/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Blink i kryds med unormal vigepligt
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 16-01-09 21:46

Hvordan blinker man i kryds med unormale vigepligtsforhold?

Svært at definere uden at det fylder hele internettet, men alle forhold
bedes belyst :)

--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


 
 
Ukendt (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-01-09 22:32

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev :

>Svært at definere uden at det fylder hele internettet, men alle forhold
>bedes belyst :)

Du skal da bare blinke som det er påkrævet jvfr færdselsloven -
sværere er det vel ikke

Bliver du i tvivl et givent sted, kan du altid spørge igen ;)


--
Jan_stevns

Jan Petersen (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Jan Petersen


Dato : 16-01-09 23:21


>>Svært at definere uden at det fylder hele internettet, men alle forhold
>>bedes belyst :)
>
> Du skal da bare blinke som det er påkrævet jvfr færdselsloven -
> sværere er det vel ikke
>
> Bliver du i tvivl et givent sted, kan du altid spørge igen ;)
>

Er det noget i denne retning du mener:


-----------------------------------------------------------------
!
---------------------------
------------------------ !
! !
! !
! !

Kommer du nedefra skal du ikke blinke, når du skal til venstre (jeg gør det
dog ved trafik fra den mindre betydende vej)
Skal du til højre, skal du selvfølgelig blinke. Og skal du til venstre fra
den mindre betydende vej skal du selvfølgelig også blinke.
Men hvad hvis du skal ligeud.

Et andet eksempel er tilkørsel til motorvej med vigepligt, man kører i
princippet til højre men blinker til venstre.

Mvh
Jan Petersen



Ukendt (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-01-09 23:33

"Jan Petersen" <jan@NOSPAM.kosmo.dk> skrev :

>Er det noget i denne retning du mener:

din ascii grafik gik udu - men jeg tror jeg kan gætte dit layout i
stil med dette - den vej du kører på - den store laver et venstresving
(set nedefra / sydfra ) og der er en sidevej på højre hånd

den skal man se som en almindelig vej, med en sidevej - og intet andet


--
Jan_stevns

Klaus G. (17-01-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 17-01-09 00:38

> den skal man se som en almindelig vej, med en sidevej - og intet andet
Ja, men det skader jo ikke at vise sin hensigt. Altså kan der ved nogle
kryds med stor fordel blinkes, selvom man faktisk bare følger vejen.


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



Jan Petersen (17-01-2009)
Kommentar
Fra : Jan Petersen


Dato : 17-01-09 00:59


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> schrieb im Newsbeitrag
news:49711a69$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>> den skal man se som en almindelig vej, med en sidevej - og intet andet
> Ja, men det skader jo ikke at vise sin hensigt. Altså kan der ved nogle
> kryds med stor fordel blinkes, selvom man faktisk bare følger vejen.
>
>
Lige netop det jeg mener - man blinker for at vise sin hensigt (ikke
lovmæsigt nødvndigt). Lige som man blinker før man bremser og trækker ind i
svingbaner (i god tid - ca. 3-4 blink), så når de andre at se det selv med
lidt uopmærksomhed.
Jeg prøver trods alt selv med 36 års erfaring og plus 1 mill. mill. km at
køre pænt.

Mvh
Jan Petersen



Leonard (17-01-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-01-09 11:03

Klaus G. wrote:

> Ja, men det skader jo ikke at vise sin hensigt. Altså kan der ved
> nogle kryds med stor fordel blinkes, selvom man faktisk bare følger
> vejen.

Det er altid en god ide at vise sin hensigt, men hvis blinket kan
misforstås er det måske bedre at lade være.

Når jeg kører ind til Odense deler vejen sig et sted, hvor der er 2
vognbaner i begge retninger. Vejen er opmærket med kantlinier, så det
er afbøjningen til venstre, der er vejen og ligeud der er den afvigende.
En bil i højre spor, der skal ligeud kan fint blinke og skal vel
egentlig også, da den drejer fra vejen, men samme bil vil vildlede
meget hvis den begynder at blinke til venstre for at følge vejen, da
det kan opfattes som tegn til et vognbaneskift.


--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Per Henneberg Kriste~ (17-01-2009)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 17-01-09 04:12


"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:4970f1f3$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvordan blinker man i kryds med unormale vigepligtsforhold?

Jeg mener et kryds - ikke et T-kryds..

--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


Finn Guldmann (17-01-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 17-01-09 06:53

Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Hvordan blinker man i kryds med unormale vigepligtsforhold?
> Jeg mener et kryds - ikke et T-kryds..
>
Du mener et 4-vejs kryds hvor dem fra nord og dem fra øst har vigepligt?

Princippet er det samme.

Du kan betragte den vej fra syd og den vejfra vest som een lige-udvej,
der så blot har to side veje, til samme side, lige efter hinanden.

Kommer du fra syd og skal mod vest skal du ikke blinke, men du må gerne.
Kommer du fra vest og skal mod syd skal du ikke blinke, men du må gerne.
Kommer du fra syd og skal mod øst eller nord bliver den lidt mere
tricky. Her skal du blinke til højre. Men du kan jo ikke blinke på en
måde hvis du skal mod øst og på en anden måde hvis du skal mod nord. Så
der kommer det ubetingede i ubetinget vigepligt ind i billedet og gør at
dem der kommer fra øst eller nord må afvente og se hvad du gør inden de
kører frem. Det er derfor de har mødt en tavle med "unormale
vigepligtsforhold".

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Anders Majland (20-01-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 20-01-09 10:48

Her er en af de sjove
http://findvej.dk/?latitude=55.6702&longitude=12.49043&zoom=15&maptype=3

Hvis du kommer fra nord ad Ålholmvej [O2] har du 4 veje at vælge imellem

Ligeud ad Valby langgade eller til venstre af Vigerslevvej er ligetil.

Men skal du ad du videre ned ad Vigerslevvej [O2] er det et højresving og
markeret som sådan på vejbanen, men blinker du til højre kan det også tolkes
som om du vil til højre ad Valby Langgade.

Samme problematik syd fra ad Vigerslevvej. Der er det heller ikke nemt at se
forskel på dem til vil til venstre ad valby langgade eller Ålhomvej


Finn Guldmann (20-01-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 20-01-09 11:20

Anders Majland skrev:
> Her er en af de sjove
> http://findvej.dk/?latitude=55.6702&longitude=12.49043&zoom=15&maptype=3
> Hvis du kommer fra nord ad Ålholmvej [O2] har du 4 veje at vælge imellem
> Ligeud ad Valby langgade eller til venstre af Vigerslevvej er ligetil.
> Men skal du ad du videre ned ad Vigerslevvej [O2] er det et højresving
> og markeret som sådan på vejbanen, men blinker du til højre kan det også
> tolkes som om du vil til højre ad Valby Langgade.
> Samme problematik syd fra ad Vigerslevvej. Der er det heller ikke nemt
> at se forskel på dem til vil til venstre ad valby langgade eller Ålhomvej
>
Hvis jeg ikke husker helt fejl handler det vist mest om at få sig
placeret i den rigtige vognbane.

Derudover skulle der vist ikke være de store problemer.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Anders Majland (23-01-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-01-09 16:07

> Hvis jeg ikke husker helt fejl handler det vist mest om at få sig placeret
> i den rigtige vognbane.

Ja nordfra er der en højre og helt_til_højre bane hvor sidtnævnte knapt kan
rumme en lupo.Problemet er mest signalering i forhold til fodgængere,
cyklister og knallerter da bilisternes jo oftest følger lyskurvens
anvisninger

Sydfra er venstre sving bane fælles for venstre og helt_venstre. Og jeg har
set det give buler hvor en på vej ud i kryset bremser for at komme helt til
venstre og ham bagved ikke når at reagere da han kun ser den frie bane frem
til venstre.

Sydfra er der en anden krølle på. Der er 2 svingbaner mod venstre ad
Ålholmvej - men Ålholmvej er 3sporet der. Så den den tager venstresvinget
fra anden bane skal ifølge vognbanemarkeringen lande i 3.spor. Det er det
ikke alle der er evner og ligger man i første spor og en i andet laver
vognbaneskift undervejs blive pladsen hurtigt lille da ofte er parkerede
biler i Ålhomsvej første spor .... Så der tager jeg den kun sjældent fra
første spor da jeg bryder mig om "kontaktsport" i trafikken ...

/A


apollo14 (18-01-2009)
Kommentar
Fra : apollo14


Dato : 18-01-09 21:08

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Hvordan blinker man i kryds med unormale vigepligtsforhold?
>
> Svært at definere uden at det fylder hele internettet, men alle forhold
> bedes belyst :)
>
Per dog, hvorfor ikke bare bruge google

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/9ad502cdb514838c/908b5e036f64ee91?lnk=gst&q=skal+der+blinkes#908b5e036f64ee91

Den diskussion har vi jo haft ;)

Per Henneberg Kriste~ (20-01-2009)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 20-01-09 12:18


"apollo14" <apollo14dk@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:49738c3a$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Hvordan blinker man i kryds med unormale vigepligtsforhold?
>>
>> Svært at definere uden at det fylder hele internettet, men alle forhold
>> bedes belyst :)
>>
> Per dog, hvorfor ikke bare bruge google
>
> http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/9ad502cdb514838c/908b5e036f64ee91?lnk=gst&q=skal+der+blinkes#908b5e036f64ee91

Google?? Hvad er det???

:)


--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


Finn Guldmann (21-01-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-01-09 06:38

Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Per dog, hvorfor ikke bare bruge google
>> http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/9ad502cdb514838c/908b5e036f64ee91?lnk=gst&q=skal+der+blinkes#908b5e036f64ee91
> Google?? Hvad er det???
> :)
>
"www.google.com" er et meget brugt link når anti-rygere skal dokumentere
deres påstande.

Det skulle jo komme her på et tidspunkt.


--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Kent Oldhøj (21-01-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 21-01-09 06:59

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in
news:4975b2d8$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Google?? Hvad er det???

Hvis du kører over til Internettet, og så lige til højre ved 10 kilomail
bitten, så kan du ikke undgå Google. Spørg søgerobotten i Infocenteret hvis
du vil vide mere.

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

apollo14 (18-01-2009)
Kommentar
Fra : apollo14


Dato : 18-01-09 21:10

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Hvordan blinker man i kryds med unormale vigepligtsforhold?
>
> Svært at definere uden at det fylder hele internettet, men alle forhold
> bedes belyst :)
>
Og jeg glemte vist også denne
http://www.omgili.com/newsgroups/dk/fritid/bil/g38o3h24uh1newsbincybercitydk.html

Og er der noget der hedder unormale vigepligtsforhold, jeg har aldrig
lært, set eller hørt om det.

Ukendt (18-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-01-09 21:19

apollo14 <apollo14dk@gmail.com> skrev :

>Og er der noget der hedder unormale vigepligtsforhold, jeg har aldrig
>lært, set eller hørt om det.

Kom til St. Heddinge, og jeg skal vise dig et sted ;)

Algade i sydgående retning- i krydset Algade, Vestergade, rengegade

Der er det lavet så tåbeligt at højresvingende skal holde tilbage, for
modkørende, der skal dreje til vejstre ad Vestergade, medens
ligeudkørende ikke skal .....

Hvis ikke det, er unormale vigepligts-forhold, ved jeg ikke hvad er





--
Jan_stevns

Ukendt (18-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-01-09 21:34

jan_stevns skrev :

>apollo14 <apollo14dk@gmail.com> skrev :
>
>>Og er der noget der hedder unormale vigepligtsforhold, jeg har aldrig
>>lært, set eller hørt om det.
>
>Kom til St. Heddinge, og jeg skal vise dig et sted ;)
>
>Algade i sydgående retning- i krydset Algade, Vestergade, rengegade
>
>Der er det lavet så tåbeligt at højresvingende skal holde tilbage, for
>modkørende, der skal dreje til vejstre ad Vestergade, medens
>ligeudkørende ikke skal .....
>
>Hvis ikke det, er unormale vigepligts-forhold, ved jeg ikke hvad er

kig bare her :

http://www.dkfritidbil.dk/debat/debat.htm#spoejs1


--
Jan_stevns

Fly Christensen (19-01-2009)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 19-01-09 16:11

On Sun, 18 Jan 2009 21:34:08 +0100, jan_stevns wrote:

> kig bare her :
>
> http://www.dkfritidbil.dk/debat/debat.htm#spoejs1

Skal vi ikke have et bilede af en tom gårdsplads? Dét ville da være
spøjst!

Fly

Ukendt (19-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-09 16:35

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Skal vi ikke have et bilede af en tom gårdsplads? Dét ville da være
>spøjst!

Der er jo ikke noget at tage et billede af ;)

Men tom , det er den ;)
--
Jan_stevns

Kent Oldhøj (21-01-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 21-01-09 07:01

jan_stevns wrote in news:da37n41u8h2hhin0akibl9rtofnnvclvo9@news.tele.dk:

> Der er det lavet så tåbeligt at højresvingende skal holde tilbage, for
> modkørende, der skal dreje til vejstre ad Vestergade, medens
> ligeudkørende ikke skal .....

Ja der er da ikke noget at sige til folk derfra opfører sig mærkeligt. Alt
forladt

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Kent Oldhøj (21-01-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 21-01-09 06:51

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in news:4970f1f3$0
$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvordan blinker man i kryds med unormale vigepligtsforhold?

Hvis man blinker for at vise sin hensigt, så går det sjældent galt. Men
hvis der f.eks i Jan Petersens udemærkede eksempel kommer en lille vej til
venstre lige efter, så kan det misforstås.

Det må afhænge af en vurdering i den konkrete situation.

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste