Elskinne materiale
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-01-09 21:51

Hej NG

Jeg har anskaffet mig en kobberskinne, ja ja... mægtig overdimensioneret, og
vil fremstille
nogle el skinner af den.

Se, nu er det jo ikke lige til at fremskaffe kobber eller messing bolte...
f.eks. M8
så, hvilket materiale kan man ellers bruge til bolte? for at gå sammen med
kobbet og messing???

Med venlig hilsen
JR

Fra : HH

Dato : 30-01-09 03:50

Jeg har brugt alm. A4 rustfri bolte - har virket fint i 25år. Der er
ihvertfald ikke nogen rust eller ir på hverken skinne eller bolte.

Hans-Henrik

Fra : Harding Larsen

Dato : 31-01-09 14:09

Hej Jan,

Den bolttype som du bør anvende skal helst ligge tæt på kobber i
spændingsrækkefølgen. Her er Bronze bolte nok det der ligger
nærmest og de har tillige en høj brudstyrke.
Rustfri stålbolte ligger længere væk i spændingsrækkefølgen, og
med fugtig atmosfære, som vi har i bådene, kan de skabe
korrosion med kobberskinnerne. Samtidigt har de evnen til at
rive i det væsentligt blødere kobber om du vil skære givind i
kobberskinnerne.
Kan du ikke skaffe bronze så kan de rustfrie bolte anvendes (
kan også fås med en kobberoverflade.

Når du skal udføre el-arbejdet så husk på at anvende
øjeterminaler der klemmes omkring ledningerne med et korrekt og
egnet værktøj. Ikke noget med en kugle og en rørtang til
klemning. En klemning skal sammenpresse kobberledningerne i
terminalrøret således at klemmestedet bliver til en helt homogen
masse. Er der mulighed for indtrændende luft og dermed vand, vil
samlingen korrodere og den indre modstand i samlingen stiger
meget.
Når terminalen skal monteres på kobberskinnen skal
kobberoverfladen gøres ren og blank. Hertil anvendes en
kobberbørste, aldrig stålbørster. når terminalen er monteret så
skal der en plan rengjort plan skive ovenpå og derefter en
spændeskive.
Husk på at det er overgangen mellem terminalen og kobberskinnen
der skal have mest mulig vedhæftning for at give mindst mulig
modstand.
Bagefter kan du sprøjte hele herligheden over med kontaktolie.
Det beskytter meget mod korrosion. Husk at gentage det hvert år
når båden kommer på land om efteråret.
Endeligt skal kobberskinnerne have et fast monteret isolerende
dæksel over for at forhindre at noget metal kan falde ned over
skinnerne og kortslutte dem. Sker det vil det give en kraftig
svejseflamme og batteriet kan eksplodere.
Husk tillige at terminalernes hul til ledningerne skal have den
rigtige dimmension i forhold til ledningsdiameteren. Monteres
flere ledningerne ledninger i samme hul så skal deres samlede
arealsvare til terminalens opgivne specifikation. Målet kaldes
for CAU.

M.h.t. dit andet indlæg om ledningstværsnit, så findes der
tabeller og værker der opgiver tværmål i forhold til et givent
maksimalt tab i ledningen i forhold til den anvendte længde.
Typisk 1% eller 5% tab.
Det er vigtigt at anvende fornøden tykkelse, for energien skal
jo frem til anvendelsesstedet/brugeren og ikke gå tabt som varme
i ledningsnettet.
I den forbindelse skal du altid huske at for-sikre i forhold til
den anvendte ledningstykkelse hver gang du skifter dimmension.
Det kan virke lidt bøvlet og samtidigt vil enhver indskydelse af
en komponent give overgangstab.
Tænk blot rækken af overgange igennem fra batteri og til en
lampe.
overgange ved batteriklemmer og terminaler ogvergange til
ledninger, sikringsholdere,sikringer, lampefatning,
lampeterminaler o.s.v. alt giver tab.
Anvend ikke for tynde ledninger i en båd med 12 volts forsyning.
Tænk på at undgå mange samlinger frem til forbrugsstedet.
Endeligt sørg for at ledningerne er oplagt således at de ligger
fast i beslag fastgjort me TY-raps eller clampsog at de
yderligere er foret ved gennemgang af skot m.m. Løse ledninger
der kan ligge løst mod en flade vil med motorvibrationernes
hjælp før eller siden få afgnavet deres isolation og det kan
forårsage bådbrand.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-02-09 20:55

Tak for svarene

Hmm... Det er som om at når man taler strøm så regner vi og reagere.

Sammenholder vi det så med det vi rent faktisk kan købe i
bådudstyrsbutikkerne, så holder det jo ikke.

Jeg mener, mange af de stumper der for det første snart ikke er til at
betale. er jo ikke dimensioneret til brug i en båd.
Det er jo langt de færeste der skriver hvad en evt. skinne er lavet af.
eller hvilken legering det er når alt kommer til alt.
eller hvor meget en given kontakt på et panel reelt kan trække. etc. etc.

Så nu får jeg nok smæk!!!

Mvh
JR

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-02-09 22:26

Hej Jan,

Nej tvært imod, dit udsagn er udtryk for omtanke m.h.t.
produktvalg.

Det er da helt rigtigt at meget af det kineserkram man kan købe
ikke lver op til de grundlæggende sikkerhedsregler.
Mange af indretningerne er kun beregnet til de strømme der
trækkes i 230 volt installationer selvom de ikke kan leve op til
de andre krav for sådant materiel.

Du er inde på det rigtige i at man som privat forbruger ikke får
de nødvendige oplysninger men må nøjes med at købe imellem hvad
der tilbydes uden nogen baggrundsinformation og viden fra sælger.
Her er kædeforretningerne de førende.

Skal man udføre en tilfredsstillende konstruktion må man have
den fornødne viden og baggrund; men kravene til
lavspændingskonstruktioner er ikke så restriktive at materiellet
kan være mærket og fyldestgørende specificerende dokumentation
kan fremvises.
Der udvises ofte ikke den fornødne agtpågivenhed i designfasen
og derfor kan det i sidste ende medføre varmeudvikling der kan
føre til en brand.