Rygende dæk !
Fra : Ukendt

Dato : 06-12-08 21:13

Så har jeg set det med.
Mit højre bagdæk taber luften, har den gjort
i 1½ års tid ca. Er klaret med jævnlig besøg
på tanken når der skal tankes benzin.
Men nu har jeg ikke kørt 14 dage pga.
vintervejret så dækket var fladt her til morgen.

Skulle køre i 1. gear ca. 150 meter til
nærmeste tank med en luft-pumpe.

Da jeg stoppede, røg det fra dækket.
Ikke gummirøg, men det vand der
var på dækket dampede pænt og
det lugtede lidt af varmt gummi..

Der sker godt nok meget i sådan et
dæk på små 150 meter i 1. gear...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-12-08 21:17

On Sat, 6 Dec 2008 21:12:50 +0100, "Eque" <-> wrote:

> [...]
>på tanken når der skal tankes benzin.
>Men nu har jeg ikke kørt 14 dage pga.
>vintervejret så dækket var fladt her til morgen.

Joooh, og du vil sikkert køre videre på det )) Tror jeg stopper her
- for ellers bliver det godt nok groft ))

Fra : Lars

Dato : 06-12-08 22:04

> [...]

>på tanken når der skal tankes benzin.
>Men nu har jeg ikke kørt 14 dage pga.
>vintervejret så dækket var fladt her til morgen.

Haha... Ønsk dig dog en kompressor - alternativt et nyt dæk - i
julegave :D

hilsen Lars

Fra : Klaus G.

Dato : 06-12-08 22:41

> Da jeg stoppede, røg det fra dækket.
> Ikke gummirøg, men det vand der
> var på dækket dampede pænt og
> det lugtede lidt af varmt gummi..
>
> Der sker godt nok meget i sådan et
> dæk på små 150 meter i 1. gear...
Jeg kørte engang lige godt 6km på et helt fladt bagdæk i en Mercedes
Sprinter. Vel og mærke med normal fart. Jeg var selvfølgelig ikke klar over
at dækket var fladt. Men viste det var fladt bagefter, når jeg lagde to og
to sammen(længere historie).

Anyway, i profilen af dækket var der tre store huller hvor røgen væltede ud.
Det sjoveste var nu da vi kørte til vores dækmand og sagde vi havde et dæk
vi godt ville have lappet "så gerne, lad mig lige se det", og så hev vi det
her dæk frem... Han stod bare o_O :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-08 23:08

> [...]
> dæk vi godt ville have lappet "så gerne, lad mig lige se det", og så hev
> vi det her dæk frem... Han stod bare o_O :)

Jeg kunne dog tydelig høre dækket var fladt
da det rumlede olmt.
Men hvor unormalt er det idag at montere
en slange i et Micheln Energy dæk eks. ?

Jeg kunne godt finde en anden fælg, men hvis
en slange kan gøre det var det jo nemmere, når
jeg snart skal ha' 4 nye zutter på.
Dækdimensionen er forrygende 160/80/13".
-standard fra fabrikken.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 02:19

Eque skriver:

> Men hvor unormalt er det idag at montere
> en slange i et Micheln Energy dæk eks. ?

Ulovligt.

Og fuldstændigt lige meget, da du allerede har ødelagt karkassen på
dækket og det er lige til skraldespanden.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-08 08:13

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Ulovligt.

det kan du vel dokumentere ?

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 08:25

jan_stevns skriver:

> det kan du vel dokumentere ?

Nej, for det var forkert....

Men man gør det yderst sjældent på bildæk, da fælgene ike er lavet til
det og de skaber en del friktionsvarme.

I Hr Olesens tilfælde er dækket alligevel ødelagt.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-12-08 10:56

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne dog tydelig høre dækket var fladt
> da det rumlede olmt.

Så er det at de fleste andre ville stoppe,
medmindre dækket var afskrevet på forhånd.

> Men hvor unormalt er det idag at montere
> en slange i et Micheln Energy dæk eks. ?

Hvis du har kørt på et helt fladt dæk, så har du ødelagt det.
Karkassen er brækket og vredet udenfor normerne.
Gummibelægningen på indersiden af dækket er raspet af.
Hvis det var muligt før, så er det umuligt nu at lægge en slange i.
Slangen vil blive raspet i småstykker meget hurtigt.

Så det korte af det lange er at dækket er kassabelt.

> Jeg kunne godt finde en anden fælg, men hvis
> en slange kan gøre det var det jo nemmere, når
> jeg snart skal ha' 4 nye zutter på.
> Dækdimensionen er forrygende 160/80/13".
> -standard fra fabrikken.

Det kan jeg dårligt tro på!
Kig endnu engang og du vil nok opdage et 5-tal, som du har overset

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-08 19:48

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Så er det at de fleste andre ville stoppe,
> medmindre dækket var afskrevet på forhånd.

Det er afskrevet på dên konto hvad evnen
til at holde luft i mere end 4 dage angår, for ca. 1½
års tid siden.

> Hvis du har kørt på et helt fladt dæk, så har du ødelagt det.

Underligt. For turen til Aarhus og retur efterflg. foregik
som det også foregik for 1 år siden. Dvs.
som om dækket var nærmest nyt.

> [...]
> Hvis det var muligt før, så er det umuligt nu at lægge en slange i.
> Slangen vil blive raspet i småstykker meget hurtigt.

Det lyder jo alvorligt, men dækket ser fint
ud på ydersiden og holder luft som 'normalt'.

> Så det korte af det lange er at dækket er kassabelt.

Jeg venter nu nok de 3-4 måneder inden jeg skal
ha' 4 nye på iforb. med et kommende syn.

18" fælge ?
Nej nej. 13" på stål. Det holder.

Fra : Sørensen

Dato : 07-12-08 19:55

"Eque" <-> skrev >
> Det er afskrevet på dên konto hvad evnen
> til at holde luft i mere end 4 dage angår, for ca. 1½
> års tid siden.

Ja det er jo en chanche at tage, håber ikke det går ud over andre end dig
selv.

Det er nok De 160 i dimentionen der henvises til, men det kan du vel ikke
læse på den deformerede kasse ;-(

vh.
Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 10:41

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> "Eque" <-> skrev >
>>
> Ja det er jo en chanche at tage, håber ikke det går ud over andre end dig
> selv.

Nu er der kun mig selv til at betale.
Iøvrigt ligger dæktrykket typisk på 35 PSI
medmindre den har stået stille 4 dage.

> Det er nok De 160 i dimentionen der henvises til, men det kan du vel ikke
> læse på den deformerede kasse ;-(

Ellers har jeg 3 andre jeg kunne kikke på,
hvis jeg skulle ha' glemt det.
Dækket ser fint ud udefra, så
aflæsning skulle, om nødvendigt,
være lige til at gå til..

Fra : Lars [6710]

Dato : 07-12-08 22:10

Eque skrev:

> Underligt. For turen til Aarhus og retur efterflg. foregik
> som det også foregik for 1 år siden. Dvs.
> som om dækket var nærmest nyt.

Og så udleder du at dit dæk er OK ?
Sejler sådan en Sierra da ikke så det er umuligt at mærke om der er
noget galt ...

> Det lyder jo alvorligt, men dækket ser fint
> ud på ydersiden og holder luft som 'normalt'.

Man skal ikke dømme alt på det ydre... og heller ikke dæk. Hvis du har
behandlet dit dæk så groft uforsvarligt som du beskriver det, og det er
skadet indvendig... tror du så at du nødvendigvis kan se det udefra ?

> Jeg venter nu nok de 3-4 måneder inden jeg skal
> ha' 4 nye på iforb. med et kommende syn.

Er det kun hvert andet år du tager dig sammen til at gøre din bil lovlig ?

Kan selv du se pointen ?

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 22:15

"Lars [6710]" skriver:

> Er det kun hvert andet år du tager dig sammen til at gøre din bil lovlig ?

Den er vel så dyr at holde kørende at han ikke har råd til andet?

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 10:54

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

> Og så udleder du at dit dæk er OK ?

Nej. Det har jeg ikke udledt.
Dækket opførte sig eksemplarisk
som altid.

> Sejler sådan en Sierra da ikke så det er umuligt at mærke om der er noget
> galt ...

Ikke mere end en Alfa 146 hvis
du kan bruge dêt til noget.

> Man skal ikke dømme alt på det ydre... og heller ikke dæk. Hvis du har
> behandlet dit dæk så groft uforsvarligt som du beskriver det, og det er
> skadet indvendig... tror du så at du nødvendigvis kan se det udefra ?

Der er intet at se, selv gummiet er pænt.
Men hvis man kører over et dæksel mv.,
hvor dækket kan 'blive belastet uheldigt', så kan
jeg ikke tro, dækket er helt som nyt, men at
den skulle være livsfarlig, det mener jeg så heller ikke.

> Er det kun hvert andet år du tager dig sammen til at gøre din bil lovlig ?

Hvad mener du ?
Det var 3 dage siden det var ganske fladt.

> Kan selv du se pointen ?

Var der en pointe ?

Fra : Lars [6710]

Dato : 08-12-08 12:06

Eque skrev:

> Var der en pointe ?

Ja ... Din pære er sikkert stadig sprunget !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-12-08 16:23

"Lars [6710]" skriver:

> Ja ... Din pære er sikkert stadig sprunget !

Det tyder det på....

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 18:10

"Lars [6710]" <lars@horXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

> Ja ... Din pære er sikkert stadig sprunget !

