|
 | RD 350 - Dårlig motorgang Fra : Morten From Sønderga~ |
Dato : 26-07-01 13:29 |
|
Hejsa
Jeg har et problem med min RD'er, den hakker i det når man
motorbremser med under 5500 rpm, ligesom det er som om at gasspjældene
ikke altid lukker helt, så "tomgangen" ligger på 6.000 rpm inden motor
falder til normal tomgang. Motoren går fint nok når den skal trække.
Jeg synes selv at jeg har prøvet alt, jeg har haft karburatorene
adskilt og dyserne blæst igennem med trykluft. Jeg har smurt gaskabler
og spjæld, skiftet tændrør, efterset vakuum-benzinhanen og renset
luftfilter, altsammen uden virkning.
Problemet opstod under vinterpausen, men jeg har ikke rigtigt haft tid
til at skrue før nu, men nu skal den sgu også til at gå ordentlig, og
jeg er gået tør for ideer til hvad det kan være, udover at jeg har
karburatorene mistænkt.
--
Mvh
Morten From Søndergaard
Yamaha RD350 '84
| |
Søren L Hansen (26-07-2001)
 | Kommentar Fra : Søren L Hansen |
Dato : 26-07-01 14:18 |
|
Morten From Søndergaard <from@nospam.dk> wrote in article
<3b60089c.18984243@news.tele.dk>...
> Hejsa
>
> Jeg har et problem med min RD'er, den hakker i det når man
> motorbremser med under 5500 rpm, ligesom det er som om at gasspjældene
> Problemet opstod under vinterpausen, men jeg har ikke rigtigt haft tid
> til at skrue før nu, men nu skal den sgu også til at gå ordentlig, og
> jeg er gået tør for ideer til hvad det kan være, udover at jeg har
> karburatorene mistænkt.
> --
Du kan jo starte med at lade være med at motorbremse på en totakter, det
har den nemlig ikke godt af, den får ingen smøring ved nulgas, og det går
ud over stemplerne. Men ellers lyder det som karburatorproblem, måske slidt
spjæld/nål/nålesæde? Eller måske småbitte aflejringer på nålen/ i nålesædet
som kan poleres forsigtigt væk?
--
Søren
lindholt@person.dk
| |
Rune Larsen (26-07-2001)
 | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 26-07-01 18:53 |
|
"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
news:01c115d5$5aef3cd0$8c7610ac@pc4148...
> Du kan jo starte med at lade være med at motorbremse på en totakter, det
> har den nemlig ikke godt af, den får ingen smøring ved nulgas, og det går
> ud over stemplerne.
Vrøvl.... Der er jo heller ingen belastning på stemplerne (varme) når man
ikke giver gas. Det er nok ikke for sjov oliepumpen afhænger mere af
gashåndtaget end omdrejninger.
/Rune
| |
 RpR (26-07-2001)
 | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 26-07-01 20:13 |
|
> Vrøvl.... Der er jo heller ingen belastning på stemplerne (varme) når man
> ikke giver gas. Det er nok ikke for sjov oliepumpen afhænger mere af
> gashåndtaget end omdrejninger.
Jeg har nu heller ikke hørt om en 2-takter der har taget skade af det endnu.
Men der skal da lige nævnes at Cagiva laver nogle 80 og 125cc motorer der
kun smører efter omdrejninger.
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--
| |
  Søren L Hansen (27-07-2001)
 | Kommentar Fra : Søren L Hansen |
Dato : 27-07-01 10:19 |
|
RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3b606b78$0$3279$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> > Vrøvl.... Der er jo heller ingen belastning på stemplerne (varme) når
man
> > ikke giver gas.
Stærke ord  hvor mon effekten ved bremsningen afsættes, når den ikke
afsættes som varme i bremseskiven? Hvis det var sædet skulle man nok mærke
det... Og en varm motor med mulig undersmøring er ikke nogen god ting. Men
der er jo forskellige 2takts smøringsprincipper, så der er nok også
forskellige resultater/konsekvenser af motorbremsning.
Det er nok ikke for sjov oliepumpen afhænger mere af
> > gashåndtaget end omdrejninger.
> Jeg har nu heller ikke hørt om en 2-takter der har taget skade af det
endnu.
Det afhænger nok også af mængden af motorbrems, og om det er det der har
været afgørende for nedbrud. 2 taktere kan jo brække sig akut nogen gange.
Og så afhænger det muligvis af dit fødselsår, f.eks. de gamle Saab
totaksbiler havde jo friløb for at motorbremsning ikke skulle ødelægge
motoren. Jeg ville være meget varsom med f.eks. at bruge det på lange
nedkørsler i bjerge.
--
Søren
lindholt@person.dk
http://www.lindholt.person.dk
"Feeling good, feeling good, all the money in the world is spent on feeling
good", J.B. Lenoir
| |
   Armand (28-07-2001)
 | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-07-01 00:28 |
|
Søren L Hansen <lindholt@person.dk> skrev i en
news:01c1167d$19f05b30$8c7610ac@pc4148...
>
> RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
> <3b606b78$0$3279$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> > > Vrøvl.... Der er jo heller ingen belastning på stemplerne (varme)
> > > når man ikke giver gas.
> Stærke ord  hvor mon effekten ved bremsningen afsættes, når den
> ikke afsættes som varme i bremseskiven? .....en varm motor med mulig
> undersmøring er ikke nogen god ting.
Der er nu væsentlig forskel på alene kompressions-varme (ved
motorbremsning) og forbrændingsvarme (ved kørsel)!
> Men der er jo forskellige 2takts smøringsprincipper, så der er nok
> også forskellige resultater/konsekvenser af motorbremsning.
GP-racere kører med olieblandet bensin og selvom at de slider stempler i
løbet af en løbsdag, er problemet ved motorbremsning med totaktere altså
heller ikke større!
--
Armand.
| |
   Rune Larsen (27-07-2001)
 | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 27-07-01 13:50 |
|
"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
news:01c1167d$19f05b30$8c7610ac@pc4148...
> Stærke ord  hvor mon effekten ved bremsningen afsættes, når den ikke
> afsættes som varme i bremseskiven?
Nu er sammenligningen mellem motor og bremser ret dårlig, da der jo ingen
effektafsættelse (næsten ingen) er, når motoren motorbremser på en totakter.
> det... Og en varm motor med mulig undersmøring er ikke nogen god ting.
Hele pointen er jo at det ikke er nædvendigt med ret megen smøring under
bremsning.
> Det afhænger nok også af mængden af motorbrems, og om det er det der har
> været afgørende for nedbrud. 2 taktere kan jo brække sig akut nogen gange.
Men det er godt nok sjældent det sker mens den bremser!
Det eneste tilfælde det kan ske ved, er hvis man har holdt fuldt skrald på i
rigtig-rigtig lang tid (motorvej) og så ved afkørslen pludseligt lukker ned
for gassen og kobler ud. Ved de lave omdrejninger og med den varme motor,
kommer der ikke nok kølende benzin igennem, og så skraber stemplet lidt på,
typisk ovre ved udstødningsporten.
Istedet for at rulle helt af, skal man motorbremse på vej ind af afkørslen,
og evt. blippe gassen lidt for at få noget benzin igennem.
Men det har altså _ikke_ noget med smøringen at gøre!
> motoren. Jeg ville være meget varsom med f.eks. at bruge det på lange
> nedkørsler i bjerge.
Selv om min motor kører ved maks RPM, bremser det stadigt dårligere end let
tråd på bagbremsen, så det er nok ikke ret anvendeligt med 2T motorbremse
ved stejle nedkørsler
/Rune
| |
 Armand (26-07-2001)
 | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-07-01 21:43 |
|
Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:xPY77.448$V53.56190@news000.worldonline.dk...
>
> ...............Det er nok ikke for sjov oliepumpen afhænger mere af
> gashåndtaget end omdrejninger.
Mere?
Pumpen regulerer oliemængden op med en faktor over *10 v.h.a. rpm. -
Stikker den gasgivnings-relaterede regulering dét??
--
Armand.
| |
  Rune Larsen (26-07-2001)
 | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 26-07-01 22:16 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9jpv9u$1hhs$6@news.cybercity.dk...
> Mere?
>
> Pumpen regulerer oliemængden op med en faktor over *10 v.h.a. rpm. -
> Stikker den gasgivnings-relaterede regulering dét??
Jep. Som du selv har været inde på gennem længere tid, er det rent faktisk
olie-besparende at køre med højere omdrejninger og mindre gasgivning.
/Rune
| |
   Rune Larsen (26-07-2001)
 | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 26-07-01 22:21 |
|
"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
news:uM%77.721$lh7.67102@news010.worldonline.dk...
> > Pumpen regulerer oliemængden op med en faktor over *10 v.h.a. rpm. -
> > Stikker den gasgivnings-relaterede regulering dét??
Har lige slået tallene op. Gashåndtagets stilling kan forårsage en 11,4 -
dobling af olieforbruget. Så gashåndtaget vejer som tidligere sagt tungere
end omdrejningerne.
/Rune
| |
   RpR (26-07-2001)
 | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 26-07-01 23:10 |
|
> Jep. Som du selv har været inde på gennem længere tid, er det rent faktisk
> olie-besparende at køre med højere omdrejninger og mindre gasgivning.
Det var vist en 4-takter snakker gik på, da Armand nævnede det. Ellers
husker jeg totalt forkert.
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--
| |
   Armand (27-07-2001)
 | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-07-01 15:52 |
|
Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:uM%77.721$lh7.67102@news010.worldonline.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:9jpv9u$1hhs$6@news.cybercity.dk...
>
> > Mere?
> > Pumpen regulerer oliemængden op med en faktor over *10 v.h.a.
> > rpm. - Stikker den gasgivnings-relaterede regulering dét??
> Jep. Som du selv har været inde på gennem længere tid, er det rent
> faktisk olie-besparende at køre med højere omdrejninger og mindre
> gasgivning.
Suk!
Tromlet med egne ord
--
Armand.
| |
 Mads Lund (27-07-2001)
 | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 27-07-01 15:01 |
|
> > Du kan jo starte med at lade være med at motorbremse på en totakter, det
> > har den nemlig ikke godt af, den får ingen smøring ved nulgas, og det
går
> > ud over stemplerne.
>
> Vrøvl.... Der er jo heller ingen belastning på stemplerne (varme) når man
> ikke giver gas. Det er nok ikke for sjov oliepumpen afhænger mere af
> gashåndtaget end omdrejninger.
Øhh, prøv at snakek lidt med folk der kører kart race. Friktionen fra
stempelringene afgiver markant varme, og hvis de glemmer at sætte hånden for
indsugningen ved motorbremsning (så motoren suger olie blandet bensin ind)
holder sådan en motor ikke mange sekunder.
Og brug af seperate oliepumper er hvist kun noget man bruger til gadekørsel,
hvor blandingsforholdet ikke er helt så vigtigt (men oftest får motoren
rigeligt med olie).
Mads Lund
RS125R, 2,5%
| |
  RpR (28-07-2001)
 | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 28-07-01 01:34 |
|
> Og brug af seperate oliepumper er hvist kun noget man bruger til
gadekørsel,
> hvor blandingsforholdet ikke er helt så vigtigt (men oftest får motoren
> rigeligt med olie).
Den er go' nok. De gade cykler jeg har set der er blevet ombygget til
banebrug får oliepumpen fjernet til "fordel" for selvblanding.
Bortset fra vægten og den ulempe det ville være hvis den gik i stykker kan
jeg nu ikke se ideen i det.
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--
| |
   Armand (05-08-2001)
 | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-08-01 03:15 |
|
RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
news:3b620881$0$3163$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Den er go' nok. De gade cykler jeg har set der er blevet ombygget til
> banebrug får oliepumpen fjernet til "fordel" for selvblanding.
> Bortset fra vægten og den ulempe det ville være hvis den gik i stykker
> kan jeg nu ikke se ideen i det.
Ferieforsinket indlæg:
Tjaeh :-/
Den kører alligevel på max. olie hele tiden - Så hvorfor så ikke hælde
den mængde i bensinen istedet :-/
Der er forøvrigt også et mikroskopisk effekttab (á 1/4 hk?) i driften af
oliepumpen!
--
Armand.
| |
  Rune Larsen (28-07-2001)
 | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 28-07-01 12:59 |
|
"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en meddelelse
news:Vue87.122$k57.18867@news.get2net.dk...
> Øhh, prøv at snakek lidt med folk der kører kart race. Friktionen fra
> stempelringene afgiver markant varme, og hvis de glemmer at sætte hånden
for
> indsugningen ved motorbremsning (så motoren suger olie blandet bensin ind)
> holder sådan en motor ikke mange sekunder.
Hvor mange roadracere ser du holde hånden for indsugningen når de bremser?
Friktionen er stempelringene er der da ganske vist mens du motorbremser, men
der er ikke ret meget forbræningsvarme.
> Og brug af seperate oliepumper er hvist kun noget man bruger til
gadekørsel,
> hvor blandingsforholdet ikke er helt så vigtigt (men oftest får motoren
> rigeligt med olie).
Oliepumperne gør dels at motoren får tilstrækkeligt lidt olie ved tomgang,
så den ikke ryger, og dels er det noget nemmere at køre med, istedet for
hele tiden at skulle ha olie med sig i en dunk til at blande af.
/Rune
| |
   Mads Jacobsen (29-07-2001)
 | Kommentar Fra : Mads Jacobsen |
Dato : 29-07-01 11:48 |
|
Rune skrev:
> Oliepumperne gør dels at motoren får tilstrækkeligt lidt olie ved tomgang,
> så den ikke ryger, og dels er det noget nemmere at køre med, istedet for
> hele tiden at skulle ha olie med sig i en dunk til at blande af.
Hmm, jeg har vænnet mig til at have en dunk med - blander 2% i benzinen. Er
der nogen problemer i det?
Jeg har en RD400 fra 76, ca. 75.000 km, som jeg ikke tør lade tage mere end
7000 omdrejninger. Er der nogen der har et forhold til hvor mange
omdrejninger sådan en bør presses til?
Mads Jacobsen
| |
    Rune Larsen (29-07-2001)
 | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 29-07-01 12:47 |
|
"Mads Jacobsen" <mads.jacobsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:mMR87.413$A45.2007611408@news.euroconnect.net...
> Hmm, jeg har vænnet mig til at have en dunk med - blander 2% i benzinen.
Er
> der nogen problemer i det?
Ikke hvis du kan affinde dig med at slæbe den dunk med overalt og hive den
frem hver gang du tanker. Jeg gider personligt ikke, hvorfor jeg stadig
kører med oliepumpen.
> Jeg har en RD400 fra 76, ca. 75.000 km, som jeg ikke tør lade tage mere
end
> 7000 omdrejninger. Er der nogen der har et forhold til hvor mange
> omdrejninger sådan en bør presses til?
Kommer vel an på hvor meget tiltro du har til din krumtap!
Næste gang du har skidtet skilt ad, så mål llige tolerancerne på krumtappen.
Er den inden for grænserne, er det bare at fyre til den. En RD'er skal fyres
af!
/Rune
| |
    Armand (13-08-2001)
 | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-08-01 00:19 |
|
Mads Jacobsen <mads.jacobsen@get2net.dk> skrev i en
news:mMR87.413$A45.2007611408@news.euroconnect.net...
>
> Jeg har en RD400 fra 76, ca. 75.000 km, som jeg ikke tør lade tage
> mere end 7000 omdrejninger. Er der nogen der har et forhold til hvor
> mange omdrejninger sådan en bør presses til?
Er der ikke længere en omdrejningstæller på?
På totaktere er sådanne til for at udnyttes
Og husk:
Hellere flere rpm. end tung gashånd => ét gear lavere
--
Armand.
| |
JR (26-07-2001)
 | Kommentar Fra : JR |
Dato : 26-07-01 19:39 |
|
Morten From Søndergaard <from@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b60089c.18984243@news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har et problem med min RD'er, den hakker i det når man
> motorbremser med under 5500 rpm, ligesom det er som om at gasspjældene
> ikke altid lukker helt, så "tomgangen" ligger på 6.000 rpm inden motor
> falder til normal tomgang. Motoren går fint nok når den skal trække.
>
> Jeg synes selv at jeg har prøvet alt, jeg har haft karburatorene
> adskilt og dyserne blæst igennem med trykluft. Jeg har smurt gaskabler
> og spjæld, skiftet tændrør, efterset vakuum-benzinhanen og renset
> luftfilter, altsammen uden virkning.
>
> Problemet opstod under vinterpausen, men jeg har ikke rigtigt haft tid
> til at skrue før nu, men nu skal den sgu også til at gå ordentlig, og
> jeg er gået tør for ideer til hvad det kan være, udover at jeg har
> karburatorene mistænkt.
> --
> Mvh
> Morten From Søndergaard
> Yamaha RD350 '84
Check for falsk luft, især ved indsugningsgummi, check at spjælf løber glat. Prøv at åbne/lukke
spjæld hurtigt med slukket motor. Man kan høre om de lukker samtidig. Afmonter evt. luftfilter og
kig/mærk.
Hvad men benzinflow, er der et benzinfilter? Hiv slangen af og skru over på PRIME, benzinen skal
fosse ud.
Jim Radmer
| |
Armand (26-07-2001)
 | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-07-01 21:28 |
|
Morten From Søndergaard <from@nospam.dk> skrev i en
news:3b60089c.18984243@news.tele.dk...
>
> Jeg har et problem med min RD'er, den hakker i det når man
> motorbremser med under 5500 rpm, ligesom det er som om at gasspjældene
> ikke altid lukker helt, så "tomgangen" ligger på 6.000 rpm inden motor
> falder til normal tomgang. Motoren går fint nok når den skal trække.
Selvom en totakter ikke kan synkroniseres efter vacuum-metre, som man
gør med firetaktere, så skal karbunaderne trække lige meget i tomgang!
Det kontrolleres på enkleste vis ved at holde hånden bag udstødningen og
mærke om begge cylindre "prutter" lige meget!
Hár du være forbi dér??
--
Armand.
| |
Rex (27-07-2001)
 | Kommentar Fra : Rex |
Dato : 27-07-01 09:34 |
|
Jeg har været ude for lignende problem med min RD.
Jeg fandt fejlen. et brændt stempel....
--
Enjoy Life
Rex
RD 350
rex03@hotmail.com
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9jpv9k$1hhs$3@news.cybercity.dk...
>
> Morten From Søndergaard <from@nospam.dk> skrev i en
> news:3b60089c.18984243@news.tele.dk...
> >
> > Jeg har et problem med min RD'er, den hakker i det når man
> > motorbremser med under 5500 rpm, ligesom det er som om at gasspjældene
> > ikke altid lukker helt, så "tomgangen" ligger på 6.000 rpm inden motor
> > falder til normal tomgang. Motoren går fint nok når den skal trække.
>
> Selvom en totakter ikke kan synkroniseres efter vacuum-metre, som man
> gør med firetaktere, så skal karbunaderne trække lige meget i tomgang!
> Det kontrolleres på enkleste vis ved at holde hånden bag udstødningen og
> mærke om begge cylindre "prutter" lige meget!
> Hár du være forbi dér??
>
> --
> Armand.
>
>
| |
|
|