|
| Årbog om Mercedes-Benz Fra : Ukendt |
Dato : 14-01-09 15:27 |
|
Findes der et godt opslagsværk om Mercedes-Benz biler med alle deres
modeller?
His jeg fx. mangler data om en 450 SEL fra 1973 model w116. Så kunne det
være rart at have en bog man kunne slå op i og finde alle data og billeder
af bilen.
Jeg ved ikke om det dur at bogen er amerikansk for jeg vil gerne have alle
tal opgivet i det metriske system
Måske findes der endda en bog fra Mercedes-koncernen?
Håber på et par gode tips.
Peter
| |
Peter Brandt Jørgens~ (14-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Brandt Jørgens~ |
Dato : 14-01-09 21:39 |
|
"Peter" <peter> skrev i en meddelelse
news:496df636$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Findes der et godt opslagsværk om Mercedes-Benz biler med alle deres
> modeller?
> His jeg fx. mangler data om en 450 SEL fra 1973 model w116. Så kunne det
> være rart at have en bog man kunne slå op i og finde alle data og billeder
> af bilen.
> Jeg ved ikke om det dur at bogen er amerikansk for jeg vil gerne have alle
> tal opgivet i det metriske system
> Måske findes der endda en bog fra Mercedes-koncernen?
>
> Håber på et par gode tips.
>
> Peter
>
Hej
Her har norske Michael Nielsen masser af data for Mercedes fra 1980 og frem:
www.mercefreaken.com
Men det er kun data på europæiske biler.
V116 450 SEL
Antall sylindre 8 (V)
Antall ventiler 16
Boring/slaglengde 92,0 / 85,0 mm
Slagvolum 4520 cm3
Kompresjon 8,8
Effekt 225 HK ved 5000 o./min.
217 HK ved 5000 o./min. fra 11/75
225 HK ved 5000 o./min. fra 04/78
Dreiemoment 378 Nm ved 3000 o./min.
360 Nm ved 3250 o./min. fra 11/75
368 Nm ved 3250 o./min. fra 04/78
Drivstofftank 96 liter
Felger 6 1/2 J x 14 H 2-B
Dekk 205/70 HR 14
Akselerasjon 0-100 km/t 9,9 sekunder
Topphastighet 210 km/t
Transmisjon 3-trinns automatgir
Akselavstand
296,0 cm
Sporvidde foran / bak 152,1 cm / 150,5 cm
Lengde 506,0 cm
Bredde 187,0 cm
Høyde 143,0 cm
Snudiameter 11,78 meter
Totalvekt 2285 kg
Egenvekt 1765 kg
(Iflg. DIN 70020: med drivstoff, reservehjul og verktøy)
V116 450 SEL 6.9
Antall sylindre 8 (V)
Antall ventiler 16
Boring/slaglengde 107,0 / 95,0 mm
Slagvolum 6834 cm3
Kompresjon 8,8
Effekt 286 HK ved 4250 o./min.
Dreiemoment 549 Nm ved 3000 o./min.
Drivstofftank 96 liter
Felger 6 1/2 J x 14 H 2
Dekk 215/70 VR 14
Akselerasjon 0-100 km/t 7,4 sekunder
Topphastighet 225 km/t
Transmisjon 3-trinns automatgir
Akselavstand
296,0 cm
Sporvidde foran / bak 152,1 cm / 150,5 cm
Lengde 506,0 cm
Bredde 187,0 cm
Høyde 141,0 cm
Snudiameter 12,06 meter
Totalvekt 2420 kg
Egenvekt 1935 kg
(Iflg. DIN 70020: med drivstoff, reservehjul og
verktøy)
--
Med venlig hilsen
Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)
| |
Kent Oldhøj (14-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 14-01-09 22:04 |
|
"Peter" <peter> wrote in news:496df636$0$90266$14726298@news.sunsite.dk:
> Jeg ved ikke om det dur at bogen er amerikansk for jeg vil gerne have
> alle tal opgivet i det metriske system
> Håber på et par gode tips.
Amerikanske bøger duer sjældent. Når vi snakker ældre Mercere, kan der være
markant forskel ikke bare på "samme" motor (Katalysator på US modeller),
men såmænd på udvalget af motorer.
4,5 liters V8'ere i W108 modellen er f.eks. en ren US ting (mange er siden
importeret til EU), ligesom en 300 SD Turbodiesel som W116 kun eksisterede
på det amerikanske marked.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
KASO (15-01-2009)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 15-01-09 23:35 |
|
> ligesom en 300 SD Turbodiesel som W116 kun eksisterede
> på det amerikanske marked.
>
Er du sikker på det?
Jeg mener at have set den som taxa (omend den var sjælden) - og diesel er jo
ikke noget for personbiler "over there"...
(Jeg havde selv en W116 - 280S - så jeg lagde mærke til modellen, når jeg så
den )
| |
Kent Oldhøj (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 17-01-09 16:10 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in
news:496fba54$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>> ligesom en 300 SD Turbodiesel som W116 kun eksisterede
>> på det amerikanske marked.
> Er du sikker på det?
100%. Der blev solgt knapt 30.000 stk. i USA og Canada.
> Jeg mener at have set den som taxa (omend den var sjælden) - og diesel
> er jo ikke noget for personbiler "over there"...
Der skal nok være nogen der er blevet importeret til EU. Der skal nok osse
være nogle amerikanere på de amerikanske militærbaser i Tyskland, der
anskaffede sig en 300 SD og solgte den lokalt inden de tog hjem.
300 SD blev lanceret på det amerikanske marked for at opfylde de specielle
amerikanske krav til "flådeforbrug". Iøvrigt var den sidste W116'er der
blev produceret, netop en 300 SD.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Mogens (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-01-09 16:52 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns9B96A45802FCDkentoldhoj@oldhoj.dk...
> 100%. Der blev solgt knapt 30.000 stk. i USA og Canada.
> Der skal nok være nogen der er blevet importeret til EU. Der skal nok osse
> være nogle amerikanere på de amerikanske militærbaser i Tyskland, der
> anskaffede sig en 300 SD og solgte den lokalt inden de tog hjem.
> 300 SD blev lanceret på det amerikanske marked for at opfylde de specielle
> amerikanske krav til "flådeforbrug". Iøvrigt var den sidste W116'er der
> blev produceret, netop en 300 SD.
Desuden havde den jo de specielle kofangere, der kunne klare en mindre
kollision. På andre MB-modeller findes de med og uden - 300 SD findes kun
med...
| |
Kent Oldhøj (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 17-01-09 17:02 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in
news:H8ncl.5767$U5.47557@newsb.telia.net:
> Desuden havde den jo de specielle kofangere, der kunne klare en mindre
> kollision. På andre MB-modeller findes de med og uden - 300 SD findes
> kun med...
Jeps. Det gælder f.eks også et lille kuriosum som en Mercedes 300 CD. En
amerikansk udgave af Mercedes W123 coupé... med 3 liters sugediesel.
Hvem troede at coupé med diesel var et moderne fænomen?
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Mogens (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-01-09 17:05 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns9B96AD4867BA1kentoldhoj@oldhoj.dk...
> Hvem troede at coupé med diesel var et moderne fænomen?
Det er det heller ikke
| |
KASO (20-01-2009)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 20-01-09 12:26 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:H8ncl.5767$U5.47557@newsb.telia.net...
>
> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:Xns9B96A45802FCDkentoldhoj@oldhoj.dk...
>
>> 100%. Der blev solgt knapt 30.000 stk. i USA og Canada.
>> Der skal nok være nogen der er blevet importeret til EU. Der skal nok
>> osse
>> være nogle amerikanere på de amerikanske militærbaser i Tyskland, der
>> anskaffede sig en 300 SD og solgte den lokalt inden de tog hjem.
>> 300 SD blev lanceret på det amerikanske marked for at opfylde de
>> specielle
>> amerikanske krav til "flådeforbrug". Iøvrigt var den sidste W116'er der
>> blev produceret, netop en 300 SD.
>
> Desuden havde den jo de specielle kofangere, der kunne klare en mindre
> kollision. På andre MB-modeller findes de med og uden - 300 SD findes kun
> med...
Det gælder for alle W116 - jeg fik testet dem i min 280S. En Punto glemte at
stoppe samtidig med os andre - resultat: Front inkl. kofanger, kølergrill,
lygter, hjelm m.m. var ødelagt - jeg havde en lakskade på størrelse med en
2-krone i yderste lag lak - den var ikke nået ind til grundmalingen
Senere forsøgte en HT-bus sig. Det var svært at forklare forsikringen, at
det kun var bussen, der var blevet bulet
Mindre MB modeller (W123) havde muligheden for de dobbelte kofangere - den
del fik dem eftermonteret for at få bilen til at ligne en S-klasse.
| |
Kent Oldhøj (20-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 20-01-09 13:12 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in
news:4975b4a7$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>> Desuden havde den jo de specielle kofangere, der kunne klare en
>> mindre kollision. På andre MB-modeller findes de med og uden - 300 SD
>> findes kun med...
> Det gælder for alle W116
Jeg tror du misforstår... du mener sikkert disse kofangere, der ganske
rigtigt findes på alle W116'ere i EU:
http://gallery.w116.org/dl/7402-2/urlaub2005+002.jpg
Mogens hentyder til disse hæsligheder der sad på US W116'ere:
http://i48.photobucket.com/albums/f248/fullhappyfish/P1010110.jpg
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
KASO (20-01-2009)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 20-01-09 15:00 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B998633DBEEAkentoldhoj@oldhoj.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in
> news:4975b4a7$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>>> Desuden havde den jo de specielle kofangere, der kunne klare en
>>> mindre kollision. På andre MB-modeller findes de med og uden - 300 SD
>>> findes kun med...
>> Det gælder for alle W116
>
> Jeg tror du misforstår... du mener sikkert disse kofangere, der ganske
> rigtigt findes på alle W116'ere i EU:
>
> http://gallery.w116.org/dl/7402-2/urlaub2005+002.jpg
Jeps - det var dem, jeg havde i tankerne!
>
> Mogens hentyder til disse hæsligheder der sad på US W116'ere:
>
> http://i48.photobucket.com/albums/f248/fullhappyfish/P1010110.jpg
>
Yrk - nogle vederstykkeligheder!
| |
Sp@msen (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Sp@msen |
Dato : 15-01-09 06:12 |
|
"Peter" <peter> skrev i meddelelsen
news:496df636$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Findes der et godt opslagsværk om Mercedes-Benz biler med alle deres
> modeller?
> His jeg fx. mangler data om en 450 SEL fra 1973 model w116. Så kunne det
> være rart at have en bog man kunne slå op i og finde alle data og billeder
> af bilen.
> Jeg ved ikke om det dur at bogen er amerikansk for jeg vil gerne have alle
> tal opgivet i det metriske system
> Måske findes der endda en bog fra Mercedes-koncernen?
>
> Håber på et par gode tips.
>
> Peter
Ellers kan du måske finde hvad du leder efter på detali.ru :)
vh.
Flemming
| |
Bjarne (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 15-01-09 17:07 |
|
"Peter" <peter> wrote:
> Findes der et godt opslagsværk om Mercedes-Benz biler med alle deres
> modeller?
> His jeg fx. mangler data om en 450 SEL fra 1973 model w116. Så kunne det
> være rart at have en bog man kunne slå op i og finde alle data og billeder
> af bilen.
> Jeg ved ikke om det dur at bogen er amerikansk for jeg vil gerne have alle
> tal opgivet i det metriske system
> Måske findes der endda en bog fra Mercedes-koncernen?
>
> Håber på et par gode tips.
>
Mercedes-benz production models book 1946-1995
W. Robert Nitske
ISBN 0-87938-190-6
mvh,
Bjarne
| |
Per Beer Hansen (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 15-01-09 17:22 |
|
"Peter" <peter> skrev i meddelelsen
news:496df636$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Findes der et godt opslagsværk om Mercedes-Benz biler med alle deres
> modeller?
> His jeg fx. mangler data om en 450 SEL fra 1973 model w116. Så kunne det
> være rart at have en bog man kunne slå op i og finde alle data og billeder
> af bilen.
> Jeg ved ikke om det dur at bogen er amerikansk for jeg vil gerne have alle
> tal opgivet i det metriske system
> Måske findes der endda en bog fra Mercedes-koncernen?
>
> Håber på et par gode tips.
Ham her har måske noget du kan bruge:
http://www.birgersbilligebilboeger.dk/
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Mogens (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 15-01-09 17:52 |
| | |
Per Beer Hansen (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 15-01-09 21:46 |
| | |
Mogens (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 15-01-09 21:57 |
| | |
Per Beer Hansen (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 15-01-09 22:09 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:eqNbl.5692$U5.46360@newsb.telia.net...
>
> Liebhaveri?
Jo, meeeeen...
En 240 Diesel?
Jeg kunne sagtens finde noget mere spændende, til den pris.
>
> Vi er straks tilbage ved "dit emne" igen :)
> (forståeligt - kanon bil)
Ja, dét er bilen for mig
>
>> (Er dog lidt dyrere )
>
> Ja, jeg har surfet lidt på 300 SEL, 450 og 600 i den sidste tid, og de er
> forbandet dyre.
