|
| Snup nødsporet i myldretiden ... Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 13-01-09 15:10 |
|
"For at afhjælpe myldretidstrafikken får bilister som led i en
forsøgsordning lov til at køre i nødsporet på to motorvejsstrækninger. "
"Erfaringer fra Holland viser, at knap hver fjerde bilist vælger at køre i
nødsporet, når det er åbent. Det gav en øget kapacitet på 40 pct. - eller
5.000 ekstra køretøjer i timen. Derudover blev gennemsnitsfarten øget med 10
pct. samtidig med, at antallet af ulykker faldt. Og flere trafikforskere
samt bilistorganisationen FDM anbefaler forsøget. "
http://jp.dk/indland/trafik/article1567471.ece
- Peter
| |
Peter Lykkegaard (13-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 13-01-09 15:19 |
|
"Peter Lykkegaard" skrev
> "For at afhjælpe myldretidstrafikken får bilister som led i en
> forsøgsordning lov til at køre i nødsporet på to motorvejsstrækninger. "
>
"Én fyldt bus i nødsporet sparer trafikken for en bilkø på en kilometer.
Derfor duer trafikministerens plan om at tillade privatbiler i nødsporet på
motorveje ikke, lyder det fra busselskabet Movia. "
http://jp.dk/indland/trafik/article1568085.ece
- Peter
| |
Fl. Baumann (13-01-2009)
| Kommentar Fra : Fl. Baumann |
Dato : 13-01-09 16:23 |
|
"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:496ca0d1$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> "For at afhjælpe myldretidstrafikken får bilister som led i en
> forsøgsordning lov til at køre i nødsporet på to motorvejsstrækninger. "
> http://jp.dk/indland/trafik/article1567471.ece
>>temmelig OT<<
Lad os gøre det eneste rigtige - og noget vi danskere er rigtig gode til -
lad os nedsætte en kommission der kigger på problemet, lad en håndfuld
efterfølgende kommissioner kigger på de forrige kommissioners anbefalinger,
inden vi forhaster os på en løsning alle andre har positive erfaringer med!
Sorry - ku ´ ik´ la´ vær´!
--
F.B.
der forøvrigt mener at busselskaberne selvfølgelig gerne vil have dette spor
for dem selv, det kan ikke komme som en overraskelse"
| |
Ukendt (13-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-01-09 16:28 |
|
"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:496ca0d1$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> "For at afhjælpe myldretidstrafikken får bilister som led i en
> forsøgsordning lov til at køre i nødsporet på to motorvejsstrækninger. "
>
Så må vi da ikke håbe der kommer en ambulance...
mvh.
Kim Frederiksen
| |
Jens C. Hansen (13-01-2009)
| Kommentar Fra : Jens C. Hansen |
Dato : 13-01-09 17:42 |
|
Kim Frederiksen wrote:
> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:496ca0d1$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>> "For at afhjælpe myldretidstrafikken får bilister som led i en
>> forsøgsordning lov til at køre i nødsporet på to motorvejsstrækninger. "
>
> Så må vi da ikke håbe der kommer en ambulance...
Nødsporet er ikke just optimalt for en ambulance at bruge i nærheden af
en fra- eller tilkørsel, så på de steder skal den skifte over i venstre
spor for at overhale.
Det må vel i længden være sikrere for en ambulance generelt at overhale
venstre om på motorvej (fordi man forventer overhalinger på den side),
og hvis alle andre må bruge højre spor og nødsporet (istedet for kun
højre spor), så har ambulancer vel også nemmere ved at komme forbi?
| |
Carsten (13-01-2009)
| Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 13-01-09 18:07 |
|
"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gkig82$ep3$1@newsbin.cybercity.dk...
> Kim Frederiksen wrote:
>> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:496ca0d1$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "For at afhjælpe myldretidstrafikken får bilister som led i en
>>> forsøgsordning lov til at køre i nødsporet på to motorvejsstrækninger. "
>>
>> Så må vi da ikke håbe der kommer en ambulance...
>
> Nødsporet er ikke just optimalt for en ambulance at bruge i nærheden af en
> fra- eller tilkørsel, så på de steder skal den skifte over i venstre spor
> for at overhale.
mon ikke kim tænker på en situation hvor begge normale spor er fyldt op af
biler (fordi der længere fremme er et uheld), og eftersom nødsporet fremover
også er et "spor" så bliver det også hurtigt fyldt op - ergo så har
ambulancen slet ingen plads at køre på (jo den kan komme ned den modsatte
vej fra, men det er en del farligere).
Carsten
| |
Anders Majland (13-01-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 13-01-09 19:30 |
|
> mon ikke kim tænker på en situation hvor begge normale spor er fyldt op af
> biler (fordi der længere fremme er et uheld), og eftersom nødsporet
> fremover også er et "spor" så bliver det også hurtigt fyldt op - ergo så
> har ambulancen slet ingen plads at køre på (jo den kan komme ned den
> modsatte vej fra, men det er en del farligere).
Forsøget skulle kombineres med elektronisk skiltning.
Altså således at skiltningen angiver om/hvornår hvilke spor og nødsporet må
bruges. I tilfælge af uheld vil kand er jo så f.eks skiltes med at hvordan
bilerne skal gøre plads.
I tyskland foregår det jo typisk imellem rækkerne og man kan jo nemt vha
skiltningen bedre venstre række om at trække helt til venstre og øvrige mod
højre således at der skabes enddog god plads.
Næste skridt bliver at fjerne midterautoværnet og istedet anlægge yderligere
et spor der - og så vha skiltning vælge retning F.eks som limfjordtunnelen
hvor trafikken i de 6 spor kan flyttes efter belastning.
Kunne nemt forestille mig nogen strækninger hvor 3x2 spor der kunne skifte
mellem at bruges som 4:2 og 2:4 ville øge kapaciteten væsenligt... Adgange
til de midterste spor ville som S-tog'enes X linier kunne springe nogle
afkørsler over for dem der skal "langt"
| |
Leonard (13-01-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 13-01-09 19:51 |
|
Anders Majland wrote:
> Næste skridt bliver at fjerne midterautoværnet og istedet anlægge
> yderligere et spor der - og så vha skiltning vælge retning F.eks som
> limfjordtunnelen hvor trafikken i de 6 spor kan flyttes efter
> belastning.
Det har man haft tidligere både i Århus og Kbh. Det var ikke nogen
succes, da nogen ikke kunne finde ud af hvornår de måtte køre hvor og
frontalkollisioner er ikke rare.
Jeg tror ikke på at vejen frem er at øge kapaciteten til flere biler,
det er bedre for alt muligt andet også, at få folk til at opgive at
køre en og en i hver deres bil.
En regel om, at det er ulovligt at køre i yderste spor, hvis man kun er
en i bilen, kræver selvfølgelig en hel del overvågning og nogle høje
bøder for at blive håndhævet i dette land, men det ville give meget
bedre plads.
--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...
| |
Henrik Stidsen (13-01-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 13-01-09 21:09 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in
news:496cddad$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Altså således at skiltningen angiver om/hvornår hvilke spor og
> nødsporet må bruges. I tilfælge af uheld vil kand er jo så f.eks
> skiltes med at hvordan bilerne skal gøre plads.
Ja så kan man skilte så folk ved de holder i vejen - læg mærke til hvor
hurtigt en kø dannes når folk kører galt. Det er umuligt at nå at rydde
nødsporet i tilfælde af uheld.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Ivan Madsen (13-01-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 13-01-09 21:34 |
|
On 13 Jan 2009 20:09:23 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:
>"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in
>news:496cddad$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Altså således at skiltningen angiver om/hvornår hvilke spor og
>> nødsporet må bruges. I tilfælge af uheld vil kand er jo så f.eks
>> skiltes med at hvordan bilerne skal gøre plads.
>
>Ja så kan man skilte så folk ved de holder i vejen - læg mærke til hvor
>hurtigt en kø dannes når folk kører galt. Det er umuligt at nå at rydde
>nødsporet i tilfælde af uheld.
Ja, især fordi "Karl Smart" der ser dem foran trække ud liiige skal
have 3-5-25 biler mere med før han kører ud. Og når han så får følge
af kollegerne, så går det helt galt. For Karl Smart er desværre ikke
alene. Og viljen i højre spor bliver nok mindre og mindre - og det
bliver mere og mere umuligt at skabe plads. *suk* Den er med danske
trafikanter som gruppe betragtet en dødssejler.
| |
Jan Petersen (14-01-2009)
| Kommentar Fra : Jan Petersen |
Dato : 14-01-09 00:31 |
|
>
> I tyskland foregår det jo typisk imellem rækkerne og man kan jo nemt vha
> skiltningen bedre venstre række om at trække helt til venstre og øvrige
> mod højre således at der skabes enddog god plads.
Så mangler vi bare at få de danske motorveje gjort bredere, jeg tror de
tyske er ca. 1 m breddere, hvilket også gølder for nødsporet - i det danske
kan der jo knapt nok stå en lastbil. Så hvordan tror de at der kan køre
busser der!
>
Mvh
Jan Petersen
| |
Fly Christensen (14-01-2009)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 14-01-09 05:53 |
|
On Tue, 13 Jan 2009 15:10:17 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:
>"For at afhjælpe myldretidstrafikken får bilister som led i en
>forsøgsordning lov til at køre i nødsporet på to motorvejsstrækninger. "
>
>"Erfaringer fra Holland viser, at knap hver fjerde bilist vælger at køre i
>nødsporet, når det er åbent. Det gav en øget kapacitet på 40 pct. - eller
>5.000 ekstra køretøjer i timen. Derudover blev gennemsnitsfarten øget med 10
>pct. samtidig med, at antallet af ulykker faldt. Og flere trafikforskere
>samt bilistorganisationen FDM anbefaler forsøget. "
>
> http://jp.dk/indland/trafik/article1567471.ece
>
>- Peter
Hvorfor tager de helt til Holland? Hamborg er langt nok væk. Der
fungerer det også fortrinligt.
Fly
| |
|
|