Olietype?
Fra : Flemming

Dato : 05-01-09 13:10

Skal have skiftet olie på Xantiaen 2,0 1999.

Læste på Thansens hjemmeside, at fuldsyntetisk 5w/40 var til nyere biler
UDEN olieforbrug. Vil det sige sig, at man med fordel i stedet kan anvende
semisyntetisk 10w/40, når bilen har et lille forbrug (halv liter på 5.000
km) og har gået 240.000?

Hvad siger I?

Mvh.
Flemming

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-09 05:51

On Jan 5, 1:10 pm, "Flemming" <okr...@SLETholstebro.dk> wrote:
> [...]
> semisyntetisk 10w/40, når bilen har et lille forbrug (halv liter på 5..000

Jeg vil stadig bruge fuld syntetisk. Jeg bruger selv 5W/40 eller 5W/50
på min 306 HDi som runder 300.000 km på vej hjem fra arbejde i dag.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : alexbo

Dato : 05-01-09 14:01

"Flemming" skrev

> [...]
> semisyntetisk 10w/40, når bilen har et lille forbrug (halv liter på 5.000

Hvis du er tilfreds med det du bruger i øjeblikket så fortsæt med det.
Jeg synes mange af disse anbefalinger mere handler om at skrive lidt
forskelligt om produkterne, end de er teknisk underbygget.

Hvis man mener at en 5/40 olie ikke er egnet til en bil med olieforbrug,
fordi det måske er lidt tyndt, så kan man skrive det,
men om bilen er nyere eller ældgammel er da fuldstændig ligegyldigt, mange
motorer er en langt ældre konstruktion end bilen.

Lige præcis nu vil en vinterolie som 5/40 være velvalgt, men til sommer hvor
bilen måske skal en tur sydpå ville en 15/50 være bedre.
Skifter man to gange om året er efterår/forår bedre end sommer/vinter, det
giver mulighed for at vælge en olie der passer til den kommende sæson.
Men det siger sig selv at hvis man om vinteren bruger motorvarmer er det
slet ikke vinter for motoren.
Det er stort set lige som med dæk, hvis man ønsker de dæk man monterer nu
skal sidde et halvt år er det svært at vælge mellem sommer eller vinterdæk.

Vil man bruge det samme hele året er en 10/40 generelt et udmærket valg til
alle biler, uanset olieforbrug, alder, farve eller kørselsmønster.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 12:11

> Hvis man mener at en 5/40 olie ikke er egnet til en bil med olieforbrug,
> fordi det måske er lidt tyndt, så kan man skrive det,

Hvor tynd er en 15w/40 når bilen slukkes ?
Hvor tynd er en 5W/40 når bilen slukkes ?

Fra : alexbo

Dato : 06-01-09 23:04

">> Eque <<" <-> skrev

> Hvor tynd er en 15w/40 når bilen slukkes ? Hvor tynd er en 5W/40 når
> bilen slukkes ?

Det er svært at svare på men jeg forsøger, på en skala fra 1-10 vil jeg
mene omkring 3

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 23:36

> ">> Eque <<" <-> skrev

> Det er svært at svare på men jeg forsøger, på en skala fra 1-10 vil jeg
> mene omkring 3

Netop min pointe.
Og dermed tak for det.

Fra : Tom

Dato : 05-01-09 18:46

"Flemming" <okrefh@SLETholstebro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> semisyntetisk 10w/40, når bilen har et lille forbrug (halv liter på 5.000

Jeg holder mig til fuldsyntetisk som er det eneste jeg har hældt i
mondeo'en. Nu har den da rundet 376.000 Km og har stadig næsten ikke noget
olieforbrug....ser ingen grund til at experientere med dårligere olier, når
fuldsyntetisk i hvert fald virker ganske overbevisende.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 05-01-09 20:54

"Flemming" <okrefh@SLETholstebro.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> semisyntetisk 10w/40, når bilen har et lille forbrug (halv liter på 5.000

NEJ! En 5W-40 og en 10W-40 vil være absolut lige "tynde" under drift -
deraf -40 betegnelsen. Rent faktisk vil en 5W-40 fuldsynth ofte være
"tykkere" end f.eks. en mineralsk 15W-40 olie, under drift, da en fuldsynth
olie er bedre til at holde sine spec's..

M.v.h.
Én som året rundt kører 0W-40...

--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!

Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Flemming

Dato : 08-01-09 11:25

Vil bare lige sige tak for alle jeres svar. Tror jeg beholder 5W/40. Så
tester jeg med en 10w/40 til sommer, måske den kan holde det i sig, selvom
jeg ikke anser det aktuelle olieforbrug som et stort problem.

Mvh. Flemming.