Ad 1, du kan ikke holde dig til emnet.
Ad 2, den lyser fint, modsat dine 15 watt.
Ad 3, der var jo ingen pointe.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-12-08 18:25

Eque skriver:

> Ad 1, du kan ikke holde dig til emnet.
> Ad 2, den lyser fint, modsat dine 15 watt.
> Ad 3, der var jo ingen pointe.

Ad 4, din pære er stadigvæk sprunget.....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-12-08 22:45

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Det er afskrevet på dên konto hvad evnen
> til at holde luft i mere end 4 dage angår, for ca. 1½
> års tid siden.

Et sted skriver du 1½ år, et andet 1 år.....

> Underligt. For turen til Aarhus og retur efterflg. foregik
> som det også foregik for 1 år siden. Dvs.
> som om dækket var nærmest nyt.

Så skal du jo bare prise dig lykkelig over at skaden ikke sprang op.
Dækket ER beskadiget!
Der er STOR risiko for at det uden forvarsel eksploderer!

Vil du ikke gøre os andre den tjeneste at få det dæk afmonteret og kylet ad
h...... til?
Ovenstående skulle helst ske i går.

> Det lyder jo alvorligt, men dækket ser fint
> ud på ydersiden og holder luft som 'normalt'.

Den slags skader er ikke synlige, hverken ude- eller indefra.

> Jeg venter nu nok de 3-4 måneder inden jeg skal
> ha' 4 nye på iforb. med et kommende syn.

Øv
Du er vist uden for rækkevidde

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-12-08 01:00

Uffe Bærentsen wrote:
> Du er vist uden for rækkevidde

Fuldstændig enig.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 11:12

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et sted skriver du 1½ år, et andet 1 år.....

Ja jeg husker det ikke præcist, men
det er et pænt stykke tid siden.
Når man kører Ford, så er et par år
fra eller til ikke afgørende.

> Så skal du jo bare prise dig lykkelig over at skaden ikke sprang op.
> Dækket ER beskadiget!
> Der er STOR risiko for at det uden forvarsel eksploderer!

STOR ?
Nu har dækket været "pænt fladt" en HEL DEL
gange uden problemer, så om praksis er mere
vedkommende end pæn teori tror jeg, jeg i mit
tilfælde, har nok af beviser på kan være tilfældet.,o)
Men ok, jeg vil da give dig, 4 nye dæk
nok var det mest komfortable. Omend
slipper man for at tjekke PSI'en ved hver
optankning..Jeg vil være mere nervøs ved
at køre i indre København hver eftermiddag
i myldretiden.

> Vil du ikke gøre os andre den tjeneste at få det dæk afmonteret og kylet
> ad h...... til?
> Ovenstående skulle helst ske i går.

Nej da.
Nu skal Michelin bevise, de gir'
maximal komfort og holdbarthed
i 'hele deres levetid'.,o)
Tilnærmelsesvis 'run on flat':,o)
Og det funker faktisk ret godt.

> Den slags skader er ikke synlige, hverken ude- eller indefra.

Hvis der ikke er nogen skade at se,
er det jo svært at vurdere.

> Øv
> Du er vist uden for rækkevidde

Nej jeg er nem at nå men føles måske
værende uden for rækkevidde, når man
ikke gør hvad der blir' dikteret

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 19:14

"Eque" <-> skrev :

>Jeg vil være mere nervøs ved
>at køre i indre København hver eftermiddag
>i myldretiden.

Deri er du ikke alene - andre vil nok også være nervøse ved at have
dig kørende der ;)

*den* bad du vist selv om....
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 00:06

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Deri er du ikke alene - andre vil nok også være nervøse ved at have
> dig kørende der ;)
>
> *den* bad du vist selv om....

Nu er der lige dêt, man oftest ikke kører
så pokkers hurtig i indre Kbh i myldretiden.
Ca. 1. gear meget af vejen..,o)

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 00:47

"Eque" <-> skrev :

>Nu er der lige dêt, man oftest ikke kører
>så pokkers hurtig i indre Kbh i myldretiden.
>Ca. 1. gear meget af vejen..,o)

Og hvis dit dæk er fladt ??? hehe....
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 01:24

> Og hvis dit dæk er fladt ??? hehe....

Ja så var situationen jo den samme som hêr
den anden dag ?
Bortset fra jeg måske skulle køre
1.5 km. for at få 'frisk luft'.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-08 19:58

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Ja jeg husker det ikke præcist, men
> det er et pænt stykke tid siden.
> Når man kører Ford, så er et par år
> fra eller til ikke afgørende.

> STOR ?

Ja STOR.
Hvis du havde udstyr til undersøgelse af karkassen,
så ville du ved selvsyn kunne se skaderne.
Men som sagt, de er indvendige, og derfor ikke synlige udefra.
Røntgenudstyr kan mange gange påvise skaderne.

