/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Køb af bil, hvornår betaler man ?? :-)
Fra : PsHdO


Dato : 14-01-09 18:37

Hej NG....

Vi har et helt banalt spørgsmål...
Når jeg går ned om et par dage og vil købe en ny bil, hvornår skal de så
have pengene ?
Når bilen bestilles hjem ?
Når jeg skriver under (som man vel gør på sådan noget) ?
Når bilen kommer hjem til forhandleren ?
Når jeg får bilen ?

Det var ikke så svært hvis vi snakkede om en liter mælk eller et TV, for der
betaler man ved kassen når man står og skal have sin vare med hjem....
Men gælder det også for en bil-handel ??

Og betaler man typisk alle pengene med det samme ?
- eller måske 80 % nu og resten om eks. en måned ?

Ja, det er sikkert banale spørgsmål for jer der handler bil tit, men dette
er min første bil jeg køber fra ny hos en forhandler...



 
 
Knut (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 14-01-09 18:51

Det lave du da bare en aftale om, når du skriver slutsedlen!
Normalt betales, når bilen leveres - oftest indgår der et lånearrangement,
så pengene skal ikke nødvendigvis hives op i slidte tusindkronesedler, men
overføres fra en bank eller et bilfinansieringsselskab.
De seneste 2 biler som jeg har købt af ny - trak jeg bare dankortet
igennem - så var det overstået!!
(Jeg havde talt med min bank forinden, så der var dækning)

Knut


"PsHdO" <pshdo@unom.dk> wrote in message
news:496e2289$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG....
>
> Vi har et helt banalt spørgsmål...
> Når jeg går ned om et par dage og vil købe en ny bil, hvornår skal de så
> have pengene ?
> Når bilen bestilles hjem ?
> Når jeg skriver under (som man vel gør på sådan noget) ?
> Når bilen kommer hjem til forhandleren ?
> Når jeg får bilen ?
>
> Det var ikke så svært hvis vi snakkede om en liter mælk eller et TV, for
> der betaler man ved kassen når man står og skal have sin vare med hjem....
> Men gælder det også for en bil-handel ??
>
> Og betaler man typisk alle pengene med det samme ?
> - eller måske 80 % nu og resten om eks. en måned ?
>
> Ja, det er sikkert banale spørgsmål for jer der handler bil tit, men dette
> er min første bil jeg køber fra ny hos en forhandler...
>



PsHdO (14-01-2009)
Kommentar
Fra : PsHdO


Dato : 14-01-09 19:50

Hej.

> De seneste 2 biler som jeg har købt af ny - trak jeg bare dankortet
> igennem - så var det overstået!!

Det vil jeg prøve, at hæve så mange penge på mit dankort....
- det skal da helt klart prøves...

> Det lave du da bare en aftale om, når du skriver slutsedlen!

En aftale om hvornår der skal betales og hvordan mener du ??

> Normalt betales, når bilen leveres - oftest indgår der et lånearrangement,
> så pengene skal ikke nødvendigvis hives op i slidte tusindkronesedler, men
> overføres fra en bank eller et bilfinansieringsselskab.

Pengene står i banken, men jeg havde ellers tænkt at man måske bare skrev en
check....
- jeg har ikke engang en anden bil som skal indgå i handlen, så det skulle
være lige ud af landevejen...



Klaus D. Mikkelsen (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-01-09 19:52

PsHdO skriver:
>
> Det vil jeg prøve, at hæve så mange penge på mit dankort....
> - det skal da helt klart prøves...

Min dankortkvittering fra sidste bilkøb lød på 1/4 mill.

Betaling ved levering tak.

> Pengene står i banken, men jeg havde ellers tænkt at man måske bare skrev en
> check....

En check koster penge at bruge - det gør dankortet ikke.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 14-01-09 21:35

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> En check koster penge at bruge - det gør dankortet ikke.

Da en af mine venner første gang skulle købe ny hyrevogn gik han i
banken for at få udstedt en check på beløbet. Pengene stod jo på en
anden konto end den dankortet passede til. Det kunne han da godt få,
men det kostede altså et gebyr på 25 kr. Så ville han gerne bare hæve
beløbet i kontanter for det kostede ikke noget. Bankassistenten måtte
lige ind til chefen for at høre om man bare sådan kunne hæve 330.000 kr
i kontanter. Chefen måtte så beslutte at det var nemmere at skrive en
check uden gebyr, for så mange penge havde de nok ikke lige i boksen

Da jeg selv købte Lupoen ringede jeg bare til banken og bad dem
overføre pengene til forhandlerens konto, pengene stod også på en anden
konto end mit dankort hævede fra.

