Alternativer til Lupo 3L?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 22-01-09 09:36

Hej med jer

Jeg har ca. 60 km hver vej på arbejde, og jeg tænker på at anskaffe mig en
sparsommelig bil.
Rent teknisk synes jeg lyder Lupo'en jo interessant (og jeg vil købe brugt,
IKKE en helt ny bil!), men man må vist ikke sætte en anhængerkrog på en
3L'er

Hvilke andre biler/modeller bør jeg se på hvis kravet er, at den skal kunne
trække en anhænger i ny og næ (ikke campingvogn, bare en lille trailer til
genbrugspladsen) og være sparsommelig men samtidig nogenlunde komfortabel
til motorvejskørsel?

Kan i komme med lidt brainstorming på i hvilken retning jeg skal kigge? Jeg
er slet ikke inde i bilmarkedet for tiden...

--
Hilsen Jakob

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-01-09 09:56

Jakob Griffel wrote:
> men man må vist ikke sætte en anhængerkrog på en 3L'er

Trailere findes da ned til 250 kg og kan nedvejes yderligere, og jeg kan
ikke forestille mig at en Lupo 3L ikke må trække sådan én.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-01-09 10:31

> Trailere findes da ned til 250 kg og kan nedvejes yderligere, og jeg kan
> ikke forestille mig at en Lupo 3L ikke må trække sådan én.

Problemet er at den ikke kan synes med et anhængertræk da producenten ikke
mene at den er stærk nok til det.

Det samme gælder andre små biler som f.eks en ford ka

Fra : Leonard

Dato : 22-01-09 11:15

Anders Majland wrote:

> Problemet er at den ikke kan synes med et anhængertræk da producenten
> ikke mene at den er stærk nok til det.

Man skal aldrig sige aldrig, jeg har set 2 Lupo 3L med krog.
Men officielt kan de ikke synes med krog, så hvad der lige er sket i de
2 tilfælde ved jeg ikke.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-01-09 11:37

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Man skal aldrig sige aldrig, jeg har set 2 Lupo 3L med krog.
> Men officielt kan de ikke synes med krog, så hvad der lige er sket i de
> 2 tilfælde ved jeg ikke.

Jeg er sikker på at du må montere et træk, til en cykelholder f.eks. du kan
garanteret også få bilen synet med trækket på, men du får ikke synet bilen
med "synsfri sammenkobling", og må derfor ikke køre med en trailer, og hvis
du gør det er den ikke forsikret.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 22-01-09 04:47

On 22 Jan., 11:14, "Leonard" <piper...@gmail.com> wrote:

> Man skal aldrig sige aldrig, jeg har set 2 Lupo 3L med krog.
> Men officielt kan de ikke synes med krog, så hvad der lige er sket i de
> 2 tilfælde ved jeg ikke.

At de ikke er synet med krogen, men at den godt må være der. Du må
bare ikke hænge noget bagefter. En af mine kammerater har lige solgt
sin 3L med "krog" til cykelstativ.

Klaus

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 22-01-09 21:40

Jens C. Hansen wrote:

> Trailere findes da ned til 250 kg og kan nedvejes yderligere, og jeg kan
> ikke forestille mig at en Lupo 3L ikke må trække sådan én.

Lupoen kan så vedt jeg ved ikke indregistrees med trækkrog/synsfri
sammenkobling til den lave ejerafgift da den så ikke kan holde
brændstofforbruget nede.
Men det forhindrer ikke at du kan sætte tagbagagebærer på eller en
bagagebører der sættes på bagklappen med stropper.

/Lars

Fra : Leonard

Dato : 23-01-09 11:30

Lars Peter Larsen wrote:

> Lupoen kan så vedt jeg ved ikke indregistrees med trækkrog/synsfri
> sammenkobling til den lave ejerafgift da den så ikke kan holde
> brændstofforbruget nede.

Det har ikke noget med den lave afgift og brændstofforbrug at gøre.
Den er ikke konstrueret til krog og fabrikanten vil ikke garantere at
den kan holde, så den kan ikke synes med trækkrog.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 23-01-09 11:59

> [...]
>
> --
> Leonard
> Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Det er jo ikke så smart, hvis du har brug for at køre med anhænger.
Underligt skal man så netop over i en Smart.....har da set en køre med
anhæænger ?!
Men selv en ganske almiindelig, lille havetrailer ser større ud end Smart'em

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Leonard

Dato : 23-01-09 14:44

Jesper Hedegaard wrote:

> Det er jo ikke så smart, hvis du har brug for at køre med anhænger.

Jeg foretrækker at den trækkende enhed er af en størrelse, der giver
fuld kontrol over den enhed, der trækkes, så jeg har en Transporter til
at trække trailere med.
Lupo 3L er en pendlerbil og bruges kun til persontransport over længere
stræk.

Fra : Brian Lund

Dato : 22-01-09 10:46

> [...]
>
> Kan i komme med lidt brainstorming på i hvilken retning jeg skal kigge?
> Jeg er slet ikke inde i bilmarkedet for tiden...

Hvad med en Audi A2 3L?

Har ikke undersøgt om den heller ikke kan fås med træk, men det kan den
sikkert ikke når Lupoen heller ikke kan...

Brian

Fra : Armand

Dato : 22-01-09 12:58

Jakob Griffel skrev:

> [...]
> 3L'er
>
> Hvilke andre biler/modeller bør jeg se på hvis kravet er, at den skal kunne

- - - En hvilkensomhelst anden VAG-bil med samme 3-cylindrede motor:
Audi og Skoda har hver én og måske også Seat :-/
Skoda Fabia kører da ihvertfald rundt med krog, kan jeg se!
Forøvrigt er Lupo 3L taget ud af produktion: Det var nærmest kun i DK at
den solgte!

Ellers tag et kig på:
<http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html>
og vurder hvilken bil blandt de øverst liggende der tiltaler dig mest!

--
Armand.

Fra : Brian H

Dato : 22-01-09 16:05

> - - - En hvilkensomhelst anden VAG-bil med samme 3-cylindrede motor: Audi
> og Skoda har hver én og måske også Seat :-/
> Skoda Fabia kører da ihvertfald rundt med krog, kan jeg se!

Hvilken Skoda kører med 3L TDi'eren?

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-09 16:34

> Hvilken Skoda kører med 3L TDi'eren?
Det er nok Fabiaen. 1.4TDI'er 3cyl. Den laves nu som en "Greenline"-model.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Leonard

Dato : 22-01-09 16:54

Klaus G. wrote:

> Det er nok Fabiaen. 1.4TDI'er 3cyl. Den laves nu som en
> "Greenline"-model.

Min Lupo 3L er kun på 1,2 ...

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-09 17:02

> Min Lupo 3L er kun på 1,2 ...

Nå, Fabiaen laves kun med en 1.4TDI. Men den laves også med lidt forskellige
1.2benzinere.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-09 17:05

"Klaus G." skriver:

> Nå, Fabiaen laves kun med en 1.4TDI. Men den laves også med lidt forskellige
> 1.2benzinere.

Altså laves de ikke med 3L motoren?

Eller?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-09 20:51

> Altså laves de ikke med 3L motoren?
>
> Eller?
Rigtigt. Mente lige det var en 1.4TDI der lå i 3L'eren, men det var det
ikke...

Anyways, 1.4TDI'en er meget økonomisk hvis man holder sig til en 80-90kmt og
fartpilot sat til.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 22-01-09 21:49

Hej
Klaus G. wrote:
> Anyways, 1.4TDI'en er meget økonomisk hvis man holder sig til en
> 80-90kmt og fartpilot sat til.

Så vil den være endnu bedre, hvis man slår fartpiloten fra.

Mvh
Martin

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-09 22:48

> Så vil den være endnu bedre, hvis man slår fartpiloten fra.
Ja, i teorien...

Jeg har endnu ikke magtet at køre længere på literen ved manuel styring af
gassen. Jeg tror det skyldes alle de små accelrationer man laver i tide og
utide for at følge trafikken, eller bare holde nålen på de 90kmt man nu
prøver at trille afsted med.

De steder man kan spare noget ved at køre uden fartpilot skulle eftersigne
være på store bakker. Hvor man så lader bilen tabe noget af farten på vej
opad og giver så noget ekstra fart på vej nedad.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-09 22:51

"Klaus G." skriver:

> De steder man kan spare noget ved at køre uden fartpilot skulle eftersigne
> være på store bakker. Hvor man så lader bilen tabe noget af farten på vej
> opad og giver så noget ekstra fart på vej nedad.

Du bestemmer dig simpelthen for hvor langt du vil træde speederen ned.

Længere er den ikke.

Fra : Brian

Dato : 22-01-09 22:55

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Du bestemmer dig simpelthen for hvor langt du vil træde speederen ned.
>
> Længere er den ikke.

Er man ikke en semi-superhelt som dig, kunne man jo blive fristet til at
følge den øvrige trafik

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-09 22:59

Brian skriver:

> Er man ikke en semi-superhelt som dig, kunne man jo blive fristet til at
> følge den øvrige trafik

Jeg kører med fartpilot......

Det andet er altså alt for forstyrrende for medbillisterne.

Fra : Klaus G.

Dato : 23-01-09 00:19

> Jeg kører med fartpilot......
Os mig.

> Det andet er altså alt for forstyrrende for medbillisterne.
Jeps. Vi har vel alle sammen prøvet at køre bagved en person som finder et
sted med speederen så det passer med en ~85kmt på speedo på HELT lige vej.
Og så røre personen bare ikke det mindste på speederen opad bakkerne...
:)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-01-09 09:46

> Brian skriver:

> Jeg kører med fartpilot......
>
> Det andet er altså alt for forstyrrende for medbillisterne.

Gad vide hvor stor en procentdel der _bruger_ deres fartpilot?

--
Per

Fra : Brian Lund

Dato : 23-01-09 16:59

> Gad vide hvor stor en procentdel der _bruger_ deres fartpilot?

Mange tror jeg! Hvis jeg havde en ville jeg helt klart bruge den... Jeg
kører meget motorvej, der ville det være rart.

Brian

Fra : Armand

Dato : 22-01-09 17:06

Brian H skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken Skoda kører med 3L TDi'eren?

Prøv med den mindste: Fabia!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-09 17:10

Armand skriver:

> Prøv med den mindste: Fabia!

Fabia fås med 1,4 L dieselmotor. Det har Lupoen også kunnet fås med
(samt Arosa), men det er ikke 3L motoren.

Fra : tp

Dato : 22-01-09 19:53

> Fabia fås med 1,4 L dieselmotor. Det har Lupoen også kunnet fås med
> (samt Arosa), men det er ikke 3L motoren.

Men den kører da 24.4 og kan tvinges op på mere hvis du holder dig på
landevejen

Ellers mener jeg det var den nye Ibiza/cordoba der kom en anelse længere op
(opgivet)

1.2 dieslen har vi ikke set noget til siden...

Mvh TP
1.4 tdi greenline

Fra : Armand

Dato : 22-01-09 20:26

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Fabia fås med 1,4 L dieselmotor. Det har Lupoen også kunnet fås med
> (samt Arosa), men det er ikke 3L motoren.

Uanset, så et det et godt alternativ, og det er jo dét der spurgtes til :-|

Også jvf. listen over de mest økonomiske på Spritmonitor.de.

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 22-01-09 18:58

Armand wrote:

> Prøv med den mindste: Fabia!

"Fabia GreenLine kører hele 24,4 km/l ved blandet kørsel"
citat: skoda.dk

så det er ikke 3L, den skal jo også betale hele 980 kr hvert halve år i
afgift, 3L nøjes med 80 kr

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 23:06

> afgift, 3L nøjes med 80 kr

Alligevel røg 3L ned på en ca. 8. plads i TOTAL-økonomi
iflg. "Penge og privatøkonomi".
Dermed et direkte dårligt køb.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-01-09 00:27

> "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Alligevel røg 3L ned på en ca. 8. plads i TOTAL-økonomi
> iflg. "Penge og privatøkonomi".
> Dermed et direkte dårligt køb.

Fordi VW værkstederne tog sig for godt betalt.
Ganske simple ting der er velkendte på Lupo 3L kunne de ikke finde ud
af - Eksempelvis at grundindstille gearkassen eller at
bremselys-kontakten er to-kreds og de derfor var på skideren hvis de
ikke kunne finde ud af at den kontakt der giver signal til bilens
computer svigtede. banale ting der kunne løbe op i mange tusinde kroner
på grund af inkompetence. (Kontakten koster under 100,- at udskifte.)
Du kan læse mange gyselige historier om det på www.lupo3lklub.dk

Min har aldrig været billigere at køre i siden jeg droppede VW.

/Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-01-09 06:26

Lars Peter Larsen skriver:

> Fordi VW værkstederne tog sig for godt betalt.

Og fordi de hænger sig i historien med gearkassen og baklyskontakten som
FDM også gør det.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 13:20

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:497900e0$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Ganske simple ting der er velkendte på Lupo 3L kunne de ikke finde ud
> af - Eksempelvis at grundindstille gearkassen eller at

Dårlig information fra VW selv ?

Fra : Armand

Dato : 23-01-09 14:09

> "Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
> meddelelse news:497900e0$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Dårlig information fra VW selv ?

Eller dovne hhv. ordblinde mekanikere, endsige værkførere der ikke læser
de udsendte servicebulletiner :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 14:38

> Eller dovne hhv. ordblinde mekanikere, endsige værkførere der ikke læser
> de udsendte servicebulletiner :-/

Nu skulle fejlen jo lige opstå og findes før
der kunne oprettes en bulletin.
Ikke engang sikker, VW selv kendte
fejlmuligheden.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-01-09 15:55

Armand skriver:

> Eller dovne hhv. ordblinde mekanikere, endsige værkførere der ikke læser
> de udsendte servicebulletiner :-/

SMC Danmark?

Fra : Brian H

Dato : 22-01-09 21:15

> Prøv med den mindste: Fabia!

Prøv med den rigtige: Ingen!

Fra : Ivan Madsen

Dato : 22-01-09 19:49

On Thu, 22 Jan 2009 09:35:58 +0100, "Jakob Griffel"
<NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan i komme med lidt brainstorming på i hvilken retning jeg skal kigge? Jeg
>er slet ikke inde i bilmarkedet for tiden...

Alternativerne er vel Corsa DI (men har hørt rygter om problemer med
dem - men hvis bilen er i orden kører de godt, jeg har prøvet et par
stykker). Renault Clio diesel - har jeg ikke prøvet. Punto JTD har jeg
80000 km's erfaring med - 22-25 km/l ved behersket kørsel uden totalt
at ligne morfar på tur ) Den kører fint har et udmærket overskud,
men er absolut ikke nogen raket.
Ellers er der vel også noget Yaris benzin, Fabia 1.2 benzin mv. som
måske kan erhverves væsentligt billigere og dermed kan du købe en del
benzin før værditabet indhenter dig.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 22-01-09 22:07

Jakob Griffel wrote:
> [...]
>
> Kan i komme med lidt brainstorming på i hvilken retning jeg skal kigge? Jeg
> er slet ikke inde i bilmarkedet for tiden...

Lupo 3L TDI er snart 10 år og de nyeste biler er så småt ved at indhente
dens brændstof økonomi.

Du skal også holde det op imod at prisforskellen imellem benzin og
diesel er ved at være udjævnet og tage et kig i krystalkuglen efter om
vi også skal til at bruge miljøplaketter som Tyskerne. - Det sidste vil
gøre livet surt for ældre dieselbiler uden partikelfilter og/eller
katalysator.

Jeg ville uden at blinke anbefale dig en brugt Lupo 3L selvom du IKKE må
trække en nok så lille trailer. Til gengæld har du et meget stort
bagagerum når du lægger bagsæderne ned. Du må heller ikke forvente at
den kører meget mere end 27 - 28 km/l selv om den af og til kører længere.

Efter Lupoen kommer Tyota Yaris og Aygo, en lille Pugeot og en Smart men
du skal træffe valget efter hvordan du sidder når du har "taget den på".

Jeg ville springe på en Polo eller Golf eller tilsvarende fra Skoda
eller Audi hvis jeg kunne få den i Blue-motion udgave og ellers kigge
efter en model med en kraftig dieselmotor for at have så meget
kraftoverskud at det kan være med til at holde brændstofforbruget nede.
Jeg har hørt om folk i en Golf med 100 Heste eller mere der kunne køre
25km/l

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 23:08

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4978e004$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg ville uden at blinke anbefale dig en brugt Lupo 3L

Alle økonomer m.fl. siger I DAG, det ikke kan svare
sig at købe mini-bil i diesel i forhold til en benzin.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-01-09 00:31

> [...]
>

> Alle økonomer m.fl. siger I DAG, det ikke kan svare
> sig at købe mini-bil i diesel i forhold til en benzin.