> [...]
> slipper man for at tjekke PSI'en ved hver
> optankning..Jeg vil være mere nervøs ved
> at køre i indre København hver eftermiddag

Run-on-flat dæk er konstrueret _helt_ anderledes.
Feks. så knækkes karkassen ikke hvis dækket køres fladt.

> Hvis der ikke er nogen skade at se,
> er det jo svært at vurdere.

Nej, det er netop _ikke_ svært at vurdere.
1) Dækket har kørt fladt.
2) Dækket har efter 150m kørsel udviklet meget varme.
3) Dækket har ikke kunnet holde luften.

Hvor mange flere argumenter har du brug for?

> Nej jeg er nem at nå men føles måske
> værende uden for rækkevidde, når man
> ikke gør hvad der blir' dikteret

Nu har jeg arbejdet på dækværksted.
Derved har jeg set hvad der sker, hvis man behandler dækkene som du har
gjort.
Du kan også spørge på ethvert dækværksted med blot en lille smule ære for
faget.
De vil ALLE samstemmende sige det samme som du har fået at vide her.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 01:22

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja STOR.

Skal jeg så forvente en eksplosion i morgen ??
Nu har dækket været mere eller mindre fladt flere gange
gennem ca. 1½ års tid uden problemer. Ikke engang
gummiet er 'revnet'.

> Hvis du havde udstyr til undersøgelse af karkassen,
> så ville du ved selvsyn kunne se skaderne.

Og hvad er det for udstyr ?
Tekstilfibrene i karkassen er støbt ind i gummiet.
Ca. 1300 tråde i et alm. dæk er vævet ind og kan
hver klare ca. 15-20 kg. Så nogle tæsk skal og kan
dækket tåle uden at gå i opløsning.

> Men som sagt, de er indvendige, og derfor ikke synlige udefra.
> Røntgenudstyr kan mange gange påvise skaderne.

> Nej, det er netop _ikke_ svært at vurdere.

Jeg har ikke et røntgenudstyr...

> 1) Dækket har kørt fladt.

MANGE gange.
Og tænk på alle de biler, hvis dæk
har ramt et dæksel eller bump
på de eks. dårlige sjællandske veje,
og gladeligt kører videre. Sært folk
tør begive sig ud i trafikken med sådanne
'kvæstede dæk'.

> 2) Dækket har efter 150m kørsel udviklet meget varme.

'meget'. Står der noteret max temperatur ?

> 3) Dækket har ikke kunnet holde luften.

Korrekt. Gennem ca. 1½ års tid.

> Hvor mange flere argumenter har du brug for?

Synes ikke de var særlig velovervejede.
Du nævner noget om varme, uden at vide noget
om hvor varme de var. Du nævner de ikke har
kunnet holde luften. Begge dele er sandt, men
ikke særlig brugbart når man snakker argumenter.

> Nu har jeg arbejdet på dækværksted.

Sjovt nok.

> Derved har jeg set hvad der sker, hvis man behandler dækkene som du har
> gjort.

Pudsigt. Man ser og hører pludseligt en del:,o)

> Du kan også spørge på ethvert dækværksted med blot en lille smule ære for
> faget.

De vil klart sælge 4 nye dæk og tænker nok ikke
nærmere over standen på de gamle dæk de afmonterer..

> De vil ALLE samstemmende sige det samme som du har fået at vide her.

De lever af det, så det er ikke usandsynligt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-08 06:37

Eque skriver:

> Skal jeg så forvente en eksplosion i morgen ??

Ja

> Jeg har ikke et røntgenudstyr...

Og kan derfor ikek vurdere skaderne. Få nu skiftet det lort mand.

> 'meget'. Står der noteret max temperatur ?

Meget som "rygende dæk".

> Synes ikke de var særlig velovervejede.

Nej, det kan jeg forstille mig.

> Du nævner noget om varme, uden at vide noget
> om hvor varme de var.

Vand damper første ved 100 grader.....så det har de været - altså vel og
mærke på ydersiden...

> De lever af det, så det er ikke usandsynligt.

http://www.daeksikkerhed.dk/sider/myndighedskrav.htm

Men nu du er FDM medlem, prøv at skriv til dem, hvad de mener....

Fra : Leonard

Dato : 09-12-08 08:55

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Vand damper første ved 100 grader...

Arh, kan det nu også passe ?

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 11:49

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Arh, kan det nu også passe ?

Det vand d'herre har i hovedet
kan bringe i kog ved væsentlig
lavere temperaturer...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-08 18:48

Leonard skriver:

> Arh, kan det nu også passe ?

Ja - når det er dækket der ryger......

Fra : Leonard

Dato : 09-12-08 20:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Ja - når det er dækket der ryger......

