|
| 20km/L i stor stationcar? Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 18-01-09 20:41 |
|
Hej
Konen synes vi på et tidspunkt skal have nyere stationcar. Jeg har dyr
smag. Jeg synes nyere Passat, A6 og Avensis i stationcars er fede
modeller. Ikke at jeg skal have sådan nogle dyre biler, men så ved I
hvilken type biler jeg sigter efter. Kan det overhovedet lade sig gøre
at få sådan noget, der også går langt på literen? Gerne over 20km/l ved
alm landevejskørsel. Om det er benz eller diesel er mindre vigtigt for
mig. Bilen behøver ikke være hurtig. Jeg kan godt lide kvalitet og god
holdbarhed. Min nuværende Corolla Glassback 12V 1,3 har holdbarheden,
men mangler ABS, ESP og "anti sammekrølningsstål" i bunden af bilen.
Mindre dækstøj ville også være rart. En motor der går og lyder godt er
også et plus og gerne en fornøjelse at køre.
Nåre ja, og så må den ikke koste noget Prisen er selvfølgelig
vigtig, men men først vil jeg gerne høre i hvilken retning man skal
lede?
--
Jens Jacob Bager Jensen
| |
Brian H (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 18-01-09 20:50 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i meddelelsen
news:497385d3$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Nåre ja, og så må den ikke koste noget Prisen er selvfølgelig vigtig,
> men men først vil jeg gerne høre i hvilken retning man skal lede?
Passat Bluemotion var måske værd at overveje? Eller er den for dyr?
| |
tp (18-01-2009)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 18-01-09 21:00 |
|
>> Nåre ja, og så må den ikke koste noget Prisen er selvfølgelig vigtig,
>> men men først vil jeg gerne høre i hvilken retning man skal lede?
>
> Passat Bluemotion var måske værd at overveje? Eller er den for dyr?
eller endnu større (omend ej stationcar) Superb greenline. Liiiige knap
20, men på landevej skal den nok gå over... Pris ca 330.000
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 18-01-09 21:20 |
|
> Passat Bluemotion var måske værd at overveje? Eller er den for dyr?
Har lige kigget på DBA: De er rigtig, rigtig lækre, men over 300.000kr
er for dyrt. Jeg har lige købt hus, og vil bygge et værksted..... Bilen
skal helst være billigere end det værksted den holder i.
--
Jens Jacob Bager Jensen
| |
Mogens (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 18-01-09 21:26 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse
news:49738f08$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>> Passat Bluemotion var måske værd at overveje? Eller er den for dyr?
> Har lige kigget på DBA: De er rigtig, rigtig lækre, men over 300.000kr er
> for dyrt.
Den kører langt fra 20 km/l - ved jeg !
Har selv kørt en over et langt stræk på 900 km
| |
Per Henneberg Kriste~ (20-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 20-01-09 12:08 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:kfMcl.5810$U5.48622@newsb.telia.net...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse
> news:49738f08$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>> Passat Bluemotion var måske værd at overveje? Eller er den for dyr?
>
>> Har lige kigget på DBA: De er rigtig, rigtig lækre, men over 300.000kr er
>> for dyrt.
>
> Den kører langt fra 20 km/l - ved jeg !
> Har selv kørt en over et langt stræk på 900 km
Det betyder så blot at du ikke kan få den op på det fordi din højrefod er
for tung.
--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
| |
Mogens (20-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 20-01-09 19:36 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4975b08f$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det betyder så blot at du ikke kan få den op på det fordi din højrefod er
> for tung.
Nå. Det var på en tur til Norjylland og tilbage igen - den dag da DK modtog
10 cm sne, så det har du så ikke ret i, Per !
| |
Henrik B. (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-09 21:33 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i meddelelsen
news:49738f08$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Har lige kigget på DBA: De er rigtig, rigtig lækre, men over 300.000kr er
> for dyrt. Jeg har lige købt hus, og vil bygge et værksted..... Bilen skal
> helst være billigere end det værksted den holder i.
Du kan købe min - kan bringes til at køre 15 km/l på landevej.
--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk
| |
tp (18-01-2009)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 18-01-09 22:06 |
|
> Har lige kigget på DBA: De er rigtig, rigtig lækre, men over 300.000kr er
> for dyrt. Jeg har lige købt hus, og vil bygge et værksted..... Bilen skal
> helst være billigere end det værksted den holder i.
>
nånå, skal den også være billig
Hvad med en fabia greenline så ? Den klarer fint > 20 og der kan sagtens
være en barnevogn bagi. 1.9tdi'en burde også kunne klare det, hvis man ikke
kan lide den 3-cylindrede.
min forrige seat sdi klarede også uden probs > 20, og den findes da i en
stationcar udgave - eller i biler som Caddy, Golf, Octavia mv
Mvh TP
sjovt nok netop en fabia greenline
| |
Nicolai (19-01-2009)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 19-01-09 00:57 |
|
>> Nåre ja, og så må den ikke koste noget Prisen er selvfølgelig vigtig,
>> men men først vil jeg gerne høre i hvilken retning man skal lede?
>
> Passat Bluemotion var måske værd at overveje? Eller er den for dyr?
Superbud - kører uden problemer 21km/l
| |
Nicolai (19-01-2009)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 19-01-09 01:02 |
|
>> Passat Bluemotion var måske værd at overveje? Eller er den for dyr?
>
> Superbud - kører uden problemer 21km/l
Edit: Med 120KM/t på motorvej på fartpilot svag vind
| |
Armand (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-01-09 21:03 |
|
Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>
> Konen synes vi på et tidspunkt skal have nyere stationcar. Jeg har dyr
> smag. Jeg synes nyere Passat, A6 og Avensis i stationcars er fede
> modeller. Ikke at jeg skal have sådan nogle dyre biler, men så ved I
> hvilken type biler jeg sigter efter. Kan det overhovedet lade sig gøre
> at få sådan noget, der også går langt på literen? Gerne over 20km/l ved
> alm landevejskørsel. Om det er benz eller diesel er mindre vigtigt for
> mig. Bilen behøver ikke være hurtig.
>
20km/l er praktisk utopi for selv de mindre sparebøsser
Indenfor et par dage siden, faldt dette link vej her på gruppen:
< http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html>
Kig og bliv skuffet over dine ambitioner
--
Armand.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 18-01-09 21:13 |
| | |
Ivan Madsen (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 18-01-09 21:16 |
|
On Sun, 18 Jan 2009 21:13:12 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<jens@bager.info> wrote:
>> < http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html>
>> Kig og bliv skuffet over dine ambitioner
>
>Fedt link! MEn du har ret. Det er nedslående. Jeg gider ikke have en
>picanto eller lignende!
>Der skal kunne være en barnevogn i bagagerummet.
>
Octavia af 1. generation eller tilsvarende Golf/Passat TDI kan nu nok
lokkes omkring 20 km/l ved landevejskørsel. Jeg kender i hvert fald et
par stykker, som hårdnakket påstår, de kørte 22-23 km/l i Octavia'er.
Avensis kan i 1.8 benzin også komme pænt højt op - men 20+ er nok
urealistisk. Vores Xsara kravler da snildt over 20 hvis vi ikke ser en
motorvej i sommerperioden )
| |
Torben Scheel (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-01-09 21:17 |
| | |
Jens Jacob Bager Jen~ (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 18-01-09 21:31 |
|
> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%2791-%2792_Toyota_Corolla_Sedan.JPG
Hej Torben
Det er hvad jeg allerede har (næsten). Så gider jeg ikke skifte. Den
kører over 15Km/l hvis jeg holder den på landevej. Når jeg nu en gang
skifter bil skal den helst køre længere. Min kammerat Moller har en Saxo
15D og den kørte glad 22km/l på motorvej. Den brugte 66L (1½ tankfuld)
fra Norditalien i sommers. Det imponerede mig en del!
--
Jens Jacob Bager Jensen
| |
Henrik B. (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-09 22:06 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i meddelelsen
news:49739197$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> skifter bil skal den helst køre længere. Min kammerat Moller har en Saxo
> 15D og den kørte glad 22km/l på motorvej. Den brugte 66L (1½ tankfuld) fra
> Norditalien i sommers. Det imponerede mig en del!
Men hvor er den træls at køre så langt i.
--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk
| |
Armand (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-01-09 23:42 |
|
Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%2791-%2792_Toyota_Corolla_Sedan.JPG
>
> Det er hvad jeg allerede har (næsten). Så gider jeg ikke skifte. Den
> kører over 15Km/l hvis jeg holder den på landevej. Når jeg nu en gang
> skifter bil skal den helst køre længere. Min kammerat Moller har en Saxo
> 15D og den kørte glad 22km/l på motorvej. Den brugte 66L (1½ tankfuld)
> fra Norditalien i sommers. Det imponerede mig en del!
>
Jup!
Og på baggrund af en kammerats tidligere Peugeot 106D var jeg oprindelig
skuffet over forbruget på min dengang nykøbte 206HDi!
Kigger man på den linkede "spardose"-liste ligger Saxo; AX; Peug. 106 og
selv den gamle 205 højt - Allesammen med den gode gamle 1,5liters
suge-diesel fra PSA!
Derimod kniber det for de ellers højt besungne HDi'er at blande sig
HDi'erne er måske nok økonomiske i forhold til deres ydelse (á 50%
merydelse i forhold til den gamle motor), men dét er vel ikke mindst
brugen af turbo og intercooler der har æren for det, hvor Common-rail
teknikken har værdi i billigere serviceomskostninger :-/
--
Armand.
| |
Armand (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-01-09 21:28 |
|
Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> < http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html>
>> Kig og bliv skuffet over dine ambitioner
>
> Fedt link! MEn du har ret. Det er nedslående. Jeg gider ikke have en
> picanto eller lignende!
> Der skal kunne være en barnevogn i bagagerummet.
>
Du kan også gå tilbage til hovedsiden og dér fiske de enkelte fabrikater
frem og f.eks. vurdere listens snit for den lille glasback ud fra dine
egne erfaringer!
Jeg fandt snittet for min 1,4 HDi'er meget rammende og trøstede mig med
at nogle af de "konkurrenter" jeg kunne lade mig friste til at drømme
om, ikke kører betragteligt længere i praksis men kun på papiret
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-01-09 22:29 |
|
Jens Jacob Bager Jensen skriver:
>
> Fedt link! MEn du har ret. Det er nedslående. Jeg gider ikke have en
> picanto eller lignende!
> Der skal kunne være en barnevogn i bagagerummet.
Det vil sige at du skal købe min Golf?
Evt med barnevogn?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/bvg.html
Ikke en minibil, men med god plads i kaben og så et snit på over 20 km/l
gennem knap ca 90.000 km (den har gået 102.000 nu og jeg købte den
brugt).
Så vil jeg nemlig have en Golf VI med 1,4 TSI og DSG kasse.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-01-09 22:26 |
|
Armand skriver:
>
> 20km/l er praktisk utopi for selv de mindre sparebøsser
Sludder, jeg har en kompaktklassebil og den har nu over 90.000 km haft
et snit på over de 20 km/l.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
BikeManiac (18-01-2009)
| Kommentar Fra : BikeManiac |
Dato : 18-01-09 13:35 |
|
Jeg kan bidrage med det her:
Jeg har kørt med en Ford Mondeo stationcar 2,0 TdCi DuraTorq fra
Aalborg til Kbh med fartpiloten på 100 km/h hele vejen (dvs 100 km/h
på motorvejen hele vejen uden at tage hensyn til 110/130
begrænsninger) for at teste dieseløkonomien. Jeg indlage 1 spisestop
undervejs. Der var kun mig i bilen og max 50 kg bagage. Vil gætte på
at vinden var svag. Den kørte 21 km/h.
Lucas
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 18-01-09 21:56 |
|
> Jeg har kørt med en Ford Mondeo stationcar 2,0 TdCi DuraTorq
Det var da ret godt! Og en Mondeo er en flot bil. Jeg kan bare høre min
Sønderjydske kammerat sige "Lieber Fort laufen als Ford kaufen". Kender
i det? Altså banale tåbeligheder der holder en fra købe noget bestemt?
--
Jens Jacob Bager Jensen
| |
tp (18-01-2009)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 18-01-09 22:09 |
|
> Det var da ret godt! Og en Mondeo er en flot bil. Jeg kan bare høre min
> Sønderjydske kammerat sige "Lieber Fort laufen als Ford kaufen". Kender i
> det? Altså banale tåbeligheder der holder en fra købe noget bestemt?
>
Det er en rigtig god bil, og med enormt værditab = godt køb brugt. Men at
den skulle køre > 20, det er ihvertilfælde ikke hvad folk skriver om den når
man læser tests
Mvh TP
Der skam kiggede meget på sådan en inden købet af fabiaen
| |
BikeManiac (18-01-2009)
| Kommentar Fra : BikeManiac |
Dato : 18-01-09 14:47 |
|
> den skulle køre > 20, det er ihvertilfælde ikke hvad folk skriver om den når
> man læser tests
Jeg vil endnu engang understrege: 400 km ved 100 km/h (fartpilot) og
ingen last. Det var en AVIS udlejningsbil og den snurrede vel omkring
1500-1700 rpm hele vejen.
Lucas
PS: Vi har selv haft en Ford Mondeo i familien (2. facelift) og den
kan absolut ikke anbefales. Den jeg kørte her var modellen før den
aktuelle man ser lige nu i gaderne.
| |
Thore Jensen (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Thore Jensen |
Dato : 18-01-09 23:02 |
|
BikeManiac skrev:
> Jeg kan bidrage med det her:
>
> Jeg har kørt med en Ford Mondeo stationcar 2,0 TdCi DuraTorq fra
> Aalborg til Kbh................ Den kørte 21 km/h.
Så bliver det dælme en lang køretur... 400 km med den fart... knap 20
timer..
Thore
| |
KASO (19-01-2009)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 19-01-09 07:18 |
|
"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:786d511c-1ae9-4d61-904d-9143fd5c64bd@p2g2000prn.googlegroups.com...
Jeg kan bidrage med det her:
Jeg har kørt med en Ford Mondeo stationcar 2,0 TdCi DuraTorq fra
Aalborg til Kbh med fartpiloten på 100 km/h hele vejen (dvs 100 km/h
på motorvejen hele vejen uden at tage hensyn til 110/130
begrænsninger) for at teste dieseløkonomien. Jeg indlage 1 spisestop
undervejs. Der var kun mig i bilen og max 50 kg bagage. Vil gætte på
at vinden var svag. Den kørte 21 km/h.
___________________________________________________________
Du satte fartpiloten på 100km/h (ægte eller speedometer?) - og den kørte
21km/h - det var da en ret upræcis fartpilot - eller motorsvag bil
| |
BikeManiac (19-01-2009)
| Kommentar Fra : BikeManiac |
Dato : 19-01-09 01:01 |
|
On 19 Jan., 07:17, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> "BikeManiac" <lucasjen...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:786d511c-1ae9-4d61-904d-9143fd5c64bd@p2g2000prn.googlegroups.com...
> Jeg kan bidrage med det her:
>
> Jeg har kørt med en Ford Mondeo stationcar 2,0 TdCi DuraTorq fra
> Aalborg til Kbh med fartpiloten på 100 km/h hele vejen (dvs 100 km/h
> på motorvejen hele vejen uden at tage hensyn til 110/130
> begrænsninger) for at teste dieseløkonomien. Jeg indlage 1 spisestop
> undervejs. Der var kun mig i bilen og max 50 kg bagage. Vil gætte på
> at vinden var svag. Den kørte 21 km/h.
>
> ___________________________________________________________
>
> Du satte fartpiloten på 100km/h (ægte eller speedometer?) - og den kørte
> 21km/h - det var da en ret upræcis fartpilot - eller motorsvag bil
Jaja OK det er min skrivefejl, tager det på min skuldre ... i ved godt
hvad der skulle stå.
Lucas
| |
Leif Langgaard (19-01-2009)
| Kommentar Fra : Leif Langgaard |
Dato : 19-01-09 12:49 |
|
"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:786d511c-1ae9-4d61-904d-9143fd5c64bd@p2g2000prn.googlegroups.com...
Den kørte 21 km/h
Så tog det da lang tid, med mindre du mente 21km/l
--
Langgaard
www.megapixels.dk
Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!
| |
Klaus G. (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 18-01-09 22:19 |
| | |
Jesper Hedegaard (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 18-01-09 22:24 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse
news:497385d3$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Konen synes vi på et tidspunkt skal have nyere stationcar. Jeg har dyr
> smag. Jeg synes nyere Passat, A6 og Avensis i stationcars er fede
> modeller. Ikke at jeg skal have sådan nogle dyre biler, men så ved I
> hvilken type biler jeg sigter efter. Kan det overhovedet lade sig gøre at
> få sådan noget, der også går langt på literen? Gerne over 20km/l ved alm
> landevejskørsel. Om det er benz eller diesel er mindre vigtigt for mig.
> Bilen behøver ikke være hurtig. Jeg kan godt lide kvalitet og god
> holdbarhed. Min nuværende Corolla Glassback 12V 1,3 har holdbarheden, men
> mangler ABS, ESP og "anti sammekrølningsstål" i bunden af bilen. Mindre
> dækstøj ville også være rart. En motor der går og lyder godt er også et
> plus og gerne en fornøjelse at køre.
>
> Nåre ja, og så må den ikke koste noget Prisen er selvfølgelig vigtig,
> men men først vil jeg gerne høre i hvilken retning man skal lede?
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
>
>
Ja - jeg ved jo godt at dette forslag ikke er en Stc, men kigger man på den
lidt større mellemklasse af biler - er der så noget, der i praksis kan slå
en Toyota Prius mht brændstod-økonomi ?
Om den er køn, pæn eller flot (eller ingen af delene) er jo en smagssag, men
den omtales som ret rummelig for sin størrelse - og i stand til at løbe op
til 23 km/l.
Prisen er desværre ikke ligefrem noget fra Netto - men måske gensalgs-prisen
kan udjævne investeringen på sigt.
Men man skal vel over i noget bio-ethanol-drevet for at nærme os den
drifts-økonomi....og så skal man jo ikke bo for langt fra Öresundsbron.....
Noget bedre gæt ?
--
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder
| |
KASO (19-01-2009)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 19-01-09 07:16 |
|
>>
> Ja - jeg ved jo godt at dette forslag ikke er en Stc, men kigger man på
> den lidt større mellemklasse af biler - er der så noget, der i praksis kan
> slå en Toyota Prius mht brændstod-økonomi ?
Det kan de fleste. En Prius er kun økonomisk i bykørsel - på
lande-/motorvej, kan mange slå den, for her er den alligevel nødt til at
køre som en almindelig benzinbil.
> Om den er køn, pæn eller flot (eller ingen af delene) er jo en smagssag,
> men den omtales som ret rummelig for sin størrelse - og i stand til at
> løbe op til 23 km/l.
> Prisen er desværre ikke ligefrem noget fra Netto - men måske
> gensalgs-prisen kan udjævne investeringen på sigt.
Næppe - jo ældre den er, jo større risiko for udskifning af dyre batterier
og avanceret (og dyrt) elektronik.
| |
Jesper Hedegaard (19-01-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 19-01-09 09:57 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:49741a91$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>> Ja - jeg ved jo godt at dette forslag ikke er en Stc, men kigger man på
>> den lidt større mellemklasse af biler - er der så noget, der i praksis
>> kan slå en Toyota Prius mht brændstod-økonomi ?
>
> Det kan de fleste. En Prius er kun økonomisk i bykørsel - på
> lande-/motorvej, kan mange slå den, for her er den alligevel nødt til at
> køre som en almindelig benzinbil.
>
>
>> Om den er køn, pæn eller flot (eller ingen af delene) er jo en smagssag,
>> men den omtales som ret rummelig for sin størrelse - og i stand til at
>> løbe op til 23 km/l.
>> Prisen er desværre ikke ligefrem noget fra Netto - men måske
>> gensalgs-prisen kan udjævne investeringen på sigt.
>
> Næppe - jo ældre den er, jo større risiko for udskifning af dyre batterier
> og avanceret (og dyrt) elektronik.
>
>
Nu tales der jo om økonomi ved jævn kørsel - naturligvis stiger forbruget
ved højere hastigheder. Det samme gælder jo for alle andre biler, der er
nævnt i denne tråd.
Og en Prius skulle altså netop være i sit økonomiske es ved jævn
landevejs-hastighed - ikke ved bykørsel.
Iflg Toyota kører den med en sjov blanding af benzin-elektrisk drift, den
lalder konstant og blander benzin-, og el-motor-træk efter forholdene.
Toyota giver 8 år/160.000 km garanti på "alle elementer i Hybrid Synergy
Drive-systemet" - netop holdbarheden af hele fremdrift-systemet må jo være
afgørende for om Toyota kan få succes med denne model.
De få brugte, der er til salg, ser ellers ud til at være dyre nok, så
værditabet holder sig nogenlunde nede.
--
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder
| |
Anders Majland (19-01-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 19-01-09 16:55 |
|
> Gerne over 20km/l ved alm landevejskørsel.
> Nu tales der jo om økonomi ved jævn kørsel - naturligvis stiger forbruget
> ved højere hastigheder. Det samme gælder jo for alle andre biler, der er
> nævnt i denne tråd.
Når vi kører længere stæk i C5'en som f.eks Viborg->Esbjerg og holder
marchhastigheden nede på 90 (88km/t ifølge GPS'en) er snittet sjældent under
20km/l. Men der skal køres lidt forudseende for at holde den deropppe da
der er mange rundkørsler og småbyer. Det er en tung bil så extra
nedbremsening og acc. koster med det samme ...
Men langt de fleste af vores km er korte ture på maks 25km (med stop ved
skole og dagpleje på vejen) og så er ender snittet på en tankfuld lavere.
Samlet snit over de første 45000km er "kun" 16,5km (kørecomputeren er 5% for
optimistisk)
Bedste tankfuld har også kun været 19,5kml men når der er over 1000km på en
tankfuld bliver snittet næsten altid ødelagt af en masse bykørsel
Vil tro at brugtprisen på en C5 som vores er på 200-225.000kr (hvor
listeprisen var 325000kr i starten af 2007 - og faldt til lige over
300.000kr ved afgiftsomlægningen)
Men samme 1,6hdi fåes i mange fra PSA - i f.eks en 307sw er den på papiret
mere økonomisk og i praksis er den næsten ligeså stor. Specielt da det
flexible sædearrangement gør at man kan nøjes med at have de sæder med man
skal bruge.
Andre har nævnt VW groups 1,9'er som et godt alternativ i f.eks en skoda
octavia - En octavia er bare en noget mindre bil og en passat er så noget
dyrere ...
De brugte mondeo'er vi kiggede på i 2007 (årgang 2004-2005) havde alle
begyndende rust så dem droppede vi igen.
--
anders dot majland at jyde dot dk
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance
| |
Henrik B. (19-01-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-01-09 20:07 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:49741a91$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Ja - jeg ved jo godt at dette forslag ikke er en Stc, men kigger man på
>> den lidt større mellemklasse af biler - er der så noget, der i praksis
>> kan slå en Toyota Prius mht brændstod-økonomi ?
>
> Det kan de fleste. En Prius er kun økonomisk i bykørsel - på
> lande-/motorvej, kan mange slå den, for her er den alligevel nødt til at
> køre som en almindelig benzinbil.
Samt eldrift = bedre økonomi. Da jeg prøvede en Prius kunne jeg nemt få den
til at køre 25 km/l ved 80 km/t.
> Næppe - jo ældre den er, jo større risiko for udskifning af dyre batterier
> og avanceret (og dyrt) elektronik.
Tjah, den topper stadig tyske AutoBilds liste over mest fejlfri biler de har
lavet 100.000 km test på. Den havde 0 (nul) fejl på de 100.000 km.
--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk
| |
KASO (20-01-2009)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 20-01-09 08:36 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4974cf5e$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:49741a91$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Ja - jeg ved jo godt at dette forslag ikke er en Stc, men kigger man på
>>> den lidt større mellemklasse af biler - er der så noget, der i praksis
>>> kan slå en Toyota Prius mht brændstod-økonomi ?
>>
>> Det kan de fleste. En Prius er kun økonomisk i bykørsel - på
>> lande-/motorvej, kan mange slå den, for her er den alligevel nødt til at
>> køre som en almindelig benzinbil.
>
> Samt eldrift = bedre økonomi. Da jeg prøvede en Prius kunne jeg nemt få
> den til at køre 25 km/l ved 80 km/t.
El-drift er kun over kortere strækninger - da det ikke er en
"opladningshybrid", har den kun strøm til til hjælp ind imellem - kører du
længere ture, kører den stort set som en alm. benzinbil.
En test her
http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/bil-tests/2008/6/groen-bil-paa-gule-plader
over godt 2.200km viser et snit på 18,9km/l ved udpræget økonomikørsel. Det
kan mange dieselbiler - også større - gøre bedre.
I denne test http://ing.dk/artikel/86956?highlight=prius kører den 17,7
km/l - stadig ikke imponerende - og igen en konklusion om manglede fordele
på motorvej.
Samme konklusion med Honda's hybrid
http://ing.dk/artikel/70586-resultatet-af-ugens-test-ingen-saerlig-gevinst-for-miljoeet?highlight=benzinbil
>
>> Næppe - jo ældre den er, jo større risiko for udskifning af dyre
>> batterier og avanceret (og dyrt) elektronik.
>
> Tjah, den topper stadig tyske AutoBilds liste over mest fejlfri biler de
> har lavet 100.000 km test på. Den havde 0 (nul) fejl på de 100.000 km.
Men de var så heller ikke nået til udskiftning af batterierne - og dét ville
nok være den udgift, jeg ville frygte mest....
Når den udvidede garanti er udløbet, ville jeg ikke binde an med
anskaffelsen med mindre prisen var ualmindeligt lav.
| |
BikeManiac (18-01-2009)
| Kommentar Fra : BikeManiac |
Dato : 18-01-09 14:49 |
|
On 18 Jan., 20:41, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:
> Hej
>
> Konen synes vi på et tidspunkt skal have nyere stationcar. Jeg har dyr
> smag. Jeg synes nyere Passat, A6 og Avensis i stationcars er fede
> modeller. Ikke at jeg skal have sådan nogle dyre biler, men så ved I
> hvilken type biler jeg sigter efter. Kan det overhovedet lade sig gøre
> at få sådan noget, der også går langt på literen? Gerne over 20km/l ved
> alm landevejskørsel. Om det er benz eller diesel er mindre vigtigt for
> mig. Bilen behøver ikke være hurtig. Jeg kan godt lide kvalitet og god
> holdbarhed. Min nuværende Corolla Glassback 12V 1,3 har holdbarheden,
> men mangler ABS, ESP og "anti sammekrølningsstål" i bunden af bilen.
> Mindre dækstøj ville også være rart. En motor der går og lyder godt er
> også et plus og gerne en fornøjelse at køre.
>
> Nåre ja, og så må den ikke koste noget Prisen er selvfølgelig
> vigtig, men men først vil jeg gerne høre i hvilken retning man skal
> lede?
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
Men Jens Jakob, når vi snakker benzinøkonomi så vil jeg kraftigt
anbefale dig at se på www.spritmonitor.de hvor bilejere selv skriver
forbruget ... ikke noget med smarte tests - næ den rå og skinbarlige
virkelighed.
Lucas
| |
KMH (20-01-2009)
| Kommentar Fra : KMH |
Dato : 20-01-09 06:38 |
|
On 18 Jan., 20:41, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:
> Hej
>
> Konen synes vi på et tidspunkt skal have nyere stationcar. Jeg har dyr
> smag. Jeg synes nyere Passat, A6 og Avensis i stationcars er fede
> modeller. Ikke at jeg skal have sådan nogle dyre biler, men så ved I
> hvilken type biler jeg sigter efter. Kan det overhovedet lade sig gøre
> at få sådan noget, der også går langt på literen? Gerne over 20km/l ved
> alm landevejskørsel. Om det er benz eller diesel er mindre vigtigt for
> mig. Bilen behøver ikke være hurtig. Jeg kan godt lide kvalitet og god
> holdbarhed. Min nuværende Corolla Glassback 12V 1,3 har holdbarheden,
> men mangler ABS, ESP og "anti sammekrølningsstål" i bunden af bilen.
> Mindre dækstøj ville også være rart. En motor der går og lyder godt er
> også et plus og gerne en fornøjelse at køre.
>
> Nåre ja, og så må den ikke koste noget Prisen er selvfølgelig
> vigtig, men men først vil jeg gerne høre i hvilken retning man skal
> lede?
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
jammm...... nap du bare en Avensis....
MEN... du er nok nød til at finde en lettere brugt af d-4d 2.2 stw
modellen med 150hk og seneste aftapning.
Jeg har selv en af slagsen, og tør godt påstå at det er den bedste
motor til bilen og i praktisk brug viser det sig også at den er
billigere på tanken en 2.0'ern.
Ved "rimelig fornuftig" landevejs kørsel (uden at der går morfar i
det) har jeg et forbrug mellem 18 og 20 km/l med klima osv. tændt. Det
finder jeg yderst rimeligt for den størrelse bil.
Samtidigt er der maskineri nok til en rimelig kvik overhaling - eller
til en march hastighed på 200 kmh - men så er forbruget pr. km lidt et
andet
Det er kort sagt en kanon bil, med plads til hele den pukkelryggede +
barnevogn og div bagage. Men samtidigt motor nok til at det ikke
bliver belastende at slæbe rundt på.
Da brugtmarkedet samtidigt lige nu er i bund så er der rimelige
mulighedder for at gøre en god handel.
M.v.h.
Kim
(Som selv dagligt pendler 240km i en Avensis 2.2 D-4d 150hk stw)
| |
tiper (21-01-2009)
| Kommentar Fra : tiper |
Dato : 21-01-09 03:07 |
|
On 18 Jan., 20:41, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:
> Hej
>
> Konen synes vi på et tidspunkt skal have nyere stationcar. Jeg har dyr
> smag. Jeg synes nyere Passat, A6 og Avensis i stationcars er fede
> modeller. Ikke at jeg skal have sådan nogle dyre biler, men så ved I
> hvilken type biler jeg sigter efter. Kan det overhovedet lade sig gøre
> at få sådan noget, der også går langt på literen? Gerne over 20km/l ved
> alm landevejskørsel. Om det er benz eller diesel er mindre vigtigt for
> mig. Bilen behøver ikke være hurtig. Jeg kan godt lide kvalitet og god
> holdbarhed. Min nuværende Corolla Glassback 12V 1,3 har holdbarheden,
> men mangler ABS, ESP og "anti sammekrølningsstål" i bunden af bilen.
> Mindre dækstøj ville også være rart. En motor der går og lyder godt er
> også et plus og gerne en fornøjelse at køre.
>
> Nåre ja, og så må den ikke koste noget Prisen er selvfølgelig
> vigtig, men men først vil jeg gerne høre i hvilken retning man skal
> lede?
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
Tjaeeee, Svigerfars nye Ford Focus 1,6TDCI st.car har siden han fik
den og til nu, kørt 21 km/l målt over de 20.000km den har kørt nu. Så
kan man leve med en velkørende bil der dog ikke engang har
samlekvalitet på koreaner niveau, så er den et rimeligt bud.
Jesper
| |
Armand (21-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-01-09 13:40 |
|
tiper skrev:
>
> Tjaeeee, Svigerfars nye Ford Focus 1,6TDCI st.car har siden han fik
> den og til nu, kørt 21 km/l målt over de 20.000km den har kørt nu.
Muligt!
Men ifølge spritmonitor.de kører en 90hk's Focus TDci:
"23 opgivelser: 5,61 l/100km (376.848 km und 21.135 l)
5,61 l/100km = 17,83km/l!
For den med 80kW er tallene:
"101 opgivelser: 6,09 l/100km (1.307.738 km und 79.692 l)
6,09 l/100km = 16,42 km/l!
I mine øjne står dét langt mere til troende, også selvom 4 af såvel de
23 som de 101 personer har et snit på over 20km/l!
--
Armand.
| |
Klaus G. (21-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 21-01-09 16:19 |
|
> I mine øjne står dét langt mere til troende, også selvom 4 af såvel de 23
> som de 101 personer har et snit på over 20km/l!
Hvorfor? Det viser jo bare at det er muligt at køre over 20km/l i omtalte
bil, men at det bestemt også er muligt at køre kortere.
Jeg læser det som om at du siger manden lyver, bare fordi han ikke høre til
flertallet...
--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Armand (21-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-01-09 21:58 |
|
Klaus G. skrev:
>> I mine øjne står dét langt mere til troende, også selvom 4 af såvel de 23
>> som de 101 personer har et snit på over 20km/l!
> Hvorfor? Det viser jo bare at det er muligt at køre over 20km/l i omtalte
> bil, men at det bestemt også er muligt at køre kortere.
>
> Jeg læser det som om at du siger manden lyver, bare fordi han ikke høre til
> flertallet...
>
Forkert opfattet! :-|
Jeg skriver netop "muligt" og suplerer med at at der også på
Spritmonitor findes folk der kører over 20.
Men i lighed med økonomi-normen skal man ikke sætte næsen op efter så
høje tal. Istedet giver Spritmonitor et gennemsnit på et stort grundlag
og hvis man ikke regner sig på højde med dét, kan man jo slå efter på
gennemsnittet for ens nuværende bil - For min 206HDi passer tallet
forøvrigt fortrinligt hvorfor jeg ikke skyer at henvise til sitet!
Hvordan ligger det med dit forbrug i forhold til sitets gennemsnit??
Og hvordan med JJB's Glassback??
--
Armand.
| |
Henrik B. (21-01-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 21-01-09 22:13 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:49778bf7$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Men i lighed med økonomi-normen skal man ikke sætte næsen op efter så høje
> tal. Istedet giver Spritmonitor et gennemsnit på et stort grundlag og hvis
> man ikke regner sig på højde med dét, kan man jo slå efter på
> gennemsnittet for ens nuværende bil - For min 206HDi passer tallet
> forøvrigt fortrinligt hvorfor jeg ikke skyer at henvise til sitet!
Jeg har til gengæld den holdning, at man ikke kan sammenligne en typisk tysk
bil-ejer, og en typisk dansk bil-ejer! I Tyskland køres der trods alt mere
igennem, når man er på motorvejen. Ligesom de tyske byen typisk er større
end de danske = mere bykørsel.
--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk
| |
Armand (22-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-01-09 02:40 |
|
Henrik B. skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:49778bf7$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Men i lighed med økonomi-normen skal man ikke sætte næsen op efter så
>> høje tal. Istedet giver Spritmonitor et gennemsnit på et stort
>> grundlag og hvis man ikke regner sig på højde med dét, kan man jo slå
>> efter på gennemsnittet for ens nuværende bil - For min 206HDi passer
>> tallet forøvrigt fortrinligt hvorfor jeg ikke skyer at henvise til sitet!
>
> Jeg har til gengæld den holdning, at man ikke kan sammenligne en typisk
> tysk bil-ejer, og en typisk dansk bil-ejer! I Tyskland køres der trods
> alt mere igennem, når man er på motorvejen. Ligesom de tyske byen typisk
> er større end de danske = mere bykørsel.
>
Men har du checket Spritmonitors snit for en 9-5 Aero Estate??
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-01-09 22:56 |
|
Armand skriver:
>
> Hvordan ligger det med dit forbrug i forhold til sitets gennemsnit??
Af helvede til.
Golf V med 105 HK og jeg har gennem 90.000 km holdt den over 20 km/l.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Mogens (21-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 21-01-09 23:02 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:497799FD.F71E0CD0@du.kan.finde.den...
> Golf V med 105 HK og jeg har gennem 90.000 km holdt den over 20 km/l.
Det var dælme en kedelig kørestil da
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-01-09 23:06 |
|
Mogens skriver:
>
> Det var dælme en kedelig kørestil da
Mest landevej og en blød højrefod.
Jeg kører rigeligt i firmaslæden til at jeg gider at ræse så meget når
jeg kommer hjem. Ellers er det konen der kører i bilen.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Mogens (21-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 21-01-09 23:09 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:49779C4D.6168F561@du.kan.finde.den...
> Mest landevej og en blød højrefod.
Min 170 hk's TDI kører nu efter 24.000 km:
14,3 km/l på motorvej
13,7 km/l i byen
> Jeg kører rigeligt i firmaslæden til at jeg gider at ræse så meget når
> jeg kommer hjem. Ellers er det konen der kører i bilen.
Jeg trykker - begge "steder"
| |
Per Henneberg Kriste~ (24-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 24-01-09 16:41 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:a2Ndl.5899$U5.52849@newsb.telia.net...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:49779C4D.6168F561@du.kan.finde.den...
>
>> Mest landevej og en blød højrefod.
>
> Min 170 hk's TDI kører nu efter 24.000 km:
> 14,3 km/l på motorvej
> 13,7 km/l i byen
Min 150 hk´s TDI kører nu 10,6 km/literen i gennemsnit på motorvej - med
1500 kg campingvogn spændt efter og 90 km/t.
Min 150 hk´s TDI kører 19,2 km/literen ved 120 km/t.
Min 150 hk´s TDI har kørt 20,87 på literen i gennemsnit uden campingvogn.
Dine tal fortæller mig at du må køre som en ... tjah, man møder dem i
trafikken hver dag. De skal lige mase sig 2 biler foran og så holder man
bagved dem i næste lysregulering.
--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
| |
Mogens (24-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 24-01-09 16:44 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
news:497b3678$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Dine tal fortæller mig at du må køre som en ... tjah, man møder dem i
> trafikken hver dag. De skal lige mase sig 2 biler foran og så holder man
> bagved dem i næste lysregulering.
Jeg kører en sport-udgave, fordi jeg elsker at køre bil. Om jeg kører frækt,
som du nævner, har intet med brændstoføkonomi at gøre. Det er blot din
forkvaklede indstilling til trafiklivet, der giver sig udslag her. Gosh
| |
Mogens (24-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 24-01-09 16:48 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:OGGel.5943$U5.53555@newsb.telia.net...
> Jeg kører en sport-udgave, fordi jeg elsker at køre bil. Om jeg kører
> frækt, som du nævner, har intet med brændstoføkonomi at gøre. Det er blot
> din forkvaklede indstilling til trafiklivet, der giver sig udslag her.
> Gosh
Iøvrigt understøttes bilmodellens højere forbrug af:
www.hvorlangtpaaliteren.dk
Gosh
| |
Armand (22-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-01-09 02:42 |
|
Mogens skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> news:497799FD.F71E0CD0@du.kan.finde.den...
>
>> Golf V med 105 HK og jeg har gennem 90.000 km holdt den over 20 km/l.
>
> Det var dælme en kedelig kørestil da
>
>
Eller en dårlig trimmet kørecomputer :-/
--
Armand.
(uden kørecomputer og kun hjulpet af den lille stråtæktes)
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-01-09 06:14 |
|
Armand skriver:
>
> Eller en dårlig trimmet kørecomputer :-/
Nej, den er netop trimmet til, efter kontrolmålinger over en god
håndfuld tankninger.
Desuden noteres hver tankning med km og liter i en lille bog.......
"Ordnung muss sein"
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Armand (22-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-01-09 12:41 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Eller en dårlig trimmet kørecomputer :-/
>
> Nej, den er netop trimmet til, efter kontrolmålinger over en god
> håndfuld tankninger.
>
> Desuden noteres hver tankning med km og liter i en lille bog.......
> "Ordnung muss sein"
>
Helt i Spritmonitors ånd!
--
Armand.
| |
Anders Majland (22-01-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 22-01-09 22:12 |
|
>> Desuden noteres hver tankning med km og liter i en lille bog.......
>> "Ordnung muss sein"
>>
> Helt i Spritmonitors ånd!
Og for os der har droppet pen og papir så kan spritmonitor også importere en
comma fil. Så jeg har smidt xtz'en ind og c5'en følger snart.... (Der er 12
emd samme motor i forvejen med et snit på 6,02 = 16,6 km/l hvilket er ret
tæt på vores snit 16,5km/l)
Men nu hvor enhver miljøbelastning er reduceret til CO2 emission så ligger
den med 142g/km jo ikke helt skidt ...
Men jeg har ikke lige fundet muligheden for at få det i km/l istedet for
l/100km ....
| |
N/A (23-01-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 23-01-09 13:18 |
|
| |
tiper (23-01-2009)
| Kommentar Fra : tiper |
Dato : 23-01-09 01:46 |
|
On 21 Jan., 13:39, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> tiper skrev:
>
>
>
> > Tjaeeee, Svigerfars nye Ford Focus 1,6TDCI st.car har siden han fik
> > den og til nu, kørt 21 km/l målt over de 20.000km den har kørt nu..
>
> Muligt!
> Men ifølge spritmonitor.de kører en 90hk's Focus TDci:
> "23 opgivelser: 5,61 l/100km (376.848 km und 21.135 l)
> 5,61 l/100km = 17,83km/l!
>
> For den med 80kW er tallene:
> "101 opgivelser: 6,09 l/100km (1.307.738 km und 79.692 l)
> 6,09 l/100km = 16,42 km/l!
>
> I mine øjne står dét langt mere til troende, også selvom 4 af såvel de
> 23 som de 101 personer har et snit på over 20km/l!
Muligt.
Men mit indlæg viser at det med dansk trafik, og alm. kørsel er muligt
at køre over de 20km/L.
Svigerfar er endda tidligere taxachauffør, hvilket han gerne beviser.
Men på vores tysklandstur holdt han et snit på 23km/l.
Men kan være man skal lave en analyse om tyskere mon kører mere
aggressivt end danskere, hvilket de opgivne tal nok indikerer.
Hvad du heller ikke kan se på tallene, er om det er udgaver med eller
uden cruisecontrol, for det holder også forbruget nede. Og mener ikke
man kan fravælge det i DK
/
Jesper
| |
Anders Majland (23-01-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 23-01-09 09:49 |
|
> Hvad du heller ikke kan se på tallene, er om det er udgaver med eller
> uden cruisecontrol, for det holder også forbruget nede. Og mener ikke
> man kan fravælge det i DK
Du kan heller ikke se om det bliver brugt ...
/A
| |
Karsten Andersen (23-01-2009)
| Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 23-01-09 13:45 |
|
Fri, 23 Jan 2009 00:46:08 -0800 (PST), skrev tiper, på 35 linier, i
<62da6676-5c62-41b0-974c-c942de37cfb9@k36g2000pri.googlegroups.com>, :
>Svigerfar er endda tidligere taxachauffør, hvilket han gerne beviser.
>Men på vores tysklandstur holdt han et snit på 23km/l.
Bare træls og ligge 3 meter bag en lastvogn hele tiden.
--
MVH Karsten
Horsens
| |
Folmer Rasmussen (23-01-2009)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 23-01-09 13:49 |
|
On Fri, 23 Jan 2009 13:45:25 +0100, Karsten Andersen
<jyden_news@bitmanmail.dk> wrote:
>Fri, 23 Jan 2009 00:46:08 -0800 (PST), skrev tiper, på 35 linier, i
><62da6676-5c62-41b0-974c-c942de37cfb9@k36g2000pri.googlegroups.com>, :
>
>>Svigerfar er endda tidligere taxachauffør, hvilket han gerne beviser.
