transporteer t5 4motion
Fra : Morten

Dato : 12-01-09 16:22

Har kig på en transporter t5 med 4 motion og den har EDS,
(elektroniskspærring)
Men man kan tilkøbe manuel spærring for ca 6 til 7000kr
er det rigtig differencialespærring så den trækker lige meget på alle hjul ?
Ved vw kunne de ikke sige noget om det da det er sjælent de sælger sådan en
bil.

Morten

Fra : claus b.p.

Dato : 12-01-09 16:47

Morten wrote:
> [...]
> er det rigtig differencialespærring så den trækker lige meget på alle
> hjul ? Ved vw kunne de ikke sige noget om det da det er sjælent de

Det ville da være det eneste der gav mening. EDS er fremragende, men hvis
man kører længe i terræn vil bremserne blive uhyggeligt varme, fordi EDS'en
jo virker ved at bremse de hjul der spinner.

/Claus

Fra : Brian

Dato : 12-01-09 17:15

Morten wrote:
> [...]
> er det rigtig differencialespærring så den trækker lige meget på alle
> hjul ? Ved vw kunne de ikke sige noget om det da det er sjælent de

Er EDS ikke bare en VW'sk måde at sige traction control på ?

Jeg havde en Golf 3 TDi med EDS, og det gjorde altså ikke andet end at
bremse det hjul der løb for stærkt i forhold til det andet.

/Brian

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-01-09 17:59

"Morten" <1bladlus@get2net.dk(fjern 1)> wrote in

> [...]
> Men man kan tilkøbe manuel spærring for ca 6 til 7000kr
> er det rigtig differencialespærring så den trækker lige meget på alle

T5 4Motion har et Haldex baseret 4-hjulstræk. Der er et centralt,
hydraulisk Haldex differentiale, som under normale omstændigheder fordeler
trækkraften med 100% foran og 0% bag. Når systemet mærker at forhjulene
kører hurtigere end baghjulene, fordeles der mere kraft til baghjulene,
helt op til 50%.

Fordelen ved Haldex er at bilen opfører sig som en forhjulstrækker, men med
4-hjulstræk hvis det er nødvendigt, og helt uden spændinger mellem hjulene.
Da Haldex er elektronisk styret kan det endvidere problemfrit integreres
med ABS, ESP og hvad vi har.

Der kan tilkøbes et mekanisk differentialespær til bagakslen, som kan
hjælpe i ekstreme situationer. Det er et 100% spær, men altså kun på
bagakslen, og primært til hjælp ved igangsætning. Det aktiveres via en knap
på instrumentpanelet.