Regler for calibrering af tankstander..
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-01-09 20:08

Hej

Jeg tankede her til morgen på en tankstation vi har fået i byen. Men jeg
fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter. Så jeg blev
lidt skeptisk og kunne se at sidste kalibrering var fra juni 2006 og den var
gyldig indtil juni 2008.

Hvordan står man i sådan en sag. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre mig ud af
det, for i fremtiden tanker hos den "gamle" lidt længere nede af vejen. Men
hvis det virkelig er rigtigt, at den viser for meget, synes jeg egentlig det
er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet. Jeg skal nok
overleve mit tab, men princippet.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Tom

Dato : 30-01-09 20:12

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentlig det er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet.
> Jeg skal nok overleve mit tab, men princippet.

Har også oplevet at mondeo'en har fået større tank med årene. Før kunne jeg
aldrig få mere end 61 liter i tanken, men nu går der gladeligt 63-64 liter i
tanken ved flere stationer.....sådan noget svindel

--
Tom

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-01-09 20:45

On Fri, 30 Jan 2009 20:11:49 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>aldrig få mere end 61 liter i tanken, men nu går der gladeligt 63-64 liter i
>tanken ved flere stationer.....sådan noget svindel

Hmm......jeg har prøvet at fylde 50 L autogas på en certificeret 47 L
gastank ) Med officielt stempel og hele svineriet. Det havde
tankejeren godt nok svært ved at forstå - men jeg betalte for 47 L.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-01-09 20:45

wrote:

> [...]
>aldrig få mere end 61 liter i tanken, men nu går der gladeligt 63-64 liter i
>tanken ved flere stationer.....sådan noget svindel

Du tanker vel for 500 kr. hver gang.

Så opdager du slet ikke om prisen går op eller ned.

Et variabelt antal liter skyldes selvfølgelig nok en fejl hos Fård.
Denne gang med tanken.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-01-09 20:18

Henrik Nielsen skriver:

> [...]
> er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet. Jeg skal nok

Måske denne tankstation har en anden hældning end den gamle?

Til trods for at en tank kun er verificeret for 2 år af gangen tæller
den næppe forkert, fordi den er gået over dato.......

I tidernes godmorgen arbejdede jeg med butiksvægte. De kunne også kun
holde verifikation i 2 år. Ikke desto mindre vejede de yderst sjældent
forkert efter de 2 år.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jakob M

Dato : 30-01-09 20:30

De bliver certificerede af en trediepart, og den enkelte stationsejer eller
bestyrer har intet med det at gøre. Så vidt jeg husker skal standerens
fejlvisning ligge indenfor 0,5% ellers dumper den. Hvis den viser forkert er
der lige så stor "chance" for at få for meget som der er for at få for lidt.

Uden et målebæger og termometer kan du ikke med sikkerhed sige om den viser
korrekt. Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.

Mvh
Jakob

Fra : TG

Dato : 30-01-09 12:38

On Jan 30, 8:30 pm, "Jakob M" <smo...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Uden et målebæger og termometer kan du ikke med sikkerhed sige om den viser
> korrekt. Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.

Det er jeg så ikke enig i.
1 liter benzin, (diesel, vand eller anden væske) FYLDER 1 liter. ved
en given temperatur. Men det er klart at hvis du tager en liter ( v.
5gr.) og hæver temp til. feks. 25 grader, så fylder den (lidt) mere.
Men sålænge man holder temp. konstant er volumen det også.

En anden ting er så at VÆGTEN af en LITER benzin, er større ved lav
temp. end ved høj temp.

TG

Fra : Klaus G.

Dato : 30-01-09 21:24

> [...]
> Men sålænge man holder temp. konstant er volumen det også.
>
> En anden ting er så at VÆGTEN af en LITER benzin, er større ved lav
Tog mig lidt tid at gennemskue...

Men hvis jeg forstår det korrekt, så er jeg enig...

Du mener at tanker man 50liter en vintermorgen hvor brændstoffet er 3grader
varmt, ja så får man 50liter i tanken. Tanker man midt sommer og
brændstoffet er 25grader, ja så ender man igen med at få 50liter brændstof.
Den første tankning kan så måske veje lidt mere fordi det er koldere. Yes?

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Thore Jensen

Dato : 31-01-09 20:20

Klaus G. skrev:

> [...]
> Den første tankning kan så måske veje lidt mere fordi det er koldere. Yes?

nemlig ja... vægtfylden ændrer sig med temperaren..

Thore

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 01-02-09 01:59

Klaus G. wrote:
> [...]
> Den første tankning kan så måske veje lidt mere fordi det er koldere. Yes?

Ja, og forskellen er faktisk nok til at det kan betale sig altid at
tanke tidligt om morgenen istedet for senere på dagen.
Jeg regnede på det engang, og hvis jeg eller husker rigtigt, var
forskellen i massefylde af diesel ved hhv. 5 og 20 grader omkring 11
procent.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-02-09 08:53

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:gm2s4t$eqr$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> Jeg regnede på det engang, og hvis jeg eller husker rigtigt, var
> forskellen i massefylde af diesel ved hhv. 5 og 20 grader omkring 11

Nok nærmere 1.1%. Umiddelbart ville jeg sige 1.5% :)

--
Per

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-02-09 19:36

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
> meddelelsen news:gm2s4t$eqr$1@newsbin.cybercity.dk...

> Nok nærmere 1.1%. Umiddelbart ville jeg sige 1.5% :)

Næppe.
Vi var nogle stykker som regnede på det i gruppesammenhæng, og der var
et 'klogt hoved' som blandede sig, og faktisk sagde næsten nøjagtig det
samme som dig - at der må være smuttet en faktor 10 et sted fordi "det
lød af alt for meget", men da der så kom udmeldinger fra andre dele af
den klasse det foregik i, var der folk med praktisk erfaring (fra
militærets lastbiler), som havde oplevet at tanken løb over, hvis de
fyldte den mere end 90 % op, så jeg er så godt som sikker på at jeg
husker rigtigt med de 11 %.

Temperaturerne vi brugte, er jeg dog knap så sikker på - det kan godt
være, at det var 5 og 25 grader istedet, eller måske endda 0 og 25 grader.

Fra : Thore Jensen

Dato : 30-01-09 21:26

Jakob M skrev:
> Det er jo kendt at benzins volumen afhænger af temperaturen.
ROFLMAO..

Thore

Fra : Klaus G.

Dato : 30-01-09 22:38

> ROFLMAO..
Var det _så_ sjovt?

Fra : Jakob M

Dato : 31-01-09 15:35

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
> ROFLMAO..

Hvori består det sjove ?

1 Kg benzin fylder ikke det samme ved 20°C som ved -10°C. Temperaturen på
benzinen i tanken nede i jorden er konstant (7° C), mens bilens benzintank
ikke er det. Derfor kan der være et temperatursvind (positivt eller
negativt) når benzinen skifter temperatur.

/Jakob

Fra : Thore Jensen

Dato : 31-01-09 20:19

Jakob M skrev:

> [...]
> ikke er det. Derfor kan der være et temperatursvind (positivt eller
> negativt) når benzinen skifter temperatur.

Læs ordet "volumen"...

Thore

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 30-01-09 16:34

On 30 Jan., 22:38, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> Var det _så_ sjovt?

Tja det var sku tæt på vrøvl.

Der sku nok stå at volumenvægten ( massefylde eller vægt per liter)
er afhængig af temperaturen.

Benny

Fra : oz3bto

Dato : 31-01-09 03:09

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Var det _så_ sjovt?

Tja det var sku tæt på vrøvl.

Der sku nok stå at volumenvægten ( massefylde eller vægt per liter)
er afhængig af temperaturen.

Benny

Det er nu set at en tank på en bil er re3ndt over i sommervarmen pga
tempratur forskellen

Tankens tank ligger ret dybt ... så dybt at benzen sjælden er over 5-10
grader .. sjovt nok heller ikke under

Når tanken så er fyldt med 50L benz v5 grader og det så opvarmes til 25-30
grader som der jo godt kan være på en dansk sommer ja så kommer det sku op
igennem studsen

Har set video klip med det mener det var her i gruppen eller på BG

Fra : Thore Jensen

Dato : 31-01-09 20:18

oz3bto skrev:

> Det er nu set at en tank på en bil er re3ndt over i sommervarmen pga
> tempratur forskellen

Netop.. og det er fordi der kun kan være et vist antal liter i
tankvognen og ikke et vist antal kg!!

Thore

Fra : Leonard

Dato : 30-01-09 21:41

Henrik Nielsen wrote:

> Men jeg fyldte mere på en jeg nogensinde har gjort før. Ca. 5 liter.

Jeg har også undret mig over, at der specielt på forskellige OK-tanke
kan tankes mere end 80 liter, når tanken ikke er helt tom, motoren
kørte jo helt hen til standeren og der i instruktionsbogen står, at
bilen har en 80 liter tank. På andre tankstationer tanker jeg typisk
74-76 liter ved samme nålstilling på tankmåleren.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-09 09:12

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bilen har en 80 liter tank. På andre tankstationer tanker jeg typisk
> 74-76 liter ved samme nålstilling på tankmåleren.

Det er helt galt med mine Golf?er...

På I?eren, II?eren og III?eren kunne jeg tanke omkring 57 liter. Men på
IV?eren tanker jeg rask væk 65 liter ... jeg har endog set påstand om at der
kan tankes 68 liter på sådan en ...

Tekniske data fortæller endda at alle Golf?erne har en 55 liters tank.

--
Per

Fra : Tau

Dato : 31-01-09 08:43

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Mvh.
> Henrik
>
> Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det kan også gå den anden vej, jeg tanker normalt hele sommeren ca. 50 liter
diesel i en Nissan og i begyndelse af vinteren tager den nu kun ca 47 liter.
Jeg tror ikke på at standeren viser forkert, men snare bilens elektronik er
mere følsom over temperatursvingninger.

vh
Poul

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 31-01-09 20:47

On Fri, 30 Jan 2009 20:08:00 +0100, "Henrik Nielsen"
<xng@xpost.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>er noget svindel og ville egentlig gerne have det stoppet. Jeg skal nok
Energien ligge ikke i antallet af litre, men derimod i vægten.
Vægtfylden ændre sig med tempeturen.
Så at købe sit brændstof efter volume er faktisk forkert, det bør være
efter vægt, men sådan er der jo så meget.
En tankstation kan godt fylde 10000 liter på en tom tank og sælge
11000 liter før den løber tør hvis temperaturbetingelserne er de
rigtige. Hælder de varmt brændstof ned i en kold tank svinder volumen
også, så det er slet ikke nemt.

/Hans

Fra : Tom

Dato : 31-01-09 23:16

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 11000 liter før den løber tør hvis temperaturbetingelserne er de
> rigtige. Hælder de varmt brændstof ned i en kold tank svinder volumen

øhhh, en tom tank vil da få samme temp som benzinen. Den 1-2 mm "plast" kan
næppe flytte benzinens temp ret mange 1/10 grader. Uden at have kigget i
bogen, om benzins udvidelse, så har har jeg nu heller ALDRIG oplevet at
tanken er løbet over, hverken i bidende frost eller i hedebølge, så jeg vil
nu nok holde mig til dårlige flowmålere på tankstationerne som sjovt nok
altid er til tankejerens fordel.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-09 23:54

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> tanken er løbet over, hverken i bidende frost eller i hedebølge, så jeg
> vil nu nok holde mig til dårlige flowmålere på tankstationerne som sjovt

Jeg har en varm sommerdag, for år tilbage, oplevet at jeg efter tankning, og
parkering i solen en times tid, kom ud til bilen, og kunne se at der var
trykket benzin ud p.g.a. sommervarmen.

--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!

Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Karsten Andersen

Dato : 01-02-09 00:45

Sat, 31 Jan 2009 23:53:34 +0100, skrev Henrik B., på 19 linier, i
<4984d677$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

> [...]
>parkering i solen en times tid, kom ud til bilen, og kunne se at der var

Har jeg også.
På en tur i Canada, blev bilen fyldt op i dalen og vi kørte op på
bjerget, hvor det begyndte og lugte af benzin.
Tankdækslet blet åbnet og ud kom den overskydende benzin der ikke var
plads til mere.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 01-02-09 09:39

On Sat, 31 Jan 2009 23:16:00 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>bogen, om benzins udvidelse, så har har jeg nu heller ALDRIG oplevet at
>tanken er løbet over, hverken i bidende frost eller i hedebølge,
Det er ellers noget man tager sig i agt for når man fylder en
supertanker med råolie, der måler man (hvis man ellers har
måleudstyret) vægt/volume/temperatur løbende medens man fylder
tankene, og stopper i tide hvis man ved at man skal igemmen områder
hvor temperaturen er over det som temp. i væsken er.
Jeg vil tro at temperaturen indgår i målingen når tankstationens
standere kalibreres, det ser ud til at der sidder et thermometer i den
beholder de hælder væsken op i når de kalibrerer, men jeg kan tage
fejl ?

> så jeg vil nu nok holde mig til dårlige flowmålere på tankstationerne som sjovt nok
>altid er til tankejerens fordel.
Der er regler for disse målere og deres kalibrering, så jeg tror at
det der snyder en mest er bilens egen tankmåler og tilhørende
instrumenter, dem er der nemlig ingen regler for hvor nøjagtige de
skal være.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-09 10:04

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> standere kalibreres, det ser ud til at der sidder et thermometer i den
> beholder de hælder væsken op i når de kalibrerer, men jeg kan tage

Det er skam ikke et termometer, men er der for at kunne måle en nøjagtighed
i deciliter. )