I passende vejr dannes der en dampsky, når jeg ånder ud og det er ikke
kogende. Kan det samme ikke ske fra et dæk?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-08 21:57

Leonard skriver:

> I passende vejr dannes der en dampsky, når jeg ånder ud og det er ikke
> kogende. Kan det samme ikke ske fra et dæk?

Nej, ikke på same vis, for så ville hele den våde bil "dampe".

Citat:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 02:21

Eque skriver:

> Mit højre bagdæk taber luften, har den gjort
> i 1½ års tid ca.

Ååååh, den "perfekte bil"....

> Skulle køre i 1. gear ca. 150 meter til
> nærmeste tank med en luft-pumpe.

Og så var det dæk ødelagt.

> Der sker godt nok meget i sådan et
> dæk på små 150 meter i 1. gear...

Jeps - det havde været billigere at investere i en fodpumpe, eller en 12
volts kompressor i stedet for det dæk du nu har ødelagt.

Fra : KASO

Dato : 08-12-08 21:30

> Eque skriver:

> Ååååh, den "perfekte bil"....

Ja-ja - at tabe luft er jo blot endnu en af de ting, den er skabt til af
Ford. Du ved - ligesom at at sode til, ikke kunne starte m.m.m. - bilen er i
perfekt stand og _kan_ ikke få fejl.

Du behøver derfor heller ikke bekymre dig om dækket - da det sidder på
vidunder-Sierra'en, er det usårligt, så karkassen kan umuligt have taget
skade.

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 01:22

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja-ja - at tabe luft er jo blot endnu en af de ting, den er skabt til af
> Ford. Du ved - ligesom at at sode til, ikke kunne starte m.m.m. - bilen er
> i perfekt stand og _kan_ ikke få fejl.

1) dækket er fransk.
2) alle biler soder.
3) batteriet ER skiftet.
4) Perfekt stand, stadigvæk.
5) De fejl der måtte opstå, vil sikkert
ske iforb. med alm. sliddele.

> Du behøver derfor heller ikke bekymre dig om dækket

Derfor hvad ?
Hvis jeg synes det var et problem
eller noget som var værd at føle sig
bekymret over, så gad jeg næppe
tjekke trykket ved ca. hver optankning
over en længere periode..

>- da det sidder på vidunder-Sierra'en, er det usårligt,

Det må tiden vise. Hvad der holder længst,
bilen eller dækket.

> så karkassen kan umuligt have taget skade.

Mange dæk kommer ud for mange sære ting
på mange forskellige biler.
Hvis et dæk var så ømfindigt som det kun kan
opfattes i denne tråd, så burde alle
i sikkerhedens tegn køre på massive dæk.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-08 06:40

Eque skriver:

> 1) dækket er fransk.
> 2) alle biler soder.
> 3) batteriet ER skiftet.

Forlygtepæren?

> 4) Perfekt stand, stadigvæk.

Nej,

> 5) De fejl der måtte opstå, vil sikkert
> ske iforb. med alm. sliddele.

Motorfejl, hvor den ikke vil trække?

Hvornår skal den motor renoveres ?

> Hvis jeg synes det var et problem
> eller noget som var værd at føle sig
> bekymret over, så gad jeg næppe
> tjekke trykket ved ca. hver optankning
> over en længere periode..

_DU: syntes ikke at det er et problem, mens andre råder dig til at få
dækkest skiftet, da det er en potentiel uheldsrisiko.

Men je, nu står du som "Jeg bedre vide". Prøv at skriv til FDM.

> Det må tiden vise. Hvad der holder længst,
> bilen eller dækket.

Tjah, eksploderer det under et "hastiighedsforsøg" som du har kørt
tidligere kan det være at begge dele går til samtidigt.

Fra : KASO

Dato : 10-12-08 21:13

> Eque skriver:

> Forlygtepæren?

> Nej,

> Motorfejl, hvor den ikke vil trække?

Der jo ikke en fejl, ved du nok - det er jo bare en naturlig funktion, som
Ford har tænkt meget over at frembringe, når bilen nåede en bestemt alder.
Det skal derfor være sådan

> _DU: syntes ikke at det er et problem, mens andre råder dig til at få
> dækkest skiftet, da det er en potentiel uheldsrisiko.
>
> Men je, nu står du som "Jeg bedre vide". Prøv at skriv til FDM.

Du burde vide bedre! "Eque" ved jo meget bedre end de uddannede teknikkere
fra FDM - dem har han jo mange gange skrevet, at han ikke tror på - de er jo
alt for dumme - f.eks. når de ikke vil anerkende at alle biler har et
katastrofalt problem med tilsodning, som kun V-power kan løse. (Eller
ihvertfald udvalgte Sierra'er)

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-08 23:00

> [...]
> jo alt for dumme - f.eks. når de ikke vil anerkende at alle biler har et
> katastrofalt problem med tilsodning, som kun V-power kan løse. (Eller

1) alle biler har et katastrofalt ? Har jeg aldrig påstået.
2) som kun V-powr kan løse ? Har jeg aldrig påstået.
3) Ikke engang ihvertfald udvalgte Sierraer.

Så du/i er stadig totalt galt afmarcherede
og har lige tydeliggjort (endnu engang),
du/i ikke kan holde jer til hvad der i tidernes
morgen faktisk blev noteret i denne tråd.

Fra : Thore Jensen

Dato : 07-12-08 14:24

Eque skrev:

> Skulle køre i 1. gear ca. 150 meter til
> nærmeste tank med en luft-pumpe.

????!!!!!!!!!

> Da jeg stoppede, røg det fra dækket.
> Ikke gummirøg, men det vand der
> var på dækket dampede pænt og
> det lugtede lidt af varmt gummi..
>

> Der sker godt nok meget i sådan et
> dæk på små 150 meter i 1. gear...

Ja, det have nok været bedre i 2 gear..... ROFL

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-08 19:50

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> ????!!!!!!!!!

Skulle eller skulle, okay så,
jeg valgte 1. gear og kørte de
få meter til nærmeste luft-påfyldnings-apparatur.

> Ja, det have nok været bedre i 2 gear..... ROFL

Ja eller 3., hvis hastigheden er den samme.,o)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-12-08 22:39

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg valgte 1. gear og kørte de
> få meter til nærmeste luft-påfyldnings-apparatur.

> Ja eller 3., hvis hastigheden er den samme.,o)

Det er korrekt.
Men det allerbedste ville have været i 5. med speederen i bund,
da centrifugalkraften ville sørge for at slidbanen var slynget maksimalt ud.
At det så ville være et mareridt at sætte farten ned er en helt anden snak.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 22:49

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Men det allerbedste ville have været i 5. med speederen i bund,

Det kan den ikke.....

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 10:59

> [...]
> ud.
> At det så ville være et mareridt at sætte farten ned er en helt anden

Jeg har kun 4 gear..,o)
Desuden er det i indre by, så
selvom jeg ikke kan nå en fart
hvor 'dragstereffekten' skulle
indfinde sig så var 1. gear
nok det bedste gear da
omdr. på motoren i 'chokertilstand'
pænt passede til hastigheden.
Ved ankomsten til pumpen kort efter,
sørgede et velplaceret 'dap' på speederen
for chokerens de-aktivering, hvorefter
de efterflg. 2x130 km. kunne foretages
med normal hastighed.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-12-08 13:00

Uffe Bærentsen wrote:
> Men det allerbedste ville have været i 5. med speederen i bund,
> da centrifugalkraften ville sørge for at slidbanen var slynget maksimalt ud.

Den del af slidbanen som rører ved vejen, står i princippet stille, og
påvirkes derfor ikke af nogen centrifugalkraft, så det gør egentlig ikke
nogen forskel hvor hurtigt man kører, man ødelægger dækket alligevel.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-08 20:05

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:ghj27h$do8$1@newsbin.cybercity.dk...

> Den del af slidbanen som rører ved vejen, står i princippet stille, og
> påvirkes derfor ikke af nogen centrifugalkraft, så det gør egentlig ikke
> nogen forskel hvor hurtigt man kører, man ødelægger dækket alligevel.

Står stille som i rotation?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-12-08 04:55

Uffe Bærentsen wrote:
> "Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
> meddelelse news:ghj27h$do8$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> Står stille som i rotation?

Nej, står stille i forhold til vejen.
Hvis den del af dækket ikke stod stille i forhold til vejen, ville der
stort set ikke være noget vejgreb.

Hvis man f.eks. blokerede bremsen, ville alle dele af dækket stå stille
i forhold til bilen, men ville stadigvæk bevæge sig med samme hastighed
som bilen.

Jeg lavede for mange år siden en graf/kurve over, hvordan et punkt på
dækkets slidbane bevæger sig i forhold til vejen, for en bil kørende med
konstant hastighed.
Når det punkt er i 'bundstilling', dvs. lodret under akslen, står det
stille.
Når det punkt er i 'topstilling', dvs. lodret over akslen, bevæger det
sig med den dobbelte hastighed af bilen.

Kurven ligner en noget fladtrykt halvcirkel, som gentager sig for hver
omgang af dækket.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-12-08 16:30

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> sig med den dobbelte hastighed af bilen.
>
> Kurven ligner en noget fladtrykt halvcirkel, som gentager sig for hver

Den forklaringholder altså ikke en halv meter.
Du sammenligner hastighed på bilen med hastighed på dækket med hastighed på
vejen.

På'en igen, forklaringen/udledningen er forkert.

PS. det er rotations-hastigheden der er afgørende.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-12-08 22:47

Uffe Bærentsen wrote:
> Den forklaringholder altså ikke en halv meter.
> Du sammenligner hastighed på bilen med hastighed på dækket med hastighed på
> vejen.

Og det kan du ikke overskue?

> På'en igen, forklaringen/udledningen er forkert.

Nej, det er dig der er forkert på den. Vi kan tage det pr. email hvis du
vil.
Du kan også spørge en fysikunderviser/professor, hvis du vil have det
bekræftet.

> PS. det er rotations-hastigheden der er afgørende.

Nej, det er den absolutte hastighed af punktet på dækket i forhold til
vejen, som er afgørende.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-12-08 23:38

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:ghmp17$1rhq$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> bekræftet.

> Nej, det er den absolutte hastighed af punktet på dækket i forhold til

Hvorfor mister et dæk så vejgreb når hastigheden øges?
Der er ikke tale om hjulspin.
Slidbanen bliver slynget ud over hele periferien.
Det er kun bilens vægt der modvirker udslyngning i bunden.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Mathias

Dato : 08-12-08 14:54

Jeg vil indtrængende anmode dig om at købe et nyt dæk. Du kan jo købe et
brugt, men ubeskadiget dæk hos en dækmand for 300 kr.
Når du kører videre på et beskadiget dæk og det bliver varmt, kan det
eksplodere, og så ryger bilen altså tværs over vejen!

Gør dig selv og os andre den tjeneste at få det skiftet..

Mvh Mathias

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 18:12

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil indtrængende anmode dig om at købe et nyt dæk.

Skal ske !

> Du kan jo købe et brugt

Med de priser på dæk idag, vil det næsten
være synd synes jeg.

> , men ubeskadiget dæk hos en dækmand for 300 kr.

Som een eller anden skrev, så ved man ikke hvad
dækket har været udsat for, når man ikke kan se
skaden, "hverken uden på eller inden i", så nyt må der til
når man alligevel skal skifte.

> Når du kører videre på et beskadiget dæk og det bliver varmt, kan det
> eksplodere, og så ryger bilen altså tværs over vejen!

Hvordan mere varmt end normalt når
dæktrykket er normalt egentlig ?

> Gør dig selv den tjeneste at få det skiftet..

Sker iforb. med kommende syn om et par måneder.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-12-08 18:26

Eque skriver:

> Hvordan mere varmt end normalt når
> dæktrykket er normalt egentlig ?

Fordi karkassen arbejder anderledes, hvis den er skadet.

> Sker iforb. med kommende syn om et par måneder.

Og i mellemtiden skider du på sikkerheden.

Som med dine wattede forlygter.

Ja, det er tydeligt - pæren er sprunget.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-08 20:15

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvordan mere varmt end normalt når
> dæktrykket er normalt egentlig ?

> Sker iforb. med kommende syn om et par måneder.

Please send mig dit konto nummer, så må der sgu samles ind til et dæk!

At du kører på det dæk er at sætte andres (mit bla.) liv og helbred på spil.
Jeg er fløjtende ligeglad med om du kører galt.
Dog er jeg absolut ikke ligeglad med om du kører galt og inddrager mig eller
nogen af mine kære.

Har lige været ude i skuret.
Der ligger 4 dæk.
175/70-13
De er alle 4 i en bedre forfatning end dit dæk.
Kan afhentes hvis du vil.

Hvis noget af ovenstående ikke får dig til at skifte dæk,
så ved jeg simpelthen ikke hvad der skal til, udover et køreforbud.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 01:22

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Please send mig dit konto nummer, så må der sgu samles ind til et dæk!

Eet ?
Er der ikke noget med, man helst skal ha' ens dæk
på i alle hjørner ?

> At du kører på det dæk er at sætte andres (mit bla.) liv og helbred på
> spil.

Sandsynligheden for en ulykke sker pga. et dæk
har været flad, er sikkert ret så ringe.
Så på den baggrund må du hellere blive inde.

> Jeg er fløjtende ligeglad med om du kører galt.

Sødt sagt.
Og så ind under jul.
Hvad ønsker du dig ?

> Dog er jeg absolut ikke ligeglad med om du kører galt og inddrager mig
> eller nogen af mine kære.

Se sådan har jeg det også med dig og dine kære,
hvis de kommer ud for en ulykke uagtet årsagen.
Men trist er det vel. Og dyrt.

> Har lige været ude i skuret.
> Der ligger 4 dæk.
> 175/70-13
> De er alle 4 i en bedre forfatning end dit dæk.
> Kan afhentes hvis du vil.

1) du har været derude for at gøre mig en tjeneste ? Så
er du ikke helt så fløjtende...
2) Hvis du tilfældigvis opdagede 4 dæk,
så ku' det tyde på du ikke var klar over
de var der, og de kan derfor være gamle
og 'overhængte'. Jeg ved hvad jeg har, men
ikke hvad 'skæbne' jeg får.
Og 13" er altså ikke noget man
ser hver dag vil jeg mene.
Men ok, der sker ting ind under jul.

> Hvis noget af ovenstående ikke får dig til at skifte dæk,
> så ved jeg simpelthen ikke hvad der skal til, udover et køreforbud.

Applus er nok eneste bud.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-12-08 16:27

Eque wrote:

> Eet ?
> Er der ikke noget med, man helst skal ha' ens dæk
> på i alle hjørner ?

Eller på samme aksel.
Siden du er ligeglad med at køre med et ødelagt dæk,
hvorfor skulle det så genere dig at dækkene var forskellige?

> Sandsynligheden for en ulykke sker pga. et dæk
> har været flad, er sikkert ret så ringe.
> Så på den baggrund må du hellere blive inde.

Jeg ville ikke sætte så meget som en 10'er på dét væddemål.

> Sødt sagt.
> Og så ind under jul.
> Hvad ønsker du dig ?

At du får skiftet det dæk!

> Se sådan har jeg det også med dig og dine kære,
> hvis de kommer ud for en ulykke uagtet årsagen.

Hvis årsagen er din ligegyldighed, hvad så?

> Men trist er det vel. Og dyrt.

???????????????
Hvordan vil du da gøre det op i mammon?

> 1) du har været derude for at gøre mig en tjeneste ? Så
> er du ikke helt så fløjtende...

Med dig?
Jo!
Med andre?
Nej!

> 2) Hvis du tilfældigvis opdagede 4 dæk,
> så ku' det tyde på du ikke var klar over
> de var der, og de kan derfor være gamle
> og 'overhængte'. Jeg ved hvad jeg har, men
> ikke hvad 'skæbne' jeg får.

Jeg ved også hvad jeg har.

> Og 13" er altså ikke noget man
> ser hver dag vil jeg mene.
> Men ok, der sker ting ind under jul.

> Applus er nok eneste bud.

Dumt!

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-08 18:57

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Dumt!

Tjah, hvad havde du forventet ?

Pæren er jo sprunget.....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-12-08 19:04

> "Uffe Bærentsen" skriver:

> Tjah, hvad havde du forventet ?

Havde forventet noget der var lidt anderledes end hvad jeg ser.
Må tilstå at jeg er ved at give op.
Håber og beder til at manden bare ville høre en lille smule efter hvad
_mange_ efterhånden prøver at fortælle ham.

> Pæren er jo sprunget.....

I rest my case..................

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 23:08

> [...]
> Håber og beder til at manden bare ville høre en lille smule efter hvad
> _mange_ efterhånden prøver at fortælle ham.

Nougatdrenge.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-12-08 23:41

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nougatdrenge.

Stakkel

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 23:42

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Stakkel

*suk*

Fra : Mogens

Dato : 09-12-08 23:44

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> *suk*

Hvorfor ender "det" dér hvér eneste gang...

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 23:46

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ender "det" dér hvér eneste gang...

Dêt êr ikkê êndt êndnu.
Dækkêt har mangê kilomêtrê i sig êndnu.

Fra : Mogens

Dato : 09-12-08 23:50

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-08 05:59

Mogens skriver:

> Hvorfor ender "det" dér hvér eneste gang...

Fordi pæren er sprunget....

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 23:07

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Siden du er ligeglad med at køre med et ødelagt dæk,
> hvorfor skulle det så genere dig at dækkene var forskellige?

Nu er det jo dig som nærmest er den glade giver,
så hvorfor gi' en gave, som er utilstrækkelig ?

> Jeg ville ikke sætte så meget som en 10'er på dét væddemål.

Nej. Du kan bruge den til dæk nr. 2 på samme aksel..

> At du får skiftet det dæk!

Det blir' isåfald en forsinket gave.

> Hvis årsagen er din ligegyldighed, hvad så?

Jeg tar' chancen.
Bilisme og trafikken kan være
et farligt sted.
Der er en masse 'hvisser' derude.

> ???????????????
> Hvordan vil du da gøre det op i mammon?

Siger de ikke, en ulykke altid koster
samfundet dyrt ?

> Med dig?
> Jo!

Nej !
Ellers var du ikke gået derud.) (tak).

> Med andre?
> Nej!

Du var et smut i garagen. (tak).

> Jeg ved også hvad jeg har.

Ja. Din ordlyd sagde mig blot, du nærmest
tilfældigt opdagede 4 dæk lå smidt..

> Dumt!

Ja dumt at køre til syn med 4 dæk hvor
mønstret måske oven i købet er ved at være kriminelt lavt.