Ned gennem Tyskland i en BMW 6'er
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 19:37

Hvor lang tid vil det tage at køre non-stop med to chauffører fra Padborg
til den tysk/østrigske grænse syd for München ved Kiefersfelden i en BMW 6
Schnitzer Tension?
Planlagte tankstops: 4 stk. (70 liter tank). Der køres om natten. Hastighed
efter forholdende, men efter reglerne - det inkluderer at fri hastighed
udnyttes hvor det er muligt/forsvarligt.
Hvor mange timer/minutter skal afsættes til sådan en tur på 1050 km inkl.
tankstop?

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-09 19:44

"Søren Nielsen" skriver:

> Planlagte tankstops: 4 stk. (70 liter tank).

4 km/l?
Det var ikke meget....

> [...]
> udnyttes hvor det er muligt/forsvarligt.
> Hvor mange timer/minutter skal afsættes til sådan en tur på 1050 km inkl.

Mindst 7.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 19:56

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> 4 km/l?
> Det var ikke meget....

Ja, i omegnen af 30 liter/100 km kan den godt sluge.
Det er en 5,1 liters V10 og nogen letvægter er det ikke.
Med fuld klampe og den vindmodstand der er at kæmpe med ved 325 km/t, så er
4 km/l faktisk højt sat. Men den sidste tankfuld behøver ikke nødvendigvis
blive kørt tom.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-01-09 01:21

On Jan 13, 7:56 pm, "Søren Nielsen" <----------------------------->
wrote:

> [...]
> 4 km/l faktisk højt sat. Men den sidste tankfuld behøver ikke nødvendigvis

325 km/t ?
Så er vi nok snarere nede omkring 0,5 km/liter

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Leonard

Dato : 13-01-09 19:59

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> fri hastighed udnyttes hvor det er muligt/forsvarligt. Hvor mange
> timer/minutter skal afsættes til sådan en tur på 1050 km inkl.

Forventer du kun at kunne køre lidt over 250 km pr. tankfuld?
Så burde tanken i sådan en bil være noget større.
Både min Lupo 3L og min Transporter Syncro kan køre 1.000 km på en
tankfuld ved pæn kørsel og er begge svære at tvinge under 700 km pr.
tank. Hhv. 34 liter og 80 liter tank.

Men jeg tror ikke du kan forvente ret meget mere end 150 km/t i snit på
turen så ca. 7 timer.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-09 08:42

> [...]
> Både min Lupo 3L og min Transporter Syncro kan køre 1.000 km på en
> tankfuld ved pæn kørsel og er begge svære at tvinge under 700 km pr.

Jeg sad i nat og kedede mig på arbejdet... Studerede www.spritmonitor.de der
er en som har fået sin Lupo 3L til at gå over 1700 km på en tank! (40+ km/l)

Studerede nu også lidt min egen mazda 2, kan se at der faktisk ikke er nogen
der har fået den til at gå hvad de lover fra fabrikken, øv!

Brian

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-09 20:21

"Søren Nielsen" <-----------------------------> wrote in

> [...]
> fri hastighed udnyttes hvor det er muligt/forsvarligt.
> Hvor mange timer/minutter skal afsættes til sådan en tur på 1050 km

Jeg har været med til at køre en tilsvarende tur i en BMW 2800 for en hel
del år siden. Vi gjorde det på 10,5 time (Puttgarden-München).

Jeg tror der er betydeligt færre strækninger med fri hastighed idag, så
regn med ca. det samme (formoder i kan holde en noget højere hastighed når
der er fri hastighed). Vi holdt os til ca. 190 km/t for at skåne
materiellet.

Bortset fra vindstøj var det iøvrigt en formidabel langtursvogn. Som jeg
husker det lå vores gennemsnitsforbrug omkring 4,5 km/l.

Pas på fartblindheden!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-01-09 20:34

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har været med til at køre en tilsvarende tur i en BMW 2800 for en hel
> del år siden.

Dejlig bil, havde selv en 3,0 Si som "firmabil" engang

> Vi gjorde det på 10,5 time (Puttgarden-München).

Det var da ikke ret hurtigt.
I sommers, da vi kørte Roskilde -> Lindau (lige ved grænsen til Østrig) tog
det (svjh) 14,5 time og der er ca 1200 km ialt.
De første ca. 3 timer gik med at komme til grænsen (Kruså) og så bare
dernedad.
Vi kørte max 110 km/t (CombiCamp spændt efter). Vi havde intet trafik
overhovedet (kørte hjemmefra sent om aftenen).
Det undrer mig lidt, hvis du/i kun skulle have været 1 time hurtigere, med
de hastigheder du nævner.

Var i München (Landsberg) for nogle år siden, i en Ford AO (forvokset
Transit fra "gamle dage") med trailer efter, den gik max 100 km/t (ned ad
bakke ) og mener da heller ikke vi brugte meget mere end 14-16 timer
ialt, fra Roskilde af. Det var så over Rødby Puttgarden, så de første 2,5-3
timer gik med turen til færge + overfart.
Og lad endelig være med at spørge, hvor hurtigt sådan en AO'er kan køre op
ad bakke, med to biler på nakken

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-09 21:46

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Dejlig bil, havde selv en 3,0 Si som "firmabil" engang

HAVDE??? Hva' faen gik der galt? Ku' godt overveje at anskaffe sådan
en Bader Meinhof Wagen hvis jeg fandt den rigtige. Gerne en L'er, og da
helst en 3.3'er

> Det var da ikke ret hurtigt.

Tiden er faktisk Rødbyhavn-Mûnchen når jeg tænker mig om, altså inkl.
til- og frakørsel på færgen og 1 times overfartstid. Og så havde vi en
lille spisepause undervejs. Så jeg vil tro du skal trække et par timer
fra.

8,5 timers kørsel inkl tankstop hvis det skal sammenlignes med den tur OP
beskriver.

Vi kørte hjemmefra ved 20-tiden og havde en del trafik indtil ved 23-
tiden, men resten af vejen gik det pææænt stærkt. Der var iøvrigt
monteret et par svenske Hella fjernlys på bilen til lejligheden. Sgu lige
før de blændede en selv når man tændte op i dem.

> [...]
> Og lad endelig være med at spørge, hvor hurtigt sådan en AO'er kan
> køre op ad bakke, med to biler på nakken

Årh det ligger vel i omegnen af en læsset 2CV i stiv modvind Sgu surt
at måtte ned i 3'eren for at holde farten på en hovedvej

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-01-09 22:22

> HAVDE??? Hva' faen gik der galt?

Ja det var jo ikke min
Det ligger også mange år tilbage (+20 år)
Men det var da helt klart en dejlig bil

> Ku' godt overveje at anskaffe sådan
> en Bader Meinhof Wagen hvis jeg fandt den rigtige. Gerne en L'er, og da
> helst en 3.3'er

Og gerne en CSL'er

> [...]
> fra.
>
> 8,5 timers kørsel inkl tankstop hvis det skal sammenlignes med den tur OP

Vores tur var også incl. tankstop-tissepauser-kaffepauser-osv.

> Vi kørte hjemmefra ved 20-tiden og havde en del trafik indtil ved 23-
> tiden, men resten af vejen gik det pææænt stærkt.

Vi kørte omkring kl 22 og havde intet trafik hele vejen ned, ikke så meget
som 5 min stop på grund af trafikken.

> Årh det ligger vel i omegnen af en læsset 2CV i stiv modvind

Jeg tror nu nok, at 2CV'eren kunne køre i cirkler om AO'eren

> Sgu surt
> at måtte ned i 3'eren for at holde farten på en hovedvej

3. gear ?
Næh du, på en strækning ved Stuttgart, kraftig stigning, på ca. 6-7 km, der
kom vi højest op i 2. gear.
Og selvom det var midt om natten, så havde vi en pæn kø bagefter, men vi
kunne ikke gøre andet end at fortsætte, der var ingen muligheder for at
holde ind til siden eller noget og AO'eren klarede det også uden så meget
som én forkert skid

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-01-09 23:14

Per Beer Hansen skrev:

> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja det var jo ikke min
> Det ligger også mange år tilbage (+20 år)

Du skrev for nylig i news:4963866f$0$90274$14726298@news.sunsite.dk :

"Jeg runder de 27 år her til sommer og har i alle årene haft bil."

Det vil sige at du var omkring 7 år da du trillede rundt i den firmaslæde!?

Ikke sært du tit blev stoppet; du kunne vel dårligt kigge ud af forruden!?

(Men nu er du jo osse stor af din alder! )
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-01-09 11:25

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Du skrev for nylig i news:4963866f$0$90274$14726298@news.sunsite.dk :
>
> "Jeg runder de 27 år her til sommer og har i alle årene haft bil."

Jamen det var ment som år med kørekort/bil

> Det vil sige at du var omkring 7 år da du trillede rundt i den
> firmaslæde!?
>
> Ikke sært du tit blev stoppet; du kunne vel dårligt kigge ud af forruden!?
>

> (Men nu er du jo osse stor af din alder! )

Ja det sagde min mor også altid; "Per, du er godt nok gammel, af din alder
at være"

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-01-09 11:58

Per Beer Hansen skrev:

> Jamen det var ment som år med kørekort/bil

I må ha en anden tidsregning i Roskilde!?

> Ja det sagde min mor også altid; "Per, du er godt nok gammel, af din
> alder at være"

Født i et skudår?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-01-09 12:42

> I må ha en anden tidsregning i Roskilde!?

Ja ja, det er jo trods alt også verdens navle

> Født i et skudår?

Ja, men ikke den 29/2

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-01-09 13:17

Per Beer Hansen skrev:

> Ja ja, det er jo trods alt også verdens navle

Det ved vi, det ved vi!

> Ja, men ikke den 29/2

Nå, men det var da tæt på!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 13-01-09 20:37

On Tue, 13 Jan 2009 19:36:55 +0100, "Søren Nielsen"
<-----------------------------> wrote:

> [...]
>udnyttes hvor det er muligt/forsvarligt.
>Hvor mange timer/minutter skal afsættes til sådan en tur på 1050 km inkl.

LIge meget hvor stor bil og frisk du kører til - regn med 100km/time i
snit incl. tankning, tissepause, frisk luft osv.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-09 21:53

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> LIge meget hvor stor bil og frisk du kører til - regn med 100km/time i
> snit incl. tankning, tissepause, frisk luft osv.

Om natten kan man godt strække højrebenet ret meget på den tyske Autobahn.
Og sådan en Schnitzer Tension løber altså 330 med ordentligt tilløb

Kan man bare holde 250 i en times tid, så hiver det alene snitfarten op med
omkring 15 km/t.

Jeg tror OP har tænkt sig at holde pauser hvis de bliver gamle

Fra : Armand

Dato : 14-01-09 00:40

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> Og sådan en Schnitzer Tension løber altså 330 med ordentligt tilløb
>
> Kan man bare holde 250 i en times tid, så hiver det alene snitfarten op med

En lille anekdote:
Min arbejdsplads indførte engang at man skulle køre sammen, i en dertil
lejet minibus, til en arbejdsplads 50km fra fabrikken.
Overenskomsten siger at kun den der kører har ret til rettelig timeløn
(á overarbejdssats) mens de øvrige kører på en lav transporttarif, så
man enedes om at skiftes til at køre så alle fik lige del i den bedre
sats; men firmaet blev nødt til at vende tilbage til tidligere regel á
km-penge til alle for at køre i egen bil, fordi et par kolleger kørte så
hasarderet at de øvrige nægtede at lade sig transportere (á frabad sig
ude-arbejdet) under de betingelser
POå samme måde skal det være fire meget gode eller nervestærke
kammerater, der kan klare at hver af de øvrige tre i kabinen skiftes til
at holde sømmet i bund på sådan en 6'er

Glem den med fri hastighed ned gennem Tyskland! Der er masser af stræk á
hele delstater der har 120km's begrænsning (de fleste så dog kun
gældende for dagtimerne!)

Hvis(!) man nogetsteds kan komme 250 km frem på en times tid, har det
vel også kostet den 70-liters tank inden timen er gået :-/

Med 250km/t+ i nattemørket er chancen for at gennemføre en hel time uden
uheld sikkert under 50/50 :-|

Det er sikkert en fed tanke sådan at trække igennem Tyskland på langs i
en fed 6'er, men i praksis bliver gennemsnits-hastigheden ikke
betragteligt over de 120' som min 75-hk's HDi'er for nyligt klarede de
1050km til Mulhouse med.
Og før man bliver alt for imponeret af sit potente køretøjs
gennemsnitshastighed, skal man lige tænke på at lastvognstogene kommer
(hele) 90km dernedaf hver time - time efter time!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-01-09 07:19

> Og før man bliver alt for imponeret af sit potente køretøjs
> gennemsnitshastighed, skal man lige tænke på at lastvognstogene kommer
> (hele) 90km dernedaf hver time - time efter time!

I op til 4,5 time ad gangen - ikke mere. Så deres gennemsnit daler
gevaldigt, hver gang de holder i 45 minutter...

--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!

Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-01-09 20:23

Henrik B. skrev:

> I op til 4,5 time ad gangen - ikke mere. Så deres gennemsnit daler
> gevaldigt, hver gang de holder i 45 minutter...

Jeg har kørt den strækning som Armand snakker om i bus mange gange. Vi
plejer at nappe den på godt 12 timer, lovligt. Jeg har også kørt den på
motorcykel. Der nappede vi den på 9 timer. Begge med pauser. Sidstnævnte
blev der kørt stærkt når mulighede var der. Turen Puttgarden-Torrevieja
holdt vi et gennemsnit på 129km/t i den tid vi kørte. Altså målt som
hastighed/køretid.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Mark

Dato : 13-01-09 21:15

"Søren Nielsen" skrev i meddelelsen:

> Hvor mange timer/minutter skal afsættes til sådan en tur på 1050 km inkl.
> tankstop?

7 timer incl. tankninger og tissepauser, mens der tankes og betales på
skift..!

Kiks, chokolade, lette sandwiches, cola og kaffe serveres af copiloten under
kørslen og indtages kun på de lige stræk

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 21:23

Mark wrote:
> og indtages kun på de lige stræk

I like that! hehe
Men med 330 km/t er der ingen lige stræk :-/

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Henning

Dato : 13-01-09 21:37

On Tue, 13 Jan 2009 21:23:12 +0100, "Søren Nielsen"
<-----------------------------> wrote:

>I like that! hehe
>Men med 330 km/t er der ingen lige stræk :-/

Undskyld - men med 330 km/t ligger hjernen da vist derhjemme? Selv om
I er fremme 3 timer før ved at køre som vanvittige, hvad vil I bruge
den ekstra tid til dernede?

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 21:49

Henning wrote:
> Undskyld - men med 330 km/t ligger hjernen da vist derhjemme?

Spørg de tyske politikere om deres hjerner ligger derhjemme. De har lavet
loven.
Muligheden for 330 km/t med fri hastighed foreligger i hvert fald.

> Selv om
> I er fremme 3 timer før ved at køre som vanvittige, hvad vil I bruge
> den ekstra tid til dernede?

Promotion-event for at se om det er muligt at køre strækningen lovligt på 5½
time.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-09 22:02

"Søren Nielsen" <-----------------------------> wrote in

> Promotion-event for at se om det er muligt at køre strækningen lovligt
> på 5½ time.

Kun fisse eller sindssyge forklarer den slags. Håber dælme det er noget god
fisse

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-09 22:17

"Søren Nielsen" skriver:

> Promotion-event for at se om det er muligt at køre strækningen lovligt på 5½
> time.

Det vil jeg påstå at det kan man ikke.

Fra : Leonard

Dato : 13-01-09 22:44

Søren Nielsen wrote:

> Promotion-event for at se om det er muligt at køre strækningen
> lovligt på 5½ time.

Så skal der godt nok være tomt på vejene hele vejen.
Selv med meget hurtige pitstop er der allerhøjst 5 timers reel køretid
og så skal snittet holdes på over 200km/t. Det kan ikke lade sig gøre
når der på meget af strækningen kun må køres 100-130 km/t.

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-09 08:47

> [...]
> og så skal snittet holdes på over 200km/t. Det kan ikke lade sig gøre
> når der på meget af strækningen kun må køres 100-130 km/t.

Jeg er alvorligt bange for at du har ret, hvis gennemsnitshastigheden er 130
på halvdelen af strækningen skal man holde 433 km/t på resten af
strækningen, i GENNEMSNIT!

Det skal nok passe der er fartgrænse på ca. halvdelen af strækningen, måske
endda mere..?

Brian

Fra : Leonard

Dato : 15-01-09 16:18

Brian Lund wrote:

> Jeg er alvorligt bange for at du har ret, hvis gennemsnitshastigheden
> er 130 på halvdelen af strækningen skal man holde 433 km/t på resten
> af strækningen, i GENNEMSNIT!

Hvor lang standselængde har man med 200 km/t i den omtalte 6'er?
Ved 300 km/t?

> Det skal nok passe der er fartgrænse på ca. halvdelen af strækningen,
> måske endda mere..?

Jeg er ret sikker på, at den der med at overholde loven ikke holder,
hvis det lykkes at komme frem på den ønskede tid.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-01-09 18:35

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvor lang standselængde har man med 200 km/t i den omtalte 6'er?
> Ved 300 km/t?

Hvis bremselængden er 40 meter ved 100, så er den 360 meter ved 300. Dertil
kommer reaktinslængden, som kan være på fra omkring 75 meter (hovedregning)

Per

Fra : Leonard

Dato : 16-01-09 20:13

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Hvis bremselængden er 40 meter ved 100, så er den 360 meter ved 300.
> Dertil kommer reaktinslængden, som kan være på fra omkring 75 meter
> (hovedregning) ...

300 km/t = 83,33 m/s

Så det er ikke meget galt at man for at køre 300 km/t skal have 500
meter fri sigt foran sig. Der skal godt nok nogle meget kraftige
forlygter til ... og vejen skal også være ret lige, altså umuligt om
natten på en offentlig motorvej.

200 km/t = 55,55 m/s og 160 meter bremselængde, så der skal kun ca 250
meter fri sigt til, det kan lygterne heller ikke klare ...

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-09 17:21

On Fri, 16 Jan 2009 18:34:56 +0100, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Hvis bremselængden er 40 meter ved 100, så er den 360 meter ved 300. Dertil
> kommer reaktinslængden, som kan være på fra omkring 75 meter (hovedregning)

Du har fuldtændigt glemt bidraget fra luftmodstanden :-/ Funktionen er
meget mere linear end at Du forestiller dig.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : alexbo

Dato : 17-01-09 19:54

"Orla Pedersen" skrev

> Du har fuldtændigt glemt bidraget fra luftmodstanden :-/
>Funktionen er meget mere linear end at Du forestiller dig.

Den kan dårligt blive mere linear end Per's beregning.
Hvad du forestiller dig kan jeg ikke gennemskue, der er nok noget du
fuldstændig har glemt.

Må vi se din beregning, jeg synes Per's ser fin ud til almindeligt brug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-09 22:09

On Sat, 17 Jan 2009 19:53:48 +0100, alexbo wrote:

> "Orla Pedersen" skrev

> Den kan dårligt blive mere linear end Per's beregning.

Den er da helt og alene bygget på energien i den jernklods' energi, som
rigtignok stiger med kvadratet på hastigheden.

> Hvad du forestiller dig kan jeg ikke gennemskue, der er nok noget du
> fuldstændig har glemt.
>
> Må vi se din beregning, jeg synes Per's ser fin ud til almindeligt brug.

Men for at holde selvsamme jernklods ved den dobbelte hastighed skal der
bruges 4 gange så megen energi. Fjerne Du den energi virker luftmodstanden
som en lige så stor bremse, og dét er for en bil, eller mc, et væsentlig
bidrag til opbremsningen.

Fra : Leonard

Dato : 18-01-09 11:22

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> luftmodstanden som en lige så stor bremse, og dét er for en bil,
> eller mc, et væsentlig bidrag til opbremsningen.

Ved 200 og 300 km/t har du nok ret. Vejron er faktisk udstyret med en
vippespoiler, der virker som luftbremse og den har ifølge Topgear ca.
samme effekt som hjulbremserne.

Den samlede standselængde ved 300 km/t er dog stadig en hel del længere
end den strækning som kan ses frit om natten.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 13:03

On 18 Jan 2009 10:21:37 GMT, Leonard wrote:

> Den samlede standselængde ved 300 km/t er dog stadig en hel del længere
> end den strækning som kan ses frit om natten.

Deri har Du fuldstændig ret. Det var såmænd også blot at "bremselængden
skulle stige med kvadratet på hastigheden" at jeg anfægtede.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-01-09 14:31

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:496f53c3$0$90262$14726298
@news.sunsite.dk:

> Hvor lang standselængde har man med 200 km/t i den omtalte 6'er?

130,4 meters bremselængde. Målt.

> Ved 300 km/t?

Anslået knapt 300 meters bremselængde.

Netop den BMW har nogle af de bedste bremser der sidder på en gadebil. Den
bremser med næsten 12 m/s2!

http://www.ac-
schnitzer.de/fileadmin/mediapool/pdfs/BMW_Autos/Testberichte/sport_auto_
042007_Supertest_TENSION.PDF

Fra : Leonard

Dato : 17-01-09 18:21

Kent Oldhøj wrote:

> Netop den BMW har nogle af de bedste bremser der sidder på en
> gadebil. Den bremser med næsten 12 m/s2!

fint nok, jeg reviderer tallene til at ved 300 km/t skal der være 400 m
fri sigt, mens der ved 200 km/t kan nøjes med ca. 200 m.
Der skal stadig meget gode lygter til for at kunne se 200 meter frem.

Fra : Mogens

Dato : 17-01-09 18:23

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der skal stadig meget gode lygter til for at kunne se 200 meter frem.

Sådan tænker man ikke dér. Prøv blot en tysk motorvej - så vil du kunne
forstå, hvad jeg skriver...

Fra : Leonard

Dato : 17-01-09 18:37

Mogens wrote:

> Sådan tænker man ikke dér. Prøv blot en tysk motorvej - så vil du
> kunne forstå, hvad jeg skriver...

Næh, hvis man kører 200 km/t om natten på en motorvej og ikke kan se
frem, så tænker man nok ikke ret meget over de mulige konsekvenser.
Og jo, jeg har skam været der, også med 200 km/t uden at tænke over
konsekvensen.

Fra : Armand

Dato : 17-01-09 19:46

Mogens skrev:
> "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan tænker man ikke dér. Prøv blot en tysk motorvej - så vil du kunne
> forstå, hvad jeg skriver...

Shit happens!

Hvad med sagen fra Esbjergmotorvejen en nat, hvor først et ældre ægtepar
påkører en hund; går i slyng og derved havner liggende på tværs af
ydersporet, uden lys og med taget mod trafikken - Og bliver påkørt af
næstkommende hvorved at ægteparret med sikkerhed dør og motoren
forøvrigt bliver flået ud af bilen - En kammerat af mig blev trediepart
ved at totalskade sin Fabia mod motoren der henlå for sig selv i mørket:
Med tilladt hastighed og fjernlys nåede han kun lige at registrere at
det var heldigt at han ikke kørte i indersporet hvor der lå noget der
lignede en stor hund, før det sagde smask =
Og dét var kun med ca. 35m/sek!

--
Armand

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-09 20:07

Armand wrote:
> [...]
> at registrere at det var heldigt at han ikke kørte i indersporet hvor
> der lå noget der lignede en stor hund, før det sagde smask =

Påkørte de hunden ligepå, eller forsøgte de med en slalom undvigemanøvre og
derved mistede herredømmet? Jeg kan dårligt tro at en bil ender på siden ved
at påkøre en hund?

Fra : Armand

Dato : 17-01-09 20:26

Peter skrev:

> Påkørte de hunden ligepå, eller forsøgte de med en slalom undvigemanøvre og
> derved mistede herredømmet? Jeg kan dårligt tro at en bil ender på siden ved
> at påkøre en hund?

Af indlysende årsager har man ikke kunnet spørge chaufføren.
Udover at motoren var revet løs lignede bilen ikke andet end en gang
skrot på billederne i dagspressen, så man har nok heller ikke kunnet
udlede noget ud fra bilens skader, men man regner med at den påkørte
døde hund har været en brik i spillet.

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-09 20:41

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :

>men man regner med at den påkørte
>døde hund har været en brik i spillet.

ved man da, at den var død inden påkørslen ?
--
Jan_stevns

Fra : Armand

Dato : 17-01-09 21:12

jan_stevns skrev:

> ved man da, at den var død inden påkørslen ?

Hvad tror du der ligger i begreberne "regner med" og "brik i spillet"?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-09 21:33

>Hvad tror du der ligger i begreberne "regner med" og "brik i spillet"?

Nok at man ikke ved en hujende, men bare gætter sig frem.

Det kan være den er død nu, køteren, altså, men det kan da rejse endnu
nogle finurlige spørgsmål, hvis den var død, inden den blev påkørt.
--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-01-09 21:57

On Sat, 17 Jan 2009 21:32:59 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>
>Det kan være den er død nu, køteren, altså, men det kan da rejse endnu
>nogle finurlige spørgsmål, hvis den var død, inden den blev påkørt.

Er man i krigshumør i dag?

Tror du at pelsdyret har rendt sig selv ihjel?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-09 22:01

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Er man i krigshumør i dag?

Næeh - slet ikke, hvordan kan du få den tanke.

>Tror du at pelsdyret har rendt sig selv ihjel?

Jeg tør slet ikke gætte på hvordan den stakkels køter er endt hvor den
endte .....

Jeg har for længe siden påkørt en mellemstor køter, det bragte da ikke
bilen på afveje - men afstedkom et herresvineri

Bevares - intet at sammenlinge med at pelse et par fjerkræ
--
Jan_stevns

Fra : Armand

Dato : 17-01-09 22:55

jan_stevns skrev:

> Nok at man ikke ved en hujende, men bare gætter sig frem.
>
> Det kan være den er død nu, køteren, altså, men det kan da rejse endnu
> nogle finurlige spørgsmål, hvis den var død, inden den blev påkørt.

I den sidste ende går eksemplet på hvad man kan møde i mørket på
motorvejen/autobahn og alene i dén historie var dét: En hund (død eller
levende); en forulykket bil og en motor (fra den forulykkede bil) :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 11:53

Armand wrote:
> [...]
> motorvejen/autobahn og alene i dén historie var dét: En hund (død
> eller levende); en forulykket bil og en motor (fra den forulykkede

Man kan jo altid køre 60 km/t på motorvejen for at undgå en hest elller en
sofa midt på vejen, men det gør man jo ikke i praksis, fordi det så sjældent
forekommer. Så tror jeg at der er større sandsynlighed for at blive
torpederet bagfra af folk der kører 130 km/t.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-01-09 03:51

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:49721382$0$90263$14726298
@news.sunsite.dk:

> fint nok, jeg reviderer tallene til at ved 300 km/t skal der være 400 m
> fri sigt, mens der ved 200 km/t kan nøjes med ca. 200 m.
> Der skal stadig meget gode lygter til for at kunne se 200 meter frem.

Og din pointe er?

Nærlys kan ikke oplyse standselængden for en gennemsnitlig personbil
allerede ved 110 km/t. Og se lige hvordan det går...

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 07:48

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev :

>Nærlys kan ikke oplyse standselængden for en gennemsnitlig personbil
>allerede ved 110 km/t. Og se lige hvordan det går...

Hvad mener du man skal se efter ?

Hvis der findes en statistik over sammenstød / påkørsler, hvoraf man
kan se, at belysningen, eller mange på samme, har været medvirkende
faktor - kan jeg forstå hvad du mener man skal se efter, eller ikke
;)

--
Jan_stevns

Fra : Henrik B.

Dato : 18-01-09 10:29

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> Hvad mener du man skal se efter ?

Kent skal sgu da vist have skiftet forlygter, hvis ovenstående gør sig
gældende, eller have briller, eller have lavet en grund opjustering af sine
bremser....

På min bil har jeg en fint belyst vej 80+ meter frem.

Fra : Leonard

Dato : 18-01-09 11:25

Henrik B. wrote:

> På min bil har jeg en fint belyst vej 80+ meter frem.

Et lovligt nærlys skal have et fald på 1 cm pr. meter så for at kunne
lyse vejen op 80 m fremme skal lygterne sidde 80 cm over jorden.
Har du bygget Saab'en om til en monstertruck?

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 12:47

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev :

>Et lovligt nærlys skal have et fald på 1 cm pr. meter så for at kunne
>lyse vejen op 80 m fremme skal lygterne sidde 80 cm over jorden.
>Har du bygget Saab'en om til en monstertruck?

Goshh - tror du da en lyskegle har en skarp grænse hvor det blivewr
bælgmærkt ?

--
Jan_stevns

Fra : Henrik B.

Dato : 18-01-09 13:10

> [...]

Jeg kan høre at du ikke har prøvet at køre med Xenonlys....

> Goshh - tror du da en lyskegle har en skarp grænse hvor det blivewr
> bælgmærkt ?

Hmmmm mystisk, jeg kan ikke se Leonards og Kent's ind - kun dine
svar....wierd. Eller lorte news-reader...

Fra : Leonard

Dato : 18-01-09 17:27

Henrik B. wrote:

> Jeg kan høre at du ikke har prøvet at køre med Xenonlys....

Nej, det har jeg ikke prøvet, men det skal vel stadig falde med 1% for
ikke at blænde?

Fra : Leonard

Dato : 18-01-09 17:27

jan_stevns wrote:

> Goshh - tror du da en lyskegle har en skarp grænse hvor det blivewr
> bælgmærkt ?

Nu skrev Henrik jo belyst vej og det kan så opfattes på forskellig måde.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-01-09 18:38

jan_stevns wrote in news:81k5n4lgc97suo619oktual9nh189tha8r@news.tele.dk:

> Hvad mener du man skal se efter ?

Jeg mener at de faktiske forhold på de danske motorveje er, at langt de
fleste opretholder de 110 km/t også efter mørkets frembrud, også selvom de
kører med nærlys. Tilsyneladende uden det har den store indflyelse på
antallet af ulykker.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 19:11

> [...]

>fleste opretholder de 110 km/t også efter mørkets frembrud, også selvom de
>kører med nærlys. Tilsyneladende uden det har den store indflyelse på

tjaehh - jeg kører yderst sjældent med fjernblus på - og har normalt
ingen problemer med at se hvad der er værd at kigge efter - de fleste
steder er der jo andre på vejen også

--
Jan_stevns

Fra : Armand

Dato : 18-01-09 20:32

Kent Oldhøj skrev:

> [...]
> fleste opretholder de 110 km/t også efter mørkets frembrud, også selvom de
> kører med nærlys. Tilsyneladende uden det har den store indflyelse på

Jup!Det går jo godt som det plejer, men det er den faktor der gør at der
jævnligt opstår harmonika-sammenstød selv i dagslys :-|
250-300 km/t ud i mørket ér chancekørsel!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 20:39

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :

>Jup!Det går jo godt som det plejer, men det er den faktor der gør at der
> jævnligt opstår harmonika-sammenstød selv i dagslys :-|
>250-300 km/t ud i mørket ér chancekørsel!

Tænk om jeg fatter din retorik ?

Hvor tit sker der harmonikasammenstød aften/nat ? Jeg kan ved gud
ikke huske det - så jeg fatter ikke lidt helt sammenhængen.

Men 250/300 ved nattetide - tjaehhh, det er ikke chanchekørsel - det
er en kandidatur til en Darwin Award, intet andet

Går det galt, er man toasted - også om dagen , såmænd

Og nede i det der forherligede tyskerland ...... Ohh well, de samme
præcis de samme fritz'er, der lige skal overhale, uden at kere sig ret
meget om den bagvedkommende - dybest set er det skideligemeget om han
kører 150 eller 250 - det siger bang

--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 18-01-09 11:28

Kent Oldhøj wrote:

> Og din pointe er?

At det er dumt at køre hurtigere ned at man kan nå at standse for det
kan man se.

> Nærlys kan ikke oplyse standselængden for en gennemsnitlig personbil
> allerede ved 110 km/t. Og se lige hvordan det går...

For det meste heldigt, men der er da klare eksempler på hvor galt det
kan gå.

Forskellen på 110 km/t og 200-300 km/t er også ret stor, der er dømt
meget voldsommere skade ved de højere hastigheder.

Fra : Møller

Dato : 19-01-09 11:36

Leonard skrev:
> [...]

Nu er det nok dækkene der har den største effekt på bremseevne )

> fint nok, jeg reviderer tallene til at ved 300 km/t skal der være 400 m
> fri sigt, mens der ved 200 km/t kan nøjes med ca. 200 m.
> Der skal stadig meget gode lygter til for at kunne se 200 meter frem.

reaktionslængde + bremselængde= standselængde.
ved en reaktionstid på ca. 0.4 sec og friktionskoefficient, typiske dækværdi: kinetisk koefficient:
0,8 fås:

200 km/t: 22,5 m + 196,8 m = 219,3 m
300 km/t: 40,3 m + 442,8 m = 483,2 m

Reaktion, nu er du blevet lidt træt: o,8 og dårligere vejgreb : kinetisk koefficient: 0,5

200 km/t: 48,6 m + 314,9 m = 363,5 m
300 km/t: 72,9 m + 708,6 m = 781,5 m

Som du siger der skal gode lygter til, og desværre lidt eller ingen lys i pæren.

Møller

Fra : Leonard

Dato : 19-01-09 11:53

Møller wrote:

> reaktionslængde + bremselængde= standselængde.
> ved en reaktionstid på ca. 0.4 sec og friktionskoefficient, typiske

Hvem er det, der kan nå at reagere på 0,4 sek.?

> Reaktion, nu er du blevet lidt træt: o,8 og dårligere vejgreb :

Lidt træt, så tror jeg reaktionstiden er nærmere 1,5 sek.

Fra : Møller

Dato : 19-01-09 12:08

Leonard skrev:

> Hvem er det, der kan nå at reagere på 0,4 sek.?

Mig
Nå ja et sted skal beregningen jo starte, så det er blot at forøge reaktionslængden lineært:
Ved 200 km/ har vi 55,6 m/s
300: 83,3

> Lidt træt, så tror jeg reaktionstiden er nærmere 1,5 sek.

Det ville jeg egentlig også havde regnet med, men så var jeg nok blevet slagtet af alle de hurtige
skribenter her, men det er måske kun på tangenterne ;-(

Møller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-09 15:59

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:49745b97$0$90273$14726298
@news.sunsite.dk:

> Hvem er det, der kan nå at reagere på 0,4 sek.?

Jeg tror ikke man låner et unikum til 260000 øvro uden DK afgifter, til hr.
eller fru Danmark for at de kan fræse ned gennem Tyskland på rekordtid.

Fra : Leonard

Dato : 19-01-09 22:39

Kent Oldhøj wrote:

> typiske
>
> Jeg tror ikke man låner et unikum til 260000 øvro uden DK afgifter,
> til hr. eller fru Danmark for at de kan fræse ned gennem Tyskland på
> rekordtid.

Og hvad vil du lige sige med det?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-09 23:04

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:4974f302$0$90275$14726298
@news.sunsite.dk:

> Og hvad vil du lige sige med det?

At føreren af bilen med stor sandsynlighed har en reaktionsevne væsentlig
bedre end gennemsnittet.

Fra : Leonard

Dato : 19-01-09 23:20

Kent Oldhøj wrote:

> At føreren af bilen med stor sandsynlighed har en reaktionsevne
> væsentlig bedre end gennemsnittet.

Jeg spørger bare lige igen: Hvem har en reaktionsevne på 0,4 sek.?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-01-09 23:26

Leonard wrote:

> Jeg spørger bare lige igen: Hvem har en reaktionsevne på 0,4 sek.?

Én, som lige har sniffet amfetamin og kan høre et udrykningskøretøj tæt
på? :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 00:43

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:4974fc87$0$90267$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeg spørger bare lige igen: Hvem har en reaktionsevne på 0,4 sek.?

Det har jeg f.eks:
http://www.r-ene.de/lustigetests/reaktionstest/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-01-09 00:55

Kent Oldhøj skrev:

> Det har jeg f.eks:
> http://www.r-ene.de/lustigetests/reaktionstest/

0,387 i 4. forsøg
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 01:59

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote in news:497512c1$0$90264
$14726298@news.sunsite.dk:

> 0,387 i 4. forsøg

Når man er under 0,4 sek får man beskeden:
Das geht noch viel schneller!

Os hurtige ved hvad der står hvis man kommer under 0,3 sek

Nogen under 0,2 sek?

--
Nicht schlecht reagiert, aber das geht noch schneller!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 02:05

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> Os hurtige ved hvad der står hvis man kommer under 0,3 sek
> Nogen under 0,2 sek?

Okay, den hurdle er så også knækket.

0,1 sek?

--
Super reagiert!

Fra : Mogens

Dato : 20-01-09 06:39

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Okay, den hurdle er så også knækket.
> 0,1 sek? - Super reagiert!

Tænk på at du her er forberedt på, at du skal reagere på noget bestemt.
(farveskiftet)
Det er du ofte ikke på samme måde i trafikken...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 06:54

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in news:4sddl.5854$U5.50134
@newsb.telia.net:

> Tænk på at du her er forberedt på, at du skal reagere på noget bestemt.
> (farveskiftet)
> Det er du ofte ikke på samme måde i trafikken...

Jeg er helt enig. Dog er jeg overbevist om at testen meget godt kan
sammenlignes med situationen "+200 km/t i mørke". Man er på fokuseret på
samme måde.

Iøvrigt gjorde det ikke umiddelbart nogen forskel om jeg fokuserede på
farvefeltet, eller sad og så på TV i et hjørne af skærmen.

At jeg har en anslået gennemsnitlig reaktionstid i den test på 0,25-0,3
sek, sandsynliggører at en trænet 15-20 år yngre billist sagtens kan have
en reaktionstid på 0,4 i en virkelig situation.

Fra : Leonard

Dato : 20-01-09 10:09

Kent Oldhøj wrote:

> Det har jeg f.eks:
> http://www.r-ene.de/lustigetests/reaktionstest/

OK, det har jeg så også på den test, som intet fortæller om
reaktionstiden når en fod skal flyttes.

Fra : Armand

Dato : 20-01-09 11:29

Kent Oldhøj skrev:
> "Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:4974fc87$0$90267$14726298
> @news.sunsite.dk:

> Det har jeg f.eks:
> http://www.r-ene.de/lustigetests/reaktionstest/

Heey - funny!!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 20-01-09 12:02

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-01-09 12:02

Møller skrev:

> Jeg foretrækker:
> http://kortlink.dk/2wm9

Average 0,3012 sek.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 20-01-09 12:25

Hans Paulin (6310) skrev:

> Average 0,3012 sek.

Ditto.

Og den ér sjovere derved at man visuelt kan se hvor spredt (eller tæt)
at ens reaktioner ligger

5 på stribe er næsten umuligt!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 20-01-09 12:23

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-01-09 12:23

Møller skrev:

> Det nok PC'en der er hurig

Det' jo dét!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-09 15:59

=?ISO-8859-15?Q?M=F8ller?= <eam@G2Nosv.dk> wrote in

> Nu er det nok dækkene der har den største effekt på bremseevne )

Det ved jeg da ikke. Selv de bedste dæk virker ikke hvis bilen er lettet
fra vejen pga et lille hop. Men du har da ret i at de har en ikke
ubetydelig effekt på bremseevnen.

> ved en reaktionstid på ca. 0.4 sec og friktionskoefficient, typiske
> dækværdi: kinetisk koefficient: 0,8 fås:

Må jeg have lov til at invitere dig indenfor i virkeligheden?

Bremselængden fra 200 km/t var faktisk en målt længde. Den bil vi snakker
om er en ekstrem køremaskine. Det bedste af det bedste var ikke godt nok.

> 200 km/t: 22,5 m + 196,8 m = 219,3 m

22,5 m + 130,4 m = 152,9 m.

> Som du siger der skal gode lygter til, og desværre lidt eller ingen
> lys i pæren.

Det kan man mene. Men lad være med at sammenligne en Schnitzer Tensions
bremseevner med en tilfældig familiebil.

Fra : Møller

Dato : 19-01-09 17:21

Kent Oldhøj skrev:

> Må jeg have lov til at invitere dig indenfor i virkeligheden?

Som du kender den

> Bremselængden fra 200 km/t var faktisk en målt længde. Den bil vi snakker
> om er en ekstrem køremaskine. Det bedste af det bedste var ikke godt nok.
Og så brugte man det ikke eller hvad?

Og.. den kan ophæve fysikkens love

> 22,5 m + 130,4 m = 152,9 m.

Og det er der mange andre biler der kan klare, det ændrer ikke ved, at det ikke er et spørgsmål om
køremaskine eller ej, der er et sp. om konstruktionsprincipper, selv "køremaskiner" har deres
begrænsninger, og m.h.t bremseevne, så er det ene og alene et sp om opbygningen af undervogn,
herunder div automatiske hjælpemidler.

> Det kan man mene. Men lad være med at sammenligne en Schnitzer Tensions
> bremseevner med en tilfældig familiebil.

Og det vil jeg mene, nu har de fleste tilfældige familiebiler samme elektroniske hjælpemidler som en
hvilken som helst tilfældig "køremaskine"
Den afgørende forskel i bremserne er evnen til at bortled den afgivne varme, og der skal immervæk
bortledes mere effekt når man bremser et pat tons ned i stedet for 1,5 t. og så skal materialet i
bremsebelægningen kunne klare de temperaturer man kommer op på. længere er den ikke og princippet og
de fysiske love er de samme.
AC Schnitzer oplyser da også, at bremser og belægning er udviklet til at klare belastningerne
Det ville da også være idiotisk ikke at gøre det

Og så tror jeg, at Søren har fået alle grundigt fortalt, at han skal ud og køre i en Bimmer der har
været forbi AC Schnitzer.
God tur til ham, husk at ofte er det chaufførens evner der er begrænsningen.

Møller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-09 18:35

> Og det er der mange andre biler der kan klare,

Vis mig en "gennemsnitlig familiebil" der kan. Bare en. Nu ved jeg godt at
en gennemsnitlig familiebil har svært ved bare at komme op på 200 km/t for
at testbremse, men udfordringen gælder såmænd også en bremsetest fra 100
km/t: Vis mig en familiebil der kan bremse til stilstand fra 100 km/t på 35
meter. Når du så opdager at de bedste familiebiler ligger omkring 36-37
meter, så tjek lige Schnitzer Tensions testresultat: 32,5 meter.

En Porsche 911 Carrera S og en Lotus Exige S gør det på 33,6 meter.
En Mini Cooper S Works bruger 35,5 meter.
En BMW 123d bruger 36 meter.
En Opel Cors OPC bruger 36,6 meter.

Hvad er det for "mange andre biler" der kan bremse som en Schnitzer
Tension?

> [...]
> og m.h.t bremseevne, så er det ene og alene et sp om opbygningen af
> undervogn, herunder div automatiske hjælpemidler.

Helt enig. Men der er altså forskel. Stor forskel. Jeg tror ikke du har
begreb om hvilken bil vi snakker om. Den bremser ikke bare godt, den
bremser helt ualmindeligt vildt godt.

> [...]
> bortled den afgivne varme, og der skal immervæk bortledes mere effekt
> når man bremser et pat tons ned i stedet for 1,5 t.

Schnitzeren vejer 1.8 tons. Ovennævnte Lotus Exige S vejer knapt det halve.

Det burde sige dig en hel del om HVOR godt Schnitzeren bremser!

> Og så tror jeg, at Søren har fået alle grundigt fortalt, at han skal
> ud og køre i en Bimmer der har været forbi AC Schnitzer.

Jeg er da glædeligt overrasket over at vi skulle så langt hen i tråden før
Janteloven viste sit grimme ansigt

> God tur til ham, husk at ofte er det chaufførens evner der er
> begrænsningen.

Og som nævnt andetsteds, tror jeg ikke hvemsomhelst får lov til at køre den
tur i den bil.

Fra : Møller

Dato : 19-01-09 22:25

Kent Oldhøj skrev:

> [...]

> En Porsche 911 Carrera S og en Lotus Exige S gør det på 33,6 meter.
> En Mini Cooper S Works bruger 35,5 meter.

Nå ja AC Schmidtzer oplyser nu selv, at fra 100 - 0 skal de bruge: 34,27 m
Så hvor du har dit tal fra ved jeg ikke. Jeg har det fra deres hjemmeside.

Jeg tror ikke du har begreb om hvilken bil vi snakker om. Den bremser ikke bare godt, den
> bremser helt ualmindeligt vildt godt.

Nå. det må stå for din egen regning.

Hvor har du testet det?

> Schnitzeren vejer 1.8 tons. Ovennævnte Lotus Exige S vejer knapt det halve.

Nu har vægten kun noget at gøre med hvor megen energi der skal optages af bremserne og hvor meget
varme der skal bortledes, nu er bilen ikke forsynet med kulfiberskiver, men med almindelige
indvendig kølede skiver foran, så bremserne bliver ikke væsentlig bedre ved højere temperatur.

Men hoveårsagen til forskel i bremselængde ligger i bremsernes evne til at stoppe hjulet, og så er
det dækket opgave at stoppe bilen.
Så hvis du vil sammenligne forskellige bilers bremselængde, så er der flere parametre der gør sig
gældende, som det f.eks er nævnt her:
http://www.science.org.au/nova/058/058key.htm

Vægten har normalt ingen indflydelse, hvis bremserne er dimensioneret korrekt, men der laves mange
kunstgreb for at forbedre bremsekraften (dækkenes evne til at stoppe bilen) f.eks. ved at forsyne
bilerne med vinger for at hæve downforce uden at hæve bilens vægt, forsvinde downfors'en, så køreren
problemer
AC-S har ikke videre store vinger. Ændringer i front er, ifølge leverandøren, kun for at give bedre
køling til motor og bremser.

Så summa summarum, det er de veldimensionerede bremser, der kør det muligt at stoppe fra
tophastigheden samt evt. forbedre bremselængden, så jeg er ikke uenig i, at veldimentionerede
bremser er en fordel, og nødvendig på muskelbiler. Men ved moderate hastigheder, vil der ikke være
de store forskelle.
Da jeg ofte har brugt mine bilers bremser mere en gennemsnitskøreren, er de næsten alle blevet
forsynet med bedre bremsemateriel af div. art. Så bremser afpasses efter forbrugsmønster.

> Det burde sige dig en hel del om HVOR godt Schnitzeren bremser!

Ikke en skid, da AC Schnitzer oplysninger bremselængde er længere for både kolde og varme bremser.

> Jeg er da glædeligt overrasket over at vi skulle så langt hen i tråden før
> Janteloven viste sit grimme ansigt
Det har ikke en skid med Janteloven at gøre, kun at tråden udviklede sig til noget andet end det sp.
gik på. for mig kan folk køre i hvad de vil, ligesom jeg er bedøvende ligeglad med hvad det tænkes
om mine valg af biler.

> Og som nævnt andetsteds, tror jeg ikke hvemsomhelst får lov til at køre den
> tur i den bil.
Tro
Hvem som helst der har den fornødne erfaring, det burde gælde for alle biler og chauffører.
Men det går jo oftest galt når de to ting ikke er afpasset.

Møller
Så kryber jeg ned i min jordhule igen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-09 23:25

> Nå ja AC Schmidtzer oplyser nu selv, at fra 100 - 0 skal de bruge:
> 34,27 m Så hvor du har dit tal fra ved jeg ikke.

Hvis du læser tilbage i tråden vil du finde et link til en test af bilen.

> Jeg har det fra deres hjemmeside.

Sjovtnok samme sted jeg fandt linket til testen. Men hvor er alle de
mange biler der bremser ligeså godt som Schnitzeren? Om det er 32,5 meter
eller 34,27 meter gør sådan set ikke den store forskel.

> Hvor har du testet det?

> Nu har vægten kun noget at gøre med hvor megen energi der skal optages
> af bremserne og hvor meget varme der skal bortledes,

Yada yada yada. Bremser en Schnitzer markant bedre end en gennemsnitlig
familiebil? Siger det noget om HVOR godt, at den bremser bedre end en
Lotus Exige der vejer det halve?

Det er simple ja/nej spørgsmål.

> [...]
> muligt at stoppe fra tophastigheden samt evt. forbedre bremselængden,
> så jeg er ikke uenig i, at veldimentionerede bremser er en fordel, og

Haleluja En kunne godt blive i tvivl sådan som du fabler hid og did
om vægt, vinger og hvad ved jeg.

> Men ved moderate hastigheder, vil der ikke være de store forskelle.

Que? 100 km/t synes jeg er en moderat hastighed. At en AC-S bremser 20-
30% hurtigere end en almindelig familiebil fra 100 km/t synes jeg er en
stor forskel. Faktisk så stor at den fodgænger en AC-S lige når at bremse
for, ville være pløjet direkte på intensiv med alvorlige kvæstelser af
den almindelige familiebil.

> Ikke en skid, da AC Schnitzer oplysninger bremselængde er længere for
> både kolde og varme bremser.

Mine tal stammer fra Sport Autos test af både AC-S og de nævnte biler.
Under så ens betingelser som virkeligheden tillader. Men tag du bare
udgangspunkt i AC-S egne tal.

Og selvfølgelig siger det dig noget. Ellers er du sgu naiv.

> Det har ikke en skid med Janteloven at gøre,

Giv mig bare en anden god grund til at det så skulle nævnes?

Fra : Armand

Dato : 20-01-09 11:22

Møller skrev:

> [...]
> Så hvis du vil sammenligne forskellige bilers bremselængde, så er der
> flere parametre der gør sig gældende, som det f.eks er nævnt her:

Mnjaeh :-/
Man hører ofte truckere postulere hvor godt en lastvogn egentlig
bremser: "tænk på hvor meget den trykker mod asfalten med"; men ser man
en lastvogns bremselængde i glat føre er dét en sandhed med
modifikationer :-|

> hvis bremserne er dimensioneret korrekt...

Primært må man gå ud fra at alle køretøjer er i stand til at blokere
hjulene ved opbremsning, hvorved der ikke er nogen
dimensioneringsproblem at diskutere :-/

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 20-01-09 16:42

Armand wrote:

> Primært må man gå ud fra at alle køretøjer er i stand til at blokere
> hjulene ved opbremsning, hvorved der ikke er nogen
> dimensioneringsproblem at diskutere :-/

Jeg har endnu tilgode at opleve et køretøj, der kan blokere hjulene ved
tophastighed.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 16:56

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:4975f0da$0$90272$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeg har endnu tilgode at opleve et køretøj, der kan blokere hjulene ved
> tophastighed.

Det var intet problem for mine 2CV'ere Dog kun på baghjulene... foran
var der jo state-of-the-art indvendigt monterede skivebremser.

Nå... i denne sammenhæng kan 112,89 km/t jo dårligt betegnes som hastighed

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-01-09 06:43

Armand skrev:
> Primært må man gå ud fra at alle køretøjer er i stand til at blokere
> hjulene ved opbremsning, hvorved der ikke er nogen
> dimensioneringsproblem at diskutere :-/

Betragter du det som optimal bremsning, fire blokerede sutter?

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Armand

Dato : 21-01-09 12:49

Finn Guldmann skrev:

> Betragter du det som optimal bremsning, fire blokerede sutter?

Næh, men kán hjulene blokeres, hvordan kan man så forbedre bremseevnen?

Hvis det holder stik at det ikke er til at blokere bremserne med så høje
hastigheder (á p.g.a. hjulenes inerti at kæmpe imod oveni?) må dét bl.a.
være årsag til at fabrikkerne kombinerer ABS med bremseassistent som
sikkert vil kunne træde igennem til ABS-punktet ved bilens tophastighed,
hvilket så også må gælde omtalte 6'er :-/

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-01-09 15:48

Armand skrev:
> Næh, men kán hjulene blokeres, hvordan kan man så forbedre bremseevnen?

Ved at indrette bremsningen så hjulene netop lige IKKE blokerer.

Hvis hjulene blokerer skøjter du bare hen over underlaget. Det er derfor
man har opfundet ABS. ABS regulerer bremsningen 40.000 gange i sekundet,
for hvert hjul for sig, så hjulene ikke blokerer. Det kan du ikke.

> [...]
> sikkert vil kunne træde igennem til ABS-punktet ved bilens tophastighed,
> hvilket så også må gælde omtalte 6'er :-/

Det er klart at jo mere kraft du lægger i dækket (downforce, kg/cm²) jo
mindre villig er det til at blokere. Ligesom dækkets evne til at
videregive denne kraft (blød/hård dæk, mønster) og underlagets evne til
at tage i mod den (tør vej, våd vej, sne, is) også betyder en stor del
for hvor god en bremsning du kan opnå.

Der findes sandsynligvis ikke den bil der ikke kan blokere hjulene
uanset hastighed. ABS kan faktisk "snydes", men det er svært.

Svjv har bremseassist ingen virkning ved ligeud-nedbremsninger, der er
det kun ABS der gør noget. Bremseassist er vist kun tilhjælp i sving.

Fra : Armand

Dato : 21-01-09 21:49

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> til at tage i mod den (tør vej, våd vej, sne, is) også betyder en stor
> del for hvor god en bremsning du kan opnå.

Hvis ikke at hjulene kan nærmes blokeringsgrænsen ved topfart er der jo
et potentiale for at forbedre bremserne i dén retningog dermed
nedbremsningslængden fra topfart :-|

> Svjv har bremseassist ingen virkning ved ligeud-nedbremsninger, der er
> det kun ABS der gør noget. Bremseassist er vist kun tilhjælp i sving.

Min opfattelse er fuldtud som beskrevet på bilviden.dk:
"En bremseassistent mærker, hvis føreren træder forholdsvis hurtigt og
hårdt på bremsepedalen og øger straks trykket til det maksimale (så
ABS-bremserne træder i funktion). Det er nemlig sådan, at de fleste
førere ikke får øget pedaltrykket hurtigt nok, selv om der er tale om en
nødsituation."

Derved burde den også kunne tvinge trykket op til blokeringsgrænsen,
selv ved topfart :-/

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-01-09 11:33

Armand skrev:
> Hvis ikke at hjulene kan nærmes blokeringsgrænsen ved topfart er der jo
> et potentiale for at forbedre bremserne i dén retningog dermed
> nedbremsningslængden fra topfart :-|

Det er muligt at det er det man har gjort ved dem der hævdes at bremse
ret meget bedre end familiebilen.

> [...]
> ABS-bremserne træder i funktion). Det er nemlig sådan, at de fleste
> førere ikke får øget pedaltrykket hurtigt nok, selv om der er tale om en

Det er muligt at jeg forveksler systemet med et andet system. Det bliver
jo ikke ligefrem nemmere af at bilfabrikanterne bruger samme navne for
forskellige systemer og giver de samme systemer forskellige navne.

> Derved burde den også kunne tvinge trykket op til blokeringsgrænsen,
> selv ved topfart :-/

Den den, i såfald, gør er vel at tvinge bremsetrykker op OVER
blokeringsgrænsen, og så overlader det til ABS'en at slå fra lige under
grænsen?

Fra : Armand

Dato : 22-01-09 13:06

Finn Guldmann skrev:

> Den den, i såfald, gør er vel at tvinge bremsetrykker op OVER
> blokeringsgrænsen, og så overlader det til ABS'en at slå fra lige under
> grænsen?

Læs lige Citatet fra Bilviden ovenfor igen: á det der står i parantes!

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-01-09 18:23

Armand skrev:
> Læs lige Citatet fra Bilviden ovenfor igen: á det der står i parantes!

Har det med at skrive dem men ikke læse dem, parenteser altså.

Fra : Armand

Dato : 20-01-09 11:11

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> En BMW 123d bruger 36 meter.
> En Opel Cors OPC bruger 36,6 meter.
>
> Hvad er det for "mange andre biler" der kan bremse som en Schnitzer

Måske nok ikke, men inden du går helt til i forgudning af en tunet BMW,
så betænk lige at det i den sidste ende ikke er magi der bruges.
Bimsens tal blegner hvis sammenligningen udvides til også at indeholde
Formel-1'ere :-| Bremse-evne er i den sidste ende et samfald mellem
vægt og cm² gummi mod asfalten.

Men i din forsvarsiver over verdens bedste bil glemmer du at argumentet
var at man IKKE kan overskue så meget motorvej som det tager at standse
fra 300km/t, endsige langt lavere hastighed :-|

> Helt enig. Men der er altså forskel. Stor forskel. Jeg tror ikke du har
> begreb om hvilken bil vi snakker om. Den bremser ikke bare godt, den
> bremser helt ualmindeligt vildt godt.

Tillad mig at sætte spørgsmålstegn ved dit sammenligningsgrundlag!?

> Schnitzeren vejer 1.8 tons. Ovennævnte Lotus Exige S vejer knapt det halve.
>
> Det burde sige dig en hel del om HVOR godt Schnitzeren bremser!

Eller hvor dårlig aerodynamik den har (á luftmodstands-bremsehjælp) :-/

)))))

--
Armand.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 14:13

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> Men i din forsvarsiver over verdens bedste bil glemmer du at
> argumentet var at man IKKE kan overskue så meget motorvej som det
> tager at standse fra 300km/t, endsige langt lavere hastighed :-|

Fordi AC-S'eren bremser som den gør, kommer den forbandet tæt på med 200
km/t, som også indgik i diskussionen.

> Tillad mig at sætte spørgsmålstegn ved dit sammenligningsgrundlag!?

Alle de af mig nævnte tal stammer af hensyn til sammenlignlighed fra samme
kilde nemlig Sport Auto, som har testet AC-S'eren udførligt.

Sport Auto er velrennomeret i branchen, og et godt resultat i deres
Supertest opfattes som et blåstempel.

AC-S'eren har de bedste bremseresultater jeg umiddelbart har kunnet finde
hos Sport Auto.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 18:58

On Mon, 19 Jan 2009 11:36:17 +0100, Møller wrote:

> Som du siger der skal gode lygter til, og desværre lidt eller ingen lys i pæren.

Og så var der lige en mere der glemte, det ikke uvæsentlige bidrag fra,
"luftbremsen". :-/

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-01-09 21:35

On Tue, 13 Jan 2009 21:14:48 +0100, "Mark" <no.mail@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Kiks, chokolade, lette sandwiches, cola og kaffe serveres af copiloten under
>kørslen og indtages kun på de lige stræk

Hvor man naturligvis lusker ind bag en lastbil mens man indtager føden
? )

Fra : BikeManiac

Dato : 13-01-09 16:27

On 13 Jan., 21:36, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Undskyld - men med 330 km/t ligger hjernen da vist derhjemme? Selv om
> I er fremme 3 timer før ved at køre som vanvittige, hvad vil I bruge
> den ekstra tid til dernede?

Det ville jeg også mene. At køre 330 km/h er på offentlig motorvej
hvor man konstant ligger i overhalingssporet er skørt. Men at gøre det
om natten i mørke er seriøst vanvittigt og dybt uforsvarligt. I kan
alligevel ikke køre med langt lys ... og det med korte lys ser man
ikke langt frem før man er der splitsekundet efter. Jo stærkere man
kører jo smallere vil vejen føles. Kører man 330 kræver dyb
koncentration i mange mange timer på det stræk i taler om. Ydermere er
den sidste joker ikke de stræk hvor der er fartbegrænsing men de stræk
hvor der er vejarbejde hvor man skal ud og køre i fx nødspor 5-10 km
med 60 km/h fordi der kører en lastbil foran osv. Dertil vil der være
de lange stræk hvor man pga vejarbejde skal over i den modsatte bane
kun adskilt af nogle plastikpiller. På www.adac.de kan man se hvor der
aktuelt er vejarbejde henne.

Lucas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-01-09 02:43

On Jan 17, 2:30 pm, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Anslået knapt 300 meters bremselængde.
>
> Netop den BMW har nogle af de bedste bremser der sidder på en gadebil. Den

Forudsat at dækkene er noget værd.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-09 16:00

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in news:6db40e8b-0894-47e1-
bf00-5b6b3025f397@o4g2000pra.googlegroups.com:

> Forudsat at dækkene er noget værd.

Det kan vi så konstatere de er... det er målt i en test fra den virkelige
verden.

Fra : Møller

Dato : 19-01-09 17:24

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> bf00-5b6b3025f397@o4g2000pra.googlegroups.com:

> Det kan vi så konstatere de er... det er målt i en test fra den virkelige

Og alle vejbelægninger opfører sig ens under alle vejrforhold

Klap lige mormor og kom ned på jorden.

Møller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-09 18:39

> Og alle vejbelægninger opfører sig ens under alle vejrforhold

Har jeg påstået det? Testen er udtryk for hvad bilen evner under optimale
forhold. Og det er intet mindre end formidabelt. På grænsen af
naturstridigt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-09 01:31

On Jan 19, 3:59 pm, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> Det ved jeg da ikke. Selv de bedste dæk virker ikke hvis bilen er lettet
> fra vejen pga et lille hop. Men du har da ret i at de har en ikke
> ubetydelig effekt på bremseevnen.

Det er kun dækkene som stopper bilen, hvis ikke det bliver et
autoværn, en anden bil eller et træ.

> Det kan man mene. Men lad være med at sammenligne en Schnitzer Tensions
> bremseevner med en tilfældig familiebil.

Korrekt, men det er stadig kun dækkene som stopper bilen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 09:52

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in news:523f6908-d506-4017-
b588-f91fcc974ecf@t26g2000prh.googlegroups.com:

> Det er kun dækkene som stopper bilen,

Vi er jo næsten enige. Men der er meget stor forskel på hvordan og i hvor
stort omfang, bilfabrikanterne udnytter dækkenes potentiale.

Når jeg skriver næsten enige, så er det fordi der er altså stadig den
faktor der hedder luftmodstand. Selv en bil helt uden bremser og dæk,
stopper på et tidspunkt. Bugatti Veyron har ligefrem en decideret aktiv
luftbremse, der kan producere så stor bremseeffekt at passagererne påvirkes
med optil 0,6 G.

En Formel 1 racer har så stor luftmodstand, at blot du løfter foden fra
speederen ved 300 km/t, så producerer den en større bremsekraft end en
normal personbil. Men her er dækkene selvfølgelig en stor del af den
luftmodstand

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-09 04:55

On Jan 19, 11:25 pm, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> Sjovtnok samme sted jeg fandt linket til testen. Men hvor er alle de
> mange biler der bremser ligeså godt som Schnitzeren? Om det er 32,5 meter
> eller 34,27 meter gør sådan set ikke den store forskel.

Det kan sagtens være et spørgsmål om liv eller død for en blød
trafikant.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 14:04

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in news:fd5ed54c-c614-402f-
a1d0-297825593dd6@z6g2000pre.googlegroups.com:

> Det kan sagtens være et spørgsmål om liv eller død for en blød
> trafikant.

Helt enig, jeg udtrykte mig ikke specielt klart. Det gør ikke den store
forskel i vurderingen af om det er rigtig gode bremser der sidder på den
AC-S. Både 32,5 m og 34,27 m er et godt resultat.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-09 04:58

On Jan 20, 9:52 am, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Vi er jo næsten enige. Men der er meget stor forskel på hvordan og i hvor
> stort omfang, bilfabrikanterne udnytter dækkenes potentiale.

Alle biler kan blokerer hjulene, så det er kun et spørgsmål om ABS's
evner og om bremserne kan holde til 300-0 km/t.
Og det er der ikke mange der kan ret mange gange.

Og så er der gode og dårlige dæk, specielt når man er ude ved
grænserne.

> [...]
> speederen ved 300 km/t, så producerer den en større bremsekraft end en
> normal personbil. Men her er dækkene selvfølgelig en stor del af den

Det vil jeg godt læse fra en anden kilde inden jeg tror på det.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 14:19

> Alle biler kan blokerer hjulene, så det er kun et spørgsmål om ABS's
> evner og om bremserne kan holde til 300-0 km/t.

Ikke helt. Undervognens evne til at holde dækkene til vejen har stor
betydning, ligesom det gør en forskel hvormeget bagakslens tendens til at
ville "lette", modvirkes.

> Det vil jeg godt læse fra en anden kilde inden jeg tror på det.

Fornuftig indstilling. Jeg skal se om jeg kan finde en kilde.

Selv har jeg oplysningen fra en eller anden teknisk F1 artikel i et eller
andet tysk bilblad. Sandsynligvis Auto Motor Und Sport indenfor de seneste
2-3 år.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 14:36

> Fornuftig indstilling. Jeg skal se om jeg kan finde en kilde.

Fandt en kilde. På Tysk. Har tilladt mig hurtigt at oversætte de
relevante afsnit her:

2 sætninger fjernet fra kontekst:
"Ein modernes Formel-1-Auto kann beim Bremsen 5,5 g erreichen, wohingegen
ein Hochleistungs-PKW vielleicht nicht einmal 1 g erreichen wird."

"Interessant ist auch anzumerken, dass ein Formel-1-Auto den 2,5-fachen
Luftwiderstand eines PKW hat und dies dazu führen kann, dass wenn man bei
vollem Speed vom Gas geht, Verzögerungskräfte von 1 g auftreten."

Ovenstående på dansk:
En moderne Formel 1 bil kan nå 5,5 G under bremsning, hvorimod en god
personbil måske ikke engang når 1 G.

Det er interessant at bemærke, at en Formel 1 bil har en luftmodstand der
er 2,5 gange højere end en almindelig personbil, og at dette kan medføre
at der optræder en bremseeffekt på 1 G, hvis man slipper gassen ved
topfart.

http://www.motorsport-
total.com/f1/news/2004/06/Die_Geheimnisse_der_Formel-1-Bremsen_
04060711.html

Udtalelserne stammer fra Pat Symonds, daværende(2004) chefingeniør hos
RenaultF1.

En anden interessant udtalelse fra Pat Symonds er at en F1 med 330 km/t
presser så hårdt mod asfalten, at det er umuligt at blokere hjulene!

Fra : Armand

Dato : 20-01-09 19:49

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> andet tysk bilblad. Sandsynligvis Auto Motor Und Sport indenfor de seneste

Jég har set noget lignende nævnt i et program omkring design af F1'ere:
"ligemeget hvor meget man forbedrer aerodynamikken på en F1'er er det
kun den ene halvdel af luftmodstanden man retter på - Hjulene som udgør
omtrent halvdelen af luftmodstanden er der selvsagt ikke noget at gøre
ved [efter at Tyrrel 34'eren blev dømt ude af reglementet]"!
Men det er selvfølgelig ikke decideret dokumentation

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-01-09 19:55

On Tue, 20 Jan 2009 19:48:46 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>ved [efter at Tyrrel 34'eren blev dømt ude af reglementet]"!
>Men det er selvfølgelig ikke decideret dokumentation

Jeg mener at kunne huske en af Bilen Motor og Sports reportere
fortælle om en testtur, hvor opgaven var at få en Lambo over 320. "At
slippe speederen er som at køre ind i en mur, den skal lettes
forsigtigt"! Så luftmodstanden spiller en rolle ved den fart - man kan
jo også sige, man bruger 5-600 HK på at ophæve den, så de kræfter må
jo være rettet mod bilens fart. Så i de høje luftlag hjælper
luftmodstanden - men stadigvæk, så øges standselængden voldsomt ved
stigende fart.

Fra : Mogens

Dato : 20-01-09 20:03

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> slippe speederen er som at køre ind i en mur, den skal lettes
> forsigtigt"! Så luftmodstanden spiller en rolle ved den fart

Ja, man mærker det tydeligt. Ifm. den test du nævner måtte han ha en række
forsøg for at nå de 320 km/t. Det var ikke bare lige.

> [...]
> så de kræfter må jo være rettet mod bilens fart. Så i de høje luftlag
> hjælper luftmodstanden - men stadigvæk, så øges standselængden

Og derfor kører den slags biler på meget bløde dæk med stor vehæfningsevne.
Jeg kører typisk 15.000 mk på et sæt bagdæk, og en hurtig tur til München og
hjem kan ses på sliddet på dækkene. Normalt er vi på ferie i bilen gennem
Tyskland 3 gange om året, hvor jeg 3. gang skal lægge voldsomt mærke til
bagdækkene ift. den fart vi har kørt med. Høj fart frem og tilbage 3. gang =
blanke bagdæk !

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-01-09 20:15

On Tue, 20 Jan 2009 19:02:54 GMT, "Mogens"
> [...]

>bagdækkene ift. den fart vi har kørt med. Høj fart frem og tilbage 3. gang =

slicks?? )) - der er da ingen tvivl om, at luftmodstanden bremser
og dermed i hvert for en del af hastighedsspændet ophæver den der med
kvadratet på hastigheden, men vi er stadig ude i noget eksponentielt,
da luftmodstanden også vokser med kvadratet på hastigheden - gad vide
hvem der kommer med den rette potens for den teoretiske udvikling af
bremselængden afhængig af Cw-index for køretøjet.

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-01-09 23:06

"Søren Nielsen" <-----------------------------> skrev i en meddelelse
> Hvor lang tid vil det tage at køre non-stop med to chauffører fra
> Padborg til den tysk/østrigske grænse syd for München ved
> Kiefersfelden i en BMW 6 Schnitzer Tension?

Jeg kender en gut der kørte fra Nürnberg til Brønderslev på 7 timer det
er ca. 160Km/t i snit...
Han kørte en BMW 750 iL og var efter eget udsagn kun under 220 når han
skulle ind for at tanke....
Dette foregik vel omkring 1990.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : BikeManiac

Dato : 13-01-09 16:19

On 13 Jan., 23:05, "Brian Sørup" <camaropower...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er ca. 160Km/t i snit...
> Han kørte en BMW 750 iL og var efter eget udsagn kun under 220 når han

Før 1990? Var der overhovedet motorvej nord for Århus der (bortset fra
det lille stykke ved Randers)? 220 km/h gennem Ødum mellem Randers og
Århus?

Lucas

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-09 08:54

> Før 1990? Var der overhovedet motorvej nord for Århus der (bortset fra
> det lille stykke ved Randers)? 220 km/h gennem Ødum mellem Randers og
> Århus?

http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=194159

Brian

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-09 00:25

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> wrote in news:496d1038$0$56791
> [...]

> er ca. 160Km/t i snit...
> Han kørte en BMW 750 iL og var efter eget udsagn kun under 220 når han

.... og så under indbremsningen til Brønderslev formodentlig

Fra : Allan F

Dato : 14-01-09 02:09

> [...]
> hastighed udnyttes hvor det er muligt/forsvarligt.
> Hvor mange timer/minutter skal afsættes til sådan en tur på 1050 km inkl.

Jeg og en kollega kørte fra Frankfurt til Odense på 5 1/2 times køretid fra
kl. 17.30 til 23.00 incl. tankpause. 840 km totalt, og med 200 i timen når
der var fri hastighed og ingen trafik - ellers fulgte vi skiltningen og
holdt os til den 'gratis' fart i Danmark. Men når det går godt, kan man
sikkert fint holde en snitfart på 150 km/t.

Selvom man kører i en meget hurtigere bil end min nye polo 1.6, så vil
marchfarten ikke nødvendigvis være tilsvarende højere. I hvert fald ikke
medmindre det er professionelle chauffører, der sidder bag rattet. Her mener
jeg ikke 'almindelige' gade-trafikanter, uanset erhverv, men derimod
Thyrring, Nissen, Schumacher og andre der kører bil på deres plan. Og
stadigvæk vil jeg i høj grad frabede mig at være passager i den bil, for som
andre har skrevet, så snoer autobahn sig altså voldsomt med den fart. Og
hvis chaufføren skal 'fodres' undervejs, så er i da helt sikre på at lave et
stort mærke i botanikken.

Allan F

Fra : Søren Blom

Dato : 14-01-09 06:50

Vil ikke sige hvordan andre køre, men det kan ikke lade sig gøre at køre
hverken 200, 250 og slet ikke 300 km/t i snit på de tyske mortorvejen.
Jævenligt køre jeg strækningen Århus - Ingolstadt (eller den andne vej) og
det har jeg gjort i efterhånden 20 år. Det hurtigste jeg nogensinde har kørt
skrækningen på, var en nat sidste forår, hvor jeg kørte fra Århus klokken
20, passerede grænsen 21.30 og var i Ingolstadt klokken halve fem næste
morgen, hastigheden var høj, men slet ikke i nærheden af 200 km/t. Det er
umuligt at køre med de hastigheder over længere stræk og de hastigheder som
Søren Nielsen ævler om, er komplet umulig, for nok er trafikken ikke tæt om
natten, men der er nu stadig meget trafik og en del tung trafik samt
vejarbejde.
En relitisk køre tid fra Århus til München er 9-10 timer inkl. pauser, hvis
man har den tunge fod forrest, men lad være med at køre med hoved under
armen, I har kun det ene liv og det har jeres med trafikanter også.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Henrik B.

Dato : 14-01-09 07:22

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i meddelelsen

> En relitisk køre tid fra Århus til München er 9-10 timer inkl. pauser,
> hvis man har den tunge fod forrest, men lad være med at køre med hoved
> under armen, I har kun det ene liv og det har jeres med trafikanter også.

Hørt!!

Og for, som et "promotion-event" at køre over grænsen (bilens og førerens),
er da fuldstændig galimatias...

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-01-09 09:36

> "Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i meddelelsen

> Hørt!!
>
> Og for, som et "promotion-event" at køre over grænsen (bilens og
> førerens), er da fuldstændig galimatias...

Hvis det nu er en "Farten dræber" promotion, så hænger tingene vel alligevel
meget godt sammen ..?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : alexbo

Dato : 14-01-09 10:33

".°o.O Thomas O.o°." skrev

> Hvis det nu er en "Farten dræber" promotion, så hænger tingene vel
> alligevel meget godt sammen ..?

Det er jo snyd, de var hjernedøde allerede inden starten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-01-09 02:43

> [...]

> hvis man har den tunge fod forrest, men lad være med at køre med hoved
> under armen, I har kun det ene liv og det har jeres med trafikanter også.

Jeg har kørt Esbjerg - München på 9 timer. Hastigheden var maks. 120 km/t,
som også var marchhastighed - og pauserne har været små og få - hvis der
overhovedet var nogen.

--
Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-01-09 01:28

On Jan 14, 7:22 am, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Hørt!!
>
> Og for, som et "promotion-event" at køre over grænsen (bilens og førerens),
> er da fuldstændig galimatias...

Det kan være vi får lov at læse om forsøget i avíserne, sikkert
desværre under 112 sektionen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-01-09 02:06

Fra : Leo_Jensen

Dato : 14-01-09 02:45

On 14 Jan., 10:33, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> ".°o.O Thomas O.o°."  skrev

> Det er jo snyd, de var hjernedøde allerede inden starten.
>
> mvh
> Alex Christensen

Det kan gøres på under 6½ time.

Jeg var med til at køre Middelfart-Paris på 7½ time i 1992 i en (den
gang) ret ny BMW 525i, vi lå på 190 km/t det meste af tiden, dog
langsommere der hvor kørekortet var i risk, dvs vi kørte ikke lovligt,
men dog med hensyn til fartgrænserne...
Vi kørte 7.5 km/l, 2 tanke af 80 liter passede lige. Flot efter min
mening.
Det var i øvrigt tåget og regnvejr i DK og Frankrig...

I øvrigt vil det nok ikke kunne betale sig tidsmæssigt at køre fuld
hane, der bruges latterligt meget brændstof for at opnå de sidste 50
km/t, og hvis I kan spare en tankning er det altså også sparet tid...

MVH Leo

Fra : Søren Blom

Dato : 14-01-09 16:05

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev

[...]

Nu skal du jo lige tage højde for, at det er 16-17 år siden du kørte den tur
på den tid, der er kommet meget mere trafik siden da. turen kan ikke køres
forsvareligt på under 8 timer og slet ikke på 6½ time, så hvad du har gjort
i 92, kan ikke lade sig gøre idag og det uanset om turen går til Paris eller
München

Fra : Leo_Jensen

Dato : 15-01-09 02:21

On 15 Jan., 02:42, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:

> Jeg har kørt Esbjerg - München på 9 timer. Hastigheden var maks. 120 km/t,
> som også var marchhastighed - og pauserne har været små og få - hvis der
> overhovedet var nogen.

Det kan man sagtens, pauserne er det der koster.
I tidernes morgen kørte jeg en del i Europa i en Mercedes 911
varevogn, effektivt snit var altid over 100 km/t, også til Portugal.
Vi var mere end en chaufføre, det må jeg hellere tilføje før jeg får
på nakken...

Leo

Fra : HKL

Dato : 14-01-09 12:27

> [...]
> hastighed udnyttes hvor det er muligt/forsvarligt.
> Hvor mange timer/minutter skal afsættes til sådan en tur på 1050 km inkl.

Lige over 200km/t i snit!!

Som de sagde i udseendelsen (Automobil tidl. Auto, Motor und Sport på VOX
hver søndag kl 17 til 18), der var ingen fornuftig grund til at gøre det,
det var kun for at se om det kunne lade sig gøre!

/HKL, ZX10R og Octavia 1,8TSI

Fra : Leo_Jensen

Dato : 14-01-09 06:43

On 14 Jan., 14:15, "Martin" <martinf6...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> 4 tankstop.
>
> Motoren har over 800 Nm selvom det er en benzinmotor, så Kassel bakker var
> blot en lille forhøjning på vejen.
>
> Mit indtryk var, at der blev kørt efter forholdende. Chaufførerne var
> sikkert ikke specielt selvmordsplagede.
> I Tyskland er de til dels vant til at der kommer hurtigkørende biler og
> motorcykler bagfra.
> I sådan en bil tager det ikke mange sekunder at bremse fra 300 km/t til fx
> 150 km/t. Og mange kører jo netop med sidstnævnte hastighed.
>
> Det var en spændende promotion for dem som bilen henvender sig til.

44 min fra grænsen til tunnelen er godt. Alt under en time er
godkendt...

Leo

Fra : Mogens

Dato : 14-01-09 22:45

> [...]

> hastighed udnyttes hvor det er muligt/forsvarligt.
> Hvor mange timer/minutter skal afsættes til sådan en tur på 1050 km inkl.

Jeg har en '01 Porsche 996 Turbo, og jeres tur bliver "ødelagt" af et højt
brændstofforbrug. Bilen vil næppe kunne holdes på de 3,75 km/l, jeres
regnestykke foreskriver - ligesom trafikken ruinere tiden. Jeg formoder, at
I vil blæse fartgrænserne en lang march - der vil være mange
fartrestriktioner undervejs.

Det er yderst sjældent, jeg i Porschen over en lang/længere strækning kan
holde en gennemsnitsfart (jvf. bilens computer) på over 200 km/t. Yderst
sjældent !

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-01-09 00:59

On Tue, 20 Jan 2009 00:54:37 +0100, Hans Paulin \(6310\) wrote:

> 0,387 i 4. forsøg

Også mig, men husk at man i praksis også skal flytte højre fod...

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-01-09 09:00

On Tue, 20 Jan 2009 00:59:20 +0000, Kent Oldhøj wrote:

> [...]
>
> Når man er under 0,4 sek får man beskeden: Das geht noch viel schneller!
>
> Os hurtige ved hvad der står hvis man kommer under 0,3 sek

0.051, nærmest ved et uheld... "Das ist genial" eller noget i den dur.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 09:44

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in news:4975847b$0$56794
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> 0.051, nærmest ved et uheld...

Ikke så beskeden dér.... det hedder instinkt