Rensning af bilsæder med elvarme og airbag~
Fra : andreasbisgaard@gmai~

Dato : 15-01-09 12:30

Har desværre lyse stofsæder monteret i bilen.

Nu synes jeg det er på tide, at få vaske dem, idet de er lettere
snavset og har skjolder efter vand.

Jeg har prøvet Sonax sæderens og i første omgang synes jeg det
virkede, men da det tørrede kom der skjolder trods gentagne
behandlinger.

Har læst herinde, at nogle har anvendt en tæpperenser.

Jeg valgte at kontakte den lokale Flugger og forelage dem problemet.
De frarådede mig at benytte mig en tæpperenser til bilsæderne, dels
fordi rensemidddelet lugter i flere uger efter og at sæder ville blive
for våde.

Nu ved ikke om jeg bare skal ligge 1200 hos et prof. bilpleje firma og
lade dem udfører arbejdet. Men bruger de også bare en tæpperenser
eller hvad bruger de?

Imellem tiden har jeg tænkt over om airbagen og sædevarmen i sæderne
tager skade hvis man alligevel skulle prøve tæpperenser.

Håber på lidt feedback eller høre fra nogen som har stået i samme
situation. Bilen er en ford mondeo fra 2003.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-01-09 22:35

On Thu, 15 Jan 2009 11:30:05 -0800, andreasbisgaard wrote:

> [...]
> frarådede mig at benytte mig en tæpperenser til bilsæderne, dels fordi
> rensemidddelet lugter i flere uger efter og at sæder ville blive for

Altså, man bruger jo ikke en tæpperens/ermaskine/ fra Flügger, men bare
en lille flaske med tæpperens. Om det så virker er noget andet. Jeg har
prøvet noget lignende, og stillede egentlig ikke højere krav end, at
førersædet skulle få nogenlunde samme patina som det øvrige møblement.
Det gjorde det ikke...

--
Niels

Fra : A.Kaup

Dato : 15-01-09 23:44

> Har læst herinde, at nogle har anvendt en tæpperenser.

Det var bl.a. mig

> [...]
> De frarådede mig at benytte mig en tæpperenser til bilsæderne, dels
> fordi rensemidddelet lugter i flere uger efter og at sæder ville blive

Lugten var ikke så slem - rensevandet blev gult pga. cigaretrøg, og
der var ikke helt så meget sæbe i som ved alm. gulvtæpperens. Jeg
gjorde det på en dag med meget solskin, og bilen fik lov til at tørre
et par dage med meget varme og åbne vinduer. Mængden af vand kan man
jo selv styre (til en vis grad) hvis man prøver sig frem.

> Håber på lidt feedback eller høre fra nogen som har stået i samme
> situation. Bilen er en ford mondeo fra 2003.

Tja - min bil var noget ældre, og uden luksusting som airbags og varme
i sæder. Jeg vil mene at det er et NO GO-projekt mht. varme og
airbag!!

Mvh. Akaup

Fra : andreasbisgaard@gmai~

Dato : 16-01-09 05:58

On 16 Jan., 07:44, "A.Kaup" <andreask...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Tja - min bil var noget ældre, og uden luksusting som airbags og varme
> i sæder. Jeg vil mene at det er et NO GO-projekt mht. varme og

Hej Alaup,

tak for svar. ja du har nok ret i at det bliver et NOGO projekt. Men
gade vide hvordan de gør det hos et klargøringscenter!

Men jeg håber der er andre som vil byde ind med bud/erfaringer

Fra : Armand

Dato : 16-01-09 15:22

andreasbisgaard@gmail.com skrev:
> [...]
> gade vide hvordan de gør det hos et klargøringscenter!
>
> Men jeg håber der er andre som vil byde ind med bud/erfaringer

Der findes skumrens til møbler og auto-interiør. Køb en sådan på
tanstationen eller autotilbehørs forretningen og gå frem efter
brugsanvisningen!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 16-01-09 15:22

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-01-09 15:32

andreasbisgaard@gmail.com skriver:

> Håber på lidt feedback eller høre fra nogen som har stået i samme
> situation. Bilen er en ford mondeo fra 2003.

Barberskum.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Armand

Dato : 16-01-09 17:27

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> andreasbisgaard@gmail.com skriver:
>
> Barberskum.....

Heeey! Dét er ellers MIT mantra!
Men barberskum er nok bedst til pletrensning derved at "møbelskum" er
billigere og "tyndere" at fordele på interiøret :-/

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 16-01-09 21:08

<andreasbisgaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg tog den lange vej rundt:
Sædet ud, betræk af - en hulens masse ringe (klippes over),
ind i vaskemaskinen, tørring (ingen tumbler - ok med radiator),
betræk på med alm. kabelstrips istedet for ringene.

En masse bøvl, men ikke slemt med de efterflg. sæder.
Alt som nyt igen.
Mvh, Leif
Primera Stationcar januar 2001
Masse af sportsunger med undervejs med alskens slik....

Fra : Armand

Dato : 16-01-09 23:03

Leif skrev:
> [...]
> ind i vaskemaskinen, tørring (ingen tumbler - ok med radiator),
> betræk på med alm. kabelstrips istedet for ringene.

Og dét er jo så en bekræftigelse af at den metode er et praktisk
alternativ!!

Når nu beslutningen var taget, havde jég nok ofret et par dåser af det
billigste barberskum i et forsøg - Det kunne jo ikke gå værre end at
betrækket alligevel skulle tages af og vaskes :-/

> Primera Stationcar januar 2001
> Masse af sportsunger med undervejs med alskens slik....

Godt argument for en læderstue i fødslesdagsgave

--
Armand.