilkørselsbanen. Det er heller ikke den slags tilfælde vi taler om.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-02-09 14:07

> [...]

> bilist ikke viser af ind på selve motorvejen forventer jeg han bliver
> liggende i ovennvæte bane fordi han skal køre fra ved næste frakørsel.

Og de steder er det vognbaneskift når man skal fra til/fra-kørselsbanen og
ud/ind på/fra motorvejen (nogen der har en skråstreg til overs, jeg har
tømt lageret nu).

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-02-09 17:50

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message

> (..) og ud/ind på/fra motorvejen

Jeg er sikker på at slalomkørsel ikke er tilladt

- Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-02-09 18:31

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in

> Jeg er sikker på at slalomkørsel ikke er tilladt

Nu skal du ikke se problemer hvor andre ser muligheder ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-01-09 13:20

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in

> [...]
> før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før
> vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets

Og politiets tolkning er som følger:
I e-mail modtaget den 9. maj 2007 hos Rigspolitiet, færdselsafdelingen,
forespørger De om regler for kørsel på motorvej.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at under tilkørsel til motorvej kan der
være tale om en ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden,
der dog er afhængig af de konkrete forhold, hvorefter der skal gives tegn.
Der er i færdselsloven ikke direkte nævnt signalgivning ved tilkørsel på
motorvej, hvorfor det må afhænge af udformningen af den enkelte tilkørsel
og forholdene i øvrigt. Ved henholdsvis tilkørsel og frakørsel på motorvej
kan man anlægge den betragtning, at der ikke sker en ikke ubetydelig
ændring til siden, men ingen er i tvivl om, at der skal gives tegn ved
frakørsel.
En ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden kan f.eks.
være manøvren før parkering i siden.

Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at den endelige afgørelse af et
spørgsmål i sidste instans vil bero på en domstolsafgørelse.

Tolkningen er fra Rigspolitiets færdselsafdeling, politiassistent Finn
Andreasen. Jeg spurgte dem via email efter en debat her i gruppen.

Læg specielt mærke til formuleringen "kan der være" og henvisningen til
udformningen af den enkelte tilkørsel.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-01-09 13:15

> [...]
> motorvej og ved vognbaneskift på motorvejen.

> Det koster skam 500 kr i bøde at lade være, hvis en politibetjent gider

Nej, det står der ikke i færdselsloven. Jeg vil til enhver tid tage sådan
en bøde i retten for den er forkert som udgangspunkt.

Der kan være situationer ved en tilkørsel hvor der skal blinkes men som
udgangspunkt skal der IKKE blinkes.

Fra : Aage Andersen

Dato : 31-01-09 10:29

<jan_stevns>

> [...]
> har svensken åbenbart også bevaret evnen at glo ud gennem ruden, og se
> at bilen foran er ved at indhente en lastbil - ergo man slapper lidt

Blinkeriet gør mig mere synlig og kan maaske faa nogle til at forstaa at jeg
vil ind paa vejen. Det forstaar svenskerne aabenbart bedre. Jeg var i
Schweiz i julen og det var faktisk svært at vænne sig til, at der er
vigepligt ved tilkørsel til motorvej.

Aage

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 11:30

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev :

>Blinkeriet gør mig mere synlig og kan maaske faa nogle til at forstaa at jeg
>vil ind paa vejen.

Mener du det seriøst ? Jeg synes det er utroligt nemt at se en bil !

det er også ganske nemt at lægge 2 og 2 sammen og forvente at en bil
der kører på en tilkørsel sandsynligtvis skal fortsætte sin færd ud af
motorvejen og ikke blot ønsker at henstille sit køretøj i nødsporet
til senere afhentning

>Det forstaar svenskerne aabenbart bedre.

Skal jeg ikke kunne sige - men det er godt nok en klasser bedre
trafikal opførsel på vejene jeg var vidne til - dog skal deer drysses
et par gram salt i såret -

nogle bøller var der tilstedet - kendetegnet ved danske nummerplader ,
og søreme også en del lastbiler, hvor man troede det var danskere, men
gudskelov tydeligt blev kørt af madpakkechauffører.

>Jeg var i Schweiz i julen og det var faktisk svært at vænne sig til, at der er
>vigepligt ved tilkørsel til motorvej.

Kun et at sige : Tåbeligt !
--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 31-01-09 12:07

jan_stevns wrote:

> Kun et at sige : Tåbeligt !

Altså er det ikke alt i den danske færdselslov der er tåbeligt.
DK er så vidt jeg ved det eneste land, der har en fletteregel. Alle
andre har vigepligt ved tilkørsel til og sammenfletning af motorveje.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 12:32

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev :

>Altså er det ikke alt i den danske færdselslov der er tåbeligt.

Nøehh - der er da ting der er så ganske iorden - men reglen om at
blinke er dælme for dum.

og lægger op til at folk kan (og gør det ) fralægger sig ansvaret for
egne handlinger : De andre kan sgu' da se jeg blinker ...

Så det så sent som i går morges, hvor en krampe troede det var nok at
slå blinkeren til og så ellers møve sig ud i den bane jeg kørte i

Den gik godtnok ikke - hornet i bund, og krampen måtte sgu' vente til
der var plads.

Da hun var kommet ud (bag mig - fik jeg det lange lys - det var meget
dumt gjort af hende.

>DK er så vidt jeg ved det eneste land, der har en fletteregel. Alle
>andre har vigepligt ved tilkørsel til og sammenfletning af motorveje.

Tjaehhh - jeg kører efter de regler der er i det land jeg kører i -
jeg har godtnok ikke observeret vigepligter ved sammenfletning af
motorveje

--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 31-01-09 12:40

jan_stevns wrote:

> Nøehh - der er da ting der er så ganske iorden - men reglen om at
> blinke er dælme for dum.

Det kan vi godt blive enige om, en ganske overflødig regel, for
selvfølgelig bruger man blinklyset, hvis det kan være til hjælp for
andre, men når ens handling er åbenlys for enhver burde det ikke være
nødvendigt.

Har du set skilte med fletteregel?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-01-09 15:45

Leonard skrev:
> [...]
> selvfølgelig bruger man blinklyset, hvis det kan være til hjælp for
> andre, men når ens handling er åbenlys for enhver burde det ikke være

Jeg er ikke sikker på andet end at svenskerne har "stjålet" vores fletregel.

Når man kigger på de skilte og markeringer de bruger kan man godt få den
tanke.

På skiltene bruger de en pil (sort) i venstre side og en pil med en
ekstra "fod" ind fra højre (rød) i højre side.

F19 hvor pilen i højre side blot er rød. (Hvorfor den ikke er med som
selvstændig skilt vides ikke.)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Vagmarken/Lokaliseringsmarken-for-vagvisning/

De har også denne (E15)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Vagmarken/Anvisningsmarken/

Derudover bruger de at den stiplede linje ophører inden sammenløbet af
vognbanerne, ganske som i Danmark.

Men måske Folmer eller Mogens ved mere om det.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 31-01-09 15:12

jan_stevns wrote:

> Nøehh - der er da ting der er så ganske iorden - men reglen om at
> blinke er dælme for dum.

Det er jeg sådan set enig i. Men jeg må osse konstatere at flettereglen
ikke er sevet helt ind på lystavlen hos alle mine medtrafikanter. En del
af dem skal mindes om at når jeg ligger foran dem, er det dem, der skal
holde tilbage, selvom det er mig, der kommer på tilkørselsbanen.

Normalt gør jeg det at når jeg kommer på tilkørslen, vælger jeg en bil
på motorvejen, der ligger godt for at jeg kan trække ind bag ved denne,
afpasser min hastighed således at den matcher og fletter så ind med
passende afstand.

> [...]
> slå blinkeren til og så ellers møve sig ud i den bane jeg kørte i
>
> Den gik godtnok ikke - hornet i bund, og krampen måtte sgu' vente til

Du har sikkert glemt at fortælle at hun ikke havde matchet sin hastighed
med trafikken på motorvejen. For ellers er du godt nok ude på tynd is her.

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 16:11

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> skrev :

>Du har sikkert glemt at fortælle at hun ikke havde matchet sin hastighed
>med trafikken på motorvejen. For ellers er du godt nok ude på tynd is her.

Vi kørte begge på motorvej - jeg i midtersporet, hende i sporet til
højre for mig. Hun lå 1 meter foran mig, da hun begyndte at trække
ud
--
Jan_stevns

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 01-02-09 15:21

jan_stevns wrote:

> Vi kørte begge på motorvej - jeg i midtersporet, hende i sporet til
> højre for mig. Hun lå 1 meter foran mig, da hun begyndte at trække
> ud

OK, jeg havde forstået det som at det var en indfletning og ikke et
vognbaneskift. Og så er jeg helt enig, hun havde ikke orienteret sig
ordentligt inden hun begyndte at dreje på rattet og hendes efterfølgende
brug af det lange lys hører ingen steder hjemme.

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-09 19:00

> [...]

>ordentligt inden hun begyndte at dreje på rattet og hendes efterfølgende
>brug af det lange lys hører ingen steder hjemme.

Det gjorde det ikke - undervejs måtte jeg tilmed holde godt fast i
min gamle fru moder, der var tæt på at rulle ruden ned for at krave ud
af bilen og flå roen af den dumme krampe ....

hende skal man eddergodtnok ikke genere ;) Tror næsten hun kan kyle
en telefon længere end jeg kan ...... Så'rn en arrig vendelbo ;)
--
Jan_stevns

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-02-09 09:34

jan_stevns wrote:

> hende skal man eddergodtnok ikke genere ;) Tror næsten hun kan kyle
> en telefon længere end jeg kan ...... Så'rn en arrig vendelbo ;)

Det forklarer en del. Min svigerfamilie er osse fra Vendsyssel så jeg
kendr lidt til temperamentet på de kanter. Fruen kan ikke helt sige sig
fri fra arven heller

Ebbe

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 14:53

On 31 Jan 2009 11:07:02 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote:

> [...]
>DK er så vidt jeg ved det eneste land, der har en fletteregel. Alle
>andre har vigepligt ved tilkørsel til og sammenfletning af motorveje.

Man har også fletteregel i bl.a. Norge.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Aage Andersen

Dato : 31-01-09 18:01

<jan_stevns>
> "Aage Andersen" >
>
> Mener du det seriøst ? Jeg synes det er utroligt nemt at se en bil !

Ja. Men blinket kan maaske faa en enkelt "svagtseende" til at vaagne op.

> Kun et at sige : Tåbeligt !

Ikke saa taabeligt endda naar rampen er kort, hvad den næsten altid var. Men
det var svært at vænne sig til.

Aage

Fra : Andersen [3650]

Dato : 31-01-09 12:56

jan_stevns skrev:
> G'morgen i hytterne
---snip en masse blinkeri---

Et er folks blinkeri på motorvejen, det er jo bestemt i loven.
Nææææ noget helt andet er folks blinkeri på landevejene o.l.
Hvem hulen har fortalt dem at fordi man blinker så kan man frit skifte
vognbane uden at se sig for. Det syntes jeg er blevet mere og mere
udtalt. Og det mener jeg er en direkte konsekvens af loven om blinkeri
på motorvejene, idet biler på landevejene o.l. før loven kunne
orientere sig og først skifte når der var plads.
Nå men det var lige mit "opstød", og pas bare på, jeg har flere hvis
det skulle blive nødvendigt
weiterhin gute Dynamik

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 15:05

On Sat, 31 Jan 2009 07:15:14 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>
>Svensken har åbenbart ikke samme besynderlige behov for at lade sig
>orientere af andre, men lader til selv at kunne tænke ;)

Robotter er ligeglade med den slags. De er forprogrammerede.

> [...]

>har svensken åbenbart også bevaret evnen at glo ud gennem ruden, og se
>at bilen foran er ved at indhente en lastbil - ergo man slapper lidt

Jaså?? Det er ikke min erfaring.

> [...]

>bakspejl/sidespejl .... til at se om der skulle komme en
>hurtigtgående kling_og_klang transporter... altså en svensk-

De er ufatteligt bange for myndigheder, i det hele taget. Man skulle
jo nødigt blive grebet på fersk gerning med Volvo'en fuld af
smuglersprit.

>--

>Som sjovt nok åbenbart var næsten de eneste biler man så fise af sted
>(og det er næppe hjem til kødgryderne .....)

>--

De har også nogen højere bødetakster end vi er vant til.

> [...]

>Når det så er sagt ... kan man kun trække lidt at den måde de har
>indretet mange frakørsler på - der forlader man eddergodtnok ikke

Jo, én gang. )) Desuden kan man heller ikke påregne, her i
vinterhalvåret, at saltningen af frakørslerne er den samme som på
selve motorvejen. Det kan i grove tilfælde godt medføre øget
tarmaktivitet hos de indblandede.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 31-01-09 16:24

> Jaså?? Det er ikke min erfaring.

LOL præcis - I slapper sgu aldrig pedalen i de der lastbiler, når I
overhaler hinanden

> De er ufatteligt bange for myndigheder, i det hele taget. Man skulle
> jo nødigt blive grebet på fersk gerning med Volvo'en fuld af
> smuglersprit.

Respekt hedder det - ukendt begreb i DK ift. politiet. Desværre

> De har også nogen højere bødetakster end vi er vant til.

Eller så ryger kortet blot noget før !

> Jo, én gang. )) Desuden kan man heller ikke påregne, her i
> vinterhalvåret, at saltningen af frakørslerne er den samme som på
> selve motorvejen.

Deforventer blot, at man kører efter forholdene og har dæk på efter
vinterforholdene. That's it :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-09 16:30

On Sat, 31 Jan 2009 15:23:33 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

>LOL præcis - I slapper sgu aldrig pedalen i de der lastbiler, når I
>overhaler hinanden

>--

Har du nogensinde hørt om begrebet "Just in time" transporter??

>--

>Respekt hedder det - ukendt begreb i DK ift. politiet. Desværre

>--

Det har du ret i, men de har godt nok meget respekt.

>--

>Eller så ryger kortet blot noget før !

>--

Jow jow.

>--

>Deforventer blot, at man kører efter forholdene og har dæk på efter
>vinterforholdene. That's it :)

>--

Det er jo heller ikke noget urimeligt forlangende, men det skal ikke
afholde mig fra at mene, at en dansker som er vant til at der er
saltet igennem, godt kan blive lidt overrasket, sårn lige til at
begynde med.

--

Venlig hilsen
Folmer