Hvad var det nu lige jeg skrev ovenfor den sætning du citerer?

Bortset fra det kan en ny minibil ikke hamle op med en brugt Lupo der
vel at mærke er vedligeholdt og er i orden når det er for at køre langt
hver dag.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 13:20

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:497901c2$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad var det nu lige jeg skrev ovenfor den sætning du citerer?

Citerer ? Det var en tilføjelse for at belyse,
dieseldrift idag ikke er det mest attraktive ved småbilerne
økonomisk set. Og en 3L er sikkert stadig et dyrt bekendskab
at erhverve, sammenlignet med en billig, og sikkert endda
nyere benzinmodel som kan køre i 3 år uden de store reparationsudgifter.

> Bortset fra det kan en ny minibil ikke hamle op med en brugt Lupo der vel
> at mærke er vedligeholdt og er i orden når det er for at køre langt hver
> dag.

De fleste brugte 3L har sikkert allerede kørt MANGE
km., og er komme i reparationsalderen.
En ny kan køre i ca. 3 år uden udgifter af
reparationsmæssig art. Lupo er død.
3L nåede aldrig længere end til en 8. plads
og forblev et ikon uden saft og kraft, totaløkonomisk set.
Det viste sig, det ikke var nok med de relativt mange km/ltr.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-01-09 20:13

> [...]
> meddelelse news:497901c2$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> De fleste brugte 3L har sikkert allerede kørt MANGE

Min er 6 år og har kørt 336.000 km - og bortset fra at skifte sliddele
som olie, dæk, bremser, hjullejer og ikke mindst tandrem er den langtfra
kommet i reparationsalderen. Tænk lige over den!!

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-09 12:20

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:497a16b8$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Min er 6 år og har kørt 336.000 km - og bortset fra at skifte sliddele som
> olie, dæk, bremser, hjullejer og ikke mindst tandrem er den langtfra
> kommet i reparationsalderen. Tænk lige over den!!

Det er netop sådan et eksempel man skal holde sig fra
som brugtkøb.

Med ca. 160 km. om dagen på ca. 6 år, har
det været begrænset med småturene.
Det er ikke de lange ture som slår en bil ihjel.
Olie, dæk, bremser, hjullejer og tandrem
er standard sliddele så hvad specielt er det ved det ?
Og efter 336.000 km. er det vel ikke unormalt der
skal skiftes det du nævner, men man bør holde sig
fra biler, og især småbiler som har kørt 336.000 km med mindre
prisen er ganske lav.
Så der er ikke alverden at tænke over.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-01-09 09:51

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Alle økonomer m.fl. siger I DAG, det ikke kan svare
> sig at købe mini-bil i diesel i forhold til en benzin.

Henvisning?

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 13:20

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> ">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Henvisning?

Det står skrevet i næsten alle bilblade.
At finde. At læse.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-01-09 20:07

Per Henneberg Kristensen wrote:

> ">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Henvisning?

Det har bl.a. stået i Jyllangsposten og den aflæggere som fpn.dk - Men
der står også at vi skal slå et ordentligt slag for at komme til at køre
på El. - og særligt anført billig vindmølle-El når det blæser lidt.

/Lars

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-01-09 09:50

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i
meddelelsen news:4978e004$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]

> kan være med til at holde brændstofforbruget nede. Jeg har hørt om folk i
> en Golf med 100 Heste eller mere der kunne køre 25km/l

Jeg kører kun 22 med en 150HK Golf og jeg kører _meget_ økonomisk. Men det
er omgivelserne der bestemmer hvor du ender. Kan du køre i bykørsel med
jævne 50 km/t i evt. grønbølge, så stiger dit gennemsnit hurtigt. Bor du
nede i bunden af Vejle, er du allerede dømt langt op i rækken
brændstofmæssigt. Kører man stærkt på motorvejen, er du også dømt ude.

--
Per