Ja de helt billige skal man nok holde sig fra, sådan en 6,3'er koster vist
spidsen (og haleroret+vingerne) af en jetjager, at renovere.
>
> Jeg skal på et tidspunkt over i en sådan en type bil, når jeg bliver noget
> ældre og ikke skal køre Porsche mere.
Min far var kun 33-34 år, da han fik sin 6,3'er, han syntes ikke det var en
"gammelmandsbil"
Men han var jo så også inkarneret Mercedes mand, kørte næsten aldrig i
andet.
Han havde endda sin egen MB specialist/mekanikker ansat
> Og så ville jeg godt ha' sån een Mercedes ting af de HELT store (meget
> begrænset km-forbrug til den tid). Jeg vil ha' en anden mindre bil ved
> siden af...
Ja man skal nok ikke bruge den til alm dagligdags transport, som eneste bil.
Den skal kun ud om søndagen, når solen skinner
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Mogens (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 15-01-09 22:15 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:496fa5d7$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Jo, meeeeen...
> En 240 Diesel?
> Jeg kunne sagtens finde noget mere spændende, til den pris.
Helt enig
> Ja de helt billige skal man nok holde sig fra, sådan en 6,3'er koster vist
> spidsen (og haleroret+vingerne) af en jetjager, at renovere.
Også det ja - det løbende vedligehold er ikke billigt
> Min far var kun 33-34 år, da han fik sin 6,3'er, han syntes ikke det var
> en "gammelmandsbil"
> Men han var jo så også inkarneret Mercedes mand, kørte næsten aldrig i
> andet. Han havde endda sin egen MB specialist/mekanikker ansat
Det var sgu tider for jer dengang !
Var jeres 6,3'er spritny eller lettere brugt, da den blev indkøbt?
(den kunne nok ikke ha' være gammel som sådan he he)
> Ja man skal nok ikke bruge den til alm dagligdags transport, som eneste
> bil.
> Den skal kun ud om søndagen, når solen skinner
Så en 6,3 forleden i Kbh på danske plader. Min første indskydelse var, at
det var dybt go'nat at køre i bilen om vinteren. Der er jo salt all over the
place, men det kunne jo være en transport fra A til B...
| |
Per Beer Hansen (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 15-01-09 22:28 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:bHNbl.5693$U5.46381@newsb.telia.net...
>
>
> Det var sgu tider for jer dengang !
Jeps, det var de gode gamle dage
> Var jeres 6,3'er spritny eller lettere brugt, da den blev indkøbt?
> (den kunne nok ikke ha' være gammel som sådan he he)
Svjh var den ca 1 år gammel.
>
> Så en 6,3 forleden i Kbh på danske plader.
Svjh blev der vist solgt 2 af dem fra nye af i DK.
Min fars havde kørt for en eller anden ambasade, så den var uden afgift, da
han købte den.
Da jeg var i lære (80-83) havde vi en kunde, som havde en 6,3 og havde haft
den fra ny af, den stod som en helt ny bil i et og alt.
Det var en ren fornøjelse, at få lov at vedligeholde den
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Mogens (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 15-01-09 22:33 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:496faa70$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Svjh var den ca 1 år gammel.
Najs
> Svjh blev der vist solgt 2 af dem fra nye af i DK.
> Min fars havde kørt for en eller anden ambasade, så den var uden afgift,
> da han købte den.
> Da jeg var i lære (80-83) havde vi en kunde, som havde en 6,3 og havde
> haft den fra ny af, den stod som en helt ny bil i et og alt.
> Det var en ren fornøjelse, at få lov at vedligeholde den
Gad vide om den opleves hurtig som sådan?
(støjniveau, lyden fra motor/udstødning som sådan, osv)
| |
Per Beer Hansen (15-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 15-01-09 22:46 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:IYNbl.5694$U5.46302@newsb.telia.net...
>
>
> Gad vide om den opleves hurtig som sådan?
> (støjniveau, lyden fra motor/udstødning som sådan, osv)
Det er jo en flyder
Jeg kan ikke mindes, at min far nogensinde blev kørt agterud, da han havde
sin, og det galdt både biler og MC'er.
Der var ikke noget der kunne følge den, dengang. Min far brugte så også
enhver undskyldning, til at køre "race" i den
Holdte vi forrest i et kryds og holdte der en ved siden af, så fik den drag
over nakken, når der blev lagt fra land.
Jeg har senere i livet selv haft fornøjelsen af at køre sådan en og dengang
var den i hvert fald hurtig nok (for mig)
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Kent Oldhøj (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 17-01-09 16:27 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in
news:496fa5d7$0$90262$14726298@news.sunsite.dk:
>> Liebhaveri?
> Jo, meeeeen...
> En 240 Diesel?
> Jeg kunne sagtens finde noget mere spændende, til den pris.
Helt enig. Men liebhaveri kan ikke diskuteres Der er masser af fans der
sværger til de gamle sugediesel maskiner fra Mercedes.
Sådan en 240D med automatgear giver en helt speciel, meget tilbagelænet
kørestil. Men det var holdbarheden der var den store force.
Sådan en 240D med 72 heste rundede uden problemer 1 mill kilomter. Den
officielle rekordbil står hos på museum hos Mercedes. 4.6 mill kilomter på
28 år, som taxi i Grækenland.
> Ja de helt billige skal man nok holde sig fra, sådan en 6,3'er koster
> vist spidsen (og haleroret+vingerne) af en jetjager, at renovere.
Helt sikkert. Et fornuftigt kompromis kunne være en 280 SEL 3.5 eller 4.5.
Samme karosse/motor som en 300 SEL 3.5, 4.5 eller 6.3, men med almindelig
affjedring istedet for den avancerede hydrauliske. Noget billigere både i
indkøb og vedligeholdelse.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Per Beer Hansen (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 18-01-09 11:19 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B96A753EA7BDkentoldhoj@oldhoj.dk...
>
> Helt enig. Men liebhaveri kan ikke diskuteres Der er masser af fans
> der
> sværger til de gamle sugediesel maskiner fra Mercedes.
Det er der da sikkert, det var da også en fin fin bil da den var ny (har
rep/kørt riiigtig meget i sådanne biler )
>
> Sådan en 240D med automatgear giver en helt speciel, meget tilbagelænet
> kørestil.
Bilen som sådan kører rigtig godt, selvom den, efter nutidens målestok, nok
er en smule sløv.
> Men det var holdbarheden der var den store force.
Jeps, den var nærmest uopslidelig.
>
> Helt sikkert. Et fornuftigt kompromis kunne være en 280 SEL 3.5 eller 4.5.
> Samme karosse/motor som en 300 SEL 3.5, 4.5 eller 6.3, men med almindelig
> affjedring istedet for den avancerede hydrauliske.
Svjh hedder alle 6,3'erne W109 (og den var med luftaffjedring, ikke
hydraulisk)
De andre modeller (250/280/300 og med enten R6 eller V8) var en blanding af
W108 og W109.
Svjv var det vist kun design/udstyrsmæssige forskelle på W108 og W109.
> Noget billigere både i
> indkøb og vedligeholdelse.
Jeps. Jeg læste for nyligt en tysk artikel om netop 6,3'eren.
Bare en alm. motor renovering løb nemt op i 25000 euro.
En vandpumpe kostede vist i omegnen af de 2000 euro osv osv.
Men en køremaskine, det er det helt klart
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Kent Oldhøj (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 18-01-09 14:12 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in
news:497301fa$0$90276$14726298@news.sunsite.dk:
>> Helt sikkert. Et fornuftigt kompromis kunne være en 280 SEL 3.5 eller
>> 4.5. Samme karosse/motor som en 300 SEL 3.5, 4.5 eller 6.3, men med
>> almindelig affjedring istedet for den avancerede hydrauliske.
>
> Svjh hedder alle 6,3'erne W109 (og den var med luftaffjedring, ikke
> hydraulisk)
Selfølgelig. Tankedorsk.
> De andre modeller (250/280/300 og med enten R6 eller V8) var en
> blanding af W108 og W109.
Ikke blanding. Enten eller.
Oprindelig var W108 med kort akselafstand, 250S, 250SE og 300SE, almindelig
affjedring og ikke så mange krom dikkedarer. W109 var topmodellen med lang
akselafstand, 300SEL, luftaffjedring og mere krom.
Siden kom den nye 2.8 liters M130 motor til(280SE) og lidt senere V8'erne.
Sammen med de nye motorer kom der så også W108'ere med lang akselafstand,
nemlig 280SEL og 280SEL 3.5 (endda 280 SEL 4.5 til US).
W109 fik også den nye 2.8 liters motor, men for at adskille den fra
W108'erne beholdt den 300SEL navnet, og topmodellen blev 300SEL 6.3.
Så alle 300SEL'ere er W109 med luftaffjedring og mere krom. Alle andre
(inkl 300SE) er W108'ere med almindelig affjedring og mindre krom.
Udstyrsmæssigt har der sikkert også været mindre forskelle, men det er ikke
noget der har interesseret mig.
> Jeps. Jeg læste for nyligt en tysk artikel om netop 6,3'eren.
> Bare en alm. motor renovering løb nemt op i 25000 euro.
> En vandpumpe kostede vist i omegnen af de 2000 euro osv osv.
> Men en køremaskine, det er det helt klart
Har engang læst at det koster 3 gange så meget at holde en 300SEL 6.3
kørende, som en 280 SEL 3.5. Men havde jeg råd var jeg ikke i tvivl
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Per Beer Hansen (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 18-01-09 16:16 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B97904FBDA70kentoldhoj@oldhoj.dk...
>
> Ikke blanding. Enten eller.
>
> Oprindelig var W108 med kort akselafstand, 250S, 250SE og 300SE,
> almindelig
> affjedring og ikke så mange krom dikkedarer. W109 var topmodellen med lang
> akselafstand, 300SEL, luftaffjedring og mere krom.
>
> Siden kom den nye 2.8 liters M130 motor til(280SE) og lidt senere V8'erne.
> Sammen med de nye motorer kom der så også W108'ere med lang akselafstand,
> nemlig 280SEL og 280SEL 3.5 (endda 280 SEL 4.5 til US).
>
> W109 fik også den nye 2.8 liters motor, men for at adskille den fra
> W108'erne beholdt den 300SEL navnet, og topmodellen blev 300SEL 6.3.
>
> Så alle 300SEL'ere er W109 med luftaffjedring og mere krom. Alle andre
> (inkl 300SE) er W108'ere med almindelig affjedring og mindre krom.
>
> Udstyrsmæssigt har der sikkert også været mindre forskelle, men det er
> ikke
> noget der har interesseret mig.
OK, det er nu heller ikke det jeg er gået mest op i
Vidste dog godt at alle 6,3'ere er W109'ere.
>
>> Jeps. Jeg læste for nyligt en tysk artikel om netop 6,3'eren.
>> Bare en alm. motor renovering løb nemt op i 25000 euro.
>> En vandpumpe kostede vist i omegnen af de 2000 euro osv osv.
>> Men en køremaskine, det er det helt klart
>
> Har engang læst at det koster 3 gange så meget at holde en 300SEL 6.3
> kørende, som en 280 SEL 3.5. Men havde jeg råd var jeg ikke i tvivl
Ja jeg vidste også hvad jeg ville vælge, nemlig en 200D /8
(eller var det 6,3'eren jeg mente? )
Skal iøvrigt lige hilse og sige, at sådan en /8 200D er noget sløv, med en
autotrailer + bil bagefter
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Mogens (16-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 16-01-09 20:39 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:496fa076$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Er det ikke lidt vel dyrt, for sådan en gammel dieselhakker?
Ja så er der nok mere kød på denne her !
www.mercedesklub.dk/forum/viewtopic.php?t=1426
| |
Per Beer Hansen (16-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 16-01-09 21:16 |
| | |
Ukendt (16-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-01-09 22:46 |
|
Mogens wrote:
> Ja så er der nok mere kød på denne her !
> www.mercedesklub.dk/forum/viewtopic.php?t=1426
Kan man gå ud fra at dagens Mercedes-biler også bliver klassikere om 30-40
år?
Fordi hvis den linkede bil kan indbringe det samme som den kostede i 1972
(ved ved ikke hvad prisen var uden afgift), så skal man jo teoritisk set
bare vedligeholde den og kun betale renterne.
Så kører jeg da gerne søndagstur i en 300 hestes V6 SLK, hvis den har
potentialet og til en pris på 330.000 dkr. er det en fin lillle bil.
| |
Armand (16-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-01-09 23:32 |
|
Peter skrev:
> Mogens wrote:
>> Ja så er der nok mere kød på denne her !
>> www.mercedesklub.dk/forum/viewtopic.php?t=1426
>
> Kan man gå ud fra at dagens Mercedes-biler også bliver klassikere om 30-40
> år?
> Fordi hvis den linkede bil kan indbringe det samme som den kostede i 1972
> (ved ved ikke hvad prisen var uden afgift), så skal man jo teoritisk set
> bare vedligeholde den og kun betale renterne.
> Så kører jeg da gerne søndagstur i en 300 hestes V6 SLK, hvis den har
> potentialet og til en pris på 330.000 dkr. er det en fin lillle bil.
>
>
Think You a little about Günther!
I '72 var en gennemsnits timeløn for en håndværker ca. 30,-kr. D.v.s. at
Mercedes'en kostede ca. 2.600 timelønninger!
Idag er de 80.000,- kun ca. 500 timelønninger for samme håndværker.
Man kan vende billedet og sige at Mercedes'en pris i '72 svarer til lidt
over 400.000,-kr i dag, så der er ikke nogen gevinst i dét regnskab
De dyreste biler taber meget værdi de første fem år, så hvis man skal
gøre et fornuftigt køb må det vel være sådan en halvgammel
direktionsvogn á BMW 545 til måske helt ned i nærheden af 100.000,- :-/
--
Armand.
| |
Ukendt (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-01-09 04:40 |
|
Armand wrote:
> Think You a little about Günther!
Hvad snakker du selv om??
> Man kan vende billedet og sige at Mercedes'en pris i '72 svarer til
> lidt over 400.000,-kr i dag, så der er ikke nogen gevinst i dét
> regnskab
Hvis jeg køber en bil til 400.000 i dag og sælger den for 400.000 om 25 år,
så har den da ikke haft en kæmpe værditab. Enig?
> De dyreste biler taber meget værdi de første fem år, så hvis man skal
> gøre et fornuftigt køb må det vel være sådan en halvgammel
> direktionsvogn á BMW 545 til måske helt ned i nærheden af 100.000,-
Jeg tror at du har misforstået mit indlæg. Jeg snakker om at købe en ny
Mercedes og beholde den i mange år og evt. kunne sælge den som "klassiker"
senere.
| |
Armand (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-01-09 13:37 |
|
Peter skrev:
> Armand wrote:
>> Think You a little about Günther!
>
> Hvad snakker du selv om??
>
>> Man kan vende billedet og sige at Mercedes'en pris i '72 svarer til
>> lidt over 400.000,-kr i dag, så der er ikke nogen gevinst i dét
>> regnskab
>
> Hvis jeg køber en bil til 400.000 i dag og sælger den for 400.000 om 25 år,
> så har den da ikke haft en kæmpe værditab. Enig?
>
>> De dyreste biler taber meget værdi de første fem år, så hvis man skal
>> gøre et fornuftigt køb må det vel være sådan en halvgammel
>> direktionsvogn á BMW 545 til måske helt ned i nærheden af 100.000,-
>
> Jeg tror at du har misforstået mit indlæg. Jeg snakker om at købe en ny
> Mercedes og beholde den i mange år og evt. kunne sælge den som "klassiker"
> senere.
>
I den sidste ende skal man sammenligne hvad man får for sine penge og i
forhlod til alle andre pengeanbringelser bliver det aldrig en
investering at købe bil.
Uanset om man har en million i rede penge liggende i madrassen vil de i
praksis minimeres gennem tiden hvis man putter dem i en bil, og dét især
hvis man sammenligner med hvorledes det ville gå med samme beløb hvis
blot sat i banken.
Læg dertil hvor mange renter man betaler blot på en million hvis man
skal låne pengene - Husmarkedet opererer med afdragsfrie lån (á kun
rentebetaling) så ved realkredit-branchen man på nettet se hvad det
koster bare i renter at vedligeholde et lån på en million: Nordea
angiver 5.500,-kr i rente-vedligeholdelse hvis man låner en million.
40 år á 12 måneder med 5.500,-kr = over 2½ million
Noget andet er at på et tidspunkt under sådant et ejerskab, når bilen
efter 15-20 år blot er at regne for noget gammelt lort i såvel dine
naboers øjne som i brugtprislisterne, må det uværgeligt gøre ondt at
skylde en million i den. Dét især eftersom at man også selv har vænnet
sig til vognen og på det tidspunkt heller ikke selv synes at den er så
fed som da man i benovelse købte den.
Når du så efter 40 år endelig kan se at den atter er oppe i
(klassiker-)værdi og skyder den af for den million den kostede i sin
tid, vil du kun kunne købe dig en almindelig folkevogn for dé penge -
Hvor meget vil du til den tid så vurdere at den har holdt prisen??
Hvis det skulle være, er en allerede værende klassikere nok et bedre
investerings-objekt: Dén dykker ikke på den samme måde i værdi indenfor
de kommede år men stiger formodentlig ligefrem sammen med pristallet.
Hvis du synes at det ikke lyder tillokkende at bevæge dig rundt i en 40
år gammel luksusbil, hvordan kan du så tro at dét vil være tilfældet med
din nye SLK om 40 år??
Så think You lige a little about :-|
--
Armand.
| |
Mogens (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-01-09 14:34 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4971d038$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> bliver det aldrig en investering at købe bil.
> Uanset om man har en million i rede penge liggende i madrassen vil de i
> praksis minimeres gennem tiden hvis man putter dem i en bil
> Så think You lige a little about :-|
Det skal du nok tænke lidt over selv at gøre. Der er talrige eksempler på
biler, der er steget voldsomt i pris gennem tiden. Talrige !!
| |
Folmer Rasmussen (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 17-01-09 14:57 |
|
On Sat, 17 Jan 2009 13:33:40 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:
>
>"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>news:4971d038$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> bliver det aldrig en investering at købe bil.
>> Uanset om man har en million i rede penge liggende i madrassen vil de i
>> praksis minimeres gennem tiden hvis man putter dem i en bil
>> Så think You lige a little about :-|
>
>Det skal du nok tænke lidt over selv at gøre. Der er talrige eksempler på
>biler, der er steget voldsomt i pris gennem tiden. Talrige !!
>--
Jow, bare du ikke får det til at lyde som om, at det er mere reglen
end undtagelsen.
Observationer fra det virkelige liv har overbevist mig om, at det ikke
er tilfældet. ,-)
Til min store forbavselse, er selv Sonata'en faldet ca. 30.000 kr. om
året.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Finn Guldmann (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 17-01-09 16:32 |
|
Folmer Rasmussen skrev:
>>> bliver det aldrig en investering at købe bil.
>>> Uanset om man har en million i rede penge liggende i madrassen vil de i
>>> praksis minimeres gennem tiden hvis man putter dem i en bil
>>> Så think You lige a little about :-|
>> Det skal du nok tænke lidt over selv at gøre. Der er talrige eksempler på
>> biler, der er steget voldsomt i pris gennem tiden. Talrige !!
> Jow, bare du ikke får det til at lyde som om, at det er mere reglen
> end undtagelsen.
> Observationer fra det virkelige liv har overbevist mig om, at det ikke
> er tilfældet. ,-)
> Til min store forbavselse, er selv Sonata'en faldet ca. 30.000 kr. om
> året.
>
Når man tænker på hvem der kører den er det vel ikke så mærkelig?
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Folmer Rasmussen (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 17-01-09 16:44 |
|
On Sat, 17 Jan 2009 16:31:35 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>Folmer Rasmussen skrev:
>>>> bliver det aldrig en investering at købe bil.
>>>> Uanset om man har en million i rede penge liggende i madrassen vil de i
>>>> praksis minimeres gennem tiden hvis man putter dem i en bil
>>>> Så think You lige a little about :-|
>>> Det skal du nok tænke lidt over selv at gøre. Der er talrige eksempler på
>>> biler, der er steget voldsomt i pris gennem tiden. Talrige !!
>> Jow, bare du ikke får det til at lyde som om, at det er mere reglen
>> end undtagelsen.
>> Observationer fra det virkelige liv har overbevist mig om, at det ikke
>> er tilfældet. ,-)
>> Til min store forbavselse, er selv Sonata'en faldet ca. 30.000 kr. om
>> året.
>>
>Når man tænker på hvem der kører den er det vel ikke så mærkelig?
>--
Hvem fa'en har pillet ved stenen, så du har haft mulighed for at krybe
ud?
Er du kriseramt, eller hvad går du egentlig og foretager dig?
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Mogens (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-01-09 16:54 |
|
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:k2v3n4db6btck1mee1s789llqdgrad4dnq@4ax.com...
> Hvem fa'en har pillet ved stenen, så du har haft mulighed for at krybe
> ud?
> Er du kriseramt, eller hvad går du egentlig og foretager dig?
Han går og driller "morfar"
| |
Finn Guldmann (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 17-01-09 17:08 |
|
Mogens skrev:
>> Hvem fa'en har pillet ved stenen, så du har haft mulighed for at krybe
>> ud?
>> Er du kriseramt, eller hvad går du egentlig og foretager dig?
> Han går og driller "morfar"
>
Flere gange om dagen endda.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Folmer Rasmussen (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 17-01-09 17:15 |
|
On Sat, 17 Jan 2009 15:53:52 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:
>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:k2v3n4db6btck1mee1s789llqdgrad4dnq@4ax.com...
>
>> Hvem fa'en har pillet ved stenen, så du har haft mulighed for at krybe
>> ud?
>> Er du kriseramt, eller hvad går du egentlig og foretager dig?
>
>Han går og driller "morfar"
>--
Hvem fa'en er "morfar"??
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Mogens (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-01-09 17:17 |
|
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:cv04n45crpsir2e9li4c5gb0qai6g7e5ue@4ax.com...
> Hvem fa'en er "morfar"??
Dig!
Du ter dig herinde som en morfar.
Du kører som en morfar.
Du har en morfarbil.
Det må være dig
| |
Folmer Rasmussen (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 17-01-09 17:32 |
|
On Sat, 17 Jan 2009 16:17:26 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:
>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:cv04n45crpsir2e9li4c5gb0qai6g7e5ue@4ax.com...
>
>> Hvem fa'en er "morfar"??
>
>Dig!
>--
Jaså!?
>--
>Du ter dig herinde som en morfar.
>--
Jaså!?
>--
>Du kører som en morfar.
>--
Godset kommer frem til tiden, og skader optræder kun ved sjældne
lejligheder. Er det morfar, er det godt at være morfar.
>--
>Du har en morfarbil.
>--
Den kører bare.
>--
>Det må være dig
>--
Jow da.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Mogens (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-01-09 18:18 |
|
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:dp14n4dopb4f5rnf2ule0dh8ciq3el3noq@4ax.com...
> Jaså!?
> Jaså!?
> Godset kommer frem til tiden, og skader optræder kun ved sjældne
> lejligheder. Er det morfar, er det godt at være morfar.
> Den kører bare.
> Jow da.
Det var bår' for sjav :)
| |
Finn Guldmann (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 17-01-09 22:14 |
|
Mogens skrev:
>> Hvem fa'en er "morfar"??
> Dig!
> Du ter dig herinde som en morfar.
> Du kører som en morfar.
> Du har en morfarbil.
> Det må være dig
>
Det der er vist mest udtryk for drillesyge overfor Folmer.
For mig er "morfar" noget helt andet.
På moderne dansk hedder det vist også et "powernap".
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Mogens (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-01-09 22:17 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:gkthnh$1i7r$1@newsbin.cybercity.dk...
> For mig er "morfar" noget helt andet.
> På moderne dansk hedder det vist også et "powernap".
Dét gør han sikkert også
| |
Ivan Madsen (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 17-01-09 22:30 |
|
On Sat, 17 Jan 2009 21:17:06 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:
>
>"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
>news:gkthnh$1i7r$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>> For mig er "morfar" noget helt andet.
>> På moderne dansk hedder det vist også et "powernap".
>
>Dét gør han sikkert også
>
eller rettere det gør "de" også med 89 på vej derudaf........med
Gasolin og "derudaf" i ørepropperne ))
| |
Finn Guldmann (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 17-01-09 17:07 |
|
Folmer Rasmussen skrev:
>> Når man tænker på hvem der kører den er det vel ikke så mærkelig?
> Hvem fa'en har pillet ved stenen, så du har haft mulighed for at krybe
> ud?
>
Omstændighederne. (Akilv)
> Er du kriseramt, eller hvad går du egentlig og foretager dig?
>
Ja, jeg blev ramt af krisen. Der var ikke mere kørsel, så bilen fik
pladerne pillet af og blev stillet ind i laden.
Er ved at prøve at finde ud af om det kan løbe rundt at starte for sig
selv, for jeg tror ikke jeg har lyst til at tage kampen op med
østeuropæerne på økonomien.
Men det bliver ikke med en lastbil.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Folmer Rasmussen (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 17-01-09 17:26 |
|
On Sat, 17 Jan 2009 17:07:20 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>Folmer Rasmussen skrev:
>>> Når man tænker på hvem der kører den er det vel ikke så mærkelig?
>> Hvem fa'en har pillet ved stenen, så du har haft mulighed for at krybe
>> ud?
> >
>Omstændighederne. (Akilv)
>
>> Er du kriseramt, eller hvad går du egentlig og foretager dig?
>>
>Ja, jeg blev ramt af krisen. Der var ikke mere kørsel, så bilen fik
>pladerne pillet af og blev stillet ind i laden.
>--
Transportbranchen har ikke været den samme, siden Mogens kom ind i
billedet.
>--
>Er ved at prøve at finde ud af om det kan løbe rundt at starte for sig
>selv, for jeg tror ikke jeg har lyst til at tage kampen op med
>østeuropæerne på økonomien.
>--
Lad nu være med at skabe dig.
Prøv at tænke på, hvad vognmænd og speditører har af problemer, nu
hvor de ikke kan undskylde sig med at det er umuligt at skaffe dansk
arbejdskraft. Det er problemer der vil noget.
Én ting er sikkert. Det er ikke for pengenes skyld.
Der holdt iøvrigt ca. 30 østeuropæiske lastbiler på Transportcentret i
Tåstrup, og et tilsvarende antal i Køge fra før jul og til efter
nytår, men der køres ikke ulovlig cabotagekørsel her i kommunen -
ifølge Politiets Tungvognssektion.
>--
>Men det bliver ikke med en lastbil.
>--
Hvis jeg må komme med et input, så vil jeg foreslå, at du går over til
landbruget.
Du tager bare nogle ganske almindelige danske grise, og parrer dem med
nogen giraffer.
250-300 nakkekoteletter pr. dyr!! ) Det kan ikke gå galt.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Mogens (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-01-09 17:33 |
|
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:7114n456qgt41iittrl5rethmnuhd81l8s@4ax.com...
> Transportbranchen har ikke været den samme, siden Mogens kom ind i
> billedet.
Nej, det er alt sammen min "skuld"
> Lad nu være med at skabe dig.
Han talte da ik'om køkkenbranchen?? :)
> Prøv at tænke på, hvad vognmænd og speditører har af problemer, nu
> hvor de ikke kan undskylde sig med at det er umuligt at skaffe dansk
> arbejdskraft. Det er problemer der vil noget.
Ak, en socialdemokrat udtaler sig. Gosh
> Én ting er sikkert. Det er ikke for pengenes skyld.
Nope - dem har vi nok af :)
> Der holdt iøvrigt ca. 30 østeuropæiske lastbiler på Transportcentret i
> Tåstrup, og et tilsvarende antal i Køge fra før jul og til efter
> nytår, men der køres ikke ulovlig cabotagekørsel her i kommunen -
> ifølge Politiets Tungvognssektion.
En kendt skandinavisk transportør bestilte og modtog 100 nye vogntog sidst
på året. De blev alle kørt direkte til hegnet, idet hans faste kørsel for en
stor bilfabrikant jo som bekendt stagnerede fuldstændigt.
En anden kæmpestor producent af lasstbiler har pt. world wide (!) 100.000
spritnye lastbiler stående i sin lagerbeholdning. Det er forfærdentligt og
kan betyde døden for firmaet !
| |
Folmer Rasmussen (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 17-01-09 17:44 |
|
On Sat, 17 Jan 2009 16:33:11 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:
>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:7114n456qgt41iittrl5rethmnuhd81l8s@4ax.com...
>
>> Transportbranchen har ikke været den samme, siden Mogens kom ind i
>> billedet.
>
>Nej, det er alt sammen min "skuld"
>--
Ja, ser du, det véd jeg jo ikke med sikkerhed, men det er et
mærkværdigt sammenfald.
>--
>> Lad nu være med at skabe dig.
>
>Han talte da ik'om køkkenbranchen?? :)
>--
*ROFLMAO*
>--
>> Prøv at tænke på, hvad vognmænd og speditører har af problemer, nu
>> hvor de ikke kan undskylde sig med at det er umuligt at skaffe dansk
>> arbejdskraft. Det er problemer der vil noget.
>
>Ak, en socialdemokrat udtaler sig. Gosh
>--
Mange ting er jeg blevet kaldt gennem tiderne, men det
der!!.................... Det kommer til at koste grovmobning.
>--
>> Én ting er sikkert. Det er ikke for pengenes skyld.
>
>Nope - dem har vi nok af :)
>--
Ja, men det ville være rart med lidt tid til at bruge dem i.
>--
>> Der holdt iøvrigt ca. 30 østeuropæiske lastbiler på Transportcentret i
>> Tåstrup, og et tilsvarende antal i Køge fra før jul og til efter
>> nytår, men der køres ikke ulovlig cabotagekørsel her i kommunen -
>> ifølge Politiets Tungvognssektion.
>
>En kendt skandinavisk transportør bestilte og modtog 100 nye vogntog sidst
>på året. De blev alle kørt direkte til hegnet, idet hans faste kørsel for en
>stor bilfabrikant jo som bekendt stagnerede fuldstændigt.
>--
En klog vognmand kører ikke kun for én kunde. Det kan nemt gå galt.
Er du sikker på at det antal biler er korrekt? Ved så store ordrer
plejer man at kunne læse om det i div. brancheblade. I've seen
nothing!
>--
>En anden kæmpestor producent af lasstbiler har pt. world wide (!) 100.000
>spritnye lastbiler stående i sin lagerbeholdning. Det er forfærdentligt og
>kan betyde døden for firmaet !
>--
Det er noget rigtigt snavs!
I gamle dage var det sådan, at når man afgav ordre på en Scania så gik
den i produktion, og ikke et sekund før. Jeg véd ikke om det stadig er
sådan, men det er et sundt princip.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Mogens (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-01-09 17:54 |
|
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:m424n41c9g5ev0joobb696cnjfbhc3d0n3@4ax.com...
> Ja, ser du, det véd jeg jo ikke med sikkerhed, men det er et
> mærkværdigt sammenfald.
Absolut :)
> Mange ting er jeg blevet kaldt gennem tiderne, men det
> der!!.................... Det kommer til at koste grovmobning.
Jep - og jég er ik' socialdemokrat !
> Ja, men det ville være rart med lidt tid til at bruge dem i.
Nethandel do, nethandel
> En klog vognmand kører ikke kun for én kunde. Det kan nemt gå galt.
Ja, men sådan er det jo. Kender du Klose, der kørte for FDB...
> Er du sikker på at det antal biler er korrekt? Ved så store ordrer
> plejer man at kunne læse om det i div. brancheblade. I've seen
> nothing!
He he - det har du ikke ret i. Jeg kunne nævne masser af eksempler på store
indkøb, der ikke markedsføres i pressen. Jeg har oplysningen fra een af mine
underleverandører, som har det firma som kunde. Han giver dem ikke kredit
mere - og sagde det til mig således, at jeg ikke brændte nallerne !
> Det er noget rigtigt snavs!
> I gamle dage var det sådan, at når man afgav ordre på en Scania så gik
> den i produktion, og ikke et sekund før. Jeg véd ikke om det stadig er
> sådan...
Jamen den filosofi har de fraveget nu, ved jeg. Det gik jo lige så godt
| |
Finn Guldmann (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 17-01-09 22:10 |
|
Folmer Rasmussen skrev:
>>>> Når man tænker på hvem der kører den er det vel ikke så mærkelig?
>>> Hvem fa'en har pillet ved stenen, så du har haft mulighed for at krybe
>>> ud?
>> Omstændighederne. (Akilv)
>>> Er du kriseramt, eller hvad går du egentlig og foretager dig?
>> Ja, jeg blev ramt af krisen. Der var ikke mere kørsel, så bilen fik
>> pladerne pillet af og blev stillet ind i laden.
> Transportbranchen har ikke været den samme, siden Mogens kom ind i
> billedet.
>
Kan vi give Mogens skylden, så ok med mig. Men jeg tror nu det er lidt
mere end han kan klare - alene.
>> Er ved at prøve at finde ud af om det kan løbe rundt at starte for sig
>> selv, for jeg tror ikke jeg har lyst til at tage kampen op med
>> østeuropæerne på økonomien.
> Lad nu være med at skabe dig.
>
Skabe mig? Over hvad? At jeg har indset at jeg ikke kan klare mine
udgifter for 1/3 af hvad jeg normalt får?
Ok hvis jeg kunne komme afsted med at sige til alle dem jeg handler med
at "I vil ikke betale mere end 1/3 for mit arbejde, så skal jeg vel
heller ikke betale mere end 1/3 for Jeres?" - og få noget ud af det -
ville tingene se anderledes ud.
Men jeg tror ikke de vil være med til det.
> Prøv at tænke på, hvad vognmænd og speditører har af problemer, nu
> hvor de ikke kan undskylde sig med at det er umuligt at skaffe dansk
> arbejdskraft. Det er problemer der vil noget.
>
Der var en der, i et lastbilforum, bad formanden for en af
vognmandsforeningerne oplyse hvor mange lastbiler han selv havde på
danske plader.
Der er ikke kommet et svar endnu. Måske fordi han har besvær med at få
øje på dem med danske plader. (Så vidt vides har han kun danske plader
på sine "pladstrækkere".)
> Én ting er sikkert. Det er ikke for pengenes skyld.
>
For mit vedkommende eller for deres?
> Der holdt iøvrigt ca. 30 østeuropæiske lastbiler på Transportcentret i
> Tåstrup, og et tilsvarende antal i Køge fra før jul og til efter
> nytår, men der køres ikke ulovlig cabotagekørsel her i kommunen -
> ifølge Politiets Tungvognssektion.
>
Sjovt hvad man kan få øje på af forskelle på det officielle og det
reelle.
>> Men det bliver ikke med en lastbil.
> Hvis jeg må komme med et input, så vil jeg foreslå, at du går over til
> landbruget.
> Du tager bare nogle ganske almindelige danske grise, og parrer dem med
> nogen giraffer.
> 250-300 nakkekoteletter pr. dyr!! ) Det kan ikke gå galt.
>
Stalbygninger der er høje nok til det kan man vist ikke bare gå hen og
leje.
Og skal jeg til at bygge selv strander det på økonomien.
Nej, planerne går mest på at bruge mine erfaringer med at kunne finde
rundt i Europa i en varebil, og så kalde det kurer-kørsel.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Leonard (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 18-01-09 11:33 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Der var en der, i et lastbilforum, bad formanden for en af
> vognmandsforeningerne oplyse hvor mange lastbiler han selv havde på
> danske plader.
Hvad er egentlig fidusen ved ikke at have danske plader på lastbiler?
Der er jo ingen afgift på.
--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...
| |
Mogens (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 18-01-09 11:34 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4973054c$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvad er egentlig fidusen ved ikke at have danske plader på lastbiler?
> Der er jo ingen afgift på.
Andre afgifter og skatter...
| |
Folmer Rasmussen (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 18-01-09 12:34 |
|
On Sun, 18 Jan 2009 10:34:23 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:
>
>"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:4973054c$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Hvad er egentlig fidusen ved ikke at have danske plader på lastbiler?
>> Der er jo ingen afgift på.
>
>Andre afgifter og skatter...
>--
Du vil ikke gerne ind på det, men kan du sige LØNNINGER?
Udenlandske plader, udenlandske overenskomster.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Kent Oldhøj (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 18-01-09 14:16 |
|
Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in
news:5q46n4l5518872e53iqfd0ajrfg7temf47@4ax.com:
> Udenlandske plader, udenlandske overenskomster.
Det forklarer det polsk kursus der ligger i røven af det store styrebrev
jeg er ved at tage
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Finn Guldmann (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 18-01-09 14:12 |
|
Leonard skrev:
>> Der var en der, i et lastbilforum, bad formanden for en af
>> vognmandsforeningerne oplyse hvor mange lastbiler han selv havde på
>> danske plader.
> Hvad er egentlig fidusen ved ikke at have danske plader på lastbiler?
> Der er jo ingen afgift på.
>
Som Folmer nævner, lønninger. På en"dansk" bil på tyske plader kan man
ansætte en polak til under 1/3 af hvad Folmer og jeg skal have.
Derudover slipper de også billigere på evt. bøder for overtrædelser af
K/H-reglerne.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Leonard (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 18-01-09 17:29 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Som Folmer nævner, lønninger. På en"dansk" bil på tyske plader kan
> man ansætte en polak til under 1/3 af hvad Folmer og jeg skal have.
Må polakken ikke køre en dansk registreret?
Kommer han så under dansk overenskomst?
> Derudover slipper de også billigere på evt. bøder for overtrædelser
> af K/H-reglerne.
Hvor blev EU-harmoniseringen af?
--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...
| |
Finn Guldmann (18-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 18-01-09 18:15 |
|
Leonard skrev:
>> Som Folmer nævner, lønninger. På en"dansk" bil på tyske plader kan
>> man ansætte en polak til under 1/3 af hvad Folmer og jeg skal have.
> Må polakken ikke køre en dansk registreret?
>
Jo.
> Kommer han så under dansk overenskomst?
>
Ja.
>> Derudover slipper de også billigere på evt. bøder for overtrædelser
>> af K/H-reglerne.
> Hvor blev EU-harmoniseringen af?
>
Den blev væk i en eller anden bygning nede i Bruxelles.
Men i det her tilfælde er det nu et rent dansk problem. I andre lande
har myndighederne ikke de sammen komplekser overfor udlændinge.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Jensen (17-01-2009)
| Kommentar Fra : Jensen |
Dato : 17-01-09 17:23 |
|
On Sat, 17 Jan 2009 14:56:59 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>Til min store forbavselse, er selv Sonata'en faldet ca. 30.000 kr. om
>året.
Amatør , vores Matrix er på 15 måneder faldet fra 175.000 til ca.
115.000. >
Det er sgu sidste gang, vi køber Hyundai.
--
Thomas
| |
|
|