Men jeg har heller aldrig betalt for en bil før den blev leveret.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Klaus D. Mikkelsen (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-01-09 22:36

Leonard skriver:
>
> Da jeg selv købte Lupoen ringede jeg bare til banken og bad dem
> overføre pengene til forhandlerens konto, pengene stod også på en anden
> konto end mit dankort hævede fra.

Det er dejligt med netbank. Så kan man flytte penge mellem sine konti
når man har lyst....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-01-09 16:21

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det er dejligt med netbank. Så kan man flytte penge mellem sine konti
> når man har lyst....

Ja, men det koster altid mindst en dags rente.
Og så er det jo lige det med at huske at flytte pengene.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Knut (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 15-01-09 17:22


"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message
news:496f5478$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>
>> Det er dejligt med netbank. Så kan man flytte penge mellem sine konti
>> når man har lyst....
>
> Ja, men det koster altid mindst en dags rente.
> Og så er det jo lige det med at huske at flytte pengene.
>
>

Nej internt mellem egne konti i samme bank koster det ikke rente -
ihvertfald ikke Nordea.

Knut



Leonard (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-01-09 17:34

Knut wrote:

> Nej internt mellem egne konti i samme bank koster det ikke rente -
> ihvertfald ikke Nordea.

Og hvorledes er du sikker på det?
Har ikke Nordea, men i alle de banker jeg har set betingelser fra
beregnes der først rente fra dagen efter pengene er synlige på kontoen,
så den første dag scorer banken renterne.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Klaus D. Mikkelsen (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 15-01-09 19:34

Leonard skriver:
>
> Ja, men det koster altid mindst en dags rente.
> Og så er det jo lige det med at huske at flytte pengene.

Så må de jo bare står der fra dag 1.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-01-09 23:17

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> > Ja, men det koster altid mindst en dags rente.
> > Og så er det jo lige det med at huske at flytte pengene.
>
> Så må de jo bare står der fra dag 1.

Det gør de også idag
Efter jeg er blevet voksen er jeg gået over til kun at have en konto i
hver bank

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Kent Oldhøj (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 14-01-09 22:09

"PsHdO" <pshdo@unom.dk> wrote in
news:496e33c5$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

>> De seneste 2 biler som jeg har købt af ny - trak jeg bare dankortet
>> igennem - så var det overstået!!

> Det vil jeg prøve, at hæve så mange penge på mit dankort....
> - det skal da helt klart prøves...

Bare så der ikke opstår en pinlig situation... der er et max på 1 mill. på
Dankort transaktioner.

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Klaus D. Mikkelsen (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-01-09 22:37

"Kent Oldhøj" skriver:
>
> Bare så der ikke opstår en pinlig situation... der er et max på 1 mill. på
> Dankort transaktioner.

Godt du nævnte det - det ville sku være lidt pinligt


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-01-09 16:23

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> > Bare så der ikke opstår en pinlig situation... der er et max på 1
> > mill. på Dankort transaktioner.
>
> Godt du nævnte det - det ville sku være lidt pinligt

Og dog, hvis der er dækning på kontoen, så er det da banken det er
pinligt for.
Men mon ikke man i den situation kan få udstedet en check uden at
betale gebyr?

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Tom (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 14-01-09 18:51


"PsHdO" <pshdo@unom.dk> skrev i en meddelelse
news:496e2289$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG....
>
> Vi har et helt banalt spørgsmål...
> Når jeg går ned om et par dage og vil købe en ny bil, hvornår skal de så
> have pengene ?
> Når bilen bestilles hjem ?
> Når jeg skriver under (som man vel gør på sådan noget) ?
> Når bilen kommer hjem til forhandleren ?
> Når jeg får bilen ?
>
> Det var ikke så svært hvis vi snakkede om en liter mælk eller et TV, for
> der betaler man ved kassen når man står og skal have sin vare med hjem....
> Men gælder det også for en bil-handel ??
>
> Og betaler man typisk alle pengene med det samme ?
> - eller måske 80 % nu og resten om eks. en måned ?
>
> Ja, det er sikkert banale spørgsmål for jer der handler bil tit, men dette
> er min første bil jeg køber fra ny hos en forhandler...

Man betaler da ALDRIG så meget som en rød reje FØR man får varen, det gælder
biler, møbler og alt andet. Hvis forhandleren skulle gå konkurs så er
pengene jo bare "væk"

--
Tom



PsHdO (14-01-2009)
Kommentar
Fra : PsHdO


Dato : 14-01-09 19:44

Hej.

