Nyt system skal forhindre bagendekollision~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-01-09 18:50

http://fpn.dk/motor/bil/article1575365.ece

Vibrerende speeder hvis du kommer for tæt på den forankørende. Det lyder
egentlig som en rigtig god ide!

Fra : Klaus G.

Dato : 26-01-09 19:22

> http://fpn.dk/motor/bil/article1575365.ece
>
> Vibrerende speeder hvis du kommer for tæt på den forankørende. Det lyder
> egentlig som en rigtig god ide!
"Systemet kræver dog, at bilen i forvejen har en såkaldt adaptiv fartpilot,
der holder en bestemt afstand til den forankørende bil. Continental-systemet
er således ikke til eftermontering."

Hm, lav for faen da noget gejl med en radar-dimsidut, så det kan monteres på
alle biler i stedet for? :)

Altså der er den som kan fittes på biler med adaptiv fartpilot og et kit til
alle andre biler.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-01-09 19:23

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> http://fpn.dk/motor/bil/article1575365.ece
>
> Vibrerende speeder hvis du kommer for tæt på den forankørende. Det lyder
> egentlig som en rigtig god ide!

Der står i artiklen, at det skal virke sammen med en bestemt type fartpilot.
Er det ikke sådan, at hvis man kører med fartpiloten slået til, så har man
vel ikke foden hvilende på speederen, eller hvad?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-09 19:38

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Der står i artiklen, at det skal virke sammen med en bestemt type
> fartpilot. Er det ikke sådan, at hvis man kører med fartpiloten slået
> til, så har man vel ikke foden hvilende på speederen, eller hvad?

Nærliggende tanke, men nej. Systemet virker kun med en bestemt slags
fartpilot der (når den er aktiv) selv styrer afstanden til en evt.
forankørende.

Det nye er så at man udnytter fartpilotens evne til at måle afstanden til
den forankørende til at advare føreren også når fartpiloten ikke bruges.

Smart, men egentlig underligt bilfabrikkerne ikke selv har fået idéen.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-01-09 19:43

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nærliggende tanke, men nej. Systemet virker kun med en bestemt slags
> fartpilot der (når den er aktiv) selv styrer afstanden til en evt.
> forankørende.

Så meget havde jeg forstået

> Det nye er så at man udnytter fartpilotens evne til at måle afstanden til
> den forankørende til at advare føreren også når fartpiloten ikke bruges.

Som jeg læser det, så virker det vist kun med fartpiloten slået til, de
skriver jo blandt andet dette:

Ifølge Continental skulle systemet også medvirke til at nedbringe
CO2-udslippet, fordi systemet regulerer bilens hastighedshed i forhold til
den forankørende. Dermed skulle man opnå en mere glidende kørsel uden
voldsomme nedbremsninger og accellerationer. Det har positiv indvirkning på
brændstofforbruget.

Og så giver det vel ikke nogen mening, at speederen vibrerer, eller hvad?
Kører man med foden på speederen når fartpiloten er slået til?
(Jeg ved det ikke, da jeg ikke selv har sådan en monteret)

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-09 20:28

> [...]
> til den forankørende. Dermed skulle man opnå en mere glidende kørsel
> uden voldsomme nedbremsninger og accellerationer. Det har positiv

Det er en meget dårlig oversættelse af hvad Continental mener

Den funktion der hentydes til er når man kører så langsomt i kø at
fartpiloten ikke kan anvendes.

Her kan Continentals system stadig udnytte radaren, og via vibration
eller svagt modtryk, hjælpe føreren til at holde den rigtige hastighed i
forhold til den forankørende og dermed undgå konstant at
accelerere/bremse med øget brændstof forbrug til følge.

http://www.conti-
online.com/generator/www/de/en/cas/cas/themes/press_service/hidden/press_
releases/products/driver_assistance_systems/adaptive_cruise_control/pr_
2004_11_17_acdis/pr_2004_11_17_acdis_en.html

Bemærk iøvrigt at det er en over 4 år gammel nyhed der her bringes af
fpn.dk....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-01-09 20:37

> [...]
> 2004_11_17_acdis/pr_2004_11_17_acdis_en.html
>
> Bemærk iøvrigt at det er en over 4 år gammel nyhed der her bringes af

OK, alt det fremgik jo ikke af den side som Stidsen linkede til.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-09 19:40

Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> Er det ikke sådan, at hvis man kører med fartpiloten slået til, så har
> man vel ikke foden hvilende på speederen, eller hvad?

Hvis man bruger ACC (Adaptive Cruise Control) har man ikke noget at
bruge vibrator til,menmankommer joheller ikke fortæt på. Det sørger ACC for.

Der hvor ACC kommer ind i billedet ved vibratoren er at der jo skal være
en afstandsradar som systemet kan bruge.

Men jeg bider mærke i en detalje fra artiklen, nemlig at de skriver at
44% af ulykkerne, i Europa, er bagende kollisioner. Det burde få nogen,
med forstandens fulde brug, til at interessere sig for at få overholde
de mest basale krav om afstand.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-09 10:00

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> 44% af ulykkerne, i Europa, er bagende kollisioner. Det burde få nogen,
> med forstandens fulde brug, til at interessere sig for at få overholde

Det er da lavt? 56% er så side-, eller frontalkollisioner? Eller er
eneulykker også regnet med? Bagendekollisioner må være den mindst
farlige af de 3 typer, lad os arbejde på at hæve procentsatsen for den
type ulykker

Lies, damned lies, and statistics.

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-09 13:52

Torben Scheel skrev:
> [...]
> eneulykker også regnet med? Bagendekollisioner må være den mindst
> farlige af de 3 typer, lad os arbejde på at hæve procentsatsen for den

Men prøv at se på hvad der kontrolleres for, afstand<>hastighed.

Fra : Leif Neland

Dato : 27-01-09 10:05

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> 44% af ulykkerne, i Europa, er bagende kollisioner. Det burde få nogen,
> med forstandens fulde brug, til at interessere sig for at få overholde

Ide:

En bagudvendt radar, tilsluttet et display i bagruden, der viser den
bagudkørende hans afstand, og bødestørrelsen.

Ide2:

Enheden udstyres med videokamera for og bag, samt gps.

Hvis kamerabilen følger hastighedsgrænsen, eller hastigheden er
begrænset af den forankørende, så kan videofilmen bruges til
bevisførelse til bøde/klip-udstedelse.

Lad forsikringsselskaberne give rabat til de, der kører rundt med disse
anlæg, naturligvis under forudsætning af at de selv kører fornuftigt.

På grund af muligheden for road-rage er det nok sikrest at uploade film
med det samme, så bøllerne ikke tror de kan redde kørekortet ved at
tvinge kamerabilen til standsning og ødelægge anlægget.

Leif

PS: Nogengange ville jeg ønske jeg havde en "Batman-projektør", der
kunne proijere et "110km"-skilt i hovedet på de bagfrakommende, der
åbenbart har overset ssskiltene i vejkanten.
Eller "Din hastighed 72km/h" fremad til de, der kører 80 på speedometret...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-09 13:58

Leif Neland skrev:
> Ide:
> En bagudvendt radar, tilsluttet et display i bagruden, der viser den
> bagudkørende hans afstand, og bødestørrelsen.

I stedet for bødestørrelsen havde jeg overvejet grønne tal for afstand
nok og røde tal for for lidt afstand. Naturligvis i forhold til
hastigheden.

> [...]
> med det samme, så bøllerne ikke tror de kan redde kørekortet ved at
> tvinge kamerabilen til standsning og ødelægge anlægget.

Mener du p-biler eller almindelige biler når du skriver "kamerabilen"?

> [...]
> åbenbart har overset ssskiltene i vejkanten.
> Eller "Din hastighed 72km/h" fremad til de, der kører 80 på speedometret...

Jeg har overvejet om ikke det kunne bruges at der kom fartvisere op
andre steder end i begyndelsen af div. byzoner. (Incl. på motorveje.)

Fra : Armand

Dato : 02-02-09 22:46

Henrik Stidsen skrev:
> http://fpn.dk/motor/bil/article1575365.ece
>
> Vibrerende speeder hvis du kommer for tæt på den forankørende. Det lyder
> egentlig som en rigtig god ide!

Radar-afmålt?
Vi bliver sq snart grillstegte førend vi når frem med alle de
microbølger trafikken er fyldt med :-|

--
Armand.