Konstruktive ændringer
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 26-01-09 20:01

Hej gruppe

Kom til at diskutere med en kammerat i dag om følgende:

Han vil gerne pille forsædet ud af sin bil, og lave en stand/et bord til sin
bærbare i stedet (han kører som sælger).
Mit instinkt siger mig, at det må man ikke umiddelbart - i hvert fald ikke
uden at bilen synes med ændringen (og kan den det).
Omvendt mener han, at det kan man bare gøre.

Med hvad siger reglerne egentlig - og hvilke regler er der tale om?

Jeg har været gennem detailforeskrifter for køretøjer, men kan ikke
umiddelbart finde noget om det.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : HB

Dato : 26-01-09 20:25

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej gruppe
>
> Kom til at diskutere med en kammerat i dag om følgende:
>
> Han vil gerne pille forsædet ud af sin bil, og lave en stand/et bord til
> sin bærbare i stedet (han kører som sælger).

Jeg mener da at Mercedes, som ekstraudstyr, har et sæde der kan foldes som
et bord. Kan huske det da CLS modellen kom. Mon ikke der er leverandører af
sæde/bord nogenlunde magen til - til andre bilmærker også?
Hvad siger Google?

--
/HB

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 26-01-09 20:33

"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et bord. Kan huske det da CLS modellen kom. Mon ikke der er leverandører
> af sæde/bord nogenlunde magen til - til andre bilmærker også?

Det kunne sagtens være - og den ide er ganske interessant - hvis man ikke
"bare" må pille sædet ud og lave et decideret bord.
Jeg har Googlet konstruktive ændringer/regler herfor, og der synes jeg ikke
der kommer meget andet end regler og diskussion om konstruktive ændringer på
knallerter
Jeg prøver lige og se om jeg kan finde noget om "sæder som bord"

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens

Dato : 26-01-09 20:58

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ændringer på knallerter
> Jeg prøver lige og se om jeg kan finde noget om "sæder som bord"

Jeg har været servicechef i en virksomhed med 30 serviceteknikere. Mange af
dem havde sådan et bord monteret i bilen - enten en købt model eller en
gør-det-selv-udgave. Ingen synsmand har nogensinde anfægtet arrangementet...

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 26-01-09 21:13

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af dem havde sådan et bord monteret i bilen - enten en købt model eller en
> gør-det-selv-udgave. Ingen synsmand har nogensinde anfægtet
Ja der er ikke noget der er så godt som erfaring
Undrer mig dog stadig hvis det skulle være tilladt sådan umiddelbart, med
alle de regler der normalt er for alting.
Om ikke andet er det jo ikke længere det samme køretøj som i sin tid blev
typegodkendt.
Men måske er det bare mig

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Carsten Dettmaring

Dato : 26-01-09 21:19

> [...]
>
> Han vil gerne pille forsædet ud af sin bil, og lave en stand/et bord til
> sin bærbare i stedet (han kører som sælger).
Noget der kan bruges her?
http://klingtech.dk/produkter/bil-kontoret.php

vh
/Carsten

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 28-01-09 01:07

"Carsten Dettmaring" <dettmaring@fjerndettemail.dk> skrev i en meddelelse

> Noget der kan bruges her?
> http://klingtech.dk/produkter/bil-kontoret.php

Der ser bestemt ud til at være nogle brugbare ting. Den skal der lige kigges
nærmere på - tak for linket!

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Lars Frandsen

Dato : 26-01-09 21:42

> [...]
>
> Med hvad siger reglerne egentlig - og hvilke regler er der tale om?
>
> Jeg har været gennem detailforeskrifter for køretøjer, men kan ikke

Prøv at kigge ind i enhver landpostbil - her er alle passagersæder skiftet
ud med et stativ til posten.
De bliver synet uden problemer.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : oz3bto

Dato : 27-01-09 05:35

"Lars Frandsen" <nyheder@nordholm-frandsen.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at kigge ind i enhver landpostbil - her er alle passagersæder skiftet
> [...]

De må også køre uden hjelm på deres scootere

Fra : Lars Frandsen

Dato : 27-01-09 06:35

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> De må også køre uden hjelm på deres scootere

Øhh - nej!
Hos os er linjen hård og kontant: ingen hjem = ingen scooter!
Vi har masser af cykler, de kan køre på, hvis de ikke kan finde ud af at
bruge en hjelm.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : oz3bto

Dato : 27-01-09 19:12

> [...]
> Hos os er linjen hård og kontant: ingen hjem = ingen scooter!
> Vi har masser af cykler, de kan køre på, hvis de ikke kan finde ud af at

Det er nu ellers ikke det jeg fik afvide ved postbudet vi havde i Kolding..
De måtte selv vælge.. Han foretrak en varm hue istdet for hjelmen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 28-01-09 19:17

> [...]
>
> Det er nu ellers ikke det jeg fik afvide ved postbudet vi havde i
> Kolding.. De måtte selv vælge.. Han foretrak en varm hue istdet for

Det må være resultatet af dårlig ledelse.
Postbude er ikke fritaget for at følge færdselsloven (selv om det sommetider
ser sådan ud!)
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-01-09 21:47

> [...]
> Omvendt mener han, at det kan man bare gøre.
>
> Med hvad siger reglerne egentlig - og hvilke regler er der tale om?

Hvis der er tale om en alm. personbil, så tror jeg ikke der er regler for
det.
Jeg har tit været til syn med biler, hvor der kun har været førersæde
monteret.
Det var meget almindeligt, hvis bilen var blevet reppet for rust i f.eks.
bunden, så undlod man lige at montere sæder + gulvtæppe, så synsmanden kunne
se det hele oppefra også, aldrig et ondt ord fra dem, tværtimod

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Anders Majland

Dato : 27-01-09 08:21

> Hvis der er tale om en alm. personbil, så tror jeg ikke der er regler for
> det.

Yep man kan hive stort set alt ud på nær førersædet og instrmenterne ... Dog
må man ikke fjerne airbags selestrammer og lign ...

Problemet er i en bus til mindst 10 personer der er indregistret med en
lavere afgift. Det er balladen den samme som at sætte sæder i en gulplade
bil. Nedstoler man en bus skal den synes med det og der skal svares afgift
igen.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 28-01-09 01:09

> [...]
> bunden, så undlod man lige at montere sæder + gulvtæppe, så synsmanden
> kunne se det hele oppefra også, aldrig et ondt ord fra dem, tværtimod

God pointe du har der Per.
Netop i den situation burder der vel være faldet et ord eller to hvis "man"
ikke var tilfredse.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Leif Neland

Dato : 27-01-09 10:13

Ole Gaarde Kristensen skrev:
> [...]
> uden at bilen synes med ændringen (og kan den det).
> Omvendt mener han, at det kan man bare gøre.

Nu ser jeg bort fra det lovlige/fornuftige i at kunne bruge en pc under
kørslen.

Det kan være "livsfarligt" for forbindelsen mellem skærm og
"centralenhed", hvis skærmen vipper i hængslerne under kørslen.

Jeg fik ihverfald aflivet en bærbar, (der blev brugt af passagereren til
spil og navigation) ved at køre på ferie på tyske flise-motorveje i en
ældre 4wd med bladfjedre, så skærmen vrikkede lidt i hængslerne ved
hvert bump.

Der knækkede der nogle ledere i kablet mellem skærm og underdel.

Så skærmen bør kunne fikseres i en passende vinkel.

Leif

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 28-01-09 01:10

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ser jeg bort fra det lovlige/fornuftige i at kunne bruge en pc under
> kørslen.

Og er enig i at den ikke skal bruges under kørslen.
Det er heller ikke meningen i det setup der er snakke om.
Allerhelst så jeg at den ikke *kunne* bruges når man kørte.

> [...]
>
> Der knækkede der nogle ledere i kablet mellem skærm og underdel.
>
> Så skærmen bør kunne fikseres i en passende vinkel.

Jeg forestiller mig at den er lukket helt ned under kørsel, så det heller
ikke bliver noget problem.
Men ellers en god ting at være opmærksom på - og noget sjovere at kunne tage
højde for det end først at opdage det når det siger knæk.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 13:25

> [...]
> sin bærbare i stedet (han kører som sælger).
> Jeg har været gennem detailforeskrifter for køretøjer, men kan ikke

Hej Ole
Hvis du skal finde en der siger nej tror jeg det er skat!
Der er afslag i reg. afgiften efter hvor mange airbags der er i bilen, og
side airbagen fjernes jo med sædet.
Den forklaring fik jeg ved Toyota i 1999 da jeg ville have dem til at fra
koble pass. airbagen, de sagde at det måtte man ikke for skat.
Men tror nu at jeg vil ligge det ind under, usømmelig omgang med insekter ;)
Hvis jeg havde problemet ville jeg bare gøre det.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-01-09 15:55

> [...]
> Den forklaring fik jeg ved Toyota i 1999 da jeg ville have dem til at fra
> koble pass. airbagen, de sagde at det måtte man ikke for skat.

Det er mig bekendt ikke problemer med at airbags deaktivers. F.eks fordi der
skal placeres en barnestol eller lign. I mange biler kan man endda selv gøre
det - Men er der givet et fradrag i afgiften pga airbags må de ikke fjernes

Fra : KASO

Dato : 27-01-09 16:49

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ;)
> Hvis jeg havde problemet ville jeg bare gøre det.

Det er ikke længere så almindeligt med airbag i sædet - nu er de ofte
placeret i selve bilen som gardinairbags - men de findes da stadig.

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-09 08:55

> Det er ikke længere så almindeligt med airbag i sædet - nu er de ofte
> placeret i selve bilen som gardinairbags - men de findes da stadig.

Hmm På min 04 Avensis var der da både gardinairbag og side airbag i sædet,
kan ikke mindes jeg har set nyere biler uden?

Mvh Ove

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 28-01-09 01:14

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ;)
> Hvis jeg havde problemet ville jeg bare gøre det.
Havde tænkt lidt i samme baner, men hvis man f.eks. sætter et barnesæde
*skal* airbags jo slås fra alligevel.
Jeg tænket mere på om det kunne være et problem, at bilen (uden sæde) ikke
svarer til hvad udgave der er typegodkendt, men det er nok mere fordi jeg er
vant til at bilen skal være typegodkendt når vi bruger den som hyrevogn.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved