/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Afladt batteri ?
Fra : Kim


Dato : 01-01-09 12:49

Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...

Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest frost -1
til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt. Vi har godt
nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er blevet til
småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over de sidste 14
dage.

Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til
batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget
andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der sad
i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men det
havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne i
bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)

Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
lade et bilbatteri fuldt op?

Mvh. Kim


 
 
Klaus D. Mikkelsen (01-01-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-01-09 13:14

Kim skriver:
>
> Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
> langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op?

Jeg ville nappe en 1000-150 km.


> Jeg
> har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
> lade et bilbatteri fuldt op?

Hvorfor ikke?

Den skal nok bare bruge lidt længere tid end på det lille
motorcykelbatteri.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

alexbo (01-01-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-01-09 13:09


"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev

> Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
> langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
> har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
> lade et bilbatteri fuldt op?

Det tager lang tid at lade helt op, men en times kørsel vil give godt.
Den lille lader vil være velegnet, det tager bare lang tid, men så bliver
det også godt.

Hvis den lader med 0,5 A fylder den 12 A på om dagen og batteriet er nok på
60Atimer.

Hvis problemet fortsætter så er det nok et nyt batteri der skal til.

mvh
Alex Christensen



Lars (01-01-2009)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 01-01-09 15:38

On Thu, 1 Jan 2009 12:49:08 +0100, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

>Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
>
>andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der sad
>i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men det
>havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne i
>bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)

Batteriet er.. mmm.. 5 år gammelt.. Jeg vil gætte at det er ved at
være modent til en udskiftning. Batteriet i min BMW 330 som er fra
2005 gjorde det samme, når temperaturen var under 5 grader kunne den
kun med nød og næppe trække starteren. Skiftede batteriet og problemet
var løst.

Godt nytår!


hilsen Lars

Matthias H Matthies~ (01-01-2009)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthies~


Dato : 01-01-09 16:44


"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
>
> Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest
> frost -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt.
> Vi har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er
> blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over
> de sidste 14 dage.
>
> Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til
> batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget
> andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der
> sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men
> det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne
> i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
>
> Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
> langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
> har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
> lade et bilbatteri fuldt op?
>

Hvis ikke du lige har behov for at køre en længere tur, var det så ikke
bedre at bruge pengene på en oplader?
Du kan få en ganske udmærket lader til få 100 kr. Så har du også en lader
til en anden gang.
Hilsen Matthias


BikeManiac (01-01-2009)
Kommentar
Fra : BikeManiac


Dato : 01-01-09 11:13

Her får du mange svar:

http://www.yuasabatteries.com/answer21.asp

Lucas

Thomas Rasmussen (01-01-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 01-01-09 23:05

Kim wrote:
> Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
>
> Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest frost
> -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt. Vi
> har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er
> blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km.
> over de sidste 14 dage.
>
> Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden
> til batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er
> noget andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er
> det der sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på
> det, men det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og
> instrumenterne i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000
> omdr., og 240 km/t.)
>
> Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur
> hvor langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt
> op? Jeg har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke
> nok til at lade et bilbatteri fuldt op?

Uhmm... generatoren på sådan en bil er vel på 60A, batteriet er
formentlig omkring de 60Ah, og da bilen nok bruge 20A under kørsel (lys
osv) så vil der teoretisk kunne lades med ca. 40A på batteriet så
teoretisk vil batteriet kunne blive ladet op ved en god times kørsel.
Praksis er formentlig lidt noget andet da ladestrømmen formentlig bliver
mindre jo mere opladet batteriet er, så derfor skal der nok nærmere 2
timers køretur til.

Men overvej at kaste penge efter et nyt (kvalitets) batteri, jeg har
selv et kørselsmønster på 6-8km et par gange om ugen, og selv i dette
vejr har den ikke problemer med at starte. Det kan også være en god ide
lige at inspicere polsko og lign. på batteriet for at se om der er gode
forbindelser der. Rens forbindelserne hvis det er irret eller lign.

Livet er for kort til en bil med halv-dårligt batteri

Thomas

Tau (01-01-2009)
Kommentar
Fra : Tau


Dato : 01-01-09 23:12


"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
>
> Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest
> frost -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt.
> Vi har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er
> blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over
> de sidste 14 dage.
>
> Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til
> batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget
> andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der
> sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men
> det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne
> i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
>
> Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
> langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
> har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
> lade et bilbatteri fuldt op?
>
> Mvh. Kim



Et af problemerne med bil batterier er, hvis de ikke bliver ladet fuldt en
gang imellem, vil der opstå en belægning på pladerne inde i cellerne, som
snyder din laderelæ til at tro, at batteriet er ladet op. Problemet opstår
ved mange starter og korte ture, hvor batteriet ikke bliver ladet ordentlig
op.
Problemet kan løses med en lyn opladning og hvis batterier ikke er defekt,
kan dette måske rede et batteri.
Ved en lynopladnng tæres der lidt på batteriet levetid, så det er kun noget
man skal gøre hvis alt andet hår er ude.

vh
Poul


Tau (01-01-2009)
Kommentar
Fra : Tau


Dato : 01-01-09 23:16


"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
>
> Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest
> frost -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt.
> Vi har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er
> blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over
> de sidste 14 dage.
>
> Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til
> batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget
> andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der
> sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men
> det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne
> i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
>
> Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
> langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
> har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
> lade et bilbatteri fuldt op?
>
> Mvh. Kim


Kim (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 02-01-09 01:38

----------------

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
>
> Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest
> frost -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt.
> Vi har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er
> blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over
> de sidste 14 dage.
>
> Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til
> batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget
> andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der
> sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men
> det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne
> i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
>
> Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
> langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
> har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
> lade et bilbatteri fuldt op?
>
> Mvh. Kim
-----------------

Jeg smed min Optimate III lader på og lod den stå 12 timer med den på, og da
jeg her for en halv time siden tjekkede den meldte den at batterien var
fuldt opladet.
Laderen er beregnet til batterier på mellem 2-32Ah og lader med 600mAh, så
hvis den melder at batteriet er opladet, betyder det så ikke bare at
batteriet kan holde spændingen over 12.6V når den tester, men hvordan med
Ampere, kan jeg regne med at den har fyldt batteriet op efter 12 timer
(måske mindre da jeg ikke tjekkede før). Jeg tænker her på, at laderen er
beregnet til batterier på mellem 2 og 32Ah.

Nå men jeg prøvede så et starte bilen og det lykkedes da også, efter 2 sek.
gik den i gang, men den havde noget besvær med at trække starteren rundt, og
det virkede ikke så overbevisende som jeg havde ventet med et fuldt opladt
batteri.
Jeg lavede lige 3 starter mere for at presse mit nyopladet batteri, og det
blev mere og mere tøvende, men den startede da.
20 min. efter starterne viser den 12.8V på batteriet.

Så bilen kan starte når jeg har ladet på batteriet, men ikke med "overskud"
i øvelsen, så er vi ikke ude i, at jeg skal investere i et nyt batteri,
eller er der bud på andet der kaqn være galt udfra min beskrivelse?


Mvh. Kim


Thomas Rasmussen (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 02-01-09 10:19

Kim wrote:

> Jeg smed min Optimate III lader på og lod den stå 12 timer med den på,
> og da jeg her for en halv time siden tjekkede den meldte den at
> batterien var fuldt opladet.
> Laderen er beregnet til batterier på mellem 2-32Ah og lader med 600mAh,
> så hvis den melder at batteriet er opladet, betyder det så ikke bare at
> batteriet kan holde spændingen over 12.6V når den tester, men hvordan
> med Ampere, kan jeg regne med at den har fyldt batteriet op efter 12
> timer (måske mindre da jeg ikke tjekkede før). Jeg tænker her på, at
> laderen er beregnet til batterier på mellem 2 og 32Ah.

At den er beregnet til et sådan batteri har ikke en døjt at gøre med om
den kan lade et større, men det vil tage uforholdsmæssig meget lang tid
(32/0.6 = 53 timer) hvis ellers batteriet er helt afladet.

> Nå men jeg prøvede så et starte bilen og det lykkedes da også, efter 2
> sek. gik den i gang, men den havde noget besvær med at trække starteren
> rundt, og det virkede ikke så overbevisende som jeg havde ventet med et
> fuldt opladt batteri.
> Jeg lavede lige 3 starter mere for at presse mit nyopladet batteri, og
> det blev mere og mere tøvende, men den startede da.
> 20 min. efter starterne viser den 12.8V på batteriet.
>
> Så bilen kan starte når jeg har ladet på batteriet, men ikke med
> "overskud" i øvelsen, så er vi ikke ude i, at jeg skal investere i et
> nyt batteri, eller er der bud på andet der kaqn være galt udfra min
> beskrivelse?

Jeg syntes det lyder som et nyt batteri, nu hvor du har målt på
batteriet, målte du så også mens motoren kørte? Den skal gerne ligge på
ca. 14V når der bliver ladet på batteriet.

Thomas

Kim (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 02-01-09 18:06



"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...

Jeg har i dag været forbi Mazda og få et nyt batteri, og indtil videre har
det hjulpet
Så må jeg se om der også er masser af strøm på det om nogen tid, eller om
der er problemer andre steder i elsystemet.

Jeg takker for jeres hjælp.


Kim


Tom (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 02-01-09 20:06


"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:495e4984$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
>
> Jeg har i dag været forbi Mazda og få et nyt batteri, og indtil videre har
> det hjulpet
> Så må jeg se om der også er masser af strøm på det om nogen tid, eller om
> der er problemer andre steder i elsystemet.
>
> Jeg takker for jeres hjælp.

Biler bruger faktisk en smule strøm, selv når alt ser ud som om det er
slukket. Hvor meget denne strøm udgør kan variere fra bilmodel til bilmodel,
men i min Sierra var der et konstant forbrug på 150 mA og i min mondeo
omkring 250.-300 mA.
Hvis man regner lidt på det, så vil hurtigt komme frem til at selv et frisk
batteri ikke vil kunne holde 14 dage i hverken en Sierra eller mondeo. Det
ganske simpelt FOR længe at lade bilen stå....så er man nød til at skrue
plus ledning af batteriet eller sætte en oplader på ind i mellem.
Muligt at andre biler har et mindre "hvilestrømsforbrug" af strøm, men selv
ganske få mA biler jo til en del på 24 timer x 14 dage.

I øvrigt så kan man laaaangt fra hive 60A ud af et 60A batteri, når
temperaturen er ved frysepunktet og det ikke er nyt mere....og der skal jo
også være mere end 1Ah tilbage når bilen skal startes, så sammenlagt er det
nok en dårlig ide at lade bilen stå så længe

--
Tom



Thomas Rasmussen (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 02-01-09 20:40

Tom wrote:

> Biler bruger faktisk en smule strøm, selv når alt ser ud som om det er
> slukket. Hvor meget denne strøm udgør kan variere fra bilmodel til bilmodel,
> men i min Sierra var der et konstant forbrug på 150 mA og i min mondeo
> omkring 250.-300 mA.
> Hvis man regner lidt på det, så vil hurtigt komme frem til at selv et frisk
> batteri ikke vil kunne holde 14 dage i hverken en Sierra eller mondeo. Det
> ganske simpelt FOR længe at lade bilen stå....så er man nød til at skrue
> plus ledning af batteriet eller sætte en oplader på ind i mellem.
> Muligt at andre biler har et mindre "hvilestrømsforbrug" af strøm, men selv
> ganske få mA biler jo til en del på 24 timer x 14 dage.

Egentlig er jeg enig, og var derfor også meget spændt da jeg for et par
år siden var knap 3 uger på juleferie og lod bilen stå udendørs ved
lufthavnen. Men da jeg kom hjem var der ikke noget problem med at
starte, og bilen er egentlig sådan rimelig standard monteret med
startspærre, radio og lign. som sikkert tager sin del. Har dog ikke fået
målt hvilestrømsforbruget på bilen. (En 96-97 årgang Nissan Primera)

> I øvrigt så kan man laaaangt fra hive 60A ud af et 60A batteri, når
> temperaturen er ved frysepunktet og det ikke er nyt mere....og der skal jo
> også være mere end 1Ah tilbage når bilen skal startes, så sammenlagt er det
> nok en dårlig ide at lade bilen stå så længe

Jo jo, du kan sagtens hive 60A ud af batteriet, men ikke 60Ah (h'et er
vigtigt)
Ellers så enig, mener det er noget med at et bilbatteri mister mellem 30
og 50% af sin kapacitet ved 0 grader i forhold til 20 grader.

Thomas

Kim (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 03-01-09 13:11



"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:495e6593$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> I øvrigt så kan man laaaangt fra hive 60A ud af et 60A batteri, når
> temperaturen er ved frysepunktet og det ikke er nyt mere....og der skal jo
> også være mere end 1Ah tilbage når bilen skal startes, så sammenlagt er
> det nok en dårlig ide at lade bilen stå så længe

Den har jo rullet lidt i de 14 dage , men det hele er nok et sammenfald
af, at batteriet ikke har været på sit højeste, fordi vi i de 5 år vi har
haft bilen, har brugt den til meget små ture, som at hente og bringe børn i
skole 1 km. herfra, og det har været start og køre 1 km. stop og følge børn
ind, start igen køre 1 km. hjem, vente 4-5 timer og så 2 staret igen og kun
2x1 km. kørsel. Resten af vores kørsel bærer også præg af mange små ture på
ca. 7km. til byen men flere starte undervejs når der har skulle handles. Så
det er måske ikke så mærkeligt at det har givet op efter 5 år, og samtidig
har vi her i starten af december fået bil nr. 2 så det har jo "stjålet" et
par af de længere ture fra Mazdaen, som ellers ville ha' fyldt strøm på
batteriet.

Vinterkulden var nok bare det sidste der skulle til for at gi' batteriet
ikke længere magtede at leverer strøm nok til at trække starteren.
Det er i hvert fald det jeg håber, da det lyder dyrt hvis værkstedet skal
til at lede efter steder på bilen der tapper batteriet unødigt.

Mvh. Kim




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste