|
| Dække køler til Fra : BikeManiac |
Dato : 10-01-09 12:57 |
|
Hej,
For mange år siden da jeg var barn tilbage i slut-80'erne og i starten
af 90'erne så jeg mange biler køre rundt med sådan en slags måtte
foran på luftindsuget/kølergrillen - naturligvis kun om vinteren. Er
der nogen som kan forklare dette "fænomen" og hvorfor man ikke ser det
mere i dag?
Lucas
| |
Henning Præstegaard (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Henning Præstegaard |
Dato : 10-01-09 21:04 |
|
"BikeManiac" <> skrev i meddelelsen
> For mange år siden da jeg var barn tilbage i slut-80'erne og i starten
> af 90'erne så jeg mange biler køre rundt med sådan en slags måtte
> foran på luftindsuget/kølergrillen - naturligvis kun om vinteren. Er
> der nogen som kan forklare dette "fænomen" og hvorfor man ikke ser det
> mere i dag?
>
Simpelt. Det var meget koldere dengang og for at få varme på kølevandet
var det nødvendigt at blokere for luften. Man skal ned under -10 grader C
før det er nødvendigt.
mvh
Henning
| |
Ivan Madsen (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 10-01-09 21:08 |
|
On Sat, 10 Jan 2009 11:57:01 -0800 (PST), BikeManiac
<lucasjensen@gmail.com> wrote:
>Hej,
>
>For mange år siden da jeg var barn tilbage i slut-80'erne og i starten
>af 90'erne så jeg mange biler køre rundt med sådan en slags måtte
>foran på luftindsuget/kølergrillen - naturligvis kun om vinteren. Er
>der nogen som kan forklare dette "fænomen" og hvorfor man ikke ser det
>mere i dag?
>
I gamle dage *TM*....var bilernes blæser fast tilknyttet bilens
omdrejninger, så'eeeh.....mange omdrejninger fuld blæs på køleren. Det
er siden erstattet med temperaturstyret blæs, så - derfor!
| |
Ukendt (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-01-09 21:19 |
|
Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
>I gamle dage *TM*....var bilernes blæser fast tilknyttet bilens
>omdrejninger, så'eeeh.....mange omdrejninger fuld blæs på køleren. Det
>er siden erstattet med temperaturstyret blæs, så - derfor!
Nu er det vist et spørgsmål om at få defineret hvad du mener med gamle
dage
Min 72' Taunus havde viskosekobling, det samme havde 72' Rekorden
Sømkasserne havde termostatstyret elektrisk ventilator
Datidens japserøser derimod ..... fast ventilator oftest - indtil de
vendte motoren den gale vej
Men bevares Morris Minor'en (62) havde skam et indbygget gardin bag
kølergitteret, man kunne hive op og ned inde fra kabinen....
--
Jan_stevns
| |
Lars Arup (12-01-2009)
| Kommentar Fra : Lars Arup |
Dato : 12-01-09 00:20 |
|
Min 74'er Taunus (2000V6 van) havde fast blæser, men min nuværende 1,6 van
82'er har viscosekobling.
MVH Lars Arup
<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:ne0im4dshh8qv0ct573e76uteibtgbvvkn@news.tele.dk...
> Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
>
>>I gamle dage *TM*....var bilernes blæser fast tilknyttet bilens
>>omdrejninger, så'eeeh.....mange omdrejninger fuld blæs på køleren. Det
>>er siden erstattet med temperaturstyret blæs, så - derfor!
>
> Nu er det vist et spørgsmål om at få defineret hvad du mener med gamle
> dage
>
> Min 72' Taunus havde viskosekobling, det samme havde 72' Rekorden
> Sømkasserne havde termostatstyret elektrisk ventilator
>
> Datidens japserøser derimod ..... fast ventilator oftest - indtil de
> vendte motoren den gale vej
>
> Men bevares Morris Minor'en (62) havde skam et indbygget gardin bag
> kølergitteret, man kunne hive op og ned inde fra kabinen....
>
>
> --
> Jan_stevns
| |
Armand (12-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-01-09 16:52 |
|
Lars Arup skrev:
>
>>
>> Men bevares Morris Minor'en (62) havde skam et indbygget gardin bag
>> kølergitteret, man kunne hive op og ned inde fra kabinen....
>>
Ligesom Volvo Amazon!
--
Armand.
| |
|
|