>>Men på vores tysklandstur holdt han et snit på 23km/l.
>
>Bare træls og ligge 3 meter bag en lastvogn hele tiden.
>--
Uha!! Stakkels lille pus.
3 meter bag en lastbil der kører ca. 85 km/t. ??
Det synes jeg er at rutte med pladsen. Reducér det til 1½ meter, og
der bliver mere plads på vejene.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Karsten Andersen (23-01-2009)
| Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 23-01-09 14:52 |
|
Fri, 23 Jan 2009 13:49:07 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 24 linier,
i <c1fjn4hap5q0g5jra49sr5cfmps99ua05m@4ax.com>, :
>Det synes jeg er at rutte med pladsen. Reducér det til 1½ meter, og
>der bliver mere plads på vejene.
Endnu bedre en strik i røven på lastbilen
--
MVH Karsten
Horsens
| |
tiper (23-01-2009)
| Kommentar Fra : tiper |
Dato : 23-01-09 01:51 |
|
On 21 Jan., 21:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Klaus G. skrev:>> I mine øjne står dét langt mere til troende, også selvom 4 af såvel de 23
> >> som de 101 personer har et snit på over 20km/l!
> > Hvorfor? Det viser jo bare at det er muligt at køre over 20km/l i omtalte
> > bil, men at det bestemt også er muligt at køre kortere.
>
> > Jeg læser det som om at du siger manden lyver, bare fordi han ikke høre til
> > flertallet...
>
> Forkert opfattet! :-|
> Jeg skriver netop "muligt" og suplerer med at at der også på
> Spritmonitor findes folk der kører over 20.
>
> Men i lighed med økonomi-normen skal man ikke sætte næsen op efter så
> høje tal. Istedet giver Spritmonitor et gennemsnit på et stort grundlag
> og hvis man ikke regner sig på højde med dét, kan man jo slå efter på
> gennemsnittet for ens nuværende bil - For min 206HDi passer tallet
> forøvrigt fortrinligt hvorfor jeg ikke skyer at henvise til sitet!
>
> Hvordan ligger det med dit forbrug i forhold til sitets gennemsnit??
Af HT. Siden indikere 11,2 i snit for en Nubira 1,8 CDX. Ikke tæt på
vores 13-14km/l, og langt fra de 17,5 vi har som rekord.
/
Jesper
| |
Anders Majland (23-01-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 23-01-09 11:11 |
|
> Af HT. Siden indikere 11,2 i snit for en Nubira 1,8 CDX. Ikke tæt på
> vores 13-14km/l, og langt fra de 17,5 vi har som rekord.
Imho giver det ikke mening at sammeligne gennemsnitsforbrug med en enkelt
"god" tankfuld ...
Og de 13-14km/l er det baseret på strækning/forbrugt benzin eller en
kørecomputer ?
Prøv at føre regnskab med det - det tager ikke meget tid lige at notere på
bonerne hvad kmtølleren står på og så engang imellem taste det ind. Vi
tanker diesel ca en gang om ugen så det bliver ikke til så mange tal (ikke
som dengang jeg kørte 20000km/år på en mc med 9,5liter tank... Ja den sidste
halve liter var vigtig at få med
/A
| |
Armand (23-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-01-09 13:18 |
|
tiper skrev:
> On 21 Jan., 21:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>
>>
>> Hvordan ligger det med dit forbrug i forhold til sitets gennemsnit??
>
> Af HT. Siden indikere 11,2 i snit for en Nubira 1,8 CDX. Ikke tæt på
> vores 13-14km/l, og langt fra de 17,5 vi har som rekord.
>
| |
Armand (23-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-01-09 13:27 |
|
tiper skrev:
> On 21 Jan., 21:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>
>>
>> Hvordan ligger det med dit forbrug i forhold til sitets gennemsnit??
>
> Af HT. Siden indikere 11,2 i snit for en Nubira 1,8 CDX.
>
Nu er det desværre ikke den bedst representerede bil at regne et
pålideligt gennemsnit ud fra, qua kun 3 stk med tilsammen 57.000km
> = Ikke tæt på vores 13-14km/l, og langt fra de 17,5 vi har som rekord.
>
Tillykke, det er lykkes dig som måske nok den eneste dansker at køre din
bil op på de officielle økonomi-målinger :-|
Hvis du trænger til at pudse din glorie synes jeg at du, i en anden
tråd, skal prøve at spørge til gruppens procentielle udnyttelse af den
officielle norm!
--
Armand.
(på 77% udnyttelse fa 'Gøjtens angivne 23,3km/l og aldrig over 90%
igennem 60.000km)
| |
Klaus D. Mikkelsen (23-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 23-01-09 15:53 |
|
Armand skriver:
>
> Tillykke, det er lykkes dig som måske nok den eneste dansker at køre din
> bil op på de officielle økonomi-målinger :-|
Langt fra. Min Golf står til under 20 km/l.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Per Henneberg Kriste~ (24-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 24-01-09 16:43 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4979D9D1.45D302F0@du.kan.finde.den...
> Armand skriver:
>>
>> Tillykke, det er lykkes dig som måske nok den eneste dansker at køre din
>> bil op på de officielle økonomi-målinger :-|
>
> Langt fra. Min Golf står til under 20 km/l.
Lige så her - 18,6. Og jeg kører til hverdag 22 på 60 km´s strækninger ..
nok til 12 gange på en tankfuld :)
--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
| |
N/A (23-01-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 23-01-09 13:18 |
|
| |
tiper (27-01-2009)
| Kommentar Fra : tiper |
Dato : 27-01-09 10:29 |
|
On 23 Jan., 11:10, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Af HT. Siden indikere 11,2 i snit for en Nubira 1,8 CDX. Ikke tæt på
> > vores 13-14km/l, og langt fra de 17,5 vi har som rekord.
>
> Imho giver det ikke mening at sammeligne gennemsnitsforbrug med en enkelt
> "god" tankfuld ...
>
> Og de 13-14km/l er det baseret på strækning/forbrugt benzin eller en
> kørecomputer ?
>
> Prøv at føre regnskab med det - det tager ikke meget tid lige at notere på
> bonerne hvad kmtølleren står på og så engang imellem taste det ind. Vi
> tanker diesel ca en gang om ugen så det bliver ikke til så mange tal (ikke
> som dengang jeg kørte 20000km/år på en mc med 9,5liter tank... Ja den sidste
> halve liter var vigtig at få med
Fører såmænd regnskab med det. Der er ikke kørecomputer i en Nubira..
Og kører også med std. størrelse dæk, og fejlvisningen på speedometer
er ca. 5%
| |
tiper (27-01-2009)
| Kommentar Fra : tiper |
Dato : 27-01-09 10:31 |
|
On 23 Jan., 13:27, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> tiper skrev:> On 21 Jan., 21:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> >> Hvordan ligger det med dit forbrug i forhold til sitets gennemsnit??
>
> > Af HT. Siden indikere 11,2 i snit for en Nubira 1,8 CDX.
>
> >
> Nu er det desværre ikke den bedst representerede bil at regne et
> pålideligt gennemsnit ud fra, qua kun 3 stk med tilsammen 57.000km
>
> > = Ikke tæt på vores 13-14km/l, og langt fra de 17,5 vi har som rekord.
>
> Tillykke, det er lykkes dig som måske nok den eneste dansker at køre din
> bil op på de officielle økonomi-målinger :-|
>
> Hvis du trænger til at pudse din glorie synes jeg at du, i en anden
> tråd, skal prøve at spørge til gruppens procentielle udnyttelse af den
> officielle norm!
Armand. Det handler ikke om at pudse sin glorie, jeg svarede bare på
det spørgsmål du selv stillede. Svaret var bare ikke det du gerne
ville høre...
| |
Kåre (24-01-2009)
| Kommentar Fra : Kåre |
Dato : 24-01-09 10:30 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse
news:497385d3$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Konen synes vi på et tidspunkt skal have nyere stationcar. Jeg har dyr
> smag. Jeg synes nyere Passat, A6 og Avensis i stationcars er fede
> modeller. Ikke at jeg skal have sådan nogle dyre biler, men så ved I
> hvilken type biler jeg sigter efter. Kan det overhovedet lade sig gøre at
> få sådan noget, der også går langt på literen? Gerne over 20km/l ved alm
> landevejskørsel. Om det er benz eller diesel er mindre vigtigt for mig.
> Bilen behøver ikke være hurtig. Jeg kan godt lide kvalitet og god
> holdbarhed. Min nuværende Corolla Glassback 12V 1,3 har holdbarheden, men
> mangler ABS, ESP og "anti sammekrølningsstål" i bunden af bilen. Mindre
> dækstøj ville også være rart. En motor der går og lyder godt er også et
> plus og gerne en fornøjelse at køre.
>
> Nåre ja, og så må den ikke koste noget Prisen er selvfølgelig vigtig,
> men men først vil jeg gerne høre i hvilken retning man skal lede?
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
>
Skal lge bemærker at min new reader har stået sorteret efter "Emne" og ikke
dato. Så jeg har undret mig over stort set ingen indlæg, så jeg har ikke
rigitg fulgt med de sidste par uger...Så jeg ved ikke hvad der er svaret
blandt de mange svar...
Men her kommer mit bud:
Jeg har for kort tid siden købt en Octavia 2004 model. Elegance med 1.9 TDi
100 Hk. Stationcar, ABS, ASR, fartpilot, fuldautoklima osv.
Kørt 100.000 og 150.000 kroner.
Jeg har nu kørt nogle tankfulde, og har beregnet mit faktiske forbrug
(måleren i kørecomputeren er ikke skide præcis).
Resultat ved blandet landevej, motorvej og lidt bykørsel: ca. 19 km/l.
Resultat ved landevejspendlerture, incl. myldretid, mange småbyer og
rundkørsler osv : 22,5 km/l.
Det er OK synes jeg.
Den kan nok ikke klemmes ind i luksusbilerne række, men den har hvad du
efterspørger: Den er stor og rummelig, mega bagagerum (jeg har før haft
store bagagerum, men det her er stort).
Den lører det du regner med, billig i vægtafgift, billig at eje med 30.000
service interval, og så skulle den efter alles mening (brugere og FDM) være
ekstremt pålidelig og fejlfri, og dertil rigtig godt rudtbeskyttet fra
fabrikken.
Så det vl være mit bud.
Evt. den nye model hvis det lige skal være ldt lækrere...
mvh
Kåre
| |
Anders Majland (25-01-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 25-01-09 11:24 |
|
> Jeg har for kort tid siden købt en Octavia 2004 model. Elegance med 1.9
> TDi 100 Hk. Stationcar, ABS, ASR, fartpilot, fuldautoklima osv.
> Kørt 100.000 og 150.000 kroner.
> Så det vl være mit bud.
> Evt. den nye model hvis det lige skal være ldt lækrere...
Ja det er en meget fornuftig bil - og eneste grund til at det ikke er sådan
en vi kører i er at det ikke hjælper meget med et stort bagagerum hvis
adgangsforholdene er under middel. Adgangen er smal og der er en høj
læssekant. Det gør biler som bla. mondeo, passat og c5 bedre.
/A
| |
Kåre (25-01-2009)
| Kommentar Fra : Kåre |
Dato : 25-01-09 12:17 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:497c3dbc$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg har for kort tid siden købt en Octavia 2004 model. Elegance med 1.9
>> TDi 100 Hk. Stationcar, ABS, ASR, fartpilot, fuldautoklima osv.
>> Kørt 100.000 og 150.000 kroner.
>> Så det vl være mit bud.
>> Evt. den nye model hvis det lige skal være ldt lækrere...
>
> Ja det er en meget fornuftig bil - og eneste grund til at det ikke er
> sådan en vi kører i er at det ikke hjælper meget med et stort bagagerum
> hvis adgangsforholdene er under middel. Adgangen er smal og der er en høj
> læssekant. Det gør biler som bla. mondeo, passat og c5 bedre.
Ja måske bedre på lige netop det punkt, men ikke på alle de andre...
Jeg deler ikke din mening om at adgangen til bagagerum er smalt. Jeg er
(fritids) musiker, og slæber jævnlgt stort tungt grej ind i bilen. Jeg har
absolut INGEN problemer, det går snildt.
Kåre
| |
Anders Majland (25-01-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 25-01-09 20:49 |
|
>> Adgangen er smal og der er en høj læssekant. Det gør biler som bla.
>> mondeo, passat og c5 bedre.
>
>
> Ja måske bedre på lige netop det punkt, men ikke på alle de andre...
>
> Jeg deler ikke din mening om at adgangen til bagagerum er smalt. Jeg er
> (fritids) musiker, og slæber jævnlgt stort tungt grej ind i bilen. Jeg har
> absolut INGEN problemer, det går snildt.
Hvis den er bred nok til det du plejer at læsse ind så oplever du det ikke
som et problem
Mit "testobjekt" er en skandia barnvogn årgang 2001. Den er bland de sidste
hvor man kan slå den sammen i højden og så smide stel og kassen samlet i
bilen. Dengang barnevognen var ny havde vi en 626 st.car.
Da vi fik brug for at køre med barnevogn igen havde vi en fabia. Barnevognen
kunne da være der ved at sætte stel og kasse ind for sig (uden at slå noget
sammen) men vi ville gerne have en bil der også kunne tilbyde plads til en
3'e på bagsædet (udover 2 børnesæder) og mere bagagerumsvolumen. Vi
startede egenligt med at kigge efter en ny barnevogn der kunne pakkes mere
sammen. Men dem der reklamerer med barnevogne med små pakmål er det med det
hele skilt ad - Ikke på den nemme måde.
Barnevognen kunne kantes ind i en octavia i et stykke, men der var så lidt
plads at min kone ikke ville kunen magte det (og det er mest hende der skal
kaste rundt med barnevognen).
Så godt nok var bagagerummet næsten 50% større end i fabiaen men i praksis
ville hun stadig være nødt til at smide kasse og hjul ind for sig. Men
læssekanten må du da indrømme er gammeldags høj ... Den er trods alt også
bygget på samme plastform som en golf og ikke en passat.
Hvorvidt en octavia så er bedre end en c5 på "alle andre punkter" er jeg så
(ikke overraskende) heller ikke enig i (med mit valg af en C5
/A
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-01-09 22:05 |
| | |
|
|