Køb af gammel 4x4
Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-09 02:52

Jeg er ved at starte et firma I Portugal, jeg skal arrangere ture med
kajak.

Til det skal jeg bruge et køretøj, helst et der ikke er for sart, og
det må også godt give lidt "Outdoors-image". På den anden side vil jeg
ikke bruge en formue før jeg ved helt præcis hvad der er vigtigt - det
er også et spm om hvordan jeg bruger kapitalen.

Jeg har tænkt 4x4, mest fordi de ofte er bygget nogenlunde robust.
Sandsynligvis kommer jeg ikke så meget mere off-road end en slimet
bådrampe (med trailer), halvdårlige grusveje, eller en fast strand.

Den skal også have min 4 sæder.

Jeg har overvejet

Landrover Discovery (midt 90er). Ikke den mest pålidelige, men der er
mange af dem, og den skulle være ok på vej.

Landcruiser (enten sidst 80er eller tidlig 90er): lidt dyrere, men nok
også mere pålidelig.

MB G-Wagen: Nok enten for dyr eller for astmatisk.

Hvad burde jeg ellers se på?

LR Defender er nok for meget landbrugsredksab til mit brug. Suzuki
(Grand) Vitara virker ikke robust nok indvendig.

Her kører mange pickuper rundt (skat!), vi har selv en gammel Mazda
B2500. Men da de er lavet til at laste 1t+ er de ret hårdt fjedrede,
specielt bagtil. Og tilsat en 89hk sugediesel er motorvej en
anstrengende oplevelse.

mvh

Martin

Fra : Leonard

Dato : 26-01-09 12:24

Martin Sørensen wrote:

> Jeg har tænkt 4x4, mest fordi de ofte er bygget nogenlunde robust.
> Sandsynligvis kommer jeg ikke så meget mere off-road end en slimet
> bådrampe (med trailer), halvdårlige grusveje, eller en fast strand.

At trække en båd op af vandet på en våd rampe er nærmest umuligt med
forhjulstræk, så her er 4x4 eller baghjulstræk at foretrække. Grusveje
er ikke noget problem, men en fast strand kan hurtigt vise sig at være
lidt blød og så er 4x4 igen det eneste der duer.

Men skal du kun køre rundt nede i Portugal eller skal du køre mellem DK
og Portugal og skal det være med bådtrailer hele vejen?

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Alex

Dato : 26-01-09 12:29

pajero II 2.8 tdi -2000 (ca.)
125 hk, godt moment. 110-130 km/t på motorvej med rimelig komfort. Sikker i
terræn og acceptabel på vej.

Tjek topstykke/pakning de ryger ca. engang hver 200.000-250.000 km ellers
meget driftsikker.

--
Alex

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-09 04:34

On Jan 26, 11:24 am, "Leonard" <piper...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Men skal du kun køre rundt nede i Portugal eller skal du køre mellem DK
> og Portugal og skal det være med bådtrailer hele vejen?

Det er kun til at køre dernede med - der er ret langt til DK.

Jeg har også overvejet en VW Transporter Syncro - men så skal jeg nok
til selv at importere. Samme iøvrigt med en Kangoo 4x4.

> --
> Leonard
> Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Næh, du var vist tæt nok på, ikke?

Fra : Leonard

Dato : 26-01-09 12:47

Martin Sørensen wrote:

> Jeg har også overvejet en VW Transporter Syncro - men så skal jeg nok
> til selv at importere. Samme iøvrigt med en Kangoo 4x4.

Den nye hedder 4Motion og virker svjv så den kører med forhjulstræk
indtil den får brug for hjælpen fra baghjulene.
Min T4 Syncro har overlevet 7 år, hvor det eneste problem er, at den
brænder hul i udstødningsrørets bøjninger, men det kan da svejses
indtil videre.
Og den er der god plads i, den trækker fint 2 ton trailer også op af
vandet og affjedringen er tila t leve med. Til gengæld har den et stort
rum og det støjer en del. Det sammen med de lave gear gør den ikke
specielt god til lange ture, slet ikke med motorvejshastighed. Men
bliver traileren bagpå, så holdes farten jo også nede, så er det til at
leve med.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-09 04:35

On Jan 26, 11:28 am, "Alex" <jan_guess_ag...@schumi.dk> wrote:
> [...]
> terræn og acceptabel på vej.
>
> Tjek topstykke/pakning de ryger ca. engang hver 200.000-250.000 km ellers

Tak, den tjekker jeg.

mvh

Martin

Fra : René Løweneck

Dato : 26-01-09 13:24

Hej Martin !

Der er mange flere aspekter du skal have med i ligningen. Hvilke type ture
vil du lave - adventure - beachtrips -extreme osv. Prissætning på turene
osv. For det der er vigtigst for dig, når du skal vælge, er bilens
signalværdi. Den vil jo i høj grad være dit firmas ansigt udaftil.

F.eks. til dyrere/eksklusive adventure ture, vil Discovery'en være
selvskrevet. Alternativt Jeep eller Hummer:
http://www.youtube.com/watch?v=jLBg4-dI05A&feature=related

Til beachstrips/extreme vil Jeep'en være oplagt. Alternativt Suzuki Samurai.
http://www.youtube.com/watch?v=dGYh4K1B--w&feature=related

Til billige/discount ture, vil Lada Niva være den rigtige:
http://www.youtube.com/watch?v=PhZO3pzX_XY

Endeligt kan der også være store lokale forskelle i moden. Heroppe er det
mere bus typer, der holder på stranden i forbindelse med vandsport
(windsurfing vandski mm).

Så her ville du være mest allround dækkende med VW:
http://www.youtube.com/watch?v=eqoy5Y0Fa2c

eller Mitsubishi:
http://www.youtube.com/watch?v=-JtKUv65MZo&feature=related

Det var måske en anden type svar, and det du havde regnet med. Men jeg håber
det var til nogen hjælp

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-09 06:29

On Jan 26, 12:24 pm, René Løweneck <r...@loweneck.dk> wrote:
> [...]
> osv. For det der er vigtigst for dig, når du skal vælge, er bilens
> signalværdi. Den vil jo i høj grad være dit firmas ansigt udaftil.

Jep. Og da jeg starter i år er kunsten at bilen ikke skal falde
igennem (hverken image-mæssigt eller teknisk) og heller ikke koste en
formue. Derfor
kommer Landroverfamilien og Landcruiseren ind, de ser ok ud selv om de
ikke er nye.

I år bliver det nok mest famileture, fuglekikkere o.l.; ikke særlig
hardcore. Senere kan der måske komme "expeditioner" til, men det er
ikke tanken at kunder generelt skal transporteres af mig. Men af og
til skal jeg nok køre 2x45 minuter på motorvej samme dag - det skal
også gå.

> F.eks. til dyrere/eksklusive adventure ture, vil Discovery'en være
> selvskrevet. Alternativt Jeep eller Hummer:http://www.youtube.com/watch?v=jLBg4-dI05A&feature=related

Jeg er ikke sikker på at der er marked ti de dyre/exklusive ture i
år :-/

> Til beachstrips/extreme vil Jeep'en være oplagt. Alternativt Suzuki Samurai.http://www.youtube.com/watch?v=dGYh4K1B--w&feature=related

Samurai'en er der en del af hernede. Men hvor mange sæder har den
lige?

> Til billige/discount ture, vil Lada Niva være den rigtige:http://www.youtube.com/watch?v=PhZO3pzX_XY

Jeg er ikke sikker på om Niva'en er importeret. Til gængæld har man et
lokalt bygget alternativ:
http://auto.sapo.pt/vehicleList.aspx?bid=77&fid=0&mp=0&xp=0&my=0&xy=0&mk=0&xk=0&m=&tid=2&cyd=0&did=&cuid=&btml=0&btxl=0&btmh=0&btxh=0
Men jeg har på fornemmeren at man ligesågodt kan se på en Defender
(der klart altid er ok imagemæssigt).

> Endeligt kan der også være store lokale forskelle i moden. Heroppe er det
> mere bus typer, der holder på stranden i forbindelse med vandsport
> (windsurfing vandski mm).

Joeh. Jeg vil også helst have noget der er nogelunde udbredt lokalt,
så man kan finde dele

> [...]
>
> Det var måske en anden type svar, and det du havde regnet med. Men jeg håber

Jotak. Som du kan se har jeg haft nogle af de samme tanker selv.
Iøvrigt går firmaer ikke så meget op i det med biler her - rep-mobiler
er typisk B eller max C-størrelsen. Det hjælper også at rust næsten er
ukendt, der kører mange Renault 4 og MB type w123 rundt her.

mvh

Martin

Fra : oz3bto

Dato : 27-01-09 15:26

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

---------------------------------------

Ældre 4x4 og behagelig på motorvej er 2 ting der ikke helt spiller sammen :(

Køre selv i en Nissan terrano fra 98 og selvom den mest er lavet til on road
som off road så er den bestemt ikke noget man køre på motorvej i hvis der
findes alternativer

Skal det lugte lidt af adventure så ville en landrover være på sin plads
gerne med en sjat extra lygter på taget
Ikke videre sjov på motorvejen men den kan da hænge på lastbilerne

Jeep Cherkroee (Staves helt sikkert ikke sådan)
Utrolig behagelig bil også på motorvejen og de er bygget til at kunne tåle
lidt tæsk ved off roadkørsel bla.. med hjælp fra en solid plade til at
beskytte motoren og gearkasse

Suuki vitara/grand vitara er ikke så ringe off road som man tror
Vi er tit ude og køre off road bla. i nedlagte grusgrave og på rømø strand
og suzukierne kan altså køre de samme steder som os andre.. Har endog
fordele når vi køre på Rømø idet den vejer mindre og oftes har en RPM villig
benz motor