mazda stelnummer koder
Fra : PD

Dato : 24-01-09 14:03

Hej.

Hvordan læser man dette stelnummer:
JMZCR19F60033xxxx

Hvilket år er den bil fra ??

Fra : PD

Dato : 24-01-09 15:04

Der er da fejl i det nummer ??

Årgang plads 10 = 0 ??
0 findes slet ikke på listen...

Og hvis der skulle stå 8 eller 9 i stedet (for 2008 eller 2009), så passer
checksummen på plads 9 heller ikke...

eller læser jeg det helt forkert ??

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-01-09 15:09

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 0 findes slet ikke på listen...
>
> Og hvis der skulle stå 8 eller 9 i stedet (for 2008 eller 2009), så passer

Så vidt jeg lige kan se skal der være en * efter F i stelnummeret, så bliver
plads 10 = 6 , dvs. årg. 06.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : PD

Dato : 24-01-09 15:17

Hmmm...

Så bliver der mere end 17 cifre...??

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-01-09 15:22

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i meddelelsen
> Hmmm...
>
> Så bliver der mere end 17 cifre...??

det er rigtigt, de amerikanske sider jeg har luret på har alle den omtalte
stjerne på plads 9, de kalder det *check-digit*
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Kåre

Dato : 24-01-09 15:08

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvordan læser man dette stelnummer:
> JMZCR19F60033xxxx
>
> Hvilket år er den bil fra ??

J = Japan
MZ = Mazda
CR = modellen
1 = 5 personers bil
9 = Combi 4-dørs
F = 2.0 Benzin / 115 Hk

resten ved jeg ikke. Står ikke i min mazda bog.

Det er en CR model?
i følge min Mazda bog, så står der ikke noget produktions årstal.
Modelnummeret siger noget om hvornår den er lavet, men det kan jo være over
flere år.

Kåre

Fra : PD

Dato : 24-01-09 15:20

Mazda5 Advance, 7 personers, 2.0 benzin/146 Hk...

Men noget på stelnummeret er da underligt....

Det skal tjekkes....

Jeg så bare et sted i NG at man kan bestemme årgang ud fra stelnummeret...

Eller står det simpelthen anført i klar tekst på VIN-pladen ??

Fra : alexbo

Dato : 24-01-09 15:43

"PD" <pd@unpm.dk> skrev

> Hvordan læser man dette stelnummer:
> JMZCR19F60033xxxx

Der står noget på linket, men desværre er det langt fra alle fabrikker der
følger standarderne.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Identification_Number

Ford har år/måned på position 11/12, andre har andre løsninger,
Citroen klasker et klistermærke i, med dagsnummeret på bilens
produktionsdag.
1 januar år 2000 er 8454

mvh
Alex Christensen