> Man betaler da ALDRIG så meget som en rød reje FØR man får varen, det
> gælder biler, møbler og alt andet. Hvis forhandleren skulle gå konkurs så
> er pengene jo bare "væk"

Du har selvfølgelig ret, men en bil er jo mange penge...
- og skulle der på den anden side ske noget vildt med køber, i de 2-3 uger
hvor han venter på sin nye bil, så han ikke kan købe den alligevel, så står
forhandleren jo til gengæld med et stort tab...




Tom (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 14-01-09 19:54


"PsHdO" <pshdo@unom.dk> skrev i en meddelelse
news:496e3265$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej.
>
>> Man betaler da ALDRIG så meget som en rød reje FØR man får varen, det
>> gælder biler, møbler og alt andet. Hvis forhandleren skulle gå konkurs så
>> er pengene jo bare "væk"
>
> Du har selvfølgelig ret, men en bil er jo mange penge...
> - og skulle der på den anden side ske noget vildt med køber, i de 2-3 uger
> hvor han venter på sin nye bil, så han ikke kan købe den alligevel, så
> står forhandleren jo til gengæld med et stort tab...

Forhandleren dækker sig ind via alt muligt skrevet med småt....men aldrig
give nogen penge før varen er modtaget og da særligt i disse tider hvor alt
og alle går konkurs.....sidst var det feks Biva kunder der var lige ved at
komme i klemme da Biva gik i betalingsstandsning.

--
Tom



Finn (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 14-01-09 19:59

den sidste - var det ikke Totempo hvor jeg selv har penge til gode

Finn

1
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:496e34d4$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "PsHdO" <pshdo@unom.dk> skrev i en meddelelse
> news:496e3265$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hej.
>>
>>> Man betaler da ALDRIG så meget som en rød reje FØR man får varen, det
>>> gælder biler, møbler og alt andet. Hvis forhandleren skulle gå konkurs
>>> så er pengene jo bare "væk"
>>
>> Du har selvfølgelig ret, men en bil er jo mange penge...
>> - og skulle der på den anden side ske noget vildt med køber, i de 2-3
>> uger hvor han venter på sin nye bil, så han ikke kan købe den alligevel,
>> så står forhandleren jo til gengæld med et stort tab...
>
> Forhandleren dækker sig ind via alt muligt skrevet med småt....men aldrig
> give nogen penge før varen er modtaget og da særligt i disse tider hvor
> alt og alle går konkurs.....sidst var det feks Biva kunder der var lige
> ved at komme i klemme da Biva gik i betalingsstandsning.
>
> --
> Tom
>
>



Armand (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-01-09 23:47

PsHdO skrev:
>
> Du har selvfølgelig ret, men en bil er jo mange penge...
> - og skulle der på den anden side ske noget vildt med køber, i de 2-3 uger
> hvor han venter på sin nye bil, så han ikke kan købe den alligevel, så står
> forhandleren jo til gengæld med et stort tab...
>
Hvem skal stå med risikoen i handels-danmark?
Kunden!?

--
Armand.

Mogens (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-01-09 22:50


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:496e2604$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Man betaler da ALDRIG så meget som en rød reje FØR man får varen, det
> gælder biler, møbler og alt andet.

Det er da vist egns bestemt, Tom.
Hvis man køber designer møbler eller andet dyrt, derskal bestilles inden
produktion, er det meget normalt at lægge en udbetaling...



Tom (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 14-01-09 23:28


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:V5tbl.5678$U5.45348@newsb.telia.net...
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:496e2604$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Man betaler da ALDRIG så meget som en rød reje FØR man får varen, det
>> gælder biler, møbler og alt andet.
>
> Det er da vist egns bestemt, Tom.
> Hvis man køber designer møbler eller andet dyrt, derskal bestilles inden
> produktion, er det meget normalt at lægge en udbetaling...

Det gjorde man måske før krisen, nu ved man ikke mere hvem der kører på
bankernes nåde.....tja og en SAAB er nok det sidste man skal betale for i
forvejen, de er ved at gå total bankerot.

Men der er INTET at gøre hvis først en forhandler går i betalingsstandsning
eller konkurs, pengene er låst i boet.

--
Tom



Mogens (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-01-09 23:32


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:496e66ef$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det gjorde man måske før krisen, nu ved man ikke mere hvem der kører på
> bankernes nåde

Hvordan dælen kommer jeg så på ferie - hvis varen skal leveres før
betaling...

















BJ (15-01-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-01-09 00:29


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:tJtbl.5682$U5.45530@newsb.telia.net...

KLIP

>> Det gjorde man måske før krisen, nu ved man ikke mere hvem der kører på
>> bankernes nåde
>
> Hvordan dælen kommer jeg så på ferie - hvis varen skal leveres før
> betaling...

Du er vel så fornuftig, du anvender et selskab som er omfattet af
rejsegarantifonden.

http://www.rejsegarantifonden.dk

Nogen lignende er vist ikke set i eks. møbelindustrien/forhandlere endsige
hos bilforhandlere eller lignende ..:)

mvh/Bjørn J.



Brian Lund (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 15-01-09 09:19

>> Hvordan dælen kommer jeg så på ferie - hvis varen skal leveres før
>> betaling...
>
> Du er vel så fornuftig, du anvender et selskab som er omfattet af
> rejsegarantifonden.
>
> http://www.rejsegarantifonden.dk

Så hvis han henvender sig til rejsegarantifonden kan han komme afsted før
han ligger pengene?

Ok, tag en kør-selv ferie, så betaler du ikke før du faktisk er på vejen!


Brian



BJ (15-01-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-01-09 12:25


"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse
news:496ef159$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Hvordan dælen kommer jeg så på ferie - hvis varen skal leveres før
>>> betaling...
>>
>> Du er vel så fornuftig, du anvender et selskab som er omfattet af
>> rejsegarantifonden.
>>
>> http://www.rejsegarantifonden.dk
>
> Så hvis han henvender sig til rejsegarantifonden kan han komme afsted før
> han ligger pengene?

Nope, men han er sikret mod en evt. konkurs hos rejsearrangøren ved at lægge
pengene før tid..

> Ok, tag en kør-selv ferie, så betaler du ikke før du faktisk er på vejen!

Det forudsætter vist at mindst vægtafgiften og ansvarsforsikringen på potten
er elimineret..?..

mvh/Bjørn J.



Jens G (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Jens G


Dato : 14-01-09 19:47

On Wed, 14 Jan 2009 18:36:36 +0100, "PsHdO" <pshdo@unom.dk> wrote:

> Hej NG....
>
>Vi har et helt banalt spørgsmål...
>Når jeg går ned om et par dage og vil købe en ny bil, hvornår skal de så
>have pengene ?
>Når bilen bestilles hjem ?
>Når jeg skriver under (som man vel gør på sådan noget) ?
>Når bilen kommer hjem til forhandleren ?
>Når jeg får bilen ?
>
De par gange jeg har købt ny bil, har jeg betalt ved leveringen.
Det er en lidt speciel følelse at betale så stort beløb med dankort


--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Armand (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-01-09 23:45

PsHdO skrev:
> Hej NG....
>
> Vi har et helt banalt spørgsmål...
> Når jeg går ned om et par dage og vil købe en ny bil, hvornår skal de så
> have pengene ?
> Når bilen bestilles hjem ?
> Når jeg skriver under (som man vel gør på sådan noget) ?
> Når bilen kommer hjem til forhandleren ?
>
I disse krisetider hvor ingen ved hvem der er gået ned i næste uge, skal
man under ingen omstændigheder forudbetale så meget som en øre derved at
dé penge er tabt for stedse hvis forretningen går ned inden du får din
bil :-|
Fint eksempel på problemet er da AlfaWiew (TV's) gik ned og hundredevis
af kunder der havde bestilt og forudbetalt stod med håret i postkassen =

--
Armand.

Brian Lund (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 15-01-09 09:14

> Hej NG....
>
> Vi har et helt banalt spørgsmål...
> Når jeg går ned om et par dage og vil købe en ny bil, hvornår skal de så
> have pengene ?
> Når bilen bestilles hjem ?
> Når jeg skriver under (som man vel gør på sådan noget) ?
> Når bilen kommer hjem til forhandleren ?
> Når jeg får bilen ?
>
> Det var ikke så svært hvis vi snakkede om en liter mælk eller et TV, for
> der betaler man ved kassen når man står og skal have sin vare med hjem....
> Men gælder det også for en bil-handel ??
>
> Og betaler man typisk alle pengene med det samme ?
> - eller måske 80 % nu og resten om eks. en måned ?
>
> Ja, det er sikkert banale spørgsmål for jer der handler bil tit, men dette
> er min første bil jeg køber fra ny hos en forhandler...

Jeg handler nu ikke så tit, købte min første bil sidste år!

Men jeg betalte samme dag som jeg fik nøglen! Faktisk fik jeg nøglen
først...
Og som betalte jeg også bare med dankort, 36.000 "på beløbet"! Jeg havde så
bare ikke aftalt noget med banken, men der var jo dækning så det var ikke
noget problem efterfølgende.


Brian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste