On Tue, 23 Dec 2008 12:22:35 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:
Hej.
>
>> Man fatter ikke altid, hvad der har gået gennem hovedet på en engelsk
>> konstruktør.
>
Naeh, men alligevel.
LE i 150cc udgaven er faktisk fra 1948, og er bygget ud fra efterkrigs
mottoet: Se nu for pokker at få løst det fordømte transportproblem".
Hvilket faktisk også var filosofien bag Vespa da den så dagens lys.
>Da man konstruerede LE var ideen, at lave en "lydløs" maskine der
>var så let at betjene som muligt. Det er utvivlsom det, der var
>grunden til at man valgte håndgear og håndstarter.
Det var igen kravet om at produktet skulle kunne anvendes til almen
transport - Jeg mindes reklamefoto af Velocette LE sammen med den
lokale jordemoder
- Man havde (med rette) opgivet tanken om at
pigerne skulle hoppe rundt på en kick-starter.
For at lette placering af modellen på centralstøtteben havde man ladet
starterhåndtaget være løftestang for for samme på den første del af
vandringen.
Jeg kan lige se 120Kg fortravlet jordemoder der har glemt at sætte i
frigear, rive "modellen"op på støttebenet med en sådan kraft at
motoren starter, baghjulet går i jorden hvorefter "den lydløse" skyder
frem med en befippet jordemoder, der har glemt at slippe håndtaget,
hængende efter sig.
Joeh, fantasien fejler intet
>Senere modeller havde kickstarter og fodgear.
Jeg mener det var Valiant der kom i 1955-6 der havde fået
"fodbetjening"..
Den var bygget efter helt andre principper, og havde kun mororen til
fælles med LE.
Hvor LE havde selvbærende pladestel var Valiant bygget over en
rørramme med beklædning.
>Det er nok kravet om lydløshed, der er årsagen til at man valgte
>sideventiler.
Jeg tror det var et krav om enkelthed og driftssikkerhed.
Hvis man kigger på alt andet engelsk fra den gang stod det mere på
værksted end kørte, og desuden væltede olien ud af de fleste.
"The Silent" var både pålidelig og tæt
>Velocette LE var for grim til at blive en succes.
>
Se DET er vi helt enine om.
Designeren MÅ have været den lokale ligkistesnedker
)
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk